Lenneke in Shanghai deel 3

1 mei 2018 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Het is maandag 30 april en ik ben al weer 2 weken van ´huis´. We zijn inmiddels in een week tijd aardig gesetteld in ons tijdelijk appartement. Het is een fijne plek en de omgeving hebben we al wat verkend. Prettig was de hulp hierbij van de guest manager van dit complex. Zowel te voet als op de fiets heeft hij mij rondgeleid en de gelegenheden aangewezen waar je kunt eten, een drankje doen (terrassen!) en de boodschappen. Het is allemaal op loopafstand. Hier beneden is een metro station met de aansluiting naar alle lijnen (maar liefst 16), Starbucks (koffie), Subway (broodje) en 7-eleven (mini market). Aan de overkant van de straat een overdekte markt waar er volop keuze is in verse groenten, fruit, kip, vlees en vis. Alleen het afrekenen is nog een probleem. Mijn Chinees is nog zo belabberd. Maar de slimste verkoopsters laten vanuit hun geld mandje zien wat ik aan hen moet betalen. In goed vertrouwen reken ik dan af. Ondertussen blijf ik aan het omrekenen. Dat haalt bij mij de herinnering naar boven toen we van de gulden naar de euro overstapten in 2001.

Van de week had ik voor de eerste keer mijn map met de cursus Chinees, die we hebben gevolgd bij Regina Celie (de ‘nonnen’ in Vugt), open geslagen. Laat nou terwijl ik net was begonnen de huishoudelijke hulp binnen komen. Ik natuurlijk meteen van de situatie gebruik maken en mezelf voorstellen in het Chinees (Manderijn). Het eerste contact was gelegd. Tussen het bed verschonen en het stofzuigen door zette ik de conversatie voort. Ze bleef maar glimlachen. Was het nou om de situatie of om mijn stuntelige Chinees. Hou het maar op het tweede want het Chinees is echt heel pittig. Het is een melodische taal en ik heb de juiste noten nog niet gevonden. Maar ‘oefening baart kunst’ dus ik blijf proberen. Elke klinker kan op vier manieren uitgesproken worden. De docenten van Regina Celie noemden het de 1e, 2e, 3e en 4e ‘tong’. Spreek je het verkeerd uit dan heeft het woord een compleet andere betekenis. Ik luister goed naar de uitspraak van de Chinezen zelf en blijf het net zolang herhalen tot het redelijk klinkt. Ook de woordenschat valt niet mee want je hebt totaal geen referenties zoals bij de Europese talen.

Tegenover mij aan tafel zit Jack ook te werken. Het is een lang weekend hier want de dag van de arbeid, 1 mei, wordt gevierd. In Bakel bij GEA gaat alles gewoon door. Buiten op straat is het duidelijk te merken dat veel mensen de stad uit zijn, het verkeer is een stuk rustiger. Ja hoor, hier op de 37e verdieping hoor je dat wel. Ik ga even terug naar de afgelopen week want ik heb toch wel weer het een en ander mee gemaakt.

Woensdag 25 april. Jack is voor 2 nachten op reis dus ik ga vandaag alleen op pad. De Koningsborrel op het consulaat staat op het programma. Helaas verliep de weg er naar toe niet helemaal volgens plan. Ik had het verkeerde adres namelijk van het World Expo Center, hier te voet 20 minuten vandaan in plaats van het Exhibition Center, een half uur met de metro. Flinke vergissing waar je weer van leert. Voor het verkeerde gebouw besloten om een taxi te nemen. Helaas lukte dit niet dus toch maar de ondergrondse ingedoken. Uiteindelijk was ik maar 1 uur te laat en had de officiële opening gemist. Wat een sjieke happening. Het was er vreselijk druk, alle Nederlandse inwoners (het zijn er 1400) van Shanghai waren uitgenodigd. Iedereen werd rijkelijk voorzien van snacks (bitterballen en mini-hamburgers) en drank. Er werd behoorlijk genetwerkt.

Ik trof vrij snel een koppel waar ik zondag tijdens de Oranjemarkt kennis mee had gemaakt. Waar ik vooral naar uitkeek was de ontmoeting met een neef van twee goede vriendinnen van mij die al 2,5 jaar in Shanghai woont. We hadden via we chat afgesproken. De whats’app (face book/face time) is vrijwel overal geblokkeerd. Heel prettig om zijn verhalen over zijn leven in Shanghai te horen. Gelukkig hielden ze zich niet aan de eindtijd en kon ik via een meer relaxte reis retour met de metro.

Vrijdag 27 april. Vandaag samen met Jack op tijd op stap. Ik val deze week meteen met mijn neus in de boter. 3 evenementen om contacten te leggen; Oranjemarkt en de Koningsborrel en vanavond de Koningsnacht. Het werd weer georganiseerd door de Nederlandse Vereniging in Shanghai in een mooi klein Pearl Theatre, Carre in het klein. Er waren zo’n 200 mensen in het oranje gekleed. Tot 21.00 uur speelde een DJ en daarna trad The Hooter Tooter Band (8 koppig) uit Amsterdam op. Ze openden de avond met “Im a soulman”, dan weten degene onder jullie die mij wat beter kennen wel dat ik nog nauwelijks van de dansvloer ben geweest. Het was een zeer geslaagde avond en weer nieuwe contacten gelegd. Ook heeft Jack kennisgemaakt met de neef. Het werd laat dus maar met de taxi moe en voldaan naar huis.

Zaterdag 28 april. Het ‘opstarten’ verliep wat moeizaam maar we moesten nog wat dingen regelen. Een Chinese bankrekening openen om de betalingen vlotter te laten verlopen. Maar het verliep niet zo vlot. Het duurde maar liefst 1.5 uur voor het gelukt was. De bankmedewerkster zag een geschreven ‘n’ aan voor een ‘h’ waardoor alle formulieren, onder het toeziend oog van een Engels sprekende supervisor, weer opnieuw moesten worden ingevuld. Ik durfde de mensen in de wachtrij niet meer aan te kijken… Daarna met de metro op pad naar de andere kant van de stad, het deel Pudong, om onze verblijfsvergunning voor elkaar te krijgen. Ook weer papieren invullen en de paspoorten achter laten. Dit keer zo gepiept en lekker op de fiets naar huis. Over een week is alles rond en kunnen we met de verblijfsvergunning onze spullen (30 dozen) die ik thuis heb ingepakt over laten komen in een container per schip. Dit kan zo’n 6 weken in beslag nemen als alles volgens plan verloopt.

Zondag 29 april. Een noodzakelijke ochtend wandeling naar de apotheek om pijnstillers en spierverslappers te halen. Jack heeft sinds 2 dagen een stijve nek wat vreselijk veel pijn doet en hem ook ’s nachts wakker houdt. Een service flat heeft ook het voordeel dat er beneden bij de receptie altijd mensen zitten waar je met vragen terecht kunt. Dus door hun in het chinees te laten noteren wat we nodig hadden mochten ze bij de apotheek geen Engels spreken. Fijn dat hier alles 24/7 open is. Zonder problemen de medicijnen gehaald en is Jack na 2 dagen weer opgeknapt. In de middag een mooie fietstocht gereden langs de oevers van de Huángpŭ River. Het lente weer is de afgelopen 2 weken erg prettig geweest. De temperaturen schommelen tussen de 20 en 30°C. We hebben slechts een dag regen gehad. Ondertussen moeten we  wel de lucht kwaliteit in de gaten houden. Nu dat de temperatuur toeneemt neemt de kwaliteit van de lucht af. De dag afgesloten met een maaltijd bij een Italiaans restaurant hier om de hoek samen met een Engelse collega en zijn vrouw die ook al een tijdje hier wonen. Fijn om ook hun ervaringen te horen.

Vandaag dinsdag 1 mei nog een ontmoeting met de neef en zijn vriendin in het vooruitzicht. Ik kan wel zeggen dat de eerste 2 weken met alle activiteiten, ervaringen en indrukken zeer positief zijn verlopen. De volgende keer meer en o ja de foto's houden jullie nog te goed. Ik weet nu hoe dat ik ze in dit programma kan zetten.

Veel liefs Lenneke

1. Jessie en Tom:
    1 mei 2018
    Hoi Lenneke, wat leuk dat je al een aantal Nederlanders ontmoet hebt! Fijn dat je iedereen op de hoogte kunt houden middels deze blog :) groetjes aan Jack!
    Xx Jessie&Tom
  2. Marja Van Der Vliet:
    Hoi Len, weer heel leuk om te lezen. Groetjes uit een heeel nat Nederland
  3. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Weer een hele hap wat je beleefd. Komt echt wel goed met jou daar. We hebben vanavond vergadering ennik kan dus wel vermelden dat het heel goed met je gaat. Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal.
    Groetjes
  4. Gerlaine van Dijk:
    1 mei 2018
    Ha Len & Jack, Leuk om jullie ervaringen te lezen. Toch wel wat spannender als je meivakantie in Spanje doorbrengen, hahaha, maar dat was ook heel leuk! Succes met je ontdekkingstochten, liefs Leo&Gerlaine
  5. Lies:
    1 mei 2018
    Hey lieverds, echt leuk om je blog te lezen, alle indrukken en ervaringen. En de ontmoetingen zijn natuurlijk zeer welkom! Fijn dat Jack wat is opgeknapt, zo niet, een heerlijke Chinese massage doet ook vast wonderen! Veel liefs, Lies! 💋
  6. Lian van berlo:
    Hey Len & Jack,
    erg leuk om te lezen hoe het jullie vergaat, net of ik er zelf bij ben, haha!
    Kan niet wachten op deel 4......
    Groetjes en kusjes van ons,

Lian & Ton
  7. Rosita:
    2 mei 2018
    Hè Len, gelukt. Ik kan je nu wel volgen. Fijn te lezen dat je al zoveel gezien en te doen hebt gehad. Waar ik overigens niet van opkijk.
    Ik ben vanmorgen met Els weer wezen wandelen en kwam jullie Lies tegen dus daardoor wist ik dat ik dus nog niets kon lezen. Maar wel uit betrouwbare bron vernomen dat het goed met jullie gaat. Onder ze daar nog en tot snel weer. En groetjes aan Jack
  8. Janneke en Mario:
    2 mei 2018
    Fijn dat jullie al die bijeenkomsten/feesten nu hebben meegemaakt. En wat betreft t dansen, je was zeker vooraan gegaan zoals gewoonlijk. Altijd een lust om jou te zien dansen. Ik zie t zo voor me. Weer heerlijk genieten van je mooi verhaal en de groetjes aan Jack.
  9. Anita verhuijsen.:
    3 mei 2018
    Hey len en jack tis me gelukt om op je blog te komen. Leuk om alles te lezen. Super toe het volgende deel.xxx anita
  10. Lia:
    4 mei 2018
    Hé Lenneke van Lian je blog gekregen kan ik af en toe mee kijken wat je doet
    wel allemaal spannend denk ik maar zo te horen lukt je dat wel en het chinees komt ook wel,met handen en voeten kom je een heel eind
    groetjes Lia