Lenneke in Shanghai deel 4

6 mei 2018 - Shanghai, China

Hoi trouwe blog lezers,

Alweer een week voorbij en inmiddels 3 weken in Azië. Het vakantie gevoel dat ik steeds heb gehad begint langzamerhand af te nemen. Dit door de dagelijkse routines die ik onderneem om ons leven hier georganiseerd te krijgen en het meer bekend worden met de stad.

Dinsdag 1 mei. De laatste dag van een lang (1 mei) weekend. Het komt goed uit dat we op deze manier ook samen de tijd krijgen om te verkennen. Natuurlijk is het prettig om alles wat je mee maakt, ziet, beleeft en ervaart samen te delen. Als onderbreking van de werkzaamheden thuis is het fijn om even een wandeling te maken. Halverwege de route een kop lekkere ‘Illy’ koffie op een gezellig en zonnig terras op loopafstand is dan extra genieten. Want dat is wat iedereen mij wenste “Geniet er maar van…”. Daar heb ik dan ook helemaal geen moeite mee. In de middag hadden we een afspraak met De Neef (van twee goede vriendinnen van mij) en zijn Chinese vriendin. Met de metro en dan exit 7…. Even uitzoeken welke kant we op moesten om The Brewery te vinden. ‘Breekt de hel los’, een stortbui, ongekend. Hier waren we niet op voorbereid. De nieuwe paraplu’s thuis in de kast, konden ze ook niet nat worden… Dus toch maar het winkelcentrum in om te schuilen. Niet mijn ding tussen de Cucci en Louis Vuitton shops. De mensen die met  paraplu’s het winkelcentrum in wilden kregen eerst een plastic zak om de natte plu in te stoppen tegen de drup i.v.m. ‘uitglij-gevaar’ op de blinkende marmeren plavuizen. Ja hoor contrasten genoeg hier. Enfin 3 kwartier later ook kennis gemaakt met de vriendin. Genoeg te vertellen en mooi om meer te weten over haar achtergrond. Na het borrelen te voet een rustig, piep klein restaurant bezocht. Heel handig die lokale gidsen. De heerlijke Hongaarse goulash kon mijn honger wel stillen. Weer een geslaagde dag afgesloten met een 15 minuten fietstocht naar huis.

Woensdag 2 mei. Jack naar kantoor. Hij reist 1 uur met de metro en loopt daarna 10 minuten. Een heel andere ervaring dan in 7 minuten met de auto van Dierdonk naar Bakel. Mooi dat het niet 5 keer per week nodig is.  Ik maak mijn eigen plan en bezoek de Top Sight Yùyuán Gardens. Ik kies mijn uitstapjes uit Lonely Planet Shanghai, een cadeau van mama. Mijn fiets app is nog niet geïnstalleerd dus wordt het de metro. Een hele puzzel om de ingang te vinden, blijkt het omringd door The Oldtown.  Een bazaar van oude traditionele gebouwen en winkeltjes. Met veel handwerk- en souvenir shops en eettentjes. Ik werd daar ´overvallen´ door de massa mensen. Zo veel, vooral Chinese, toeristen. Maar wandelend door de tuinen kon ik even ontsnappen aan de drukte van het moderne Shanghai. Het was genieten van de schaduwrijke doorgangen, schitterende vijvers omringd door traditionele paviljoens. Zo ook veel rotspartijen met daartussen veel groen. Deze eeuwen oude tuinen vonden hun ontstaan in 1500 tijdens de Ming dynasty. ‘Even’ terug in de tijd.

Donderdag 3 mei. Vandaag op de ouderwetse manier met pen en papier mijn eerste brief geschreven. Ik stuur hem naar Susan mijn gehandicapte vriendin in Eindhoven. Er zit, volgens mijn GPS-app, geen post office in de buurt maar op de fiets een half uur hier vandaan in de wijk The French Concession. In dit gedeelte van de stad verbleven we in het hotel. Nu weet ik wat er aan postzegels op moet en ben benieuwd hoe lang hij onderweg is. Weer een zoektocht voltooid. (Later blijkt dat er toch een post office om de hoek zit…, had ik het maar meteen beneden bij de receptie gevraagd. Hoe zo eigenwijs en alles zelf uit willen zoeken)

Vrijdag 4 mei. Jack werkt vanuit thuis. Hij heeft  nog wat te regelen voor mijn Chinese telefoon en de bankrekening. Zijn verblijfsvergunning is rond en krijgt het paspoort weer terug. Een spoeddienst daar hij maandag 7 mei naar Taiwan reist en zijn paspoort nodig heeft. Dat van mij komt een week later. Zo zijn bijna alle officiële zaken, voor ons verblijf hier, geregeld. Tijdens onze avondwandeling, op zoek naar een barretje, ontdekken we op 20 minuten afstand het vrijwel meest zeer sfeervolle gedeelte van de stad. Het heet Tiázĭfáng, ook als Top Sight beschreven in Lonely Planet. Heel toevallig, we hadden geen idee dat het zo dichtbij was. Het bestaat uit 3 autoloze voetgangers straatjes. Deze zijn verbonden met elkaar door traditionele kleine doorgangen. Je vindt er design studio’s, art shops, souvenir winkeltjes van lokale families, cafeetjes, eettentjes en boetiekjes. Een gezellige maar ook relaxte drukte. Met een drankje op het tuinterras laten we de nieuwe indrukken bezinken. Weer een hele prettige ervaring rijker en voor herhaling vatbaar.

Zaterdag 5 mei. Een regenachtige dag. Het eerste gedeelte van onze workout doen we buiten. Voor het eerst een half uur buiten hardlopen, heerlijk in de regen. Daardoor is het niet druk op straat en rennen we 3 blokken om. Deel 2 in de gym rek- en strek oefeningen aan de apparaten. Wat een luxe. De middag brengen we door met Simon en Angela (en hun driver, David), de Engelse collega van Jack die ook hier wonen. Ze kwamen ons ophalen met de auto dat bespaarde ons een ritje met de metro. Een bezoek aan het Top Sight Shanghai Museum zit er helaas niet in. Er staat een rij…daar hebben we geen zin in. Tegen de tijd dat we bij de entree zijn is de sluitingstijd al weer in zicht. Alternatief, we verkennen Top Sight People’s Square. Een groot open ruimte met tuin en plein midden in de stad, omringd door torens. Van hier uit loop je door naar de East Nanjing Road, welke People’ s Square met The Bund verbindt. Deze straat was eens China’s meest bekende winkelstraat. Alleen voetgangers gebied met treintjes die toeristen rondrijden. Groepen bezoekers met een gids en heel veel winkelende mensen. Chinezen die je aanspreken om horloges te kopen en bedelaars die in deze rijkdom een muntje proberen los te krijgen voor in hun beker. De Zara is maar liefst 6 verdiepingen hoog! Een stad van contrasten. Na de wandeling, want met winkelen zelf maak je mij niet blij, met een kop thee op een terras besloot ik dat dit niet de plek is waar ik nog veel vaker zal komen.

Zondag 6 mei. Een bewolkte, druilerige dag. We hebben nog geen plannen voor vandaag. De lijst met ‘attracties’ die we nog allemaal willen bezoeken is nog lang. Het heeft geen haast, we hebben alle tijd. Bij een zonnetje ziet het er ook allemaal veel mooier uit. Morgen gaat Jack voor 5 dagen naar Taiwan. Ik zal mezelf niet vervelen want ik heb voor 3 dagen al weer afspraken staan. Hier kijk ik erg naar uit want elk uitstapje voor mij of op de fiets of met de metro is weer een hele onderneming. Hierover meer in blog deel 5.

Zoals jullie kunnen zien heb ik inmiddels wat foto’s op mijn blog kunnen toevoegen. Als je op een foto klikt vergroot hij en staat er wat tekst bij. Deze beelden geven op een andere manier wat indrukken weer.

Het weekend zit er weer op en een nieuwe week staat voor de deur. Ik heb begrepen dat vele van jullie die vakantie hebben gehad er weer tegen kunnen. Werk ze en tot mijn volgende blog!                                                           Liefs Lenneke

1. Racids & Abdelhakim:
    Hoi Len,

Wat leuk om te lezen allemaal. Het klinkt allemaal heel goed georganiseerd daar en aantrekkelijk om Shanghai een te bezoeken. Fijn dat alles goed gaat jij het naar je zin hebt! We kijken uit naar jouw volgende blog.
  2. Marja Van Der Vliet:
    6 mei 2018
    Weer heerlijk om te lezen Len.
  3. Henny van een Berg:
    Hoy Lenneke,
    Wat een belevingen !
    Een hele studie om alles uit te vogelen hoe en waarmee je je verplaatst. Al veel ontdekt, een heel andere wereld daar. Groetjes.
  4. Anja:
    Hoi Lenneke,
    Ook ik kan voortaan meelezen. Wat leuk om je zo te kunnen volgen.
    Maar wat een contrast, Terwijl wij hier in het zonnetje op een rustige camping ontbijten proberen jullie weg wijs te worden in het drukke Shanghai. Wat een ervaringen!
    Groetjes Anja en Eric
  5. Kees:
    Heel leuk om te lezen
  6. Jan:
    Hoi Lenneke = Jack
    Schrijf je elke dag n verhaaltje ?is leuk ,verveeld niet .
    Groetjes uit Ghana 38 gr ,dus veel op mn kamer met airco
    mooi project en lieve mensen .
    kind regards Jan
  7. Janneke en Mario:
    在上海 zai Shanghai
  8. Merel:
    Lieve Lennie,

Zojuist deel 1 t/m 4 achter elkaar gelezen, heerlijk!! (Wist nl niet eerder van je blog😉)
    Fijn om al jullie ervaringen te lezen! Je hebt het maar druk met al je ondernemingen, maar ik had ook niet anders van je verwacht😘 Geniet ervan, dikke kus Merel
  9. Bep:
    6 mei 2018
    Dag len en Jack, ik ben druk aan het oefenen en kan nu jouw vlog zelf volgen.
  10. Lorette:
    7 mei 2018
    Hoi Lenneke!
    Wat een belevenissen! Zo leuk om ze telkens weer te lezen. En de foto's erbij maken het bijna helemaal compleet. Ik krijg er gewoon zin in om het vliegtuig te pakken en naar je toe te komen..:)
    Ga vooral verder met genieten!
    lieve groeten, Lorette
  11. Hanny:
    7 mei 2018
    Mooi beschreven Len!😘
  12. Anita verhuijsen.:
    9 mei 2018
    Hey len heb je verhaal weer gelezen! gezellig. Fijn dat je het naar je zin hebt. Maar ik mis je wel!!xxxxGa maandag met Britt naar de sauna.Gezellig!
  13. Andrea:
    11 mei 2018
    Leuk om je blog te lezen Lenneke! Wat een avontuur.
    Blijf genieten.
    Gr. Andrea
  14. Yvonne van Erp:
    13 mei 2018
    Hoi Len,
    Wat leuk om je op deze manier te volgen! Fijn dat je al zoveel onderneemt en bezig bent met alles. Ik had ook niet anders verwacht..... Heel veel groetjes
    Yvonne