Lenneke in Shanghai deel 13

9 juli 2018 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Daar ben ik weer. Inmiddels al weer dag 82 van mijn verblijf in China. Deze keer zal mijn verhaal niet zo uitgebreid zijn.

Dinsdag 3 juli. Vandaag is Jack een halve dag thuis. Hij vertrekt vanmiddag voor 2 nachten om een klant te bezoeken. Samen gaan we mijn nieuwe tweedehandse IPhone ophalen. Mijn oude is aan vervanging toe. Ik vind het elke keer weer leuk om naar een nieuw adres te gaan. Ben dan erg benieuwd wie we aantreffen, hoe ze wonen. Dit keer worden we verrast door een zeer gastvrije Amerikaan. Hij woont al 11 jaar in Shanghai in een appartement van wel 300 m₂. “We Americans like everything BIG!” Hij blijkt een acteur te zijn. Spreekt niet goed Chinees maar zijn ‘kop’ gebruiken ze graag voor “The bad guy”. Weet wel in het vloeiend chinees te zeggen; “Handen omhoog of ik schiet…”

Vorige week schreef ik over de levendige 2e handsmarkt op we chat. Er komen de hele dag artikelen voorbij. Ik hou het goed in de gaten want de prijzen zijn erg aantrekkelijk. Zo ga ik vanmiddag naar een Mexicaanse familie om een strijkijzer op te halen. Goed te doen met de metro en voor mij een nuttige tijdsbesteding. Kom ik daar aan mag ik ook een houten Boeddha masker meenemen. Te zwaar voor in hun bagage.

Vandaag wordt bekend dat onze eerste bezoekers in aantocht zijn. Mama, Rens en Britt komen de eerste 3 weken van oktober. Een mooi vooruitzicht. Nu kan ik me gaan voorbereiden op een mooi programma om hen kennis te laten maken met Shanghai en met China. Maar eerst moeten er nieuwe paspoorten aangevraagd worden. Ze moeten namelijk langer dan 6 maanden geldig zijn. Daarna kunnen we de vluchten boeken en kunnen de visa aangevraagd worden. Ze hebben er al helemaal zin in.

Woensdag 4 juli. Voordat mijn Engelse vriendin Angela 3 weken op vakantie gaat naar Engeland wil ik haar nog ontmoeten.  Het is voor mij de 2e keer dat ik haar kant op ga. Het is de metro route die Jack ook aflegt als hij naar kantoor gaat. Ik trek er een uur vooruit. Ik moet 2 keer overstappen en ga zo’n 15 haltes voorbij. Op het eindstation komt Angela mij met haar chauffeur ophalen. We gaan eerst lekker een uurtje (binnen) zwemmen. Het is druk in het zwembad met veel kinderen die les hebben. Hierna een salade voor lunch in het winkelcentrum. Ondertussen hebben we elkaar weer veel te vertellen. In de middag genieten we met een kopje thee in haar tuin. Al snel moet het zonnescherm uit, we worden verrast door een tropische regen bui. Het regenseizoen is begonnen, dus laat ik hier maar alvast aan wennen. Op de terugweg met de metro ga ik nog even bij het Mexicaanse gezin langs. Ze hebben nog een droogrek te koop. Ze zijn klaar voor vertrek en geven mij ook nog een hele tas met kruiden en sauzen mee. Kan ik lekker kokkerellen. Door de regen effe sjouwen en te voet naar de metro. Onder de grond is het droog….

Donderdag 5 juli. Shanghai kent maar liefst 11 theaters. Het zijn belangrijke onderdelen om meer te weten te komen over de Chinese cultuur. Chinese opera, lokale muziek, acrobatiek en wereldmuziek, kunst enz. Zijn op deze plaatsen te vinden. Shanghai is een van de meest populaire en prachtige steden en verzamelt natuurlijk alle goede en adembenemende shows. Een van mijn liefhebberijen is het bezoeken hiervan. Ik ben eens op de sites gaan zoeken. Helaas is de musical “Cats” zo goed als uitverkocht. We hebben hem ook al destijds in Londen gezien. Ik kies voor de 6 Tony Awards gewonnen musical “Kinky Boots”. Het wordt een “Girls Night Out”. Samen ga ik met mijn vriendin Mari-Thérèse er volgende week  naar toe. De mannen gaan liever niet mee.  Ik kijk er erg naar uit.

Zit ik net op mijn fiets bepakt en bezakt met boodschappen, wordt ik overvallen door weer een tropische regenbui. Mijn paraplu zit onder in mijn rugzak. Tegen de tijd dat ik hem voor de dag heb gehaald kan ik in tussentijd thuis zijn. Ja hoor als een “verzopen kat” kom ik aan. De receptioniste van de service flat stelt me gerust; “Het duurt maar een maand! Deze tropische regenbuien”. We zullen het meemaken.

Vrijdag 6 juli. Jack, weer terug van zijn twee daagse reis, gaat vanochtend naar kantoor. Niet om te werken maar om een handtekening te zetten onder het contract van het appartement met tuin! JIPPIE het is eindelijk rond. 22 juli gaan we verhuizen! Dat is al over twee weken! Onze container komt 10 juli aan in de haven van Shanghai. Dan moet het ingeklaard worden en met een beetje geluk hebben we alles op tijd. Mooi vooruitzicht en weer iets om naar toe te leven en om mezelf op voor te bereiden.

Zaterdag 7 juli. We zijn benieuwd naar de omgeving van onze nieuwe woning en gaan er op de fiets op verkenning. Een andere wijk als waar we nu 3 maanden wonen. Het knusse, lokale moeten we daar nog ontdekken. Wel een groot park in de buurt en vooral heel veel shop mogelijkheden. Door de heg van de achtertuin zien we dat ze volop bezig zijn in de woning. De schilder is er aan de slag. Stelt ons op ons gemak want er moet veel gebeuren in twee weken tijd.

In de avond hebben we een tafel besproken op het terras van een restaurant om te eten en voetbal te kijken. Ze hebben er een groot scherm achter in de tuin, de sfeer is er prima. Tot ons genoegen zien we Engeland winnen. Kris en Eva komen ook nog gezellig wat drinken, het wordt een latertje.

Zondag 8 juli. De temperaturen zijn inmiddels ook aan het stijgen. ’s Morgens al 28°C, met een gevoelstemperatuur van 33°C. Dit komt door de hoge luchtvochtigheid. De luchtkwaliteit is wel goed vandaag. Toch besluiten we om ons ren-rondje in het park te doen. Snel heel erg ingekort en wandelend afgemaakt. Er zit weinig zuurstof in de lucht, je voelt het gelijk aan je benen, heel erg zwaar. Weer een lesje geleerd. Alternatief voor de volgende keer; naar de gym.

Het weekend sluiten we af met een drankje op een terras in Xĩntiãndì. In dit zeer toeristische deel is het heerlijk mensen kijken.

Maandag 9 juli. Ik heb gezellige plannen. Vanavond weer een potje tennis met Irene. Ben benieuwd hoe lang ik het vol hou in deze vochtige hitte.  Ik ontmoet Mari-Thérèse weer na haar 3 weekse vakantie. Wat zullen we weer veel bij te kletsen hebben. Ondertussen ga ik me verdiepen in onze eigen vakantie. Jack neemt 2 weken vrij in augustus en dan willen we wat meer van China ontdekken. Er is zo veel moois.

Dit was weer een weekje in Shanghai. Ik wens iedereen in Nederland een fijne vakantie en degene die weggaan een goede reis en behouden thuiskomst!

Tot volgende week in BLOG 14!

Veel liefs Lenneke

1. Marja Van Der Vliet:
    9 juli 2018
    Jullie ook een hele fijne week(met waarschijnlijk veel regen, kunnen wij hier wel gebruiken)en geniet van je voorbereidingen voor je nieuwe huis,
  2. Harold:
    9 juli 2018
    Proficiat met je nieuwe apparyement en succes (en veel.plezier) met de verhuizing!
  3. Marijn Peters:
    9 juli 2018
    Ja heerlijk, binnenkort jullie eigen stek!
    Weer een nieuwe omgeving die je ontdekken gaat, veel plezier gewenst.
  4. Janneke en Mario:
    9 juli 2018
    Fijne vakantie samen en een heerlijk vooruitzicht verhuizing naar jullie nieuwe woning.
  5. Dorethé:
    10 juli 2018
    Hoi Lenneke,
    Begint allemaal heel spannend te worden. Verhuizing en of de spullen op tijd zijn. En wat leuk dat jullie ook nog twee weken vakantie nemen om China te ontdekken. Ook zo fijn dat je moeder, Rens en Britt in oktober komen. Echt iets om naar uit te kijken. En een programma uitwerken, wat je hun allemaal kunt laten zien, daar draai jij je hand niet voor om. Dat kun je gerust aan jou overlaten. (Nieuw beroep kun je daar misschien van maken, gids voor Nederlanders in Shanghai). Nou, tot volgende week. Ik kijk er alweer naar uit. Groetjes.
  6. Annie:
    12 juli 2018
    Klinkt allemaal geweldig Lenneke. Wat leuk dat Bep, Rens en Brit komen. Wij zitten nu in Frankrijk waar het ook heerlijk weer is. Ben heel benieuwd naar je volgende verhaal! Lieve groeten van Hans en mij.
  7. Stefan:
    15 juli 2018
    Jij leidt me wel een 'lekker' leventje, hé Lenneke.... in één woord: fantastisch! Met 'iets meer woorden': een tikkie decadent ook wel hé.........?! Maar dat hóórt blijkbaar bij "werken in de - verre - vreemden"!
    Erg leuk natuurlijk dat je familiebezoek krijgt in Oktober. Fijne reis door China wanneer Jack twee weken vakantie opneemt! We lezen je avonturen wel weer!