Lenneke in Shanghai deel 14

16 juli 2018 - Shanghai, China

Hallo beste trouwe blog volgers,

Vandaag is het maandag 16 juli, dag 89 in China. Het is 9.00 uur en 29 gr. Het wordt vandaag 33 gr. Met een gevoelstemperatuur van 35 gr. De luchtvochtigheid is hoog en de luchtkwaliteit is excellent. De laatste dagen is het zo helder buiten. Heel prettig en geen mensen met mondkapjes in de straat. Ik laat me de afgelopen week nog eens voorbij gaan.

Dinsdag 10 juli. Vandaag minder goed nieuws. De container met onze spullen heeft vertraging opgelopen. Hij komt 1 week later. Niet fijn want de nieuwe woning is alleen gemeubileerd. Nu moet ik terugvallen op de contacten die ik hier al heb om spullen te lenen. Ik heb al een lijstje aan een vriendin doorgegeven, geen probleem. Ik ga op zoek naar mooie vakantie bestemmingen hier in China. Jack neemt in augustus 2 weken vrij. Met behulp van internet en ervaringen van anderen is het in elkaar zetten van een aantrekkelijke reis goed te doen. Ik kan echter nog niets boeken daar ik zeker wil zijn dat onze spullen er zijn voordat we weg gaan. Even geduld dus.

Woensdag 11 juli. Ik kijk uit naar de afspraak voor vandaag met Marie-Thérèse. Ik heb haar 4 weken niet gezien en ben erg benieuwd hoe het met haar gaat. Na een fietstocht van bijna een uur zie ik haar bij een Duits restaurant voor lunch. Genoeg ‘bij’ te kletsen. Terug naar huis moet ik met de metro want mijn telefoon is leeg en kan ik zodoende geen huurfiets van het slot ontgrendelen via de daarvoor bestemde app. Weer een lesje geleerd. Je kunt hier echt niet zonder telefoon. (die opgeladen is). In de avond heb ik nog een fietstocht voor de boeg. Ik had al geschreven over de levendige 2e handsmarkt. Nu ga ik voor Irene 2 zo goed als nieuw, spot goedkope tennisrackets ophalen. Zo heb ik in de ochtend ook nog 45 DVD’s (€6,50) opgehaald. Het houdt me goed bezig.

Donderdag 12 juli. Jack is deze week 3 dagen op reis. Ik heb geen plannen of afspraken voor vandaag. Een luxe probleem…Waar heb ik zin in? Als Jack er niet is ga ik later beneden ontbijten. Tref ik niemand om mee te kletsen dan pak ik de China Daily, of het Shanghai Dagblad. Heerlijk de krant lezen bij het ontbijt. Dit is wat ik ‘thuis’ ook altijd deed. Nu volgen we het Nederlandse- en wereld nieuws op andere manieren. In de krant lees ik dan over evenementen of ander nieuws in Shanghai waar ik iets mee kan. Zo is er een kunstproject gaande door Nippon Paint China. Ze hebben kunstenaars uit de hele wereld benaderd om in Shanghai muurschilderingen aan te brengen om bebouwde plekken aantrekkelijker en levendiger te maken. De plaatselijke bewoners moedigen dit project enthousiast aan. Het brengt mij op het idee om er eens een op te zoeken.

Ik zit om goed 10.00 uur op de fiets, route op mijn telefoon en gaan. Het adres is in Pudong. Pudong is nieuw Shanghai en ligt aan de andere kant van de Huángpŭ Rivier. Ik ben er een keer geweest toen ik de school bezocht maar heb nauwelijks iets gezien van deze kant van de stad. Al fietsend volg ik mijn route en steek de rivier in 6 minuten met een Ferry over. Mijn fiets mag ik meenemen, toegang met mijn metrokaart. Lekker handig. Aan de overkant kan ik de verleiding niet weerstaan om eerst een route langs de oever van de rivier via een speciaal fietspad te rijden. Al snel is het tijd voor een ‘koffie stop’. Ik ontdek “The Bunny Drop”, een terras aan het water. Zo’n mooi plekje om de grote schepen voorbij te zien varen. Echt genieten, hier wordt ik dan weer BLIJ van. Ik vervolg mijn route want het doel is toch het vinden van de muurschildering. En ja hoor gevonden, moest wel de genoemde straat op en neer rijden. Indrukwekkend.

Het tweede deel van mijn fietstocht leidt me naar een van de TOP SIGHTS van Shanghai. The Skyscrapers, wolkenkrabbers, waar de Skyline van Shanghai zo bekend om is. Je kunt ze niet missen, heb nu mijn navigatie echt niet nodig. In het financiële centrum staan The Shanghai Tower (632 m), The Jĩnmào Tower en The Financial Tower (492 m) fier bij elkaar. Ik kan niet beschrijven wat het met je doet als je onder aan de voet van deze torens staat. Zo ‘nietig’ als je jezelf kunt voelen. Ze torenen majestueus hoog boven je uit. Iets verder op bewonder ik The Pearl Tower (468 m). Dit is het meest opvallende bouwwerk van heel Shanghai. Deze gebouwen zijn allemaal te bezoeken en hebben panorama verdiepingen waar je een grandioos uitzicht hebt over de stad. Hiervoor kom ik graag een andere keer met Jack voor terug. Na 6 uur onder weg te zijn geweest kom ik volledig bezweet en voldaan thuis. Het was een dag waar ik van te voren niet had kunnen denken dat hij zo mooi zou zijn. Zie de foto’s!

Vrijdag 13 juli. In elke wijk in Shanghai heb je wel een Shopping mall. In velen worden alle dure merken verkocht zoals Cucci, Prada, Vuitton enz. De marmeren vloeren en glinsterend interieur doen pijn aan je ogen. Door de weeks zijn er naast het personeel weinig winkelende mensen te bekennen. Je vraagt je dan af hoe dat deze winkels kunnen blijven bestaan. Voor de prijzen kun je beter naar de Fake-market gaan. In de kelder van deze grote complexen bevinden zich de metro stations en supermarkten. Daarboven de foodcourts en dan de winkels. Ik geef de voorkeur aan de meer Chinese winkelcentra. Hier zijn de prijzen betaalbaar en is het gezelliger winkelen. Het kost alleen wat meer moeite om de juiste producten te vinden. Deze ochtend bezoek ik zo’n centrum, heb nog het een en ander nodig.

Ik volg al twee weken Wimbledon, gezellig om in de avond samen met Jack de halve finales te kijken.

Zaterdag 14 juli. Voor onze nieuwe woning mogen wij van de huiseigenaar een nieuw bankstel uitzoeken. Vandaag staat daarom voor de eerste keer een bezoek aan de IKEA Shanghai op het programma. Binnen 30 minuten met de metro zijn we er. Deze locatie is vergelijkbaar met die in Eindhoven maar dan vele malen groter. We worden overvallen door de mensen massa. Overal zitten of liggen mensen. Een vriendin heeft zelfs eens een foto gemaakt van een slaper op een bed!! Voor de Chinezen een goed vertoeven. Het is er koel en de koffie niet duur. De ouderen komen hier graag samen. Gelukkig hoeven we voor ons bakkie koffie niet in de rij te staan maar de lunch slaan we hier over. We hebben het snel gezien en besluiten om eerst maar in de woning te trekken en dan op ons gemak op zoek te gaan naar een bankstel.

Zondag 15 juli. Onze work-out hebben we vanwege de warmte gisterenmiddag al in de gym gedaan. Vandaag beginnen we samen op tijd aan een fietstocht. We hebben een idee van een route maar deze verandert al snel. Zo wordt het ook een oversteek met de ferry naar de andere kant van de rivier en laat ik Jack een gedeelte zien van mijn tocht van donderdag. Zeker zo gezellig om het samen te beleven.

De verjaardag van Marie-Thérèse vieren we in de middag bij hun op de compound met z’n zessen met een pool-party. We ontmoeten een nieuw stel, Bert de Belg met zijn Poolse Magda.We genieten volop van al het lekkers en vooral de gezelligheid met elkaar. We sluiten af met een lekkere maaltijd bij hun thuis. Een geslaagde dag. De tennis- en voetbal finale halen we vanwege de tijd niet meer. De herhalingen zien we morgen wel weer.

Weer een week achter de rug. Fijn dat ik het met jullie heb kunnen delen. Blog 15 zal volgende week later verschijnen. Sorry maar we gaan eerst verhuizen. Hoe dat gaat verlopen lezen jullie van zelf wel weer. Een hele fijne week! Veel liefs, Lenneke

1. Marja Van Der Vliet:
    16 juli 2018
    Weer leuk te lezen, jullie ook een fijne week en succes met verhuizen,
  2. Petra:
    16 juli 2018
    Een zonnige week en veel succes met de verhuizing!!
  3. Lies:
    16 juli 2018
    Was weer een mooie week! Suc6 met verhuizen! Dusssss...... inpakken! Liefs Lies! 💋
  4. Stefan:
    16 juli 2018
    Wow! En veel succes met het verhuizen!
  5. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Wat geweldig weer allemaal. Ik geloof goed dat als je 6 uur onderweg bent geweest dat je bekaf bent. En wat leuk dat je iedere keer weer nieuwe mensen leert kennen. Je kunt in de toekomst gerust een wereldreis gaan maken, want je leert echt mensen van over de hele wereld kennen.
    Jammer dat je oponthoud hebt met je spullen, maar dat komt ook wel weer goed. Succes vast met verhuizen en ik kijk uit naar je volgende verhaal. Groetjes
  6. Annie:
    16 juli 2018
    Groetjes uit een heet Frankrijk. Ook van Hans. Lekker lezen bij de koffie. Succes met verhuizen😘
  7. Janneke en Mario:
    16 juli 2018
    Succes met verhuizen samen en maar hopen dat de container eerder aankomt.
  8. Anita verhuijsen.:
    16 juli 2018
    Heb ze weer gelezen en je foto,s bekeken. zeer indrukwekkend. Succ6 met verhuizen!XXXXX Anita
  9. Marèse:
    17 juli 2018
    Hi Lenneke,
    Weer veel beleefd, je wisselt je verhalen mooi af dus dat leest fijn!
    Dank voor alle verhalen, gelukkig ben je top fit anders kon je dit allemaal niet meemaken...
    Wel een kleine tegenslag met die boot, als hij dan ook maar echt aankomt een week later!
    Gaat alles nog goed bij je schoondochter en zoon in je eigen huis?
    Liefs, knuffel Marèse x
  10. Anneke:
    17 juli 2018
    Mooie belevenissen, mooie foto's en skonne voetjes. Hihihi. Papa zou zeggen weekje lux kamperen in jullie huis. Komt goed met jouw improvisatie vermogen. Liefsssss
  11. Ton van Overbruggen:
    20 juli 2018
    Net terug van vakantie "effe Lenneke lezen" :)