Lenneke in Kathmandu deel 57

11 augustus 2019 - Kathmandu, Nepal

Nameste,

Daar ben ik vanuit het verre Nepal. Inmiddels alweer de 3e dag maar ik wil jullie graag meenemen naar het begin van dit avontuur. Vooraf wil ik nog iedereen bedanken die mij een mooie tijd gewenst hebben. Doet me goed zoveel mede leven.

Dag 1   (Vrij.9-8)
Op tijd opgestaan met een heel goed gevoel. Vandaag is het eindelijk zo ver. De laatste weken heb ik toch wel afgeteld. Samen met Jack op ons gemak ontbeten en om 7.30 uur de taxi richting Hongqiao Airport genomen. Het gewicht van mijn bagage vooraf nog even gecheckt. Valt niet mee, een koffer met 23 KG en maar 5 KG handbagage als je voor 4 weken weg gaat en ook nog presentjes mee wilt nemen. We waren ruim op tijd dus nog samen een kop koffie gedronken. Van een Engelsman bij ons aan tafel hoorden we dat er een typhoonLekima” Shanghai naderde. Bofte ik even, net op tijd de stad uit. Het afscheid nemen was niet leuk, moest er door heen. Fijn dat Jack mij tot de security wegbracht. Ik vond het best spannend. Je maakt jezelf toch stiekem druk; hoe verloopt de reis en hoe gaat mijn rug het de komende  4 weken houden? Maar denkende aan het verblijf in Nepal met deze prachtige missie voor me stelde mij alleen maar meer op mijn gemak. Voor mijn ‘move’ naar China dacht ik ook; “laat het maar gebeuren, niet te veel verwachten kan het ook niet tegen vallen”. Bleek de juiste instelling te zijn. Zo leer je weer van al die ervaringen die je terloops op doet.
Mijn reis bestond uit 2 delen met de eerste vlucht van 2 uur naar Guangzhou (zuid China). Daarna had ik zo’n 6 uur tussen tijd. Hebt mijn grote rugzak in een locker geplaatst en ben met de metro de stad in geweest. De tweede vlucht nam 4 uur in beslag ik trof het de 2 stoelen naast mij bleven vrij en kon ik lekker gaan liggen en enkele uren slapen.                            In Kathmandu stond Bharat, onze begeleider voor de komende weken, mij al op te wachten. Ik werd heel erg welkom geheten. Met hem naar het appartement met ondertussen de eerste indrukken van een grote stad bij avond. Uiteindelijk ben ik van deur tot deur 19 uur onderweg geweest. Maar alles was goed verlopen zelfs mijn VISA on arrival was zo gepiept. Bharat gaf mij een rondleiding door het appartement en hebben we op het terras nog wat gedronken.  Na een frisse douche was het voor mijn biologische klok inmiddels 2.30 uur en tijd om mijn bed in te duiken na zo’n enerverende dag. Zeer moe en vooral blij daar ik op de plaats van bestemming was.

Dag 2. (Zat.10-8)
Om 7.30 uur uit mezelf wakker geworden. Voor mijn biologische klok 9.30 uur. Het is hier 2 uur vroeger dan Shanghai en 4 uur later dan in Nederland. Het was een warme nacht waarin mijn slaap redelijk vaak door een actieve mug werd onderbroken. Mijn ontbijt bestond uit een kop thee, yoghurt en 2 broodjes nog uit het vliegtuig besmeerd met pindakaas en chocolade pasta die er nog stonden. Heerlijk op het grote terras bij een aangename temperatuur. Daarna het appartement, op de 1e verdieping, maar eens bij daglicht bekeken. Deze bestaat uit een huiskamer, 3 slaapkamers een keuken en 2 badkamers. Voor Nepalese begrippen vrij luxe. Stromend koud en warm water, elektriciteit, een koelkast en WiFi. Ik wilde mijn koffer uitpakken maar heb dat even uitgesteld. Toch eerst maar even met een sopje door de kast. Daarna de toilet en wastafels flink onder handen genomen. Ook de koelkast van binnen goed uitgedaan. De stofzuiger is nu ook mijn vriend waarmee ik de kamer van May leefbaar heb gemaakt. Het is een appartement die door het jaar heen door veel vrijwilligers wordt bewoond. Iedereen druk met werken en het verkennen van Kathmandu, dan blijft er erg weinig tijd over om de boel netjes te houden……
Om 12 uur kwam Bharat samen met zijn vrouw May, mijn collega voor 4 weken, brengen. Ze had ook een hele reis van deur tot deur met een overstap in Doha van 24 uur achter de rug. Na een gezellige kennismaking en lekkere lunch konden we uitrusten. In de avond met Bharat naar en restaurant en op tijd naar bed.
De eerste indrukken flitsen dan door je hoofd. Het is hier zo’n andere wereld dan Shanghai of Nederland. In deze wijk, het centrum Thamel genaamd, is geen hoogbouw. Slechts 4 a 5 verdiepingen. Het verkeer rijdt links over veel onverharde wegen. Veel brommers en motoren die kris kras over de weg gaan waarvoor je op tijd aan de kant moet springen. In deze buurt zijn erg veel hotelletjes en hostels, dus ook veel toeristen en het is niet eens hoogseizoen in deze moessontijd. Vanaf ons terras hoor je constant het bedrijvige leven hier in de buurt. Geluiden van de bouw, muziek, pratende mensen, de claxons in het verkeer. Erg sfeervol.  Je moet op je spullen letten, niet te bloot gekleed gaan en geen water uit de kraan drinken. De locals  spreken je vlot aan of je wat van ze wilt kopen, een taxi rit wil of met de riksja mee. Een zeer indrukwekkende stad waar ik maar net 1 dag ben en het nu al naar mijn zin heb.

Dag 3 (zon.11-8)
Na een goede nachtrust met alleen de heftige regen gehoord te hebben was ik op tijd wakker. May, die gisteren een nacht had overgeslagen, had slecht geslapen. Een jetlag, nog niet in een biologisch ritme. Om 10 uur met Bharat uit voor ontbijt daarna is ons introductie programma begonnen. Vandaag kregen we uitleg over de organisatie Cross Borders, de Nepalese cultuur en de 1e taalles. Door middel van een mooie power point presentatie was het een duidelijk verhaal. De middag hadden we voor ons zelf.
Ondertussen ook FaceTime contact met Jack gehad. Zijn vlucht is dit weekend 2 keer gecanceld vanwege het slechte weer in Shanghai. Zo ook de vlucht van mijn vriendin Ingrid die met haar familie op vakantie gaat naar Sri Lanka. Uiteindelijk vertrekken ze vannacht vanaf een ander vliegveld. Zo extreem heb ik het het afgelopen jaar nog niet meegemaakt.
Vanavond zijn we weer op een andere plek wezen eten. Bharat wil ons zoveel mogelijk verschillende goede eetgelegenheden laten zien zodat we na deze week zelf kunnen kiezen. We zijn erg blij met hem. Hij geeft ons eindeloos veel informatie, loodst ons door steegjes naar de juiste plekken en maakt ons wegwijs bij het pinautomaat en telefoon kaartje. Heel lux hoor zo’n privé gids. Morgen gaat ons introductie programma verder.

In blog 58 een vervolg van de eerste week. Een fijne week voor jullie allemaal!! Veel liefs Lenneke!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Ik geloof direct dat het allemaal heel spannend is. En ja, afscheid nemen van Jack is natuurlijk ook niet leuk. Nu ben jij degene die op reis gaat. Haha. Ik had niet gedacht dat het in totaal maar 6 uur vliegen is. Fijn dat je het zo goed kunt vinden met je begeleider Bharat. En ook met je kamergenote May. Je hebt inderdaad een groot appartement. Ook hoop dat de introductie leuk is en ook de taallessen. Je bent tegenwoordig wel een heel taal wonder, zoveel spreek je er. Hihi. Ik ben benieuwd naar volgende week, wat je dan al allemaal weer meegemaakt hebt. Groetjes
  2. Lies:
    11 augustus 2019
    Hey lieve zus, wauw, super! Met het ‘gemak’ zoals jij alles op papier zet! 👋 Ik zie het zo voor me! Zoals jij je’beweegt’ in een hele andere wereld. Ik vind je wel een beetje een ‘bofkont’! Al die ervaringen en indrukken, precies wat bij je past! Echt, respect! En ook, hoe dienstbaar je je maakt! Ik geniet iedere week optimaal van je blog, kort of lang, maakt niet uit! Zolang we jou op deze manier kunnen volgen, echt! Eigenlijk niet te beschrijven, en..... det zijn vast heel veel lezers met mij eens! Lieve zus, geniet met volle teugen! Love you! Tot 12 september! 💋💋💋
  3. Lies:
    En...... ben natuurlijk APENTROTS op jou! 🐒
  4. Annie:
    11 augustus 2019
    Weer leuk om te lezen Lenneke. Wij zijn net terug uit Frankrijk en jouw avontuur gaat beginnen. Geniet er van. Tot de volgende..
  5. Jan:
    Hoi Lenneke .
    Heb je vragen of iets anders ( koffie drinkenof n probleempje )
    Ga gerust bij de bakkerij langs ,vraag naar Santosz of Shraddha of Rhamkrisna
    Ze weten dat je daar bent , zijn erg gastvrij en behulpzaam .
    Ook bij al de anderen kun je terecht daar ,weet ik zeker .
    Heb nog n adres als je wilt ,maar de tijd zal vliegen daar
    weet ik zeker ,groet Jan
  6. Ans:
    Namaste Lenneke!
    Wat heerlijk om jouw eerste indrukken te lezen én te zien.
    Tja, dat schoonmaken/houden van 't appartement blijft wel een ding, ik heb 't zelf (helaas) ook nog nooit anders meegemaakt.
    Maar jullie kunnen nu in ieder geval "fris" beginnen.
    Natuurlijk blijf ik je volgen en wens ik jou en May een hele mooie tijd toe in dat altijd verrassende Nepal. Liefs voor jullie beiden!
  7. Helene:
    12 augustus 2019
    Namasté Lenneke, het was weer genieten van jouw verhaal. Spannend en indrukwekkend allemaal. Heb van de week 'de foto' in de brievenbus bij jouw moeder gedaan. Goede tijd gewenst!
  8. Janneke en Mario:
    12 augustus 2019
    Wouw de eerste stap is gezet en het lijkt allemaal te lukken. Zoals we gewend zijn van jouw. Veel plezier met je spelletjes en de kinderen wat jou een uitzonderlijke persoon maakt in het leven van die kinderen. Trots op je😘
  9. Marc Strik:
    13 augustus 2019
    Leuk Lenneke, wij verbleven ook altijd in Thamel (Tibet Guest House). Ondanks de drukte daar voelde het altijd relaxt. Veel plezier daar!
  10. Lian van berlo:
    14 augustus 2019
    Tjonge jonge wat 'n avontuur! geweldig hoe je dit allemaal doet en meemaakt.
    Beetje jaloers ben ik wel, ik zit hier achter mijn "duffe" burootje en probeer links en rechts
    wat RVS in te kopen voor mijn collega's, haha!
    Ik kijk nu al uit naar ons avontuur in Shanghai en Bangkok in november.
    Len, veel succes daar en tot de volgende blog!
    Liefs en dikke kus uit Helmond
    xxx