Lenneke in Kathmandu, deel 59

21 augustus 2019 - Kathmandu, Nepal

Nameste,

Zoals beloofd ga ik in deze blog jullie op de hoogte brengen van onze belevenissen van de trip naar Chitwan.

Dag 7  (do 15-8)
De wekker op tijd gezet en om 6.30 uur bepakt en bezakt met onze rugzakken richting de afgesproken plek, 5 minuten lopen, waar we Bharat ontmoeten. Het is een brede straat waar heel veel bussen klaar staan om mensen over grotere afstanden te vervoeren. Onze bus vertrekt op tijd, 7 uur. We zitten zowat met onze neus tegen de raam om tijdens het uitrijden van Kathmandu vooral niets te missen van het ochtend vroege bedrijvige leven. Daarna vervolgt onze route door de vallei welke overgaat in een kloof waar we de rivier volgen. De weg is ‘geasfalteerd’ maar de chauffeur moet af en toe de gaten in de ondergrond ontwijken. Er is veel verkeer op de weg, vooral vrachtwagens. Het is een bergweg waar ook in de bochten wordt ingehaald elkaar waarschuwend door luid te claxonneren. Wij genieten van het uitzicht en kletsen de tijd wel vol. Na een uur de 1e stop, “plas pauze” zegt Bharat. Ja lachen, doordat hij al ruim 20 jaar met Nederlanders werkt verrast hij ons elke keer weer met zijn “Nederlands”. Zo vindt hij ook van heel veel een “nice combinatie”. Zoals deze trip, de introductie week, samen met het vrijwilligerswerk. Bij de eerste stop verkopen ze lekkere koffie zo komen we de dag wel verder door. De 2e stop is ook prettig. Fijn om de benen te strekken. Het lange stilzitten is niet echt bevordelijk voor mijn zwakke rug. Tijdens het 3e deel van de tocht sluiten we onze ogen en dutten zo weg.
Om 13.00 uur de aankomst. Helemaal volgens planning. We hebben er 6 uur over gedaan. Met een busje van het “Chitwan Jungle World Resort” worden we naar onze eindbestemming gebracht. Ondertussen voelt het als of we in een compleet andere wereld verkeren. We rijden tussen sawa’s door, komen door dorpjes waar mensen in hutten wonen, zien arbeiders met zware lasten op hun rug en ook spotten we de eerste olifanten drijvers. We hebben er helemaal zin in. Na een zeer hartelijk welkom van de staf eerst de lunch in het restaurant. In buffetvorm alle keus uit rijst, noodles, groenten en vlees. We laten het ons goed smaken. Daarna zoeken we onze kamer op. Onder 1 dak zit Bharat  in de kamer naast ons. We hebben een aantal uren voor onszelf en komen deze tijd goed door in en aan het zwembad. Heerlijk afkoelen in deze hitte en even lekker bewegen. We voelen ons ‘de koningin’ te rijk in vergelijking wat we de eerste week hebben ervaren. Wat een contrast. Het geeft ons nog meer een dankbaar gevoel. Het resort is niet super de luxe maar basic. Helemaal prima en het personeel is ontzettend vriendelijk. We worden op onze wenken bediend. Na het een keer vragen om koffie staat de Nescafé pot elke dag voor ons klaar. Zo ook krijgen alleen wij yoghurt als ontbijt met een glas vruchtensap. We voelen ons bevoorrecht. Bharat komt al jaren met zijn vrijwilligers hier dus ze kennen elkaar goed. Zo ook is deze provincie Chitwan de regio waar Bharat is geboren. Zijn hometown waar zijn moeder en familie woont is 85 KM verderop. We zien hem ook gaande weg steeds meer stralen en enthousiaster vertellen. Hij voelt zich hier zoooo thuis.
Om 16.00 uur maken we ons klaar voor een dorpswandeling met Bharat. We zijn de poort nog niet uit of hij vertelt volop over het leven hier. Hoe de locals wonen, in hutten, en waarin ze zich in hun bestaan voorzien. Hij kan het niet laten om elke keer weer een verhaal te vertellen uit zijn jeugd, tot zijn 12e heeft hij hier gewoond,
waarin hij bijvoorbeeld  met de buffels de jungle in liep om ze te laten grazen. De meest spannende avonturen heeft hij beleefd . Een genot om naar te luisteren. Uiteindelijk komen we bij de rivier uit. De zon is inmiddels al aardig aan het zakken en wij laten de dag nog eens voorbij komen op een terras met een onbeschrijfelijk mooi uitzicht. Het doet me zo denken aan Zuid-Afrika, waar wij in 2001 met de jongens een onvergetelijke 4 weekse rondreis gemaakt hebben. Het panorama hier is een kopie van de natuur in het Krugerpark. Met een ondertussen ondergaande zon is het plaatje helemaal compleet. Adembenemend mooi. Wat boffen we toch weer!
Na een diner in buffet vorm in het restaurant gaan we met het busje en meerdere gasten van het resort naar het centrum van het dorp voor het “Cultuur Programma”. Wij zitten in een grote zaal en worden verrast met een voorstelling van allerlei traditionele dansen uitgevoerd door de locals. Zowel mannen als vrouwen in traditionele kleding bewegen zich op de maten van het trommel geroffel. Als afsluiting mogen er gasten uit de zaal meedoen. De Chinezen hebben de grootste lol!
Na 1 uur cultuur ‘gesnoven’ te hebben liggen we na een lange dag op tijd op bed.

Dag 8.  (Vrij 16-8)
Om 7.30 uur al aan het ontbijt. Op tijd aan de slag want we hebben een heel programma voor ons. Helaas valt het er met ‘bakken’ uit, ja ook hier moesson tijd. Al snel is het droog en rijden we met het busje met nog 3 Chinezen en 4 Indiërs en Dipen, een vriend van Bharat en local guide, naar de rivier. Daar liggen grote houten kano’s klaar met mini houten stoeltjes voor de “River Safari”. Deze bestaat uit een half uur in ‘doodse stilte’, waar de andere deelnemers zich helaas echt niet aan kunnen houden, de rivier afzakken. Al punterend op de achterkant van de kano zorgt een local dat we rustig glijdend door het water kunnen genieten van de onbeschrijfelijk mooie natuur. In deze stilte hoor je het kabbelende water, de zoemende insecten, de krekels en de fluitende vogels. Echte jungle geluiden. We worden al snel gewezen op de meest prachtige tropische vogels die in en rondom het water leven. De IJsvogel, een Gier, een Stork, een Adelaar en de Hornbill. Zo ook zien we herten over het land voorbij schieten. Als hoogte punt worden wij, ook de Chinezen en Indiërs, helemaal stil bij het zien van enkele krokodillen.  May en ik zouden dit wel een hele dag kunnen volhouden. Hierna volgt een “Jungle Walk”. We zien sporen van neushoorns en luipaarden in de modder. Helaas niet “live”. De herten trekken weer in een kudde aan ons voorbij. De meest prachtige bloemen en ook een “Tree Killer”, een als een kronkelende boomstam groeiende plant om een boom heen. Net een versteende liaan. Zo ook hoge Termieten woningen. Na 3 kwartier komen we bij het “Elefant Breeding and Training Centre” uit. Hier staan moeder olifanten met hun kleintjes onder afdaken en zijn constant in beweging. Ze staan vast en je mag er niet te dicht bij komen. Er wordt verteld dat ze later met de olifanten drijvers een ‘wandeling’ in de jungle maken. Wij hebben er onze bedenkingen bij……
We zijn halverwege de ochtend weer terug op het resort en hebben enkele uren voor onszelf! We vermaken ons prima met een bakkie op de veranda, baantjes trekkend in het zwembad en het bijwerken van de dagboeken. Om 16.30 uur klaar voor de “Jeep Safari”. Bij de entree van het park worden we er door Dipen nog eens op gewezen om niet te praten. Maar zoals in de ochtend lukt het de Chinezen en Indiërs echt niet om hun fatsoen te houden. Bij mij is nu “de maat echt vol”, sta op draai me om en zeg “Can you please be quiet”!! Ik wil niet dat deze zo bijzondere trip door hun wordt verpest. Het haalt voor even iets uit. De tocht duurt in totaal 3 uur. We worden verrast door prachtige natuur in de jungle en rivier. We zien weer volop herten en vogels. Helaas geen groot wild. Dat houden we gewoon te goed. May en ik genieten vooral als we tijdens het rijden boven op de het rek van de cabine mogen staan. Heerlijk die wind door de haren en af en toe op tijd bukkend voor de lage hangende takken. We laten ons na afloop op het terras van de vorige avond afzetten voor weer een adembenemende zonsondergang, een biertje en hapje van de BBQ. Moe en zeer voldaan duiken we ons bed in en rusten uit voor een hele vroege start van de volgende dag.

Dag 9    (Zat 17-8)
Om 5 uur ons bed uit en om 5.30 uur een “Bird Watching Walk” samen met Dipen en Bharat. Terwijl we met het busje naar het juiste natuurgebied worden gebracht staan we in een keer stil midden in een dorpje……jawel twee overstekende neushoorns!!!! De adrenaline giert door ons lijf. We stappen snel uit en schieten mooie plaatjes. Voor mij de eerste keer de kennismaking met deze reusachtige dieren. Zo imponerend. We worden er helemaal stil van en zien ze de bossen in verdwijnen waar ze uiteindelijk lekker gaan badderen in een vijver. Wauw, helemaal niet erg om hier voor zo vroeg je bed uit te moeten. Wat een geluk!! Bij aanvang van onze wandelroute passeren we een mannetjes olifanten verblijf. Wat een ‘joekels’ van beesten. Staan ook onder een afdak vast aan kettingen. Ze worden later door de olifanten drijvers opgehaald om de toeristen op hun rug rond te leiden. Geen activiteit voor ons, wetende dat ze slechts 100 KG op hun rug kunnen dragen. Maar ja het zijn weer inkomsten voor de locals. Lopen we goed en wel 5 minuten op het pad hoor ik links een geritsel, plomp gestamp achter de bamboe onder in de sloot. Bharat en Dipen zetten het op een rennen. Roepen “run”!! Wij er achteraan, dit is serieus. Op naar een veiliger stuk, boven op een dijk met uitzicht op de sloot. Onze adrenaline wordt opnieuw weer aangewakkerd. Dit is inderdaad een echte wilde neushoorn. Nummer 3, ze kunnen 40 KM per uur lopen en hebben een erg goed reukorgaan zo ook goede oren waarmee ze mensen al van grote afstand kunnen traceren. Bharat vertelde dat de eerste neushoorns in het dorp daar zijn gefokt dus veel mens vriendelijker zijn maar ook niet geheel ongevaarlijk. Zo ook vertelde hij dat er gidsen in zijn hometown terwijl ze de toeristen beschermden zelf zijn aangevallen en door neushoorns zijn gedood. Jeetje dit zet ons weer even met beide benen op de jungle grond. Met snel kloppende harten zetten we onze inmiddels zeer spannende tocht voort. Er staat iets verderop een local op blote voeten, slechts gekleed in een omslagdoek klaar voor zijn ochtend ritueel een wasbeurt in de rivier, druk te zwaaien dat we zo snel mogelijk moeten komen. Ja hoor in de verte ligt weer een neushoorn, heerlijk uit te rusten op het land naast de rivier. Er staat een grote vogel op zijn rug en hij wordt omringd door een grote kudde herten. Zo bijzonder. De herten hebben ons snel in de gaten en slaan op de vlucht. Wij vervolgen de steeds spannendere tocht. Rechts van ons een wild zwijn en ondertussen weer de mooiste vogels. Aan het einde van de van de route spotten we nog een neushoorn inmiddels nummer 5 in het water. We staan op een veilige afstand. Wie had dat gedacht een jeep safari van 3 uur leverde geen groot wild op en nu in 45 minuten zien we “The Big Five” (ha ha 5 neushoorns)
Helemaal enthousiast en vol adrenaline, wanneer we weer terug zijn op het resort, vallen we ons ontbijt aan en vertellen aan de andere gasten onze onvergetelijke geluksmomenten. Zelfs het personeel is echt blij voor ons. Deze trip kan niet meer kapot!! Hierna gaan we om 8 uur aan onze terugreis beginnen naar Kathmandu. Deze verloopt ook weer naar wens en zijn we om 14.30 uur terug in ons appartement. Verder staat er dit weekend voor ons niets meer op het programma buiten dat we onze batterij verder moeten opladen voor de week die er aan komt. ‘Back to the real live’, het werken op school wat onze hoofdmissie is.

Lieve blog volgers, inmiddels weer de 3e dag van onze 2e week en al weer vol nieuwe ervaringen. Deze schrijf ik het komende weekend in blog 60. Fijn dat jullie geïnteresseerd zijn in onze belevenissen. Wij wensen jullie een prettig vervolg van deze week en tot in blog 60! Heel veel liefs van uit het nog steeds zo indrukwekkende Kathmandu May en Lenneke!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Wat een super trip. En wat heb je veel gezien in zo’n korte tijd. Helemaal geweldig. Weer een ervaring rijker. Dat nemen ze je niet meer af. (Ik had je wel willen zien rennen met die neushoorn achter je aan. Haha). Maar ja, zo zie je wel weer dat je altijd op je hoede moet zijn.
    Groetjes en tot de volgende keer.
  2. Godelieve:
    21 augustus 2019
    Geweldig om te lezen! Mijn herinneringen van Chitwan komen ook weer boven. we hebben dezelfde dingen als jullie gedaan, inclusief de vroege 'vogel'wandeling en ook toen een neushoorn gespot! Mooie ervaring.
  3. Helene:
    21 augustus 2019
    Weer genoten van je verhaal en jullie ervaringen!
  4. Harry en Cissy:
    21 augustus 2019
    Ook wij zijn in Chitwan geweest, hebben daar toen een neushoorn met jong gezien.
    Lenneke we genieten van je reisverslag. Wat is Nepal mooi hé.
    We hebben er in 2010 een rondreis gemaakt.
    Hartelijke groeten en nog een fijne tijd.
  5. Annie:
    21 augustus 2019
    Wat een belevenissen Lenneke. Kijk je wel uit! Ik zag gisteren op tv dat de neushoorn het gevaarlijkste dier ter wereld is!
    Kijk weer uit naar je volgende verhaal.
    Groetjes van ons😘
  6. Anke:
    21 augustus 2019
    Wauw Len, geweldige ervaringen. Mooi dat je de kans krijgt om ook dat gebied te zien. Geniet ervan verder!
  7. Janneke en Mario:
    22 augustus 2019
    Was weer een prachtig verhaal. Veel plezier jullie twee om na de kudde weer met de kinderen te spelen.
  8. Angelique:
    22 augustus 2019
    Woww, heel bijzonder zeg!! Mooie tijd nog daar!
    Groeten van Lieke en Angelique
  9. Godelieve:
    24 augustus 2019
    Hallo May en Lenneke,
    Ik ben niet zo'n dierenliefhebber, maar dit moet zeker indrukwekkend zijn. Het mooiste is dat je door locals gegidst wordt, die hebben ervaring en een hoop te vertellen denk ik. Blijf genieten enne voor later veel plezier met de kids.
  10. Ans:
    27 augustus 2019
    Wat kun je toch een hoop beleven in een korte tijd..... heerlijk om te lezen hoor!
    En vind je 't goed als we jouw link op onze CB site zetten?
    Liefs, ook aan May, xxx