Lenneke in quarantaine, deel 88

24 oktober 2020 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Het is zaterdagmiddag en jawel ik zit aan de keukentafel van ons appartement!!! Er is weer veel gebeurd de afgelopen dagen. Jullie zullen wel benieuwd zijn….  Donderdag zijn we zelf gaan bellen om te weten wat de bedoeling was. Het goede nieuws; vrijdag naar huis want we waren negatief getest, we moesten om 7 uur in de ochtend al klaar staan. Zo heeft het eerste deel van onze quarantaine 7 dagen geduurd.

Donderdagavond dus alles weer geordend en ingepakt en mijn ‘quarantaine kalender’ bijgewerkt. Om 6.30 uur op, eerst een kopje thee en een granen reep, geen ontbijt meer. De bus stond al klaar. Effe flink sjouwen, we hadden inmiddels maar liefst 13 stuks bagage. Beneden stonden de mannen in witte pakken ons al op te wachten. De bus in met nog zo’n 6 passagiers en op naar huis. De richting was de andere kant op, zo werden wij als laatste afgezet. Wel leuk hoor zo’n toer door je eigen wijk. Het viel ons op dat er in die 8 maanden tijd al weer nieuwe gebouwen uit de grond zijn gerezen. Onvoorstelbaar. Wist je dat er per jaar aan oppervlakte ter grootte van New York in Shanghai wordt bijgebouwd?

Om 8.15 uur aangekomen bij onze compound werden we door 2, in witte pakken geklede, mensen opgewacht. Eerst weer de bekende formulieren invullen en uitleg ontvangen. Daarna liepen ze mee naar ons appartement en hielpen ons met de bagage. Er was een detector op de deur bevestigd. Als wij de deur openen krijgt de leiding een seintje, ze kunnen ons dan bellen met de vraag waarom de deur open ging. Hebben ze tot nu nog niet gedaan. Ik mocht eerst nog de brievenbus legen, was nodig na 8 maanden. Alleen maar rekeningen. Elke dag om 9 en 13.00 uur komt de verpleegkundige aan de deur zodat we onze temperatuur kunnen doorgeven. In de middag om 16.00 uur komen ze ons afval ophalen welke wij buiten bij onze voordeur moeten zetten.

Binnengekomen en de deur dicht, viel er een last van me af en werden we verrast door een warm welkom. Op tafel stond een prachtige grote bos bloemen, mooie cadeaus en lieve kaarten!!! Wat een verrassing, het ontroerde mij gewoon. Ook kwam Guusje, onze poes, ons meteen welkom heten. Ze liep een keertje op en neer en door naar haar veilige plek onder het logeer bed. Ingrid, waar ze de afgelopen 8 maanden heeft gelogeerd, had haar donderdagavond met al haar spullen al gebracht. Wij mogen deze week natuurlijk geen bezoek ontvangen vandaar. Ze zullen haar wel gaan missen. Ook had Dirk zijn rollerbank en race fiets geïnstalleerd, nu hoeven we die saaie oefeningen niet meer te doen. Zo fijn,  zo’n geweldige vrienden!!! Het voelde meteen goed om weer thuis te zijn, vertrouwd, ruimte en onze eigen spullen. De planten hadden het overleefd, ons bed was verschoond en de koelkast gevuld. Van je vrienden moet je het hebben. Nogmaals super bedankt lieve Ingrid!!! Fijn dat je de afgelopen 8 maanden op ons huis hebt gepast!!

Dan maak je een rondje door je huis, inmiddels een beetje vergeten hoe het er ook allemaal weer uitziet. Eerst maar een ontbijt, bruine boterham met hagelslag en een lekker bakkie koffie. Daarna aan de slag met uitpakken. Was een hele klus. Voordat ik de kasten ging inruimen eerst maar weer even opruimen om zo plaats te maken. Zag dat er nog genoeg voorraad aan levensmiddelen was en een volle vriezer. De bestelde verse spullen zijn ze later komen brengen. We kunnen wel weer een weekje vooruit. Heel nieuwsgierig heb ik meteen de achterdeur bekeken….. geen detector!! Heerlijk door de tuin gewandeld, frisse lucht opgesnoven en de wind gevoeld. Alles is nog groen hier, de herfst doet later pas zijn intrede. Zag wel dat er nog flink gesnoeid moet worden en rotzooi opruimen. Er is toch wel veel van boven naar beneden ‘gevallen’ de afgelopen maanden. We hebben genoten van ons eerste zelf gekookte pasta gerecht met een verse salade en een heerlijk biertje en wijntje erbij. Reden genoeg om onze thuiskomst te vieren!

Na een goede nachtrust in ons eigen bed heeft Jack zijn work out op de race fiets gedaan en ben ik aan de poets gegaan. Het is wel weer even wennen aan de geluiden hier. Het verkeer achter en de mensen die door de hal lopen. Weer zo herkenbaar. Guusje ligt het liefste op de mat bij de achterdeur en miauwt, ze wil naar buiten. Nog even geduld, net als wij!! Ze  komt lekker bij ons liggen en is veel aanhankelijker dan voorheen. Gezellig hoor! Een grote verrassing vanmiddag; we hebben toch bezoek gehad en wel …. Buiten!! Ingrid en Dirk kwamen langs op de fiets om te zwaaien voor het raam…. We moesten meteen van de dame van de receptie ons raam dicht maken... Vannacht vertrekt Ingrid naar Nederland voor 2,5 maand. Jammer dat we elkaar niet echt live hebben kunnen ontmoeten.

Woensdag (28-10) krijgen we onze 3e COVID test. Als deze negatief is mogen we vrijdag (30-10) om 8 uur de deur uit en zijn we VRIJ!! Een fijn vooruitzicht. De komende week zal niet zo moeilijk zijn om door te komen. Ik zie het maar als een ‘vakantie in eigen huis’…. Mezelf goed bezig houden en hopelijk werkt de internet verbinding straks beter zodat we ook de Nederlandse zenders aan kunnen. Komt helemaal goed. Zo jullie zijn weer op de hoogte en kan ik mezelf gaan inspannen op de race fiets. Allemaal nog een heel fijn weekend, veel liefs en tot mijn volgende blog!! Lenneke XXX

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Helene:
    Gefeliciteerd!!
  2. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Wat super fijn. Er is toch niets beter dan in eigen huis. Al is het dan nog in quarantaine. Die week zal wel om vliegen. Het huis en de tuin goed doen dan is de week weer om. Hopelijk heb je woensdag een goede uitslag. We zullen duimen, maar dat komt goed. Groetjes.
  3. Agnes:
    24 oktober 2020
    Wat moest het toch een geweldig gevoel zijn om eindelijk weer in jullie huis te mogen komen na alle ontberingen! En de warme ontvangst van Guusje voelde zeker geweldig. Deze laatste week zal waarschijnlijk voorbij vliegen, en dan worden jullie eindelijk weer "vrijgelaten"! GROETJES :)
  4. Annie:
    24 oktober 2020
    Klopt dus echt..Oost West thuis best👍
    Geniet van jullie thuiskomst en blijf gezond.
    Groetjes van Hans en mij.
  5. Janneke en Mario:
    24 oktober 2020
    Welkom thuis en blij dat jullie veilig zijn. We kunnen niet bevatten wat jullie meemaken. Toch heftig voor een goed doel. Nog ff en hou je taai😘
  6. Franca:
    Ha Lenneke,
    Wat een verhaal en wat
    een ervaringen. We, ik reizen met je mee. Jouw/jullie verhaal blijft “verrijkend”, ook nu weer.
    Succes met de laatste loodjes in quarantaine! Groetjes, Franca
  7. Mariette:
    26 oktober 2020
    Fijn weer in jullie eigen huis!!! Aftellen tot vrijdag en dan heerlijk genieten ban Shanghai!! Sterkte kanjers met de laatste loodjes!💪🏻😘
  8. Lia:
    27 oktober 2020
    fijn te horen dat jullie weer in je eigen huis bent nou afwachten tot vrijdag en dan kun je weer je eigen dingen gaan doen
    geniet er van
  9. May:
    27 oktober 2020
    Super fijn weer in jullie eigen huis na al het Corona gedoe!
    Lief al die kaartjes bloemen etc. ennne Guusje ook helemaal blij! Geniet voor zover het op dit moment kan van het kleine beetje meer vrijheid! Liefs May xxx