Lenneke in Shanghai, deel 103

15 februari 2021 - Shanghai, China

Beste trouwe blog volgers,

Hoe gaat het met jullie? Na alles wat ik met jullie deel zijn jullie aardig van mijn reilen en zeilen op de hoogte. Gezellig dat ik ook elke week weer reacties ontvang via dit blog, de app, een telefoontje of op de mail. Ik ben veel met mijn gedachte bij jullie in deze zo ongewone situatie. Het ook nog geen echt perspectief hebben over hoe lang het nog duurt is best heftig. Fijn dat de afgelopen week zo veel afleiding bood. De sneeuw en het ijs stemden weer velen vrolijk. Meer mensen trokken naar buiten en ik zag de mooiste winterse plaatjes. Toch kreeg ik ook bericht van vrienden waar het Covid-virus heeft toegeslagen en er zelfs een herstel in het ziekenhuis nodig is. Van harte beterschap Jos en Anja en ook de anderen die door Corona geveld zijn.

Wij hebben inmiddels het Chinese Nieuwjaar ‘meegemaakt’. Het ‘Lantaarn Festival’ beleefden we in de Bazaar rond de Yu Garden. Met een gids werden we rondgeleid en kregen we uitleg over de tradities en betekenis van dit festival en het Chinees Nieuwjaar. Het vond met een groep van 10 mensen plaats in de avond. De bazaar, straatjes met winkeltjes, ateliers en eettentjes, rondom de Yu Garden waren zeer mooi versierd met slingers van lantaarns. Elke straat zijn eigen lantaarn met eigen betekenis. Ook kwam overal de Os in het groot terug. Het jaar van de “Ox” is begonnen. Maar daar deze happening een van de grootste per jaar is in China waren wij niet de enigen. Het was me toch een partij druk. Zo goed als file lopen… Niet echt ons ding. Nadat we in een restaurantje de Tang Yuan, dumpling van plakrijst, hadden genuttigd, de traditionele snack tijdens dit feest, verlieten Jack en ik de groep. Er stond nog een bezoek aan de welbekende zig-zag brug op het programma maar bij het zien van de rij mensen ervoor zagen wij dit niet meer zitten. De kou zat in onze botten en mijn rug gaf ook aan het genoeg gevonden te hebben. Wij namen de metro naar huis en kregen later de foto’s toegestuurd van wat we ‘gemist’ hadden. Jammer, ook de prijs die we voor deze trip betaald hadden stond niet in verhouding tegen over wat we er voor gekregen hadden. Zo zie je maar weer dat niet elke activiteit die ik onderneem een ‘succes’ is. Maar we hebben nog wel hele mooie foto’s kunnen maken.

Een vriend van ons, Bas, is afgelopen week na een 3-weekse vakantie in Nederland teruggekeerd. Zijn vrouw Ans mocht niet mee. Haar bloedtest was positief, achteraf negatief. Heel erg vervelend. Ze hoopt dat ze de 22e samen met Kaat, die vanwege haar Belgische paspoort ook niet terug mocht, naar Shanghai kan komen. We zullen voor hun duimen. Nu zit Bas voor zijn 14 dagen quarantaine ook in het zelfde hotel als waar wij en Ingrid hebben gezeten. Aan de overkant van de straat. Hoe toevallig. Inmiddels al wat boodschappen afgeleverd en gisteren met de hele groepvanaf de overkant van de straat naar hem gezwaaid. Best bizar.

Vanwege het Chinese Nieuwjaar was vrijwel iedereen vanaf vorige week donderdag vrij. Wij zijn op vrijdag samen met Peter, Dirk en Ingrid een tour gaan maken met de gids Maxime. Hij is een Belg, getrouwd met een Chinese en woont al jaren in Shanghai. Zijn werk is het organiseren van meerdaagse trips door China. Helaas op dit moment niet dus. Vandaar dat hij deze wandeltrips regelt door de stad. Het is bijna onvoorstelbaar hoeveel achtergrond informatie hij heeft over alles wat hij laat zien en vertelt. Hij verdiept zich compleet en doet onderzoek naar bepaalde gebouwen, geschiedenis  en groepen mensen. Hij vertelt het op een erg prettige manier welke nooit verveelt. Als hij vroeger mijn geschiedenisleraar op De Knip was geweest (ipv Hoebers) was er vast veel meer over het verleden bij mij blijven hangen. Maar mijn interesse is nu natuurlijk ook veel meer verhoogd als toen ik een tiener was. We hebben samen het “Slachthuis 1933” bezocht. Ik was al eerder met hem hier geweest. Toch hoorde ik weer veel nieuwe dingen. Ik heb regelmatig tours maar ook voor Jack is het interessant om meer te weten te komen over de stad waar we al bijna 3 jaar wonen. Hierna liepen we door de Japanse wijk met uitleg over een hotel wat eens bezet was door Japanse officieren. Zo ook werd de interesse opgewekt bij de informatie over de geschiedenis van het Pearl Theater waar wij al heel wat uren vertoeft hebben. We sloten gezellig af met een lunch. Het was een geslaagde dag.

Gisteren waren de weersvooruitzichten uitstekend, maar liefst 20 graden. Een mooie dag voor een fietstocht. Enkele weken geleden kreeg ik het idee om met “Only the Brave” deze activiteit te organiseren tijdens deze vakantie. “Happen en trappen”. We waren met maar liefst 9 personen. We ontvingen iedereen om 10 uur bij ons thuis met koffie en heerlijk eigen gebakken appeltaart. Voordat we op de fiets sprongen eerst even een korte wandeling naar de overkant van de straat om naar Bas te zwaaien. Eerst hem bellen, konden zo gauw zijn raam niet gevonden krijgen. Al snel zagen we een mensfiguur zwaaiend op de 10e verdieping. Gelukkig zit hij al weer op de helft van zijn ‘vrijheids beroving’…. Daarna terug naar de fietsen. Nadat Peter en Paul een van onze fietsen hadden gekozen, de rest heeft zijn eigen fiets, konden we vertrekken. Hun beide vrouwen, Kaat en Nicole, zijn helaas door de hele situatie nog in Nederland. We begonnen met een stukje door de stad richting de rivier, daarna met de ferry over en door de prachtig aangelegde parken richting de overzijde van de Bund. Halverwege een korte stop en de heerlijke eigengebakken koekjes in de vorm van een hartje, i.v.m. Valentijnsdag, van Jetty gegeten. Maar goed dat we voor de lunch hadden geboekt. Het was overal erg druk. Na het versterken van de innerlijke mens hebben we nog even genoten van het mooie uitzicht over de rivier. Op de terugweg was het van belang om deze mooie dag te evalueren op een terras in Xintiandi. Iedereen ging met een goed gevoel naar huis.

Ook deze week is Jack nog een paar dagen vrij. Morgen vroeg, 5.30 uur, gaat hij zijn eerste toertocht rijden met een fietsgroep waar hij zich bij heeft aangesloten. Ben benieuwd hoe dat hem bevalt. Ik heb vanavond een feestje daar zal ik jullie de volgende keer over schrijven. Rest mij nog om degene die vakantie hebben veel plezier te wensen. Maak er allemaal een mooie week van!!

Heel veel liefst, Lenneke!!

1. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Ja we hebben deze week volop sneeuw gehad. Levert inderdaad mooie plaatjes op. Jenn op de slee met haar koude snoetje. Heel grappig en ze vond het heel leuk. Zal Musa ook wel leuk gevonden hebben, denk ik zo. Jammer dat je nieuwjaarstocht niet was wat je er van verwachtte. Maar ja, weer een ervaring rijker. Maar de tocht daarna, die je gemaakt hebt, met de gids Maxime heeft veel goed gemaakt zo te lezen. Het happen en trappen wat je hebt georganiseerd zal heus wel goed geweest zijn. Want laat organiseren maar aan jou over. En wat fijn dat je ook zo aan jullie vriend Bas denkt. Heeft het maar getroffen met zo’n vrienden. Ik app je vandaag of morgen nog even en verder kijk ik weer uit naar je blog volgende week. Groetjes.
  2. May:
    Hallo Lenneke.
    Ja die sneeuw winterpret was erg welkom in deze rare tijd.
    We hebben de schaatsen weer eens uit het vet gehaald, heerlijk.
    Op het ijs zag je jong en oud met blije gezichten , genieten!
    lieve groetjes May
  3. Marja Van Der Vliet:
    15 februari 2021
    Hoi Lena, wij hebben hier ook wel een fijne week gehad met veel sneeuw en ijs.
    De zaterdag met muziek, drank, en eten met een hele groep bij ons achter op het maasje.
    Was heel gezellig. Deze aankomende zaterdag is het bij ons rond de 15 graden, zeggen de weermannen nu. Dus wel een heel groot verschil met afgelopen zaterdag. Dus ook op naar de lente.

Goetjes uit Heusden
  4. Annie:
    16 februari 2021
    Hoi Lenneke,
    Gelukkig nieuwjaar dan voor jullie. Hoop dat het beter wordt dan het begin van ons nieuwe jaar. Ik heb het idee dat iedereen hier gek aan het worden is.
    Nu mag de avondklok misschien niet doorgaan vanwege een halve zool die een proces heeft aangespannen tegen de regering. Afwachten dus.
    Verder heeft Hans geprobeerd om te schaatsen maar moest erkennen dat we toch echt ouderen zijn. Niet dus. Weer wat ingeleverd.
    Zijn zondag bij Jeroen in Den Haag geweest. Heerlijk op het ijs met Lotus op de slee. Hans dan want ik loop tegenwoordig met een rollator. Dat is niet zo verstandig op het ijs denk ik. Lotus heeft genoten.
    Nog een dag of 14 dan komt haar zusje. Spannend dus.
    Erik Jan is met zijn gezin naar Renesse dit weekend. Geen carnaval dit jaar.
    Nu maar hopen op volgend jaar. Ze missen het wel.
    Nou dit was het weer. Groetjes ook aan Jack.
    Liefs van ons xx