Lenneke in Shanghai, deel 106

7 maart 2021 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Dit keer geen blog van mijn belevenissen de afgelopen week, dat houden jullie te goed,  maar een artikel wat Julia heeft geschreven over het koor waarvan ik deel uit maak. Ik heb er zelf al vaker over geschreven maar zij als professionele schrijfster heeft heel mooi weergegeven wat dit koor inhoud en wat het voor ons betekent. Morgen, 8 maart, is het Internationale Vrouwendag wat ook hier onder de expats niet zonder er aandacht aan te geven voorbij gaat. Ik heb een hele dag programma en zal het later met jullie delen.

Zingen!

door Julia Maier-Fuersattel

Het Internationaal Vrouwenkoor Shanghai, februari 2021

"Where people sing you can safely gather," gaat een bekend Duits lied dat in me opkomt terwijl ik op weg ben naar mijn eerste repetitie met het International Women's Choir (IWC) Shanghai. Jarenlang wilde ik weer lid worden van een koor, maar op de een of andere manier was het nooit het juiste moment. Dus ik ben heel enthousiast over vandaag! "Ontmoet nieuwe vrienden terwijl je geniet van het zingen", las ik over IWC op de SEA-webpagina. Dat klinkt als mijn soort koor!

De repetitie van vandaag vindt plaats in Jill's (Jetty) appartement. Als ik binnenkom, komt Jill langs en begroet me hartelijk: "Ben je sopraan of alt?" "Sopraan, denk ik...," antwoord ik met tegenzin. Binnen enkele seconden organiseert Jill een stoel en leidt me naar de sopraanzangers, die me begroeten met een bemoedigende glimlach. Toch ben ik een beetje nerveus. Ik heb immers al meer dan 10 jaar niet meer in een koor gezongen. Kan ik het nog steeds doen? En om te beginnen met Antonio Vivaldi, denk ik, terwijl ik naar de bladen muziek in mijn hand kijk. Maar er is geen tijd voor bedenkingen, dit is ons teken. "Gloria, gloria," beginnen de sopranen te zingen....

Na de repetitie ga ik in gesprek met Theresa, die druk bezig is met het uitdelen van nieuwe partituren. We ontmoetten elkaar op de SEA Festive Coffee Morning afgelopen november, waar ze het koor dirigeerde. Theresa werd geboren in Taiwan, studeerde in de VS en verhuisde 25 jaar geleden naar Shanghai. Ze is lid van het koor sinds het in september 2012 werd opgericht door Jeanie Grifiths, de vrouw van het voormalige Amerikaanse consulaat-generaal. "We zijn een groep zonder auditie", legt ze uit. "Iedereen met een passie voor muziek en signeren is welkom om mee te doen!" En de aantallen zijn gegroeid. "De laatste tijd zien we veel nieuwe gezichten. Zelfs ik ben verbaasd. Ik zou zeggen dat we nu ongeveer 20-25 dames zijn van ongeveer 10 verschillende nationaliteiten", vertelt Theresa.

Charlotte, die vandaag onze dirigent is, arriveerde zeven jaar geleden in Shanghai. Een paar jaar later trad ze toe tot het IWC, eerst als zangeres en uiteindelijk begon ze het koor te dirigeren. "Ik had in het begin niet veel vertrouwen", geeft ze toe. Dat is moeilijk te geloven, gezien hoe moeiteloos ze erin slaagt om het uitdagende Vivaldi-stuk met ons te repeteren. Om de beurt dirigeert ze samen met Theresa en Monique, een ander lid van "Dag 1" om het koor te dirigeren.

Ik hou van deze zeer open en democratische houding die iedereen in staat stelt om een actieve rol te spelen in de koorgemeenschap, of het nu gaat om zingen, het begeleiden van het koor op de piano of andere instrumenten, of dirigeren. En alle IWC-leden kunnen nieuwe muziekstukken voorstellen om te zingen. Het is dan ook geen wonder dat het repertoire net zo divers is als het koor zelf. Een goed voorbeeld is de repetitie van vandaag die begon met Vivaldi's Gloria en eindigde met Your Song van Elton John. Tussendoor zongen we een lied genaamd Sing van Joe Raposo. Het is een heel vrolijk stuk over, je raadt het al, zingen. Het deuntje is zo aanstekelijk dat het de hele week bij me bleef en mijn humeur verheft wanneer ik het neuriet. De sfeer tijdens de repetitie is gericht, maar ook ontspannen. Tussen de liedjes door is er tijd voor small talk. Ik vraag Tamara, die naast me zit, waar ze woont. Ze wijst achter haar aan. "Jill en ik zijn buren," glimlacht ze. "We organiseren allebei, samen met andere leden, om de beurt de repetities." Tamara kwam vorig jaar uit Duitsland en trad kort daarna toe tot het koor. Als de repetitie na 90 minuten stopt, realiseer ik me hoeveel ik het zingen met andere mensen had gemist.

Nu is het tijd voor de nieuwe leden om zich voor te stellen. We zijn in totaal drie nieuwkomers en krijgen een zeer warm welkom en applaus van de anderen. De repetitie is misschien voorbij, maar de meeste dames blijven aan voor sociale tijd, wat net zo belangrijk is als het lijkt. Kommen gevuld met warme broccolisoep en vers gebakken brood worden doorgegeven. "Meestal elke keer als iemand wat eten meeneemt om te delen," vertelt Tamara me. De zangers verzamelen zich in kleine groepjes en gaan in levendige gesprekken.

Het koor lijkt meer te zijn dan "alleen" over het zingen. Het is een zeer vertrouwde gemeenschap die een belangrijke rol speelt in het leven van de leden. Dat bleek heel praktisch, toen het koor na de pandemie vorig jaar voor het eerst weer begon te repeteren in mei. Sommige leden waren nog steeds buiten Shanghai, dus – et voilà! - ze namen online deel aan de koorrepetitie. Muziek kent echt geen grenzen!

En het lijkt erop dat voor veel leden de wekelijkse bijeenkomsten met het koor nog belangrijker werden in deze moeilijke en meest uitdagende jaren. "Meestal hadden we een lange zomervakantie als velen van ons thuis zouden reizen of familie zouden bezoeken. Maar in 2020 waren de meesten van ons hier in Shanghai, dus we bleven de hele zomer repeteren", legt Theresa uit. "Dus in plaats van twee semesters in 2020 hadden we er drie. In het voorjaar repeteren we meestal beroemde liedjes uit musicals en in de herfst kerstliederen. Afgelopen zomer hebben we ook Chinese popsongs als Mojito van Jay Chou geoefend die we in september op de SEA Coffee Morning hebben uitgevoerd."

Terwijl we zitten en de heerlijke broccolisoep eten, mogen we erover praten en dat. Annick uit België is een nieuw lid zoals ik en verbindt persoonlijke herinneringen met een van de nummers die we vandaag hebben geoefend. Elton John's Your Song was haar huwelijkslied 30 jaar geleden! Jill, die uit Nederland komt, vertelt ons dat ze pas ongeveer een maand na haar overstap naar Shanghai vorig jaar bij IWC is gekomen. Sindsdien heeft zelfs haar man, een gepassioneerd pianiste, deelgenomen aan een van hun optredens. "Afgelopen december, tijdens het kerstconcert van IWC in het Shangri-La Hotel, speelde hij een kerstmedley op de vleugel van het hotel", herinnert ze zich.

"We zijn een warme, grote familie", zegt Jasmine Ye uit de VS, geboren in Shanghai. Ze is al 20 jaar SEA-lid en trad ongeveer drie jaar geleden toe tot het IWC. En als ik rondkijk in deze kamer vol vrouwen, die samen zingen, eten, kletsen en lachen, voel ik dat ze gelijk heeft.

Julia Maier-Fuersattel komt uit Beieren, Duitsland en werkte voorheen als redacteur voor een kunsttijdschrift. In 2018 verhuisden zij en haar man samen met hun twee kinderen (4- en 6-jarige) en drie katten naar Shanghai. Ze zijn op hun tweede expat opdracht naar China. De familie vindt het leuk om Shanghai en de levendige, internationale sfeer van de stad te verkennen. Julia werd vorig jaar SEA-lid en trad onlangs toe tot het International Women's Choir.

Het Internationaal Vrouwenkoor Shanghai, februari 2021

Zo lieve allemaal, een fijne week toegewenst en tot in blog 107!  Veel liefs Lenneke!!!

1. Marja Van Der Vliet:
    7 maart 2021
    Was er maar zo'n koor hier, wat lijkt mij het fantastisch en gezellig om met deze groep dames te mogen zingen. Geniet er maar van. Fijne week
  2. Lia:
    7 maart 2021
    mooi zeg dat je bij zo'n koor bent lijkt me gezellig en ook ontspannend om te kunnen zingen
    geniet ervan fijne week
  3. Annie:
    7 maart 2021
    Lijkt me geweldig Lenneke.
    Net zo geweldig als jouw foto boek!
    We zagen het afgelopen dinsdag bij jouw moeder. Prachtig.
    Was heel gezellig!
    En we wachten nog steeds op de baby.
    Ze hadden van de week minder leuk nieuws.
    Lotus had uitslag in haar gezichtje.
    Eerst dacht de dokter aan gordelroos maar het blijkt krentenbaard te zijn. Kei besmettelijk dus dat wordt goed opletten met de baby straks.
    Gisteren bij Marieke geweest. Ze is vandaag jarig maar viert het in etappes vanwege COVID.
    Nou dat was het weer. Vanmiddag finale kijken van het ABN toernooi en dan is het weekend weer bijna voorbij.
    Lieve groetjes van ons xx
    PS. Hans vond je langere haar mooi en ik ook.
  4. May:
    8 maart 2021
    Ja nationale vrouwendag! Hier geen vrouwenkoren , er wordt niet gezongen vanwege corona.
    Geniet ervan Lenneke.
    Groetjes May