Lenneke in Shanghai, deel 110

29 maart 2021 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Deze week een kort blog. De afgelopen week heb ik niet zo veel bijzonders meegemaakt wat de moeite waard is om met jullie te delen. Dat is over twee weken wel anders. Wij gaan namelijk zaterdag een weekje met Hans en Wilma op vakantie! Dus sla ik volgende week over om een verhaal te posten.

In het verleden heb ik wel eens verteld over het grandioze vrijwilligers werk wat mijn vriendin Ingrid hier doet. Ze is lid van de organisatie Heart to Heart. Dit is een afdeling van de Shanghai Expat Association (SEA). Deze groep heeft tot doel om zo veel mogelijk geld bij elkaar te krijgen om zoveel mogelijk Chinese kinderen die het nodig hebben, uit de provincie, van een hart operatie te voorzien. Een manier is de verkoop van teddy beertjes waarvoor de dames kleertjes maken. Ze zien er erg schattig uit. Ik heb er al eens een stel naar Musa gestuurd. Een andere manier is de verkoop van kleding. De grote winkelketen GAP schenkt regelmatig dozen vol kleding. Het kan over gebleven zijn van een seizoen, een oude collectie of er zit hier of daar een vlekje op. Elke dinsdag – en donderdag ochtend komen er een hele groep vrijwilligers naar het ziekenhuis vanwaar ze werken om te helpen. De gedoneerde dozen kleding moeten dan uitgezocht en gesorteerd worden. Ondertussen bestaat er de mogelijkheid voor de medewerkers om ook wat te kopen tegen een zeer gereduceerde prijs. Ik was al eens met Ingrid mee geweest. Deze week samen met Wilma en ook Annick geïntroduceerd en morgen Jetty. Tijdens het sorteren kwam ik vooral erg veel te gekke babykleding tegen. De verleiding was erg groot. Dit apart gelegd en later afgerekend. Inmiddels twee tassen vol voor weinig geld en voor het goede doel. Wordt nog een klus om het in mei allemaal mee te kunnen nemen. Als het maar in mijn bagage past. Een andere zeer goede actie is dat ze enkele keren per jaar, m.u.v. Het afgelopen jaar, ook een Fieldtrip maken. Dan gaat er een groep per bus de provincie in naar de minder bedeelden. Ze delen o.a. kleding, speelgoed en schoolspullen uit. Daar worden ze geconfronteerd met een hele andere wereld dan het leven hier in Shanghai. Ze bezoeken er namelijk ook scholen en ziekenhuizen. Onbetaalbaar wat deze mensen voor de armen hier kunnen betekenen.

Donderdag een uitstapje gemaakt samen met Gina en Annick. We bezochten in een shopping mall een museum zo’n 6 metro stops verder op. Wat we gingen bekijken was ons vooraf niet helemaal duidelijk. Het bleek een tentoonstelling te zijn van een uitwerking van een fabel. Een oud Chinees verhaal waar een soort van 17 dieren een hoofdrol in speelden. Dit in samenwerking met de elementen water, vuur, lucht, donder en aarde. Er waren prachtige afbeeldingen en video voorstellingen. Gelukkig ook alle uitleg in het Engels. Dat wil in een museum hier nog wel eens ontbreken. Er kwam een hele mythologie voorbij voorbij waarvan ik inmiddels weet dat het niet mijn interesse wekt. Maar binnen een uur waren we er doorheen.

Hierna lekker buiten op een terras geluncht en afscheid genomen van Gina. Zij had nog een vol programma. Inmiddels had ik een bord gezien wat aangaf dat er een Old Town was te bezichtigen. Annick en ik aan de wandel. Bleek het een Waterstadje Qibao te zijn waar ik in het verleden ook al eens met Jack ben geweest. Voor Annick de eerste keer. Ze keek haar ogen uit en was zeer gefascineerd door al het moois wat ze zag. Van de spullen die de winkeltjes aanboden tot de architectuur van deze wijk. Het maakte deze trip weer helemaal de moeite waard en moe en voldaan keerden we huiswaarts.

Wij hebben een Chinese vriendin Eva. Over haar heb ik ook wel eens in het verleden geschreven. Ze is sinds drie weken geleden verhuisd en had ons afgelopen zaterdag uitgenodigd om naar haar nieuwe stekkie te komen kijken. Jack en ik hadden 8 stops met de metro te gaan. We kwamen in een deel van Shanghai terecht wat voor ons nauwelijks bekend is. We belandden in een bebouwd park met wel 20 wolkenkrabbers. Jeetje wat veel woningen, a ‘concrete forest’. In een van die appartementen woont Eva samen met 2 room mates. Wonen is hier niet goedkoop en delen maakt het mogelijk om toch prettig te kunnen wonen. We troffen een zeer gelukkige Eva aan. Blij met haar nieuwe thuis. Na ons rondgeleid te hebben deed ze vreselijk haar best om ons een heerlijke Chinese maaltijd voor te schotelen. Het was goed gelukt. We vonden het fijn om weer bij te kletsen en haar zo tevreden te zien met de start van een nieuwe fase in haar leven.

Gisteren was het een prachtige zonnige dag, wel 25 graden. Reden om samen met Joye,  onze andere Chinese vriendin, af te spreken. Eerst maar eens lekker in de tuin en daarna op de fiets. Ze heeft vrienden maar die zijn in het weekend nauwelijks actief. Ze kan er dan vreselijk van genieten om met ons op pad te gaan. We zijn nog eens naar de bloesem in de parken langs de rivier gefietst en zo ook de tulpenvelden, de Keukenhof van Shanghai, bewonderd. Jeetje wat een drukte we daar aantroffen, ongekend. Daarna weer richting het centrum en gezellig buiten op het terras van Funkadeli wat gedronken. Kan me voorstellen dat jullie nu je tenen bij elkaar knijpen daar dit nog niet allemaal mogelijk is bij jullie. De prachtig geslaagde mooie dag hebben we afgesloten met een etentje bij Delvino, een Italiaans restaurant bij ons ‘om de hoek’.

De nieuwe week is weer begonnen en ik kijk erg uit naar a.s. donderdag. We gaan met 13 meiden, vooral koorleden, naar een ABBA-Night in The Pearl.  Life muziek en lekker meezingen en dansen. Zal weer een feestje worden. Dat gaat er voor jullie ook nog van komen hoor, geduld. Ik besef wel dat die erg op de proef wordt gesteld. Maar HOU VOL, het komt goed. Maak er een mooie week van en tot over twee weken!!!! Veel liefs, Lenneke!!

1. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Wat fijn dat je mee kunt gaan helpen voor het goede doel. Is je op het lijf geschreven. Jammer dat het dit keer in het museum niet je ding was. Maar ja, dan weet je dat ook weer. Het kan ook niet altijd naar je tand zijn. Hihi. Als het wel zo was geweest had je een grotere blog geschreven. Fijn dat je vriendin Eva het naar haar zin heeft in haar nieuwe appartement. Geniet van je vakantie volgende week. Groetjes.
  2. Marja Van Der Vliet:
    29 maart 2021
    Zei je nou korte blog??? Best wel lang, en genoeg gedaan weer. Nou fijne Abba Night en een heerlijke vakantie toegewenst. Groetjes uit Heusden
  3. Frank:
    29 maart 2021
    Blog 110....110 en nog steeds geweldig leuk om jullie belevenissen mee te mogen beleven in jouw enthousiaste verhalen. Ook de foto's spreken boekdelen. Hartstikke knap Len!!
    Groetjes uit Hendrik-Ido-Ambacht
  4. Annie:
    Mooi weer Lenneke.
    Geniet van Abba en alvast een fijne vakantie gewenst!
    Groetjes van ons!
  5. May:
    30 maart 2021
    Hallo Lenneke.
    Nou dat kort verhaal valt reuze mee😉.
    Mooi al dat vrijwilligerswerk !
    Hier op moment een paar mooie lentedagen, genieten ! Helaas geen Keukenhof!
    Ga lekker verder met genieten, dansen zingen! Af en toe ben ik een klein beetje jaloers.
    Geniet van de vakantie week.
    Tot de volgende keer, liefs May.😘
  6. Gina:
    31 maart 2021
    In 1740 (als ik het mij goed herinner) maakte een Chinees met behulp van geavanceerd brush teken -techniek, een fabel boek. Deze man werkte 11 jaar aan dit boek. Het boek gaat over de Mythische dieren in de verboden City. Dat er in die tijd al zulke gemaakt zijn en met zo’n teken techniek is heel bijzonder naar mijn idee 😄. Veel plezier morgen avond!
  7. Janneke en Mario:
    31 maart 2021
    Jullie zien er goed uit op de foto’s. Hoop dat je rug wat beter is. Fijne vakantie en geniet ervan, wat je toch al doet gelukkig.