Lenneke in Shanghai, deel 117

26 juli 2021 - Shanghai, China

Beste blog volgers,

Inmiddels is het twee weken geleden dat ik mijn vorige blog heb geschreven. Zoals ik al in blog 116 aan gaf, wanneer ik minder te melden heb ga ik over om een keer in de twee weken mijn verhaal te delen. Dan blijft het voor jullie nog enigszins leuk om te lezen.

Wij volgen hier dagelijks het Nederlandse nieuws en zagen al de overstromingen en de vreselijke gevolgen voorbij komen. Zo ook hebben wij hier te maken met flinke weerschommelingen. Zo werden wij de afgelopen week aardig voorbereid op de in aantocht zijnde tyfoon. Een flinke wervelstorm neigend naar een orkaan. Het afgelopen weekend was het zo ver. De waarschuwingen in alle apps kwamen de hele dag voorbij. Zo werden er afgelopen zaterdag maar liefst 300 vluchten vanaf de twee vlieghavens gecanceld. Heel vervelend voor onze vriend Peter welke zijn reis een week verzet is. Hij was er al bang voor. Zo jammer, hij kijkt er zo naar uit om zijn vrouw en drie kinderen in Nederland weer te ontmoeten. Het hoogtepunt zou de afgelopen nacht zijn. Wij hebben er weinig van gemerkt. Vanuit de overheid is geadviseerd om daar waar mogelijk is thuis te werken daar er erg veel metro-lijnen uit liggen. Ze willen niet nogmaals ondergelopen metro stations net zoals vorige week, waar jullie ook beelden van hebben kunnen zien. Heel beangstigend. Het heeft gisteren de hele dag flink geregend en gestormd. Jack kon het toch niet laten en fietste uit nieuwsgierigheid even naar de rivier om poolshoogte te nemen. Een hele vreemde gewaarwording. Nauwelijks iemand op de straat en de boulevard helemaal afgezet. Als een verzopen kat kwam hij thuis. Ondertussen had hij met zijn nieuwe ‘gadget’ “Insta 360”, een soort van Go Pro, mooie bewegende en stilstaande beelden ‘geschoten’. Vanochtend trof ik ons tuinmeubilair nog op dezelfde plaats aan als gisteren. Nu regent het nog flink. De tuin staat behoorlijk blank. Straks maar even te voet wat nodige boodschappen doen. De voorspellingen zijn dat het de komende 3 dagen volop blijft regenen. Prettig is dat door al die regen de temperatuur is gezakt naar 27 graden.

Vorige week ben ik begonnen met een nieuwe Pilates klas. Dit daar mijn Duitse instructrice naar haar moederland is voor de zomer. Dit keer 20 minuten fietsen en in The Clinic. Op de 5e verdieping van een groot gebouw onder gebracht. Het is een kliniek waar fysiotherapeuten zitten maar waar ook groepslessen gegeven worden. Mijn juf is een Italiaanse en heeft haar opleiding in Venlo gevolgd. Hoe toevallig. Na het volgen van een proefles heb ik mezelf voor een hele serie aangemeld. Zo heb ik een stok achter de deur en probeer twee keer per week te gaan. Helaas dus. Bij de laatste les kondigde Chiara aan dat ze twee weken afwezig zou zijn vanwege een vakantie. Jammer dus voor mij, ik had goede intenties. Pak ik het over twee weken weer op.

Afgelopen woensdag heb ik mijn 1e vaccinatie gehad. Ik stond al eerder aangemeld maar daar ik eerder naar Nederland vertrok moest ik het afzeggen. In Nederland durfde ik geen vaccinaties te nemen daar ik niet zeker wist of het nadelige gevolgen zou kunnen hebben voor mijn terugkeer naar China. Ik heb Sinopharm gekregen en moet voor de 2e prik over 3 weken terug. Ik had nergens last van. Ik was er maar liefst zo’n 3 uur mee kwijt. Met de taxi, daar dit ziekenhuis door de zaak is uitgekozen. Was er op tijd maar de staff plakte nog eens een half uur aan hun middag pauze vast. Dan voel je jezelf weer ‘ontmand’ als je geen Chinees spreekt. Eind goed, al goed was nog net op tijd om met Wilma en Ingrid een foto expositie te bezoeken.

Afgelopen dinsdag heb ik mijn deelname aan het koor opgepakt. Weer de eerste repetitie. We waren maar met 8 dames (waar onder de dirigente en de pianiste) en het klonk niet geweldig zonder sopraan. Er zijn toch veel leden op vakantie of naar hun thuisland. Wij oefenden voor de voorstelling van afgelopen zaterdag. Het voelde niet goed. Wel werd ik weer vrolijk van het zingen op zich. We besloten om het optreden af te zeggen. Maar Theresa, onze dirigente, zou Theresa niet zijn als ze toch niet alles op alles kon zetten om ons optreden door te laten gaan. Ze had op de valreep nog een sopraan geregeld en voor vrijdagmiddag een repetitie ingelast. Vanwege het weer was de voorstelling naar binnen verplaatst van een shoppingmall in Pudong, voor mij 45 minuten reizen. Zo was mijn zaterdagmiddag weer gevuld. Uiteindelijk klonk ons optreden van 4 nummers goed genoeg, was er gelukkig aardig wat publiek en kregen we zelfs na afloop applaus. Normaal gesproken hebben we een zomerstop maar door de hele situatie zijn er nog erg veel leden in Shanghai en is het prettig om alsnog wekelijks te zingen met elkaar. 28 augustus is er weer een optreden.

Deze week heb ik er weer van genoten dat Ingrid vrij is uit haar quarantaine. Haar 3e inmiddels. Ze heeft het weer heel dapper volbracht in haar eentje. Ze had een nieuwe uitdaging bedacht…. Tijdens haar dagelijkse work out wilde ze uiteindelijk de afstand van 10 KM bereiken. En jawel hoor gehaald want dat valt niet mee op een hotelkamer.  Zo’n doorzetter!! We hebben al weer gezellig samen gegeten, geborreld, en geshopt. Vorige week zijn onze vrienden Ans en Bas naar Nederland vertrokken en zo ook is Jetty haar familie en vrienden in Nederland gaan bezoeken. We hopen dat ze volop van hun verblijf kunnen genieten en zonder problemen kunnen terugkeren. Wel zien ze allemaal behoorlijk tegen de quarantaine op, wat begrijpelijk is. Maar je moet er iets voor over hebben. Zo gaan volgende week nog, Peter, Henk-Jan en Paul richting het westen. Zo houden we niet veel van onze “Only The Braves” groep over. Maar wij zijn dapper genoeg om onze wekelijkse etentjes op de vrijdagavond voort te zetten.

Dit was het weer zo’n beetje. Vanavond gaan we met vrienden onze vakantie bespreken voor de 3e week van augustus. Daar over vertel ik jullie de volgende keer. Ik wens degene die al vakantie hebben heel veel plezier, lekker relaxen en genieten ook al moet je het op een andere plek vieren als dat de 1e keer de bedoeling was. Maak er iets moois van!!! Je moet het zelf doen. Heel veel liefs en tot in blog 118!!! Lenneke

1. Dorethé:
    26 juli 2021
    Hoi Lenneke,
    Ja inderdaad, het weer is hier maar raar. En als je dan hoort al die overstromingen. Verschrikkelijk voor die mensen allemaal. Dan wonen wij hier nog gunstig. Het lijkt ook wel of niet alleen de wereld op zijn kop staat met de COVID maar ook met het weer.
    Gelukkig heb je weer verschillende dingen kunnen doen met je vrienden. En wat fijn dat Ingrid weer uit haar quarantaine is. Het is toch allemaal wat. Maar goed. Met zo’n fijne vriendin, als jou, die iedere keer eten komt brengen en een praatje maakt met haar, via Skype en zo, dan wordt de quarantaine wel wat draaglijker. Ik ben benieuwd waar je vakantie naar toe gaat, dus ik kijk weer uit naar je volgende blog. Groetjes
  2. Janneke en Mario:
    31 juli 2021
    Tja het weer is het gesprek van de dag. Hopen op veel zon binnenkort met de vakanties in zicht. Zitten nog te tobben wat wij gaan doen. En ben benieuwd wat jullie gaan doen met jullie vakantie . I.i.g. genieten van het leven. Groetjes aan Jack.