Lenneke in Shanghai, deel 118

9 augustus 2021 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Het doet me goed om al die mooie foto’s voorbij te zien komen op app en facebook van die prachtige vakantie bestemmingen waar velen van jullie nu zijn. Fijn dat het eindelijk, ondanks vele restricties, toch mogelijk is om de grens over te gaan. Hopelijk heeft het weinig gevolgen voor de cijfers over een tijdje. Hier is het echter nog steeds niet mogelijk. De situatie is zelfs ‘verslechterd’. Zo gauw als er ergens een besmetting in China plaatsvindt raken de Chinezen meteen in ‘paniek’. Het gebied gaat in ‘lockdown’ en de mensen die er geweest zijn worden ook zelfs na 1 week getraceerd en moeten alsnog in quarantaine. Dit maakt het reizen binnen China weer bijna onmogelijk. Jack kan geen klanten bezoeken wat erg onhandig is voor alle lopende projecten. Stel je voor dat er een besmetting is in het gebied en hij terugkeert naar Shanghai en in quarantaine moet. Echt geen lolletje, je wilt het niet riskeren. We weten wat het is. Dagelijks komt er een statistiek voorbij met de gegevens. Zo waren er maar liefst op 3 augustus 71 besmettingen verdeeld over 7 provincies in China!!! China, een land met 1394 miljoen inwoners, waar hebben we het over. Nou dat zal ik je vertellen; ze willen de controle houden over de Pandemie!! Met alle gevolgen van dien. Zo proberen ze het liefst de buitenlanders, daar waar mogelijk bijvoorbeeld als je geen werkvergunning hebt, buiten de deur te houden. Zo kreeg mijn Belgische vriendin en buurvrouw Annick (woont met haar man Patrick op de 5e verdieping hier) vorige week het vervelende bericht dat Beijing haar retour ticket naar China heeft gecanceld. Ze verblijft inmiddels ruim 2 maanden in Brussel bij haar twee zonen die nog thuis wonen. Het oorspronkelijke plan was dat Patrick ook nog naar huis zou gaan maar dit plan is geschrapt. Nu is het uitzoeken geblazen of Annick via een andere weg, bijvoorbeeld via Schiphol, in oktober terug kan komen. Het blijft spannend.

Ondanks deze vervelende situatie hebben wij toch twee trips gepland met de hoop dat ze door kunnen gaan. Maandag 16 augustus gaan we samen met Dirk en Ingrid voor 5 dagen met de trein naar Qingdao. Het is een kustplaats tussen Beijing en Shanghai met vele bezienswaardigheden. Zo is Qingdao 25 jaar lang een Duitse kolonie geweest. Het is bekend om het Tsingtao bier wat hier gebrouwen wordt en 40 km buiten de stad is een prachtig berggebied. Ik kijk er erg naar uit. Volgende week om deze tijd zitten we in de hoge snelheidstrein.

Zo ook hebben we voor 19 september een 8-daagde reis geboekt. Dit met OKDeal Travel. De organisatie waar we in december mee zijn geweest naar de Avatar Mountains en in april naar Tibet. We gaan de “Klassieke zijde route” doen. Verschillenden van onze vrienden hier hebben hem al gedaan en zijn er erg over te spreken. De reis is heel divers. Zo komen we bij prachtige meren, bergen, klooster, tempel, kloof, grot en woestijn. Zo ook zien we een stuk van de Chinese Muur. Een mooi vooruitzicht. Nu nog hopen dat het niet wordt afgezegd.

Inmiddels is mijn hoofd regelmatig bezig met mijn vertrek 15 december. Zo moeten er toch wel wat voorbereidingen getroffen worden. Het is de bedoeling dat Guusje, onze poes, ook mee naar Helmond verhuist. Vorige week ben ik met haar naar de Dierenkliniek geweest. Daar kreeg ze een inenting tegen Rabbies. Over 30 dagen krijgt ze een bloedtest of alles in orde is. Daarna krijg ik het groene sein dat ze 3 maanden later mee naar Nederland mag. Ik was dus net op tijd. Goed dat anderen mij hier op wezen. Ik krijg zelf woensdag mijn 2e prik.

Naast mijn wekelijkse routine bezigheden (massage, koor, zwemmen, Pilates) kijken we ook nog naar andere activiteiten die voorbij komen. Zo kreeg ik een tip van een Duitse kennis Kirsten over een foto reportage over Shanghai. Ik samen met Ingrid, voor mij een eerste keer, naar de Duitse avond. Slechts 20 minuten fietsen naar een gezellige gelegenheid, Sisters. Na een drankje en ons Duits weer eens geoefend te hebben begon de dia presentatie. De fotograaf Yolanda Verhagen gaf uitleg over haar 2 projecten welke ze jaren gevolgd heeft. De transformatie van een straat in Xintiandi met veel antiek winkeltjes met zijn oorspronkelijke bewoners naar een vertrek voor een andere bestemming. Projectontwikkelaars…. Helaas zo verdwijnen er stilletjes aan al die mooie oude traditionele wijken. Zo ook de verandering door de jaren heen van de straat waar ze zelf al ruim 10 jaar woont. Het viel ons tegen. We hadden meerdere mooie foto’s verwacht. Achter ons zaten Chinezen uitgebreid te eten en te kletsen wat het soms moeilijk maakte om Yolanda haar uitleg te volgen. Zo ook hadden we 15 euro entree betaald. In onze ogen een scheve prijs-kwaliteit verhouding. Maar ‘wie niet waagt die niet wint’, we zijn weer een ervaring rijker.

Inmiddels heb in mijn Reisdrukker boek Deel 6 besteld. Het is het 6e deel van al mijn verhalen en foto’s van dit reisblog. Als het goed is wordt het deze week bij mama bezorgd. Kan ze er doorheen bladeren. Leuk voor ‘later’. Er zal nog 1 deel volgen over mijn laatste periode hier. Zo ook is het Albelli fotoalbum van de eerste 2 maanden van Asiya bij de kinderen aangekomen. Het is mooi geworden en ze zijn er erg blij mee. Asiya is goed aangekomen en doet het prima. Zo ook is Musa zo lief voor haar. Fijn dat ik dagelijks foto’s en video’s ontvang van haar snelle ontwikkeling. Ook een nog grotere klus is geklaard. Het jaarboek 2020 van Musa, staat klaar om afgedrukt te worden. Ik vind het een erg leuke bezigheid waar stiekem toch heel veel uren in gaan zitten. Vooral het selecteren van de foto’s. Ik heb er ook zo veel. Kan nu wel aan jaarboek 2021 beginnen…. Daarnaast word ik steeds meer bedreven in het maken van GREETZ kaarten. Dit jaar worden er verschillende vriendinnen 60!! Ja 1961 was een prima jaar. Bij hun feestjes kan ik niet aanwezig zijn dus besteed ik wat meer aandacht aan de felicitatie.  Door het warme weer, gisteren 36 graden en voelde aan als 41 graden, en de hoge luchtvochtigheid ga ik ook minder naar buiten. Een goed excuus om binnen achter mijn laptop te ‘kruipen’. Maar de afgelopen weken heeft natuurlijk ook de TV constant aan gestaan om de Olympische Spelen te volgen. Wij ‘boffen’ hier dan weer met de tijdzone (het enige positieve) slechts 1 uur verschil met Japan. Wat een geweldige en spannende wedstrijden hebben we gezien. En dan met ons kleine  kikker landje op de 7e plaats eindigen met maar liefst 36 medailles. Knap om zelfs boven de grootmachten Frankrijk, Duitsland en Italië te eindigen. Hoe TROTS kunnen we zijn!!!!

Zo meteen ga ik wat boodschappen doen. Vanavond weer lekker koken. Toch een hobby van mij waar ik hier eindeloos veel tijd voor heb. Het komt dan ook goed uit dat er genoeg mensen zijn, vooral ‘tijdelijk alleen staande mannen’, die graag een hapje mee eten. Heb ik nog meer eer van mijn werk en maak ik er Jack ook blij mee. Voor deze week heb ik ook ‘huiswerk’ meegekregen vanuit de koorrepetitie. Over twee weken gaan we optreden tijdens een evenement door de Japanse groep georganiseerd. En ja hoor je voelt hem al…… we gaan een prachtig Japans lied zingen. Voor mij een compleet nieuwe taal dus moet er nog volop geoefend worden zeker ook omdat we volgende week op vakantie zijn. Zo ook is er gekozen voor een heel zomers Chinees lied. Voor mij eigenlijk onmogelijk om mee te zingen. Dan zullen mijn ‘play-back-skills’ erg goed uitkomen.

Kortom een nieuwe week is begonnen. Ik wens degene die vakantie hebben heel veel plezier en mooi weer!! In mijn volgende blog een uitgebreid verslag over onze Qingdao trip. Maak er een mooie week van!! Heel veel liefs, Lenneke!!

1. Helene:
    9 augustus 2021
    Hoi Lenneke, leuk om over al jouw ervaringen in het verre China te lezen. Succes met alles! Groetjes, Hélène
  2. Annie:
    Hoi Lenneke,
    Ja het blijft een spannende tijd. En wanneer het gaat veranderen???
    Jeroen zit in Denemarken. Met de camper. Ze blijven een week langer want optredens gaan nog steeds niet door. Gelukkig sturen ze foto’s en FaceTimen we.
    Zal blij zijn als ze terug zijn. Wordt nog spannend want ze zijn niet ingeënt en Duitsland verscherpt de regels. En daar moeten ze toch doorheen. Dus maar weer een test doen.
    EJ en M gaan naar Frankrijk. Daar is het ook weer strenger geworden. Die zijn wel ingeënt alleen CAS pas 1 keer en daar moet je vanaf 12 jaar een bewijs hebben, ingeënt en anders testen.
    We zullen echt blij zijn als ze allemaal weer thuis zijn.
    Maar dan gaat Hans met zijn vrienden in september nog een week naar Italië om te golfen. Ook weer benieuwd of het door kan gaan.
    Nee het is niet echt een leuke tijd.
    Nu ook maar hopen dat jullie plannen door kunnen gaan.
    Alvast heel veel plezier en we lezen het wel weer.
    Groetjes ook aan Jack.
    Liefs😘
  3. May:
    9 augustus 2021
    Hoi Lenneke. Wat een toestanden en paniek daar wbt Corona . Niet echt fijn!
    Je bent alweer druk in de weer wbt voorbereidingen in december ,oa om Guusje mee te brengen.
    Hopelijk kunnen jullie geplande uitstapjes doorgaan . Heel veel succes met alles.
    Lieve groetjes May
  4. Janneke en Mario:
    10 augustus 2021
    Hoop dat iedereen op vakantie weer veilig en gezond thuis komen. We zullen zien wat de toekomst brengt. Iig jou weer in Nederland met Guusje. Eerst een Fijne vakantie samen. Wij zijn nog aan t plannen waar we heen kunnen gaan.
  5. Gina:
    10 augustus 2021
    Zal duimen voor je binnenlandse vakanties, veel plezier alvast!
  6. Dorethé:
    20 augustus 2021
    Hoi Lenneke,
    Ja het is allemaal wat. Inderdaad raar, als je kijkt het aantal besmettingen op zoveel mensen, dat ze het dan meteen dichtgooien. Maar ja, voorzichtigheid voor alles, zullen we maar denken. Ik hoop ook voor jou dat je reizen door kunnen gaan. Zou toch een mooie afsluiting zijn van je tijd daar. Wij zelf zitten nu in Spanje. (Daarom mijn late reactie).
    Wat fijn voor je dat je Guusje mee kunt nemen en op tijd bent voor de inentingen.
    Ik ben weer benieuwd om je mooie fotoboeken te zien.
    Groetjes