Lenneke in Shanghai, deel 125

26 oktober 2021 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Gisteren liet de techniek me hier in de steek en kon ik niet vooruit om mijn blog te schrijven. Pik ik mijn ´werk´ vandaag maar op. Als alternatief ben ik in een nieuw leesboek begonnen van Heleen van Royen, ´De hartsvriendin´. Afgelopen vrijdag had onze vriend Roland een tas vol met leesboeken meegenomen naar het wekelijkse vrijdagavond etentje om uit te delen. Ook hij is zijn appartement aan het opruimen. In het nieuwe jaar vertrekt hij definitief naar Hongkong voor zijn werk. Zo ben ik ook begonnen met opruimen. Tijd om spullen weg te gooien, weg te geven, te verkopen of in te pakken. Nog 7 weken voor mijn vertrek. In april 2018 zijn we hier gekomen met 30 verhuisdozen met onze spullen. Inmiddels is het al weer wat aangevuld. Fijn dat ik met andere verhuizingen al 10 dozen  richting Nederland heb kunnen sturen. Nu mijn laatste spullen nog. Dat gaat ook goed komen. Ondertussen moet ik er wel zorgen dat ik ons appartement hier gezellig en met genoeg spullen achterlaat voor Jack. Hij moet tenslotte na mijn vertrek nog 1 jaar en 3 maanden hier vertoeven. Het geeft een dubbel gevoel. In mijn hoofd ben ik een 3,5 jaar fijne periode in mijn leven aan het afsluiten hier en ondertussen kijk ik er erg naar uit om mezelf weer in Helmond te gaan settelen.

Ons uitstapje van de afgelopen periode bracht ons naar het “Shanghai Museum of Glass”. Dit keer georganiseerd door de Shanghai Expat Association. We waren met een groep van 10 dames onder begeleiding van twee gidsen. Dit is het eerste glas museum in China en in 2011 opgericht. De locatie bevindt zich op een plek waar voorheen glas werd gefabriceerd. Het bestaat uit twee spannende gebouwen, een voorheen glazen flessen fabriek en een het magazijn. Met dit museum wilden ze de bestaande structuren behouden maar ook het originele karakter van elk gebouw herontdekken. In het museum begin je de rondleiding met een uitgebreide, interessante voorstelling over de geschiedenis van glas. Daarna een tentoonstelling van glas bestaande uit alledaagse voorwerpen maar zeker ook veel kunst vervaardigd van glas. De mooiste en vreemdste attributen kom je tegen. Ook is er een winkel met prachtige glazen artikelen aanwezig. Wij sloten de middag af met een ‘glas-workshop’. In twee tallen konden we compleet met schort, veiligheidsbril en handschoenen aan de slag. De werknemers, voor mij kunstenaars, en hun vertalers leidden ons door het proces om iets van glas te creëren. We moesten wennen aan de vreselijke hitte uit de ovens vanwaar we het vloeibare glas om de blaasbuis moesten halen. Draaien en blazen lukte ons nog wel. Maar goed dat we het eerst een paar keer mochten proberen. Ik was te snel en blies te hard! Met andere woorden te ongeduldig. Maar niet vreemd je kunt niet een oude ambacht in no time onder de knie krijgen. Zo krijg je nog meer waardering voor deze vorm van kunst. Vooraf hadden we gekozen wat ons product ging worden. Voor mij een vaasje. En jawel met heel veel hulp en de afwerking, het polijsten, door de werknemers leek het resultaat echt op een mooi kleurrijk vaasje. Het staat nu te pronken met een zonnebloem erin in onze huiskamer naast het keramische vaasje wat ik ook eens tijdens een workshop heb vervaardigd. Een mooie herinnering, souvenir.

Vorige week hebben we de 31e verjaardag van onze Chinese vriendin Joye hier gevierd. Ze had 10 vriendinnen uitgenodigd. Vooraf hadden we samen een plannetje gemaakt. Het werd een champignonsoep en een Pizza buffet met Griekse salade. Met hulp van de meiden konden we 3 verschillende soorten pizza’s van de Hello Fresh recepten bereiden. Ze vielen prima in de smaak. Het was erg gezellig en mijn cadeautje, een mapje met foto’s van herinneringen met ons, werd ontzettend goed ontvangen. Leuk om dit te doen en een bijzondere ervaring met al die Chinese meiden.

Ook vierden we de verjaardag van Ingrid. Met koffie en gebak bij Jetty begonnen we de dag. Het cadeau was een prachtige vaas natuurlijk uit het glas museum. Een wandeling door de regen naar Tomatito, een Spaans tapas restaurant, bracht ons naar een heerlijke lunch. Daar werden we verwend met een geschonken fles bubbles en bijzonder toetje. Het was feestelijk en vooral gezellig. Met 7 meiden raak je niet zo gemakkelijk uitgekletst.

Graag wil een nog een zeer geslaagde nieuwe ervaring met jullie delen. Tijdens mijn Pilates les van juf Tamara, een Duitse, kwam hun ´geplande ´avondje uit´ ter sprake. Het `October Fest´. Ze hadden nog een kaartje voor mij over (en een geruit schortje). In eerste instantie zei ik ´nee´, niets voor mij. Maar al snel werd ik overgehaald, hou namelijk wel van een feestje. Nou zeg maar FEEST. Met ik denk wel 500 man in een grote tent aan lange tafels kwam er een zeer goed georganiseerd programma voorbij. Velen hadden goed hun best gedaan diep in de verkleedkist te duiken of een bestelling online te doen om in een leder hosen of Dirndl tevoorschijn te komen. Ik moest wel even wennen met die Chinezen in een Duitse Outfit. Wij lieten met z´n achten het eten goed smaken. Natuurlijk door een Duits restaurant verzorgt vooral veel vlees en de Sauerkraut mocht niet ontbreken. Het bier werd rijkelijk in grote pullen aangevoerd. Ondertussen vermaakte een life band ons op een groot podium met zeer gevarieerde muziek. Van Hoempa tot Zuid -Amerikaans. Michael Jackson en John Denver. Zelfs een vertaling van “Het wordt een nacht” van onze Guus kwam voorbij. Al snel maakten Nicole en ik onze heupen los. Eerst wat onwennig bij onze tafel en later op de grote dansvloer bij het podium. Na twee nummers en geen respons van de overige gasten stelde ik voor terug te gaan naar onze tafel. Nicole draait zich op, ik zet mijn handen op haar schouders….. en jawel de POLONAISE had zich meteen in gang gezet. De band speelde net het juiste nummer. In ‘no time’ hadden we zo’n 100 man achter ons aan hobbelen. Nicole meteen ; “What have you done?”. Het was ook niet mijn bedoeling maar och zo kan het lopen. Zo terughoudend als tijdens de feestjes in Nederland kunnen zijn als er een Polonaise wordt opgestart zo vlot vonden er heel veel hier de aansluiting. Vooral de Chinese feestgangers gingen helemaal ‘los’. Een geweldige sfeer die op heel veel telefoons is vastgelegd.  We hadden genoten en vooral veel gelachen.  De napret toen de foto’s voorbij kwamen maakte de avond compleet. Weer een ervaring rijker!

Voor het komende weekend hebben we met z’n zessen een trip naar de bergen, “The Yellow Mountains”, geboekt. Op het moment is het spannend en hangt het er om of het door kan gaan. Er zijn hier en daar weer enkele uitbraken van besmettingen van het bekende virus. Er gaan nu al berichten in de media de ronde dat groepsreizen verboden zijn.  Wij regelen deze trip zelf, zijn niet bij een organisatie aangesloten, misschien maakt dat een verschil. Het is een prachtig gebied wat ik nog graag voor mijn vertrek zou willen bewonderen. We gaan het meemaken. Daarover vertel ik jullie graag in mijn volgende blog! Voor degene die herfstvakantie hebben, lekker relaxen en vooral genieten!! Zie op FaceBook dat er veel mensen op reis zijn….. Hier is het ook nog genieten. De hele week rond de 22 graden en een zonnetje. Een prachtig ‘najaar’. Maak er een mooie week van!! Mijn foto’s kan ik waarschijnlijk pas later toevoegen, die houden jullie dan te goed!! Heel veel liefs, Lenneke!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Tja, het komt steeds dichterbij. Toevallig zat ik er van de week nog aan te denken. Ik geloof meteen dat het een dubbel gevoel geeft. Maar ja, die anderhalf jaar gaan ook wel weer snel.
    Wat leuk dat glasblazen. Ziet er echt leuk uit en zo te zien heb je talent. Ook val je van het ene feestje in het andere. Hihi Gelukkig maar dat je een feestneus bent. Ik hoop voor je dat je reisje door kan gaan, maar dat lees ik volgende keer wel weer. Veel plezier en groetjes. Dorethé
  2. Mariette:
    26 oktober 2021
    Weer leuk om je belevenissen te lezen! Ik waan me zelf weer even in Shanghai! Geniet van de laatste weken in Shanghai! Liefs x
  3. May:
    26 oktober 2021
    Hoi Lenneke. Weer genoten van je verhalen, blijven boeien . Ik kijk er nog steeds naar uit. Ook de foto’s , prachtig al die kunstwerken.
    Succes met de laatste weken.
    Groetjes May😘
  4. Lia:
    26 oktober 2021
    Hoi Lenneke ja nu zullen de weken wel snel gaan nog banalers in de planning voor je weer naar Nederland komt geniet nog van je weken daar samen met Jack
    Groetjes
  5. Annie:
    Hoi Lenneke,
    Leuk verhaal weer. Ik zie de polonaise helemaal voor me!
    Geniet nog van jouw laatste weken daar en maar hopen dat alles goed blijft gaan ivm de besmettingen.
    Groetjes Annie xx
  6. Janneke en Mario:
    31 oktober 2021
    Prachtige glas werk. Heb laatst een cursus glas sieraad maken in Haarlem. Maar wat jullie maakten was tien keer moeilijker. Knap gedaan. Genieten deed je al de hele tijd in Shanghai en dat zal je ook weer in Helmond doen. Je verhalen zijn nooit saai en een boekwerk daarvan zal menigeen met plezier lezen. Groetjes ook aan Jack xoxo.