Lenneke in Shanghai, deel 127

8 november 2021 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Hoor net op het nieuws dat het bij jullie 12 graden wordt. Lekker hoor. Ik heb vandaag een temperatuur shock meegemaakt. Gisteren was het nog 24 graden met een zonnetje. Vandaag maar 9 graden en vanwege de harde, koude wind een gevoelstemperatuur van        5 graden!!! Dat was echt even wennen toen ik vanochtend om 8.45 uur op de fiets sprong om naar Pilates te gaan. Wel mijn winterjas aan maar geen handschoenen. Maar na een halfuurtje fietsen zo weer op temperatuur. In het noorden van China is de eerste sneeuw al gevallen. Heel vreemd maar voor zondag is al weer 20 graden voorspelt. S’nachts kan het nu afkoelen tot wel 3 graden. De verwarming draait op volle toeren.

Afgelopen week hebben we met de Shanghai Angels (Ingrid, Wilma, Jetty en Kaat) een gezellig uitstapje gemaakt. Het bezichtigen van het waterstadje Fengjing met daarna een bezoek aan het schilders dorpje Zhonghong stond op het programma. Ideaal om binnen de groep te kunnen beschikken over chauffeurs dan is een trip van een uur geen probleem met de auto. Bij aankomst hadden Ingrid en ik al snel in de gaten dat we hier al eens eerder, zo’n 2 jaar geleden, ook met Gina zijn geweest. We treden in herhaling, maar met deze prachtige plekken is het alleen nog maar dubbel genieten. Wat ons meteen op viel was de rust en stilte. Geen toerist te bekennen, slechts enkele bezoekers. Het geeft zo’n stadje dan meteen een ander aanzicht. Wat meer mensen schept toch een andere sfeer. Na een bakkie koffie op een terrasje langs het water begonnen we aan onze wandeling. Ook dit stadje is rijk aan cultuur en historie en een van de 4 druk bezochtste waterstadjes van zuid-China. Je ziet eeuwen oude bruggetjes buigend over de kanaaltjes en langs de kade de huizen aaneen gesloten van eenzelfde architectuur. Veel restaurantjes met  locale gerechten en winkeltjes met producten uit deze streek. Om even uit de drukte van het wervelende Shanghai te zijn geeft weer een goed gevoel. Zo ook het in goed gezelschap zijn is vooral gezellig. Het schilders dorpje was buiten onze verwachting helemaal verlaten. We zagen slechts enkele schilders bezig in hun huisjes en ateliers. Ze proberen nog wat kunst aan de man te brengen. Eigenlijk best triest als ze op deze manier nauwelijks de kost kunnen verdienen. Het zijn vooral primitieve afbeeldingen die ze maken. Een kenmerk voor dit dorp. We hadden geboft, het bleef droog. Het was een mooie dag.

Vrijdag had ik mezelf samen met Ingrid en Wilma ingeschreven voor een Limoncello workshop. Een activiteit die we nog niet hebben meegemaakt. De Italiaanse mama Carms met haar dochter Rita hadden deze klas ook al een week eerder gegeven. Er was zoveel animo dat ze er een tweede klas voor hebben ingelast. We waren met maar liefst 16 geïnteresseerde dames. De workshop vond plaats bij de zeer gastvrije Italiaanse dames thuis. Bij aankomst werden we door de dames hartelijk verwelkomd en kregen we eerst een glaasje Limoncello aangeboden ( en dat om 10.15 uur in de ochtend…). Een lange tafel met alle benodigdheden stond al klaar. Na een introductie door Rita over het ontstaan van dit idee en waarom deze drank zelf wordt bereid in Italië konden we aan de slag met STAP 1.  We moesten ieder zelf maar liefst 800 tot 1000 gram (zo’n 9 a 10 stuks) citroenen schillen. Zowel met dunschiller als met een scherp mesje bleek het nog een hele klus te zijn. Er mocht namelijk helemaal geen wit vruchtvlees op de schil achterblijven. Alleen het gele van de schil was voor gebruik. Mijn geduld werd weer aardig op de proef gesteld. Gelukkig kwam Rita mij nog even helpen. Terwijl iedereen druk in de weer was werd er volop geklets door de vele nationaliteiten die aan tafel zaten. Schijnbaar vond mama Carms het nog te rustig….. ze kwam met de witte wijn langs. Daar zei niemand ‘nee’ tegen. De sfeer werd er alleen nog maar gezelliger door. Ook voor de innerlijke mens werd gezorgd. Er stonden heerlijke Italiaanse snacks op tafel en mama Carms kwam nog eens langs met haar eigen gemaakte koekjes en pizza. Ondertussen vermaakte ze ons ook, als TROTSE Italiaanse, over de verhalen van haar afkomst. Tussen de bedrijven door probeerde Rita ons het recept van de Limoncello uit te leggen. Valt niet mee met zo veel kakelende kippen en een moeder die ook haar verhaal kwijt wil. Enfin, nadat de eerste citroenen waren geschild moesten de schillen in een wek pot. STAP 2. Deze werd gevuld met 500 ml pure, 96% alcohol. Spiritus dus. Na verdere uitleg bleek dat we de rest zelf thuis moesten doen. STAP 3. De pot bewaren in de koelkast, elke dag even roeren en na 2 tot 4 weken kun je deze kostelijke drank pas afmaken. Hiervoor hebben we de uitgebreide beschrijving meegekregen. Zo ook kregen we een zak met suiker, mooie glazen karaf en trechter mee. Nu lees ik net in de beschrijving dat als je de Limoncello hebt afgemaakt je deze alsnog 3 tot 4 weken in de koelkast moet bewaren tot gebruik…… Helaas voor mij, over 5,5 week ben ik er niet meer. Kan Jack deze voor zijn gasten schenken of ik maak mijn vriendinnen er blij mee. Kunnen ze tijdens het nuttigen nog even aan mij denken. Maar het was de leerzame en vooral gezellige workshop meer dan waard. Weer een ervaring rijker!!!

Weken geleden was ik al bezig om een gezellige laatste avond voor mij in The Pearl uit te zoeken. Zowel het entertainment als de datum moest kloppen. Ik heb er al zoveel gezellige ‘feestjes’ gehad dat ik mijn periode graag samen met mijn vrienden hier wil afsluiten. Nog geen afscheid feest maar wel nog een belevenis om mee te nemen. Zaterdag stond er een concert in The Pearl Theatre gepland. Een Pears-Madonna Night. Vanuit onze vriendenkring en het koor waren we maar liefst met 18 personen. We konden pas om 21.30 uur de zaal binnen, er stond nog een andere show op het programma voor ons. Ik had uitgebreid WeChat contact gehad met een medewerker om er zeker van te zijn dat er tafels voor ons gereserveerd waren. Bij binnenkomst bleek dat er toch aardig wat gasten bleven zitten van de vorige show. Het werd wat krap maar uiteindelijk konden we allemaal zitten. Ons gezelschap was gemêleerd door nationaliteiten. Een Belg, Japanse, Chinezen, Duitsers en wij. We werden aardig overdonderd door het volume zeker daar we aan het podium zaten. Na wat drankjes en de opzwepende life muziek wende het wel. Zowel de Britney Spears als de Madonna liedjes werden door een andere zangeres voorgedragen en met de huisband uitgevoerd. Er waren danseressen en een bijzondere entertainer vertolkte een prachtige solo. Naarmate de avond verstreek gingen er steeds meer mensen staan, werden er tafels en stoelen weggezet en was er volop ruimte om te dansen. In het begin van de avond dacht ik even….waar ben ik aan begonnen??? Vind iedereen dit wel leuk??? Maar gaande de avond was duidelijk dat iedereen genoot. Leuke foto’s en filmpjes hebben we als herinnering. Voor mij was het een zeer geslaagde avond.

Zo heb ik nog ruim 5 weken te gaan. Voor 4 december zijn we hier thuis met 15 personen voor mijn afscheid feestje. En laat ik nou ook nog in december 60 jaar worden….dubbel feest dus. Een gezellig vooruitzicht. Ondertussen nog spullen uitzoeken en inpakken. Zo meteen naar de verjaardag van vriendin Kirsten. Nog heel veel leuke dingen in het vooruitzicht. Ik wens jullie een fijne week, maak er iets moois van. Tot blog 128!! Veel liefs, Lenneke!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lian van berlo:
    8 november 2021
    Weer met plezier gelezen Len!
    Jij komt die 5 weken nog wel door.......
    See you soon xxx
  2. May:
    8 november 2021
    Hoi Lenneke.
    De tijd gaat nu wel heel hard, over ruim 5 wkn in Helmond. Zeker druk met uitzoeken en inpakken .
    Die limoncello kan je ook mee naar huis nemen 😉😋ik kom wel helpen.
    Heel veel succes met alles👍👍.
    Lieve groetjes May😘
  3. Dorethé:
    11 november 2021
    Hoi Lenneke
    Zo zie je maar weer…..die namen lijken zoveel op elkaar dat je nog niet meer weet in welk dorpje je bent geweest. Whahaha maar vaak maakt het niet uit. Je ziet altijd wel weer andere dingen dan de keer daarvoor. Wat leuk zo’n limoncello workshop. Breng het recept maar mee dan kunnen we het hier uit gaan proberen. Hihi. Ja het begint nu toch wel heel dicht bij te komen dat je weer naar Nederland komt. Wel weer een hele verandering en het zal ook wel met een dubbel gevoel zijn. Jack die daar blijft en hier weer bij je familie. Maar jullie kennende komen jullie dat ook wel weer door. Tot snel en geniet nog van je laatste paar weken daar.
    Groetjes
  4. Lia:
    15 november 2021
    Hoi Lenneke
    ja het gaat nu erg snel met het verhuizen naar Nederland, ben je er klaar voor?
    Jack zal wel meekomen naar Helmond voor de feestdagen en jou verjaardag, zal dan ook wel even vervelend zijn als hij weer terug gaat maar de tijd gaat snel en je kunt altijd een keer op en neer dan zie je daar je vrienden ook weer.
    Geniet van deze laatste weken daar

groetjes Lia