Lenneke in Shanghai, deel 32

14 januari 2019 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Daar ben ik weer. Nog geen week geleden schreef ik jullie over mijn verblijf in Nederland. Deze keer wil ik graag met jullie mijn ervaringen delen van het afgelopen lange weekend in Harbin.

Vrijdag 11 januari. Vandaag staat een bijzonder weekend voor de deur. Samen met 10 andere Nederlandse expats gaan we voor een lang weekend naar Harbin. Deze vrienden hebben we leren kennen door de activiteiten en evenementen georganiseerd door de Nederlandse Vereniging van Shanghai. Deze groep kent elkaar al wat langer en zijn al eens eerder een weekend samen weggeweest. Zo fijn dat je dan gevraagd wordt om ook mee te gaan.

Eerst maar wat informatie over Harbin. Het is de hoofdstad van de provincie Heilongjiang, ligt in het hoge noorden van China, net ten zuiden van de Siberische steppe. Het was een gewoon vissers dorpje aan de rivier Songhua, tot de Russen tegen het eind van de 19e eeuw de spoorlijn tussen Validivostok en Dalian aanlegden. De trein en de Russische Revolutie brachten grote aantallen Russen naar Harbin, dat totaal veranderde. De stad, ooit Klein Moskou genoemd vanwege de aanwezige Russische architectuur, heeft nog steeds wel wat weg van een buitenpost van het tsaristische Rusland. ´s Zomers zijn de temperaturen er aangenaam, ´s winters zakken ze tot wel -30°C en lager, perfect weer voor het beroemde IJssculptuurfestival. De reden waarom voor dit bezoek gekozen is.

Al op tijd ons bed uit en om 7.30 uur compleet met goed gevulde rugzakken de metro in richting Pudong Airport waar we de andere deelnemers van ons reisgezelschap treffen. Het is een blij weerzien. Nieuwjaars wensen worden uitgewisseld en de felicitaties voor ons omdat we opa en oma zijn geworden. De sfeer is meteen goed. Voordat we inchecken deelt Bas de heatpacks, gekocht bij de Decathlon, voor de handen en voeten per koppel uit. Goeie actie van Bas, we zullen ze zeker nodig hebben. We reizen met Spring Airlines vergelijkbaar met Ryanair. Het maximale gewicht van 7 KG is voor de meesten van ons ontoereikbaar om zo’n koud weekend door te komen dus worden de extra koffers ingecheckt. Er is al heel veel voorpret via de groeps wechat “Harbin Ice Festival” geweest. Deze gaat van wat aan warme kleding mee te nemen tot tips van eerdere bezoekers. Blijkt op het laatste moment de weervooruitzichten 100% mee te vallen en dat de echte winterse kou aan ons voorbij gaat. Fijn zo’n een meevaller. Ondertussen komen er foto’s op de groepsapp voorbij van onherkenbare zeer warm ingepakte mensfiguren. We gaan het meemaken. Na een vlucht van 3 uur en 10 minuten landen we op tijd op Harbin Airport en hebben we nog een hele middag en avond voor de boeg. Helaas het eerste uur moeten we alsnog doorbrengen op het vliegveld. Je heet niet voor niets Lenneke van de Wiel om zo’n onderneming niet vlekkeloos te laten verlopen. In de aankomst hal ontdek ik namelijk dat ik mijn net twee weken oude nieuwe vario focus bril in het zakje in de stoel van het vliegtuig voor mij heb laten zitten. “Trien” zou mijn vader zeggen. Ik baal en voel me vreselijk opgelaten zeker naar de rest van de groep toe. Een kostbare bril en ik kan echt niet meer lezen, ja ik ben ook oma, zonder dit hulpmiddel. Terwijl de anderen op hun bagage wachten zoeken Jack en ik de “Lost and found” balie. Al snel komt Michelle met Eric onze gids voor het weekend. Heel handig, hij treedt als tolk op want ook hier spreekt het personeel maar minimaal Engels. Uiteindelijk wordt mijn bril snel genoeg gebracht. Ben zo opgelucht en na veel excuses voegen we ons weer bij de groep. Michelle heeft dit weekend super goed voorbereid voor ons en een mooi programma in elkaar gezet. Wat geweldig dat iemand van de groep zo’n initiatief neemt. Terwijl we met de geregelde bus naar het hotel rijden geeft Eric de nodige informatie over ons bezoek aan Harbin. Het programma is begonnen. Nadat we de bagage in de hotel kamers hebben gedropt, onze thermo kleding hebben aangetrokken, beginnen we aan een wandeling via de sfeervolle auto vrije hoofdstraat van Harbin, Zhongyang Dajie, naar de Russische kerk van de Heilige Sophia. We schieten de eerste mooie plaatjes compleet met ondergaande zon welke al zijn intrede doet om 16.20 uur. De wandeling wordt voortgezet naar het Zhaolin Park, naar de Harbin Ice Lantarn Art Fair. We worden daar compleet verrast door de prachtige standbeelden van ijs kleurrijk verlicht welke in ruime aantallen aanwezig zijn. Er is ook een schaatsbaan die druk wordt bezocht. Zo’n wandeling geeft dorst en honger. Na een bezoek aan een restaurant waar de innerlijke mens wordt verzadigd, zoeken we volledig voldaan na een geslaagde eerste dag ons hotelbedje op.

Zaterdag 12 januari. Om 9.00 uur haalt de bus met Eric de gids ons op om aan het programma van de 2e dag te beginnen. Als eerste staat een bezoek aan de bevroren rivier de Songhua gepland. We komen bij een soort van openlucht zwembad in de bevroren rivier compleet met duikplank. Al snel komen er een aantal dames en heren op leeftijd in kleurrijk badgoed om een ‘voorstelling’ te geven. Het zijn vrolijke en opgewekte gezond uitziende ‘oudjes’ die zo het vrieskoude water induiken. Zal best goed zijn voor de bloedsomloop maar ik combineer het liever met een sauna bezoek. Je kunt er van vinden wat je wilt van deze soort van ‘poppenkast’ maar dapper is het wel. Het levert hun een inkomen op. Hierna wandelen we over de promenade via Het Stalinpark, waar verschillende bezienswaardigheden zijn, naar de gondel. Een kabelbaan die ons naar de overkant van de rivier brengt, welke je ook te voet over het ijs kunt afleggen. We arriveren in het Zonne-eiland-park. Een toepasselijke naam voor zo’n ijskoude zonnige dag als vandaag. We boffen echt, slechts zo’n 10 graden onder nul. We bezoeken hier de prachtig uitziende sneeuwsculpturen. Elke winter vanaf 1 december worden hier door velen de mooiste kunstwerken gebouwd. We verwonderen ons en raken niet uitgekeken. Zeer indrukwekkend. Als afsluiting van dit bezoek genieten we van een ritje in een grote band van de sneeuwglijbaan. Hoe grappig. We vervolgen ons programma met een bezoek aan Harbin Grand Theatre. Dit theater heeft een onbeschrijflijk bijzondere architectuur. We bewonderen de buitenkant en schieten prachtige plaatjes met de ondergaande zon. Dit majestueuze bouwwerk is een prestige project voor Harbin  en helaas nauwelijks in gebruik. Hierna vervolgen we onze weg naar het hoogtepunt van dit weekend; China Ice and Snow World. Dit is het grootste sneeuw- en ijsfestival ter wereld. Het is een ijsdorp van 600.000 vierkante meter. In dit dorp staat ook een Nederlands ijssculptuur, de hoogste toren door de TU van Eindhoven ooit gebouwd. We nemen alle tijd om van al het bijzondere moois te genieten. Alsof je jezelf in een sprookjes wereld waant. Het is onbeschrijflijk wat we allemaal zien en vragen onszelf ook af hoe deze prachtige bouwwerken tot stand hebben kunnen komen. We krijgen hierover opheldering door een informatie film welke wordt afgespeeld op een groot scherm. Hier zien we hoe de blokken ijs uit de rivier worden gezaagd, via grote vrachtwagens naar dit terrein worden vervoerd en door hijskranen op de juiste plek worden gezet waarna de honderden misschien wel duizenden kunstenaars in slechts zo’n 3 weken aan de slag kunnen. We evalueren deze indrukwekkende dag in een Koreaans restaurant waar we van een heerlijke maaltijd genieten. Moe en zeer voldaan frist de wandeling naar ons hotel ons op voor een goede nachtrust.

Zondag 13 januari. De ochtend hebben we nog voor onszelf. De helft van de groep maakt een wandeling door de hoofdstraat de andere helft waagt zich aan de oversteek over de rivier. Het is door de hoge luchtvochtigheid een stuk kouder dan de eerste 2 dagen. Gevoelstemperatuur -15°C. Om 11.00 uur is het al weer tijd en komt de bus ons ophalen voor de terug reis naar Shanghai. Deze verloopt helaas niet zo soepel als we gehoopt hadden. Maar liefst 2 uur vertraging. Maar in dit goede gezelschap komen we ook deze uren goed door en nemen om 20.00 uur op het vliegveld van Pudong, na deze zeer geslaagde ervaring, afscheid van elkaar.

Maandag 14 januari. Het hele weekend zo juist nog eens voorbij laten komen. Wat zijn we toch een bofkonten dat we dit hebben mogen meemaken. Jack is al weer naar kantoor en ik beraam me over deze week wat er allemaal nog aan zit te komen. Genoeg om mezelf op te verheugen en waar ik jullie in blog 33 over zal vertellen. Een fijne week en heel veel liefs !!! Lenneke!!

1. Erik Jager:
    Inderdaad bofkonten.
    Heel erg mooi verhaal en goed geschreven. Geniet er maar lekker van.
    Groetjes uit een nogal somber en regenachtig Brandevoort.
  2. Marja Van Der Vliet:
    14 januari 2019
    Ja zeker bofkonten, wat een ervaring weer. Prachtig hoor. Een hele fijne week
  3. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Net uit Nederland en dan nu alweer meteen zo’n pracht ervaring. Om jaloers op te worden. Hihi. Ik zie ook al weer voor me, hoe je op die luchthaven hebt gestaan, toen je je bril kwijt was. Maar goed, eind goed, al goed.
    Ben dan ook weer heel erg benieuwd wat je volgende week te vertellen hebt. Groetjes.
  4. Janneke en Mario:
    17 januari 2019
    Sprookjesachtige foto’s. Prachtig om te zien en voor jullie om mee maken. Geniet ervan samen.