Lenneke in Shanghai deel 34

28 januari 2019 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Daar ben ik weer. De weken lijken nu voorbij te vliegen.  De eerste boeking voor 2019 voor “Hotel Shanghai” (wie weet er een originelere naam?) is geregeld. Op zondag 26 mei komt ons nichtje Jessie met haar vriend Tom 2 weken op vakantie. Gezellig vooruitzicht zeker omdat we in de planning hebben om een paar dagen “The Yellow Mountains” te bezoeken. Maar eerst even terug naar de afgelopen week.

Dinsdag 22 januari. Vandaag ga ik voor de 2e keer naar het (nieuwe) koor. Elke 3e week van de maand is het clubgebouw op deze compound 2 dagen helemaal gesloten om het een flinke poetsbeurt te geven… Vreemd maar dan kan er dus ook helemaal geen gebruik van worden gemaakt. Vervelend voor de bewoners, geen muziek lessen en geen bezoek aan de sportzaal. Gelukkig heeft een mede koorlid, de Amerikaanse Stacee, een oplossing gevonden. We kunnen bij haar in het appartement terecht. Ze woont ook op deze compound. Na de repetitie verwennen we ons met de spontane meegebrachte lekkere hapjes. Ik had een pan broccoli-courgette soep gemaakt. De trend is gezet voor elke 3e dinsdag van de maand. Gezellig “natafelen”, zo leren we elkaar beter kennen en luister ik aandachtig naar alle belevenissen die zoal ter tafel komen.

In de avond heb ik mijn eerste vergadering van de Oranjemarkt werkgroep. Dit zijn 6 mensen die vanuit de Nederlandse Vereniging van Shanghai dit evenement organiseren. Vooraf hebben we heel netjes de evaluatie van de markt van 2018 ontvangen en zo ook een agenda. We zijn bij Deborah thuis, ook nieuw in de groep, slechts 15 min. fietsen bij mij vandaan. Heel praktisch. Het voelt bij mij weer helemaal als vanouds; op de fiets naar een vergadering. Kwam in het verleden vaak voor tijdens mijn vrijwilligers activiteiten naar een commissie van de basketbalclub, tennisclub of naar het KWF. Bij mij ligt de zondag van de Oranjemarkt nog vers in mijn geheugen. Het was ons eerste uitstapje hier vorig jaar, we waren net 1 week in Shanghai. Als je zo terug kijkt gaat de tijd snel. We praten over welke locatie geschikt is en vooral wat de kosten zijn. Zo ook welke activiteiten voor welke doelgroepen we willen organiseren en wat voor kraampjes er komen. De taken worden verdeeld en een nieuwe datum wordt geprikt. We kunnen aan de slag.

Woensdag 23 januari. Ik heb met Kris en Eva afgesproken. Eva moet voor controle in het ziekenhuis zijn en daarna drinken we wat in een restaurantje. We boffen daar Eva meteen na de operatie deze afspraak heeft gemaakt, nu kan ze meteen terecht. Voelt wel vreemd als je al die mensen in de wachtkamer ziet die wel tot 2 uur zouden moeten wachten. Dat is hier heel gewoon in een plaatselijk ziekenhuis. Eindelijk hoor ik hoe het 10-daagse verblijf van Kris tijdens de kerst is geweest in Nederland. Hij had een hele goede trip gehad. Tijdens mijn fietstocht is het volop genieten, maar liefst 14 graden met een heerlijk warm zonnetje. De palmbomen zijn nog wel met bamboe matten ingepakt.

Donderdag 24 januari. Vandaag ga ik met 4 vriendinnen naar The Paintersstreet. Het blijkt een verdieping te zijn van een groot flatgebouw. Hierin allerlei ateliers en galerie ruimtes. We gaan op zoek naar een kunstschilder die vooral goed kan kopiëren. Hier staan de Chinezen wel om bekend. We verbazen ons om de hoeveelheid Van Goghs verspreidt over de ruimtes. Het valt niet mee om hetgeen wat we willen duidelijk te maken aan de nauwelijks Engels sprekende kunstenaars. Uiteindelijk worden er 3 opdrachten gegeven om werk na te laten maken en na het onderhandelen de ‘juiste’ prijs af gegeven. We zijn erg benieuwd wat de resultaten zullen zijn. Hierna 15 minuten lopen naar mij thuis voor een lekkere en gezellige lunch. Het soepje en de salade met zalm gaat er goed in. Iedereen op tijd de deur uit want om 16.00 uur heb ik mijn Chinese les.

Vrijdag 25 januari. De zon schijnt, het wordt meer dan 12 graden. Een goed moment om op de fiets te springen, op naar Gina. De afstand (9KM) valt dit keer op de mountainbike erg mee. Ik ga bij haar voor de eerste keer op bezoek. Ik ben erg nieuwsgierig hoe ze woont en krijg een rondleiding door het grote huis. Ze woont samen met haar man en 2 zonen in een vrijstaande woning op een compound met alle faciliteiten aanwezig. Ook Ans en Saskia komen. Ze wonen in de aangrenzende compound. We gaan lekker in de zon op het terras zitten. Onvoorstelbaar eind januari. Het lente gevoel hebben we zo helemaal te pakken. Al snel de warme laarzen en dikke truien uit. ’s Avonds zie ik dat ik ben verkleurd…de volgende keer maar smeren. Gina verrast ons met een lekkere lunch en we hebben elkaar weer genoeg te vertellen. Met die (lunch)maaltijden heb ik wel een trend gezet….Jack komt pas laat thuis. Hij heeft een team dag gehad met zijn afdeling (20 personen). Deze bestond uit golfen in de middag aansluitend een diner en de dag werd afgesloten met een 3 uur durende karaoke. Voor Jack de minst favoriete activiteit van de dag. Maar de teambuilding was geslaagd.

Zondag 26 januari. Zaterdag hebben we een rustige dag gehad. We zijn naar de sportschool geweest en verder lekker thuis. Vandaag gaan we naar het Italiaanse restaurant Vabene in de mooie wijk Xintiandi voor een brunch. We treffen er 9 vrienden die ook deel uitmaakten van de reis naar Harbin. Volgende week is het Chinees Nieuwjaar, de meeste bedrijven sluiten en zijn er veel mensen de stad uit of op vakantie. Daarom nog even gezellig samen zijn. Na elke gang wisselen we van plaats zodat de gesprekstof stof varieert. Overal worden volop de voorbereidingen getroffen voor het Chinees Nieuwjaar. De ingangen van gebouwen zijn versierd met rode lampionnen. Rode enveloppen worden gevuld met extra geld voor de werknemers. Mijn vriendinnen geven die aan hun aie (hulp in de huishouding of kinderoppas) en hun chauffeur. De uitstroom van de mensen die in Shanghai wonen naar hun Hometown is al begonnen. Mijn juf Lisa is al 2 weken bij haar ouders. We worden gewaarschuwd dat veel gelegenheden een hele week dicht zijn. Zo ook wordt er geen (flessen) water thuis geleverd. Het zal weer heel erg rustig worden in de stad met uitzondering van de Hot Spots. Ik ben benieuwd hoe zo’n ‘feestweek’ eruit ziet. Van wat ik gehoord heb gaat het vooral om het samen eten. Het nieuwe jaar is "Het jaar van Het Varken". Jack zal zijn werk waarschijnlijk buiten China plannen.

Over het Chinese Nieuwjaar meer in Blog 35!! Een fijne week. Liefst Lenneke!

1. Dorethé:
    28 januari 2019
    Hoi Lenneke,
    Leuk voor je familie dat ze naar “hotel Shanghai” kunnen komen en ook voor jou heel gezellig. Kun je voor gids spelen en dat is aan jou wel toevertrouwd. Ik ben ook heel benieuwd naar het nieuwjaar daar. En dat hoor ik dan ook heel graag.
    Groetjes.
  2. Lia:
    28 januari 2019
    mooie verhalen, je hebt het wel erg druk maar wel leuke dingen zo te horen je vermaakt je wel
    groetjes
  3. Marja Van Der Vliet:
    31 januari 2019
    Wat ben je toch een bezige bij, fijne week