Lenneke in Shanghai deel 35

2 februari 2019 - Shanghai, China

Beste trouwe blogvolgers,

Dit keer was de afgelopen week een ‘korte’ week. Niet in de betekenis qua tijd maar omdat ik geen echte interessante belevenissen heb meegemaakt om met jullie te delen. Zo schrijf ik dit keer niet over mijn wekelijkse repetitie bij het koor, het laatste bezoek samen met Eva aan het ziekenhuis voor haar controle, de eerste keer dat Mylou bij mij is geweest, de tweede vergadering van de Oranjemarkt werkgroep tijdens een lekkere lunch en mijn vrijdag die ik vooral gezellig bij mijn vriendin Marie-Thérѐse heb doorgebracht. Zo ook wil ik jullie niet vermoeien met mijn dagelijkse lessen Chinees en het huiswerk wat het met zich meebrengt waar ik mezelf doorheen moet ‘ploeteren’. Toch maar weer een volgende 30 lessen, niet geheel uit enthousiasme, bijgeboekt. Nee niets van dit alles. Dit keer wil ik jullie graag mee terug nemen naar een jaar geleden om deze tijd. We woonden nog in Helmond en waren bezig met de voorbereidingen voor ons vertrek. Mijn omgeving vroeg regelmatig aan mij; “En wat ga jij daar in Shanghai doen?” In mijn hoofd had ik al wel wat ideeën, zoals onder andere het schrijven van deze blog, maar gaf steeds weer het veilige antwoord; “Ik zie wel wat er op mijn pad komt”. Zoals jullie hebben kunnen lezen in de inmiddels 34 geschreven verhalen is er aardig wat op mijn pad gekomen. Vooral het sluiten van nieuwe waardevolle vriendschappen, de verkenning van de stad en voor mezelf de moeite doen om me thuis te voelen. Zodoende staat de speciaal gekochte gitaar nog steeds werkeloos toe te zien in de huiskamer. Aangeschaft voor ons vertrek mocht ik mezelf met mijn tijd geen raad weten. Maar dan toch komt er een moment dat je jezelf afvraagt hoe gaat de komende week eruit zien?

Dit moment was deze week aangebroken. Ik schreef in mijn vorige blog over het Chinese Nieuwjaar dat er aankomt. Dinsdag 5 februari is het zover. Het feest der feesten in China gaat ‘losbarsten’. Wat het allemaal inhoud is mij nog niet helemaal duidelijk, maar voor mij gaat het wel het een en ander betekenen. Al mijn vriendinnen zijn de stad uit, of op vakantie naar zonnigere oorden (Bali, Australië, Vietnam) of naar Nederland. De meeste bedrijven gaan een week dicht. Zo ook is mijn koorrepetitie afgezegd en sluit de sportschool voor een aantal dagen. Als klap op de vuurpijl gaat Jack op zakenreis buiten China en blijf ik ‘alleen’ achter. Oeps wat nu? Wat kan ik nog voor activiteiten bedenken om te doen waar ik “blij” van wordt? Ik hoef niets te bedenken want er  kwam iets op mijn pad. Namelijk een uitnodiging om met mijn vrienden Kris en Eva mee te reizen naar de geboorte plaats van Eva, Ma’anshan. 2 Uur reizen met de hoge snelheidstrein vanaf Shanghai. Ik was blij verrast. Dat is wat de meeste bewoners van Shanghai en in heel China doen tijdens deze week. Ze gaan terug naar hun Hometown, geboorte plaats. Op bezoek bij familie en vrienden om het Chinese Nieuwjaar te vieren. Toch maar even met Jack overleggen, is het wel een goed idee? Hij haalde meteen alle twijfel bij mij weg. Natuurlijk moet je meegaan, een mooiere manier om in de Chinese cultuur en tradities te ‘duiken’ is er niet. Zo gezegd zo gedaan, meteen in actie want de tijd drong. Bleek ik het laatste ticket te bemachtigen. Wat een geluk. Een spannend maar ook mooi vooruitzicht. Dus gaan nadenken over wat ik allemaal mee neem. Waar kan ik haar ouders blij mee maken? Ik ben er tenslotte 4 dagen. Te vroeg weggaan is een belediging. Zo ook is er het plan om een dagje naar Nanjing te gaan. Een miljoenen stad en eens 10 jaar lang de hoofdstad van China. Voor mij een nieuw avontuur hierover lezen jullie al mijn belevenissen in blog 36! Ondertussen loopt Shanghai ‘leeg’De meeste winkels zijn al dicht, in de metro kun je gewoon zitten, het verkeer is ongekend rustig. Overal hangt rode versiering. Bij het ophalen van mijn trein ticket wist ik niet wat ik zag zoveel mensen in dat station. Het lijkt wel een volksverhuizing. Een hele vreemde gewaarwording. Er zijn deze periode maar liefst 400 miljoen Chinezen op reis. Op naar het jaar van het varken!

Lieve allemaal, een kort verhaal dit keer. Maar dat zal volgende week waarschijnlijk anders zijn! Maak er een mooie week van! Heel veel liefs! Lenneke

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Annie:
    2 februari 2019
    Wat een leuk vooruitzicht Lenneke!
    En hoe bijzonder: twee keer per jaar nieuwjaar vieren!
    Een heel fijn verblijf bij je vrienden en een goeie
    reis er naar toe.
    Groetjes Hans en Annie.
  2. Lia:
    3 februari 2019
    mooi vooruitzicht, geniet van het nieuwe jaar
    groetjes Lia
  3. Marja Van Der Vliet:
    3 februari 2019
    Nu pas gelezen, fijne week Lena
  4. Janneke en Mario:
    5 februari 2019
    Gelukkig nieuwjaar en veel plezier samen met je vriendinnen.
  5. Dorethé:
    5 februari 2019
    Hoi Lenneke,
    Wat leuk dat je zo’n leuke vrienden hebt die je meenemen. Zeker nu Jack iedereen weg zijn. Je zal volgende keer dus echt wel veel te vertellen hebben. Het Chinese nieuwjaar wat nieuw voor je is en zeker dan ook nog de cultuur meemaken bij de familie van je vriendin Eva. Ik ben benieuwd. Tot volgende keer.