Lenneke in Shanghai deel 40

31 maart 2019 - Shanghai, China

Hallo allemaal,

Daar zijn we weer. Het is voor ons weekend. Nu zondagochtend en zitten we aan de eettafel te werken. Kopje thee, muziekje aan. Heel prettig. Ik kijk terug op de afgelopen week.

Maandag 25 maart. Jack is op zakenreis en ik verheug me op de komst van Ingrid. Een nieuwe vriendin die 2 blokken verderop woont. Ze komt lunchen en daarna gaan we op de fiets de stad in. Onder het genot van mijn favoriete zalm wraps hebben we genoeg te kletsen. Als je elkaar pas hebt ontmoet is er heel wat te vertellen over de ervaringen tot nu toe in Shanghai. We hebben ingeschreven voor een 2 uur durende Pottery Workshop. In een boeken shop met koffie ruimte ontmoeten we ook Saskia, Michelle, Gina, Irene en Annette. Daarna richting de werkplaats. Onder leiding van een aardige jongeman, ik ben zijn naam vergeten, maken we ons kunstwerk van klei. Tijdens deze les boetseren we een voorwerp door middel van het opbouwen van rollen klei. Na de les wordt het gebakken en geglazuurd. Bij aanvang is iedereen zoekende naar wat het boetseersel moet gaan voorstellen. Al gauw beginnen het aardige kunstwerken te vormen. Van sieraden bakje tot vaas. Regelmatig vallen er complete stiltes, in ons gezelschap aardig uniek, de opperste concentratie is dan van de gezichten af te lezen. Na twee uur creatief bezig te zijn geweest zien we aardige resultaten. We kiezen een kleur uit welke de glazuur wordt. Over twee weken kunnen we het eindresultaat ophalen.

In de avond heb ik een telefonische afspraak met de Chinees Felix. Dit contact heb ik via Lisa, mijn juf van de Chinese les. Zij stelde deze language exchange voor. Het doel is voor hem om zijn Engels te oefenen en ik mijn Chinees.  Ik wist niet wat ik me hiervan voor moest stellen maar vond het de moeite waard om te proberen. We stellen onszelf aan elkaar voor. Al snel is voor mij duidelijk dat zijn Engels (gelukkig) veel beter is dan mijn Chinees. We zijn zoekende naar onderwerpen om over te praten. Er zijn veel momenten dat ik mezelf erg ongemakkelijk voel. Dit doordat mijn woordenschat nog erg klein is en ik de woorden verkeerd uitspreek en hij mij dan niet verstaat. De vertrouwdheid die ik voel als ik met Lisa werk, spreek is ver te zoeken. Uiteindelijk tel ik de minuten af tot het afgesproken uur voorbij is. Hij stelt voor om dit 5X per week te doen….5 uur. Helaas moet ik hem teleurstellen, dat zie ik helemaal niet zitten. Hij werkt en kan alleen in de avond uren. We houden het bij 2 keer en spreken voor de volgende keer af dat we elkaar beide plaatjes sturen om over te praten. Ik ben er nog niet van overtuigd dat dit voor mij de manier is om beter Chinees te leren spreken. Zo laat ik hem ook weten dat we nog in de try-out fase zitten. Weer een ervaring ‘rijker’.

Dinsdag 26 maart. Vandaag  belooft het een mooie dag te worden met temperaturen boven de 20 graden. We zijn uitgenodigd voor een feestelijke lunch. Wilma en ik gaan op de fiets naar Michelle en met haar chauffeur kunnen we meerijden. Mariëtte en Ulrika, een Zweedse, vieren samen hun verjaardag in het huis van Mariëtte. Zij woont op een compound aan de rand van de stad. We halen Saskia nog op en normaal gesproken is het 20 minuten rijden, nu zijn we bijna 45 minuten onderweg. We gaan via de autobaan waar de auto’s behoorlijk vast staan. Voor Wilma en mij een niet alledaagse gebeurtenis als je normaliter zowat elke dag op de fiets zit of af en toe de metro neemt. Voor ons weer een bevestiging hoe fijn het is om in de stad te wonen. Aangekomen in het park waar ze woont bekijken wij vol verbazing de woningen. Sommige lijken wel kleine paleisjes met waterpartijen er voor. We kijken onze ogen uit. Ze hebben maar liefst zo’n 40 dames uitgenodigd. Iedereen heeft een hapje of compleet gerecht meegebracht voor het heerlijke lunch buffet. Het is een grote mix van expats uit verschillende landen. Wij vinden een hele fijne plek buiten in de zon op het terras. Er wordt geproost,  cadeautjes aangeboden, een lied gezongen en de taart aangesneden.  We zien vele bekende gezichten en hebben elkaar weer genoeg te vertellen. Een mooie dag.

Woensdag 27 maart. Deze ochtend volg ik voor de 3e keer de Body Pump groepsles in de sportschool. Een jonge man staat op een verhoging en doet de oefeningen voor. Fijn dat hij ook uitleg geeft in het Engels. We hebben allemaal een step, schijven met verschillende gewichten, een stok om ze aan te bevestigen en een matje. We zijn gemiddeld met zo’n 10 mensen en doen de oefeningen op muziek. Ik heb de gele, lichtste schijven. De oefeningen wisselen elkaar snel af. Alle spieren komen aan bod. Dat ga ik later dan ook nog wel voelen. Deze manier van oefeningen doen voor de spieren vind ik veel prettiger dan met de apparaten werken. Wel storend is dat er altijd mensen te laat de les binnen komen, zo ook zijn er regelmatig meiden op hun telefoon bezig. Er wordt niets van gezegd maar staat wel in de reglementen.

In de middag heb ik met Janneke en Mick afgesproken. Zij is een dochter van goede vrienden van Marie-Therésѐ en Jean en zijn vandaag in Shanghai aangekomen. Ze blijven 3 dagen en maken een rondreis door China. Ze zouden met haar ouders reizen maar door een ongeluk van haar vader hebben haar ouders helaas moeten annuleren. We maken kennis en wandelen naar de Bund. Helaas regent het maar mag de pret niet drukken om de eerste indrukken op te doen. We eten wat en wensen elkaar een prettige avond. Bij het metro station nemen we afscheid. Ze hebben voor een avond fietstocht ingeschreven en morgen gaan ze naar Disney. We zien elkaar vrijdagmiddag weer.

Donderdag 28 maart. Vandaag ga ik een nieuwe ervaring opdoen. Namelijk een trio. Iets waar ik lang naar uitgekeken heb maar zeker niet is wat jullie denken. Je moet ‘alles’ een keertje meegemaakt hebben toch? Nu maak ik je echt nieuwsgierig. Mijn Chinese les doen we vandaag met z’n drieën. Lisa, Breben een Noorse student van haar en ik. Lisa heeft dit voorgesteld om eens te ervaren hoe het is om Chinees met een andere Engels sprekend iemand te doen. Een groepsles via WeChat.  Ook nu gaat het in het begin erg stuntelig. We stellen ons aan elkaar voor, in het Chinees en Lisa is er om ons erbij te helpen. Ook hier heb ik weer vele momenten dat ik me erg ongemakkelijk voel en zeker niet zonder mijn lesboeken en aantekeningen kan. Het stelt me meer gerust als ik merk dat het voor Breben ook een hele klus is. Het uur duurt lang en na een dialoog via een stripverhaal te hebben ‘gespeeld’ zeggen we elkaar goeie dag. Na terugkoppeling met Lisa spreken we af om dit eens in de 3 weken te doen. Na deze les heb ik ‘frisse’ lucht nodig. Ik spring 20 minuten op de fiets naar Aaron, mijn kapper. Met weer een gekortwiekt model kom ik tevreden buiten. Vanavond maar weer mijn grijze plukken wegwerken met verf. Ik doe het zelf en raak er al aardig bedreven in. Daarna ga ik op zoek naar Book City. Het blijkt een 7 verdiepingen hoog boekenwinkel te zijn met een kleine afdeling met anders talige boeken. Ik kijk mijn ogen uit. Ik ben op zoek naar een boekje met 15 stadswandelingen. Uiteindelijk slaag ik. Na een Starbucks koffie, ook in dit pand gevestigd, keer ik huiswaarts.

Vrijdag 29 maart. Ik ben een van de weinige expats die geen Ayi, huishoudelijke hulp, heeft. Met mijn tijd en niet al te grote woning doe ik ‘graag’ mijn huishoudelijke klussen zelf. Vandaag wordt het weer eens tijd om ‘aan de slag’ te gaan. Bed verschonen, badkamers, stofzuigen je kent het wel. Komt er een ‘verlossend’ telefoontje van Wilma. Zij heeft altijd hele goede ideeën om Shanghai te verkennen. Het wordt een prachtige dag of ik zin en tijd heb om op de fiets een park te bezoeken om de bloesem en sculpturen te bewonderen. Daar zeg ik geen NEE tegen. De huishoudelijke karweitjes kunnen wachten, lopen niet weg. Het park heet Jing’an Sculpture Garden en in het midden ligt het Natural History Museum. We worden verrast door de prachtige bloesem en de mooie beelden. Heerlijke plek om te genieten in het midden van zo’n overweldigende stad. Na een berichtje van Janneke en tijdens de koffie op het terras in het park overleggen we wat we verder gaan doen. We fietsen naar Tianzifang waar ik Janneke en Mick weer ontmoet. Zij hebben in de ochtend een museum bezocht. Al wandelend door deze wijk welke een van de top sights van Shanghai is luister ik naar hun eerste ervaringen. Leuk om te horen dat dingen die voor mij na 1 jaar hier te wonen al weer zo gewoon zijn, hun opvallen. We hebben een gezellige middag en het was leuk om hun te ontmoeten. Zaterdag zetten ze hun  3½ week durende reis door China voort. Een mooi avontuur.

Zaterdag 30 maart. Onze wekelijkse fietstocht breken we voor de eerste keer vroegtijdig af. De luchtkwaliteit is boven de 200, zo slecht. Er hangt een soort van dichte mist boven en zelfs in de stad. Dit hadden we niet voorzien en zodoende geen mondkapjes meegenomen. Toch iets om beter in de gaten te houden. In de avond hebben we met vriend Bas afgesproken. Hij is alleen dit weekend. Zijn vrouw Ans is in Nederland, hun dochter helpen verhuizen naar een andere studenten kamer. Momenten waar je ‘thuis’ nodig bent. Fijn dat het geregeld kan worden. We eten heerlijk in een Frans restaurant Saleya en wandelen daarna, de luchtkwaliteit is weer verbeterd, naar Real Shanghai. Een bar waar we onze tickets voor de Formule 1 Grand Prix van Shanghai moeten ophalen. Ja hoor over 2 weken is het zo ver. We gaan met zo’n 500 Nederlandse supporters Max Verstappen aanmoedigen. We krijgen er ook meteen een oranje jack van de Dutch Race fans Shanghai bij. Wat zal het vak oranje opkleuren. Leuk om naar dit evenement uit te kijken. We ontmoeten Maarten de man van Deborah, hij komt ook zijn kaartjes ophalen. We drinken nog wat en stappen daarna in de taxi naar huis.

Weer een week achter de rug met veel nieuwe ervaringen. We hebben het volgende bezoek aan Nederland geboekt. We gaan maandag 29 april en komen na 2 weken, maandag 13 mei weer terug. Jack heeft een beurs in Duitsland en afspraken met klanten in Bakel. Kan ik ondertussen lekker genieten van de dan al weer 4,5 maanden oude kleine Musa en iedereen weer zien!! Ondertussen gaan mijn Chinese lessen door maar nu i.p.v. 5 keer in de week 3 keer per week. Zo ook is de lente hier begonnen en geniet ik tussendoor volop van mijn tuin met bloemen. De komende week ziet er nog rustig uit maar kan zo maar veranderen. Daar over lezen jullie weer in Blog 41. Maak er een mooie week van en tot de volgende keer!! Veel liefs, Lenneke !!!

1. Marja Van Der Vliet:
    31 maart 2019
    Je had weer een drukke week als ik het zo lees maar wel gezellig. Fijne week weer gr😘
  2. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Altijd leuk om jouw blog te lezen. Jij verveelt je geen moment. Ik hoop voor je dat je kunstwerk mooi geworden is. Leuke dingen heb je weer in het vooruitzicht. GP en weer naar Nederland. Hier gaat ook alles zijn gangetje. De voorbereidingen voor de “samenloop” zijn in volle gang en ook die van de collecte. Tot volgende week. Groetjes
  3. Frank:
    31 maart 2019
    Leuk om weer een update te lezen van je belevenissen in het verre oosten.
    Ik vind het knap dat je je iedere keer weer kunt zetten om het Mandrijn te leren. doorzetter!! :)
    Zoals een oud chinees wijsheer zei:
    高興地學習,你將是一個聰明的人
    Gāoxìng dì xuéxí, nǐ jiāng shì yīgè cōngmíng de rén
  4. Annie:
    Leuk weer Lenneke.
    En inderdaad...ik ben het met ene Frank eens..knap dat je iedere keer doorzet om Chinees te leren.
    Het enige Chinees dat ik ken is KIE NAW WAN HANGWANG maar dat kan ook Helmonds zijn !!!😂😂
    Groetjes en een fijne week weer!
  5. Janneke en Mario:
    5 april 2019
    Weer een mooie week achter de rug. Buffet zag er goed en uitgebreid uit. Succes met je trio gesprekken. Jullie ook een fijn weekend.