Lenneke in Shanghai deel 41

8 april 2019 - Shanghai, China

Hallo allemaal,

We hebben net een lang weekend achter de rug en was heerlijk. Nu, maandag avond, even een moment om de afgelopen week voorbij te laten gaan.

Zondag 31 maart. In blog 40 schreef ik jullie dat ik een boekje met 15 wandelingen in en rondom Shanghai had gekocht. Onze wekelijkse fietstocht hebben we zaterdag al gedaan dus vandaag tijd voor een stadswandeling uit dit boekje.  We kiezen een gedeelte uit van een dagtocht door de French Concession. Ik heb hier al 4 verschillende wandelingen gelopen maar deze is toch weer anders. We zijn zo’n 3 uur onderweg en doen halverwege een gezellig terras aan op Ferguson Lane. We schieten weer volop plaatjes en verwonderen ons over alles wat we tegenkomen.

Maandag 1 april. Vandaag heb ik met Ingrid afgesproken. Ze is sinds januari hier en wil graag kennismaken met de Chinese taal, het Mandarijn. Ik geef haar een eerste introductie met mijn studie materiaal. Mijn eerste lesboek en audio neemt ze mee naar huis. Ze kan ‘aan de slag’. Ik wil haar best op weg helpen maar voor de uitspraak moet ze echt op de audio vertrouwen. Zo heb ik in de avond mijn tweede afspraak met Felix, de Chinees, voor de language exchange. Ik zie er zo vreselijk tegenop en ook dit keer ga ik er mezelf echt niet beter bij voelen. Toch maak ik het uur weer vol maar ga over deze activiteit eens goed nadenken of het wel echt een meerwaarde voor mij heeft.

Dinsdag 2 april. Ik heb echt naar vandaag uitgekeken. Ik ga tennissen met Irene bij haar op het park. De laatste keer was vorig jaar, lang geleden, maar nu komt het er weer van. Het weer werkt mee en we genieten volop. Zo’n fijn spelletje. Gelukkig heb ik na afloop nauwelijks last van mijn knie (scheurtje in de meniscus is aardig aan het genezen denk ik). Het is ook fijn om samen te zijn om zo over elkaars reilen en zeilen te praten. Vrijdag is voor iedereen een vrije dag hier en we spreken af om met Thomas en Jack te dubbelen.

Woensdag 3 april. Vandaag staat er een excursie op het programma. Ik ga samen met Ingrid, de Belgische Vanessa en haar zus Roxanne een twee uur durende “thee klas” volgen. We worden door de Engelse Oliver ontvangen bij de `Tianshan Tea City`. Hij is scheikunde docent op de universiteit met als hobby een grote interesse in de Chinese thee. Deze kennis wil hij graag met ons delen. Eerst krijgen we een thee proeverij en alle uitleg over de Wulong thee. Je kunt dit vergelijken met een wijnproeverij. Het is een hele ceremonie. Hierna krijgen we een rondleiding door het grote gebouw waar zich overal thee handelaren hebben gevestigd. Ook zijn er volop thee serviezen te koop. We sluiten af met nog een proeverij en kopen uiteindelijk allemaal een zakje met de thee welke bij ons de grootste sensatie teweeg bracht. In de avond heb ik mijn 3e afspraak met Felix. Gelukkig kan ik zeggen dat deze voor mij behoorlijk problematisch telefonische ontmoetingen zich bijna als vanzelf zijn ‘opgelost’. Aan Irene vertelde ik van mijn zeker niet prettige ervaringen. Bleek dat zij net op zoek was naar een contact om een language exchange mee te doen. Zij is al een gevorderde in de Chinese taal en veel beter geschikt voor Felix. Zo stelde ik een wissel in contact voor aan Felix. Hij vond het prima en ik was zoooo opgelucht, wilde hem namelijk niet teleurstellen.

Donderdag 4 april. Om 13.00 uur tref ik de werkgroep “Oranjemarkt” van de Nederlandse Vereniging van Shanghai in een lunch gelegenheid. We bespreken de laatste punten van de actie lijst om alles in orde te krijgen voor zaterdag 27 april. Het blijkt niet mee te vallen om de Nederlanders hier het naar de zin te maken door gezellige evenementen te organiseren. Er komen nogal eens negatieve reacties m.b.t. bijvoorbeeld de geplande datum, de kosten of de locatie. Ik schrik hiervan en begrijp het niet. Ben je met een groep enthousiaste vrijwilligers bezig om evenementen te organiseren waar de Nederlanders hier verbinding kunnen vinden en de Hollandse tradities in ere te houden, krijg je zo veel kritiek. De mensen beseffen niet dat het vrijwilligers zijn die het organiseren, Shanghai niet goedkoop is en je het niet iedereen naar de zin kunt maken. Het doet me denken aan al die jaren in Helmond waar ik me heb ingezet voor verenigingen en organisaties. Ik kijk hier met een goed en voldaan gevoel op terug en zeker omdat ik vrijwel altijd waardering heb gekregen voor mijn inzet. Jammer want hierdoor demotiveert het mensen wel om door te gaan. Hoe verwent kun je zijn dat altijd alles op een presenteerblaadje naar jou toekomt zonder er zelf iets voor te hoeven doen. Wat een teleurstelling.

Vrijdag 5 april. Vandaag samen op de fiets met rugzak, in tennis tenue op naar Irene en Thomas. Eerst een bakkie koffie daarna de baan op. Voor Jack is het meer dan een jaar geleden dat hij heeft gespeeld maar al snel heeft hij de slag weer te pakken. De vastigheid is eruit maar je verleert het niet. Wat heerlijk en gezellig om zo een uur bezig te zijn. Mijn Hello Fresh salade wordt goed ontvangen tijdens de lunch en na een aantal uur fietsen we voldaan naar huis. We concluderen dat dit zeker voor herhaling vatbaar is.

Zaterdag 6 april. Heerlijk fiets weer. Ons doel is de boekwinkel in het centrum van de stad. Ik heb namelijk wat bestellingen voor de wandelgids. Hij was uitverkocht op internet. Daarna een lunch aan de Bund, wat boffen we.

Zondag 7 april. Vandaag wordt het maar liefst 29°C! Het is zo heerlijk in de tuin. Extra genieten nu dat er nog geen muggen zijn. Na de lunch het 2e deel van de stadswandeling door de French Concession. We zijn weer een aantal uren onderweg en sluiten af met een terrasje waarvan er hier in dit stadsdeel genoeg zijn. Fijn zo´n wandelgids, zo kom je op de mooiste plekjes waar je anders, als je met de fiets door deze straten rijdt, geen oog voor hebt.

Maandag 8 april. Deze ochtend heb ik met Ingrid afgesproken om mee te gaan naar een koffiemorgen. Deze wordt maandelijks georganiseerd door de Shanghai Expats Organisatie in een hotel 15 minuten op de fiets hier vandaan. Ingrid is al lid en introduceert mij. Ik maak kennis met meerdere dames die voor de eerste keer komen, zo ook ontmoet ik toevallig bekenden van het koor waar ik wekelijks zing. Er zijn volop kraampjes met mooie producten zo ook informatie voor uitstapjes en reizen. Deze organisatie is erg groot en heeft wekelijks evenementen op het programma. Ze organiseren veel activiteiten voor goede doelen. Zo ook wordt er een presentatie gegeven van de jaarlijkse `Run in Blue`. Een 5 KM loop voor een goed doel. Ik laat alle informatie en indrukken op me afkomen. Je hoeft jezelf hier echt niet te vervelen. Ik zal zeker hier terugkomen.

Zo is er weer een week voorbij waar ik vooraf van dacht dat er niet zo veel te gebeuren stond. De komende week kijken we uit naar de activiteiten rond De Formule 1 races. De Grand Prix van Shanghai, die het komende weekend gaat plaatsvinden. Daar over meer in Blog 42! Een hele fijne week allemaal! Veel liefs Lenneke!!

1. Annie:
    9 april 2019
    WAT HEB IK TOCH EEN SAAI LEVEN!!!!!!!!
  2. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Zo herkenbaar dat vrijwilligerswerk. Haha. Maar ja, het zelfde als hier, als je je er zelf goed bij voelt gewoon doorgaan. En nee, je kunt het niet voor iedereen goed doen. En je hebt gelijk, we zijn allemaal stront verwend. Fijn dat je wat minder last hebt van je knie. Heb je tenminste wat meer ruimte voor je sportactiviteiten. Weer heel wat, wat je deze week hebt gedaan. Ben weer benieuwd naar volgende week. Groetjes.
  3. Lies:
    Ik ook, Annie! 😂
  4. Marja Van Der Vliet:
    9 april 2019
    Ha zeg dat wel, mijn hele week is bijna een kopie van de vorige en de volgende haha. Dat kan jij niet zeggen. Geniet er van
  5. Janneke en Mario:
    13 april 2019
    Bofkont met je leuke uitstapjes en Hightea. Genieten dat kun je wel. En laat t kritiek één oor in en de andere meteen uit. Is t niet waard. Fijn weekend samen.