Lenneke in Shanghai deel 43

22 april 2019 - Shanghai, China

Hallo volgers van mijn  blog,

Terwijl jullie van een prachtig Paasweekend genieten is hier de werkweek begonnen. Net mijn Chinese les (nummer 123) achter de rug en ga ik verder met mijn maandagroutine; schrijven van mijn belevenissen van de afgelopen week.

Dinsdag 16 april. Twee weken geleden ben ik lid geworden van de SEA (Shanghai Expat Assosiation) Ingrid heeft mij geïntroduceerd. Daarover heb ik eerder geschreven. Ze hebben verschillende afdelingen, werkgroepen. Vandaag ga ik me bij de werkgroep “Heart to Heart” voegen. Deze groep zamelt geld in door de verkoop van kleding. De opbrengst komt ten goede aan hartoperaties voor Chinese kinderen.  De nieuwe kleding wordt geschonken door het merk GAP en is een collectie van het vorige seizoen.  Samen ga ik met Ingrid op de fiets naar een lokaal ziekenhuis hier 20 minuten vandaan. Op een door hun gereserveerde afdeling word ik erg welkom geheten door de medewerkers van deze groep van verschillende nationaliteiten. Er is een persoon die de leiding heeft en instructies geeft. Want wat moet er gebeuren? De wel meer dan 50 grote geschonken dozen met kleding moet worden gesorteerd (vorige week zijn ze al uit de verpakkingen gehaald en zijn de prijskaartjes verwijderd) in 3 groepen; baby kleding, kinderkleding en kleding voor volwassenen. Deze komen in 3 ruimtes te liggen. Per stuk slechts 25 of 50 RMB  (€3,25 of €6,50). Ik ga met de baby kleding aan de slag en kom dozen met rompertjes, broekjes, jurkjes en shirts tegen. We zoeken dezelfde soort bij elkaar en stoppen het goed herkenbaar  in de dozen terug. Ook ga ik een kijkje nemen in de andere ruimtes. Ik word compleet verrast door de bergen hoodies, broeken en T-shirts. Er zijn wel zo’n 30 vrijwilligers aan het werk en schiet de voorbereiding voor de verkoop snel op. Van 11 tot 12 uur is namelijk de verkoop. Al ruim op tijd staan de Chinezen klaar om in de aanbiedingen te duiken. Ze moeten echt op een afstand gehouden worden tot het tijd is. Daarna gaat de verkoop ‘los’. Er wordt gegraaid en gezocht naar de juiste maten en afgerekend aan de kassa. Het ziekenhuis personeel en aanverwanten doen goed hun best. Deze verkoop is dan ook echt aantrekkelijk; goede kwaliteit en spot goedkoop. De vrijwilligers mogen ook meedoen. Vooraf aan de verkoop kun je kleding uitzoeken voor slechts €2,60 per stuk. Ik slaag met 4 stuks voor Musa en word er blij van. Later vandaag krijgen we door dat er in een uur tijd voor 20.000 RMB (€2600) is verkocht en goed is om maar liefst 4 hartoperaties te bekostigen. Dit geeft echt een heel voldaan gevoel. Zo ook verzamelt deze werkgroep 2e handskleding voor de verkoop maar dan “In the Field”, ze gaan dit verkopen in de dorpen op het platteland. Ingrid gaat binnenkort mee met zo’n toer. Zal een hele belevenis zijn. Ik zal er later verslag van doen. Ik kan niet blijven tot het einde heb namelijk koor repetitie in de middag. Hierbij zijn we helaas maar met een kleine groep. Vanwege slechts 4 aanmeldingen kan de uitvoering  a.s. zaterdag voor de bloeddonoren niet doorgaan. Later krijg ik een berichtje van een nieuwe vriendin Deborah, of ik alleen ben vanavond. Ja hoor Jack is op zakenreis. Haar ayi heeft veel te veel pasta gemaakt, of ik mee wil eten! Wat een verrassing en zo gezellig, zeker met de kletsgrage Marcus van 2 jaar!! Daarvoor spring ik echt wel 15 minuten op de fiets (ze woont in het zelfde complex als Wilma). Het smaakt heerlijk en ook kan ik de kleine Alexander van 4,5 maand nog zijn hapje geven. Ben nog mooi op tijd thuis voor mijn spinning klas. Wat een dag.

Woensdag 17 april. Vandaag ben ik al om 6 uur ‘uit de veren’. Samen met Ingrid en Gina hebben we ingeschreven voor een dagexcursie. Deze is georganiseerd door een ouder van de school waar de kinderen van Gina opzitten. Ik rijd om 6.45 uur mee met de chauffeur van Ingrid. Hij zet ons af bij de compound van Gina waarna we met de schoolbus van 7.30 uur naar de Internationale school rijden. Daar verzamelen alle deelnemers zich en vertrekken we om 8.30 uur naar een kunstschilders dorpje, Jinshan Painting Village. Het is een dorpje op het platteland bestaande uit allemaal dezelfde huisjes waar de oudere kunstenaars hun ateliers en verkoop-en woonruimtes hebben. Het is zeer primitieve en kleurrijke kunst. De zon schijnt, zo’n 24 graden, heerlijk om door de mooie aangelegde tuinen te wandelen. Ondertussen bewonderen we de kunstwerken en genieten we van elkaars gezelschap. In de middag staat er het waterdorp “Fengjing Water Town”  op het programma. Voor mij de eerste keer dat ik zo’n plaatsje bezoek. Het is gelukkig niet te druk. We hebben een kleine 2 uur de tijd om alles te verkennen. Wij maken meteen gebruik van een boottochtje door de waterstraatjes. Het doet me denken aan Venetië maar dan in een compleet andere setting en met veel minder toeristen. We bewonderen al het moois en verwonderen onszelf als de Chinezen (waarschijnlijk van het platteland) ons interessanter vinden om vast te leggen op een foto dan de historische omgeving. Na een lokale lunch aan het water gaan we weer huiswaarts. De (school)bus moet om 15.00 uur terug zijn om de leerlingen naar huis te brengen. Geweldig toch dat een ouder dit organiseert tegen hele lage kosten om de ouders van school de mogelijkheid te geven om zich zo met elkaar te verbinden.

Bij het afscheid nemen van Ingrid vertel ik haar dat ik na zo’n dag minder energie over heb voor nog een hockey training om 21.00 uur…Ben ik nog geen 5 minuten thuis gaat mijn (Nederlandse) telefoon. Huub van de Vrande, (de CEO van Neways, Son)  aan de lijn. Wat een verrassing. Wij kennen Huub en Christine al lang daar ze altijd vrienden zijn geweest van onze vrienden Ad en Anita. We kwamen elkaar tegen op verjaardagen. Huub was nog eens ooit de voorzitter van tennisclub ’t Lôbke op de Rijpelberg waar wij 10 jaar getennist hebben. Ook heeft hij jaren op Dierdonk gewoond. Hij is voor een paar dagen voor zaken in China en vanavond vrij in Shanghai. Het kostte hem nog heel wat moeite, daar zijn telefoon in het vliegtuig klem had gezeten en onherstelbaar beschadigd, om mijn telefoonnummer te achterhalen. Hij nodigde Jack en mij uit voor een etentje. Helaas Jack zat nog buiten de stad maar met z’n tweetjes ook gezellig. Een heel goed excuus om de training af te zeggen… We treffen elkaar aan De Bund in een Italiaans restaurant, Good Fellas. Huub vertelt graag over zijn carrière, zijn gezin en ervaringen in China. Ook blijkt dat we  meerdere raakvlakken hebben waar we niet over uitgepraat raken. Wat is de wereld toch klein. Ondertussen laten we de wijn en Italiaanse gerechten ons goed smaken. Het is zo laat. Ik ben met de metro gekomen maar die rijdt nu niet meer. We stappen samen in de taxi en wordt ik eerst afgezet waarna Huub naar Pudong, naar zijn hotel, wordt gebracht. Hoe anders kan een dag zomaar verlopen en voldaan duik ik tussen de lakens.

Donderdag 17 april. Eerst een felicitatie berichtje naar Hanny. Een erg goede vriendin en buurvrouw van mij. Ze wordt vandaag  60 jaar. Wat een mooie leeftijd. Het leven in Helmond gaat gewoon door! Om 10 uur komt Ingrid en drinken we koffie op ons terras in de tuin. Het wordt vandaag maar liefst 29 graden! Ze praat mij bij over mijn planten in de potten, ze is bloemist van huis uit dus erg begaan en ook wel jaloers op mijn tuin. Heel praktisch. Daarna is er een eerste gezamenlijke fietstocht gepland. Ik neem haar mee op de route die Jack en ik wekelijks rijden. Richting, langs en met de ferry over de rivier. Lunch bij “Bunny Drop” om uiteindelijk na zo’n ruim 40 KM aardig verkleurd door de zon, moe en voldaan nog na te genieten op ons terras van een welverdiende Aperol. Het was een prachtige dag.

Vrijdag 18 april. Eerst weer even een berichtje naar het thuisfront. De dochter van onze zeer goede vrienden Els en Leo, Elies, gaat vandaag trouwen met Stef. Wordt voor hun echt een zeer Goede Vrijdag! Jack is terug van zijn reis en werkt vandaag thuis. Ik moet ook aan de slag maar dan met mijn huiswerk. Op aandringen van mijn juf Lisa ga ik me alsnog voorbereiden op HSK 2. Een test na zo’n 5 maanden Chinese les. Als je deze voldoende afsluit betekent het dat je zo’n 10% kunt spreken en 10% Chinees kunt verstaan. Toch een mooi streven om dit zwart op wit te hebben, al hoewel ik me er echt niet van bewust ben dat ik dit nu zou beheersen. Maar een ‘goed doel’ in het vooruitzicht om naar toe te werken. Ik heb inmiddels 5 oefen examens ontvangen om ‘door te ploeteren’. Elke toets bestaat uit 60 opgaves. 35 luisteroefeningen en 25 (lees) schriftelijke opdrachten welke je eigenlijk zonder je aantekeningen moet kunnen maken. Een gedeelte heb ik samen met Lisa verkend. Verder staat er nu voor de komende lessen elke keer een oefen examen op het programma. Ik heb er mijn handen (en hoofd) behoorlijk vol van maar zie het als een uitdaging en ga er voor! Even voor jullie informatie; HSK 3 is 10 maanden les, je spreekt en verstaat dan 30 % (heeft Irene inmiddels gehaald, zooooo knap), HSK 4 is 14 maanden les, je spreekt en verstaat dan 80 % Chinees. HSK 5, na 2 jaar les en 90%. HSK 6, 95 %....

Zaterdag 20 april. Het mooie weer hebben we de afgelopen week gehad. De voorspelling voor het weekend is echt minder. Vandaag dan maar onze wekelijkse fietstocht. Tijd voor verandering. We maken onze tocht dit keer naar de Suzhou River/Greek. Het is een zij rivier van de grote Huangpu River. Binnen een half uur zitten we aan de oever en vervolgen onze weg richting de Bund om daarna weer huiswaarts te keren. Het zijn geen prachtige fietspaden die we zoals anders rijden maar over de weg door de stad. Het is bij de Bund een drukte met veel Westerlingen. Het herinnert mij aan het feit dat dit het Paasweekend is en er veel mensen Paas(mei)vakantie hebben. Uiteindelijk een mooie ronde van zo’n 30 KM.

Zondag 21  april. Voordat we naar Nederland gaan, maandag 29 april, willen nog even de Fake Market bezoeken. We werken daar ons lijstje af waarna we met de metro de Fabric Market aandoen. Jack heeft twee broeken die vermaakt moeten worden. Het is toch wel heel verleidelijk daar om ergens een opdracht te plaatsen van bijvoorbeeld het laten maken van een mooi linnen jurkje. Maar ik geef er niet aan toe. De volgende keer maar. De middag ga ik verder met mijn “Chinees”. Het was een lekker relaxed weekend.

Nog een week voordat we weer in het vliegtuig zitten. Ik heb er zin in en ga mezelf op een grote reis voorbereiden. Ook hier staat het komende weekend in het teken van onze jarige KONING wat wij gaan vieren. Vrijdag lekker dansen op de muziek van een funky soul band tijdens het Oranjebal en zaterdag de bekende Oranjemarkt. Misschien lukt het me nog om voor mijn vertrek hierover te schrijven in Blog 44. Zo niet dan houden jullie het te goed. Nog een mooie warmste 2e Paasdag aller tijden! Voor degene die nu meivakantie hebben, lekker genieten!! Veel liefs, Lenneke !! XXX

1. Gina:
    22 april 2019
    Wat moeten jullie ongelooflijk veel verkocht hebben om zo’n omzet te halen! En ik vind het super knap van je dat je de Chinese test gaat doen! (Ik haakte binnen 3 maanden af) succes!
  2. Lies:
    22 april 2019
    Goed verkocht, Len! En weer een mooie week gehad! Wij genieten van het mooie weer, lekker bbqen! Tot maandag! Liefs Lies! ❤️
  3. Lia:
    22 april 2019
    ja dat vrijwilligerswerk zit je in het bloed mooi dat je het daar ook kunt oppakken altijd jou ding al geweest en als je er zoveel mensen gelukkig mee kunt maken is het ook de moeite waard
    groetjes Lia
  4. Marja Van Der Vliet:
    22 april 2019
    Weer veel beleefd en gedaan. Zxo actief. Fijne week en tot gauw
  5. Dorethé:
    23 april 2019
    Hoi Lenneke,
    Super dat je daar ook weer vrijwilligerswerk aan het doen bent. Maar ja, kan eigenlijk niet anders. Het bloed kruipt,..........
    Ik weet wel dat ze er een goede aanwinst bij hebben.
    Leuk voor je dat je daar zoveel vrienden hebt. Je zit niet vaak alleen. Als ik je niet meer spreek voor je naar Nederland gaat, goede reis en misschien zien we elkaar nog wel. Groetjes
  6. Janneke en Mario:
    23 april 2019
    2 blogs achter elkaar gelezen. Was n beetje achter. Hockyster dat gaat je lukken net als basketball. En wat leuk dat Huub langs kwam. Leuke mensen hij en Christine. Succes met je taal test. En wat top dat Anneke klaar is met de chemo. Nou vast een goede reis naar Nederland en geniet van jullie weer.