Lenneke in Shanghai deel 46

20 mei 2019 - Shanghai, China

Hallo beste trouwe bloglezers,

De zomer is hier echt in aantocht. De komende week zal de temperatuur boven de 30°C stijgen. We merkten het vorige week al aan de luchtvochtigheid tijdens het fietsen. Je transpireert dan zo snel, ik moet er weer helemaal aan wennen. Ik laat de afgelopen week nog even passeren.

De draad heb ik hier meteen na mijn bezoek in Nederland weer opgepakt. Sporten, Chinese les en vooral het huiswerk. Maar ook tijd voor ontspanning, gezellige dingen. Zo ben ik donderdag samen met Ingrid en Deborah bij Wilma op bezoek geweest en hebben we een wandeling door haar prachtige wijk (French Concession) gemaakt. Fijn om weer samen te zijn, we hadden elkaar genoeg te vertellen en sloten af op een terras. Vrijdag een volle dag. In plaats van een bezoek aan een museum een alternatief; een fietstocht. Omdat ik altijd zo enthousiast over onze wekelijkse tochten ben ‘mocht’ ik hem organiseren. Om 10 uur 8 dames bij mij op de koffie met eigen gebakken cake. Heerlijk buiten in de tuin op het terras en ondertussen genietend van het kleine rode katje (1 van de 4 slechts 2 à 3 weken oude kittens) wat zich graag laat zien. Door de echte dieren liefhebbers werd ik er op gewezen om iets voor de katjes te regelen. Het is mogelijk om ze te laten ophalen zodat ze in gezinnen geplaatst kunnen worden. Zo hebben ze een beter leven dan op straat en wordt de voortplanting tegen gegaan. Maar voordat dit mogelijk is moet ik eerst wat voorbereidingen treffen. Vlooienkuur, ontwormen en vooral socialiseren. Dit door ze eten te geven en mezelf veel te laten zien en zo mogelijk met ze spelen. Een nieuw project, mooie uitdaging. Sommigen van mijn vriendinnen waren met eigen fiets, voor de anderen had ik een fiets geregeld. Om 11 uur vertrokken we richting de rivier. Een hele ervaring vooral voor de vriendin en moeder van Saskia die 2 weken op bezoek zijn in Shanghai. De mooie oversteek met de ferry was even een rust- en geniet moment. Al snel arriveerden we bij de Bonny Drop. Het restaurant met terras en uitzicht op de rivier. Inmiddels was de tante van Michelle ook aangesloten en hadden we lunch met z’n 10-en. Het weer werkte helemaal mee wat ten goede kwam aan de sfeer. Na de terugtocht naar mijn huis was iedereen moe en voldaan en terugkijkend op een geslaagde dag namen we afscheid van elkaar.

Zaterdag had Jack onverwacht 4 kaartjes kunnen regelen voor de IAAF Diamant League. Dit is een atletiek competitie die over de hele wereld wordt gehouden. Wij wonen slechts 10 minuten lopen van het grote sport stadion en samen met Wilma en Hans gingen we op pad. Het hele evenement duurde van 17.00 tot 21.00 uur. Alle onderdelen kwamen aan bod. Mooi om dit live van zo dichtbij mee te mogen maken. We hadden goede zitplaatsen en het strakke schema kwam vlot voorbij. Daar zijn die Chinezen toch echt goed in om het zo te organiseren. Wij maar wachten tot Daphne Schipper zou lopen, helaas ze deed niet mee. Wel konden we Hassan aanmoedigen. Het was een hele belevenis in zo’n prachtig stadion. Weer een ervaring rijker. Hierna troffen we Ingrid en Dirk, zij zaten tegenover ons in het stadion, en sloten de dag gezellig af buiten op een terras van een cocktailbar.

Zondagmiddag samen met Hans en Wilma op de fiets naar Miracle Madarin. Een nieuwe uitdaging voor ons; het volgen van een 2 uur durende workshop Majiang. Dit is een traditioneel spel wat de Chinezen vooral in de parken spelen. Uit nieuwsgierigheid hoe dit spel nou eigenlijk in elkaar zit hadden we ons zelf ingeschreven. We waren met 12 cursisten aan 3 tafels. Je speelt het met 4 personen en hebt 144 stenen, blokjes. Eenvoudig gezegd, lijkt het op een moeilijkere vorm van Rummicub. Ik zal jullie de details besparen. De introductie verliep wat traag maar toen we eenmaal in het spel zaten werden we vanzelf enthousiast. Na het twee keer gespeeld te hebben met een overwinning zowel voor Hans als voor mij meteen maar via internet het spel voor ons zelf besteld. Na deze vooral mentale inspanning lieten we onze honger en dorst stillen op een terras van een mooie gelegenheid. Weer een ervaring rijker en vooral zo gezellig om het samen te doen.

Dit keer een kort verhaal, zeker zo prettig om te lezen. Deze week bereid ik me voor op de komst van ons nichtje Jessie met haar vriend Tom. Zij komen zondag voor 2 weken naar China. We combineren hun bezoek met het verkennen van Shanghai en een avontuur in een mooi berggebied. Zo ook ga ik intensief door met de voorbereiding voor mijn examen Chinees op 16 juni door proefexamens te maken. De foto’s plaats ik later vandaag op mijn blog. Helaas heb ik de katten familie al 3 dagen niet gezien dus kan niet met mijn ‘nieuwe’ project starten…Ik wens jullie een fijne week en tot deel 47! Veel liefs Lenneke!

1. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    De tijd vliegt zo voor jou voorbij. Zoveel heb je iedere keer te doen. Ja het organiseren van iets, dat kunnen ze wel aan jou overlaten. Zeker zo’n fietstocht. Nu kun je je voorbereiden op je bezoek (want daar zal je ook wel weer vanalles voor organiseren) en je examen. Ik ben benieuwd.
    Lijkt het spel een beetje op mahjong? Groetjes en tot volgende keer.
  2. Lenneke:
    Hoi Dorethe,
    Ja dat is het mah-jong is hetzelfde als majiang. Dit is de Chinese naam!
    Groetjes,
    Lenneke
  3. Annie:
    Hoi Lenneke,
    Komen je Helmondse roots toch weer boven met die katten!
    EN AL DRIE DAGEN NIET GEZIEN...OEI OEI😂😂
    Veel plezier met Jessie en Tom.
    Groetjes en tot de volgende keer😘
  4. Marja Van Der Vliet:
    21 mei 2019
    Veel plezier met Jessie en Tom
  5. Janneke en Mario:
    21 mei 2019
    Kort maar krachtig. Veel succes met je taal voorbereiding. En leuk weer bezoek uit Nederland. Geniet er samen van.