Lenneke in Shanghai deel 49

18 juni 2019 - Shanghai, China

Beste blog lezers,

Dit is al weer Blog 49 en ik ben jullie vergeten te vertellen dat ik inmiddels deel 2 van al mijn verhalen en foto’s heb af laten drukken. Een prachtig stevig boek van 200 bladzijden. Alle mooie herinneringen van ons verblijf hier bij elkaar. Het verbaast me dat ik het nog wekelijks volhoud om te schrijven. Toch steeds weer genoeg stof om te delen. Zo ook geeft het mij structuur en ik houd graag iedereen thuis op de hoogte.

Maandag 11 juni. Vandaag een dagje met Wilma op stap. Voorlopig onze laatste activiteit samen. Ze vertrekt deze week naar Nederland voor een tijdje. Dit vervroegd daar haar schoonvader (93) is overleden. We hebben het er dan ook weer samen over wat het met je doet als je een dierbare verliest en op zo’n grote afstand woont. Erg fijn om deze gebeurtenissen samen te delen. Wilma is erg goed in het zoeken en ontdekken van mooie plekken om te verkennen in Shanghai. Dit keer gaan we met metro lijn 11 naar het noorden van de stad. We stappen na 45 minuten uit op het station West Jiading.  Dan op zoek naar de mooie plekjes van deze buurt. In het boekje staat een Old Street, Tempel, museum en een park. Het is wel weer een hele zoektocht om alles te vinden, een soort van speurtocht. Zeker omdat er hier nauwelijks iemand een woord Engels spreekt. Gelukkig is het boekje zowel in het Engels als Chinees. Maar we gaan de uitdaging aan, we stappen niet in een taxi maar doen het zelf, te voet. Het lukt ons ook vandaag weer om volop te genieten van een klein stukje Shanghai. Een mooie dag.

Vrijdag 14 juni. De laatste voor de zomer periode “Uit de Kunst” activiteit. Samen met Irene, Saskia, Mariette en Michelle op naar The Tank No. 5. Een architectonisch gezien zeer bijzonder museum. De naam zegt het zelf al “Tank”. Dit museum, liggende aan de West Bund van de Huangpu rivier, bestaat uit 5 hele grote tanks. Vroeger allemaal gevuld met kerosine. Dit gebied van 60.000 m2 was ooit eens het Shanghai Longhua Airport. Een van de eerste vliegvelden van China. In 2014 is het hele gebied opnieuw ingericht. Het bestaat nu uit expositie hallen, restaurants, groenvoorzieningen en onderwijs centra. Zo ook ligt het “Yuz” museum een eindje verder op wat in het verleden een vliegtuig hangar was. De Tank leent zich uitstekend voor de huidige expositie “Universe of Water Particles in the Tank”.  Zo gauw als je in de immens grote ruimte komt word je meteen  “gegrepen” door de voorstelling van beelden op de gehele binnenwand van de tank. Een uur lang komen alle 4 de seizoenen voorbij. Bloemen, watervallen, prachtige kleuren. Het bijzondere is dat daar waar je bijvoorbeeld op de grond gaat zitten of tegen de wand komt de film reageert. Interactief dus; watervallen gaan om jou heen of je wordt compleet omgeven door bloemen van het seizoen. Zonnebloemen in de zomer of  asters in de herfst. Deze prachtige beelden worden begeleidt door heerlijk rustgevende muziek. Alsof je met een meditatie bezig bent. Het levert ook weer prachtige foto’s op. Hierna bezoeken we nog andere ruimtes. Een met “Black Waves”;  op verschillende wanden komende er woeste golven voorbij welke precies in elkaar overlopen. De overige drie kunstwerken zijn een soort van schilderijen die continue van vorm veranderen. Alles rustig te bewonderen met toepasselijke muziek op de achtergrond. Een hele bijzondere ervaring. Leuk om te vertellen dat Rens ons over deze expositie 'getipt' had vanuit Nederland. Een collega van hem was er in Japan naar toe geweest.

Tijdens de lunch met Mariette en Michelle bespreken we de Farewell Party van Michelle en Jelmer welke morgen is. Ze gaan na 3 fijne jaren in Shanghai met hun meiden terug naar Nederland. Daarna ‘duiken’ we nog even de feestwinkel binnen. Het feest heeft als thema “HELDEN”. Mijn keuze valt op een Tina Turner outfit. Een spannend jurkje waar ik compleet met pruik en hoge hakken onherkenbaar zal zijn. In de avond staat er de laatste Dutch Drink voor de zomer gepland op een Rooftop 20 minuten op de fiets bij ons vandaan. We ontmoeten bekenden, maken kennis met nieuwe mensen en hebben een gezellige avond.

Zaterdag 15 juni. Vandaag, na al een hele week gestudeerd te hebben, mijn laatste mogelijkheid om mezelf voor te bereiden op mijn examen Chinees (HSK 2, 10% kunnen verstaan en10% kunnen spreken) welke ik morgen heb.  Ik neem nog wat proefexamens door tot het goed voelt. Ook al is het een formaliteit, ik wil ontzettend graag slagen. Ik heb inmiddels in 9 maanden tijd 150 lesuren bij Lisa online gevolgd. De wekelijkse uren huiswerk zijn ‘ontelbaar’. Ik heb het een beetje gehad met de geregelde frustraties en constante druk. Moet nu tevreden zijn met het “Survival Chinees” zoals ik het noem. Het leren om Chinees te spreken is me vreselijk tegen gevallen. De investering in veel tijd en energie heeft zo weinig opgeleverd. Vanaf volgende week ga ik nog twee keer per week een uur les volgen waar ook weer het nodige huiswerk bij hoort. Dit om het ‘bij te houden’. Als ik meteen stop raak ik, wetende uit eigen ervaring, heel snel een hele woordenschat kwijt. Dit doe ik tot half augustus wanneer ik naar Nepal ga. Daarna zie ik wel weer.

De Farewell Party is een groot verkleed feest bij Cottons. Alle, zo’n 50 helden, komen in vol ornaat voorbij. Iedereen heeft zo zijn best gedaan. Van de Hulk tot Superman, Super woman tot heks. Ninja’s, Bonnie and Clyde, Cat woman, Spiderman en natuurlijk iedereen die als zichzelf komt als HELD. De cadeaus en ontroerende speeches worden erg goed ontvangen. De hele avond doet een DJ vreselijk zijn best de juiste muziek te draaien en zijn wij eigenlijk alleen maar op de dansvloer te vinden.  Het is echt een super helden geslaagd feest. Jack en ik gaan niet te laat naar huis, ik heb een vroege start morgen.

Zondag 16 juni. Voor mij de grote dag waar ik al een hele tijd naar toe geleefd heb. Om 6.30 uur op, 7.30 uur met de metro naar het centrum. Om 8.30 uur op de plaats van bestemming. Een school waar ik  nog heel veel mede examen kandidaten tref. Mijn bakkie koffie wat ik onderweg heb kunnen scoren maakt me helemaal wakker ook al heb ik slechts enkele wijntjes gisteren gedronken. Iedereen wordt naar de juiste lokalen begeleid. Na controle van paspoort en aanmeldings formulier mag je gaan zitten. Er was een keuze uit online de test maken of mijn keuze, op papier. We zitten met 15 personen, ieder aan een eigen tafeltje, in een kleine ruimte. Twee juffen geven uitleg van de procedure en delen de spullen uit. Klokslag 9 uur gaat de (old fashion) CD speler aan voor de eerste 35 luister opdrachten waar we 25 minuten mee bezig zijn. Ik krijg complete flash backs van mijn HAVO examens (ja, ben 2 keer op geweest…). We volgen de test in een boekje en noteren de antwoorden (goed/fout, A-B-C-D-E-F) op een computer vel. Voor het 2e deel krijgen we ook 25 minuten, 25 schrijfopdrachten. Fijn dat ik snel in het boekje alle vertalingen kan noteren, het helpt bij het vinden van de antwoorden. Het hele uur is zo voorbij. Een zucht en hele opluchting ook bij de anderen dat het achter de rug is. Ik heb enkele opdrachten moeten gokken maar denk dat ik het verder wel goed gedaan heb. Helaas krijg ik over 4 weken pas de uitslag. Geduld hebben dus, ik laat het jullie weten.

Zo is er weer een week voorbij. Ondertussen heb ik mail contact gehad met May Oudenhoven uit Waalre. Ook zij gaat vanuit de organisatie Cross Borders naar Nepal maar dan 8 i.p.v. mij 4 weken. We hebben onszelf aan elkaar voorgesteld en voelden beide een klik. Wij gaan samen in het vrijwilligers appartement wonen tijdens ons verblijf in Kathmandu en werken op Orchid Garden. Inmiddels ben ik bezig met het uitzoeken van hoe ik van hieruit een visa kan regelen. Het zal waarschijnlijk Visa on Arrival worden. Ik denk namelijk dat we voor 10 augustus niet meer naar Nederland komen. Dit is weer afhankelijk of dat Jack nog voor het werk naar Bakel moet. Ook zo leuk om te vertellen dat Jan Barten, een kennis van mij, net in Kathmandu is geweest. Hij werkt als gepensioneerde bakker (uit Erp) voor de Plum. Een Nederlandse organisatie die mensen uitzendt naar ontwikkelingsgebieden om hun kennis over te dragen. Ook de schoonvader van mijn vriendin Marlijn hier heeft voor die organisatie gewerkt. Zo’n mooi werk. Jan heeft al heel veel onderontwikkelde plekken in de wereld gezien. Hij is op eigen initiatief met twee medewerkers op zoek gegaan naar Orchid Garden. Het was een hele zoektocht. Daar is hij heel erg welkom ontvangen en heeft volop foto’s en filmpjes gemaakt. Het vergroot nog meer mijn enthousiasme om er naar toe te gaan.

Een ander leuk nieuwtje, tenminste voor mij; de katten familie, bestaande uit pa, ma en 1kitten, is sinds een week terug in onze tuin.  Elke dag geef ik ze nu eten zodat ze terug blijven komen. Zo gezellig, ik kan er zo van genieten. Die kleine rode rakker, Leo genaamd (heeft Rens bedacht na de oranje Leeuw van Oranje), is zelfs al binnen geweest om te spelen.

Hier ga ik het bij laten, wens jullie nog een fijne week en de Nederlandse voetbal vrouwen heel veel succes! Tot blog 50!!               Veel liefs, Lenneke!!!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Dorethé:
    18 juni 2019
    Hoi Lenneke,
    Weer een hele week voorbij waarin je weer genoeg beleefd hebt. Ik was ook heel benieuwd naar je examen. Vervelend dat je 4 weken moet wachten op de uitslag. Ja, dan ga je inderdaad terug in de tijd. En nu uitkijken naar je vrijwilligerswerk. Ben benieuwd. Ik hoop dat je vanuit daar ook ons op de hoogte kunt houden van je doen en laten. Tot volgende week. Groetjes Dorethé
  2. Annie:
    18 juni 2019
    等待結果的很多力量
    Groetjes
  3. Lies:
    19 juni 2019
    Hoi, nou was weer een mooie week, ik hoop over een paar weekjes een goeie uitslag van je examen, je hebt het verdiend na al dat harde studeren! En dan Nepal, spannend hoor!
    Fijn dat je al wat contacten hebt. Succes met het regelen vanje visum ed! En weer gezellig, de kattenfamilie terug. Niet meer naar Nederland? Jammer, dan komen jullie maar in september met familieweekend!!! Veel liefs, Lies.XXX
  4. Janneke en Mario:
    21 juni 2019
    Je blijft boeien met je verhalen. Veel plezier met je vrijwilligerswerk en we duimen voor je examen uitslag. Jack de groetjes en veel liefs van ons.