Lenneke in Shanghai deel 53

16 juli 2019 - Shanghai, China

Hallo lieve blog volgers,

Het is dinsdagochtend 9 uur. Ik heb lekker uitgeslapen en zit nu achter mijn laptop. Jack is voor 4 dagen naar Bangkok en de 4 katten hebben net eten gehad. De achter deur staat open en de krekels overstemmen het geluid van het straat verkeer. Mijn kopje thee staat klaar en mijn eigen gemaakte granola, fruit, yoghurt-ontbijt smaakt goed. Ondertussen laat ik de afgelopen week nog eens voorbij komen onder het genot van Sublime FM via mijn telefoon op de speaker.

Sinds zondag, na 5 fysio behandelingen, voelt mijn rug eindelijk wat beter. Vanmiddag weer terug naar de Up-Kliniek. Daar heb ik een afspraak met een arts en de fysio. De afgelopen week heb ik ook niet veel gedaan, echt mijn rust genomen zoals iedereen mij aanbeveelt. Mijn ruim 600 tellende boek is dan ook bijna uit! Dankjewel voor al jullie mede leven! Van een tweede senior fysiotherapeut moest ik stoppen met de Body Pump. Ik dacht dat ik goed bezig was… Wel doe ik braaf inmiddels weer andere oefeningen thuis en ga ik nog dagelijks zwemmen. Als mijn herstel zo doorgaat ben ik voor 9 augustus, wanneer ik naar Nepal ga, weer helemaal fit. Komt helemaal goed!

Vorige week ben ik Marlijn weer eens gaan opzoeken. Kon nog net voordat ze met Jan en de 3 kinderen voor 4 weken naar Nederland vertrok. Heerlijk op mijn gemak op de fiets. Ik had haar al sinds de Oranjemarkt (27 april) niet meer gezien. Kleine Emily, inmiddels al weer 1 jaar, kwam aan de hand van de Ayi mij al lopend tegemoet. Wat gaat het snel. Al een hele dreumes. De jongens nog voor een laatste dag naar de Summer School zodat wij heerlijk in het buitenbad onze baantjes konden zwemmen. Wel een luxe hoor op zo’n compound.  Zo ook kwamen we tijd te kort om weer bij te kletsen. Natuurlijk wilde ik nog met Reinier (3) en Julius (5) spelen. Ik was er net op het goede moment. Marlijn was nog op zoek voor een oppas voor de avond. Ze hadden een afscheidsetentje met vrienden van de compound. Met Jack nog op zakenreis had ik alle tijd van de wereld en zag het helemaal zitten. Marlijn had Emily zelf in bed gelegd terwijl ik met de jongens nog wat TV keek. Om 19.00 uur naar boven. Eerst hadden de jongens ieder een boek uitgekozen wat ik voor de arme kinderen in Nepal mag meenemen. Ze waren wel onder de indruk van mijn aanstaande avontuur. Daarna voor beide voorgelezen en lekker onder gestopt. Na de hele avond Floortje Dessing “Naar het einde van de wereld” gekeken te hebben kwamen Jan en Marlijn na een heerlijk avondje uit al weer thuis. We hebben met z’n vijven nog een wijntje gedronken en ben ik op de fiets naar huis gegaan. Ik kon er ook blijven slapen of ze wilden voor mij een taxi bestellen. Maar om een half uur in de nacht door een vrijwel verkeer loos Shanghai te fietsen heeft ook wel wat. Dan zie je zo’n wereld stad van een hele andere kant. Ook voel ik me dan absoluut niet onveilig. Mijn dag was anders verlopen dan mijn bedoeling was. Ook prima.

Op donderdag had ik met Deborah afgesproken. Zij gaan deze zomer niet terug naar Nederland maar krijgen hier bezoek. Ik had haringen meegenomen voor lunch. Deze kwamen uit mijn diepvries voorraad. Het water liep bij haar uit de mond. De Ayi Tsing, haar Chinese hulp, lustte ze echt niet. Maar de 7 maanden oude Alexander was er echt niet vies van. Terwijl de Ayi tijdens zijn middag slaapje bij Alexander bleef zijn wij een wandeling door de French Consession gaan maken. Onderweg een heerlijk ijsje gegeten. We moesten op tijd terug zijn daar Deborah Marcus van 2½ uit Summer School moest ophalen. Het is prettig om zo je reilen en zeilen te kunnen delen.

In het weekend zijn wij bij Mylou en Enrico wezen eten. Ze wonen zo’n 20 minuten op de fiets van ons vandaan, ook net zoals Wilma en Hans, Deborah en Maarten in de French Concession. We hadden dit etentje nog te goed daar ze spullen van ons geleend hadden voordat hun container arriveerde. Nu was er tijd voor. Mylou had die dag haar HSK 3 examen gedaan. Zo knap! Ze heeft 5 maanden fulltime les gevolgd op een universiteit. Ze beheerst zelfs al honderden karakters. Het examen werd ook in karakters afgenomen. Geen pinyin!! Ze gaat ‘gewoon’ door voor HSK 4 maar dan niet meer fulltime. Wat een volhouder. Ik verwacht de uitslag van mijn examen een dezer dagen. Ook zij gaan niet naar Nederland deze zomer maar met hun a.s. bezoek een reis naar Guilin maken. Ik had mijn fotoboek meegenomen. Wij zijn er vorig jaar geweest. Handig en praktisch als je zo aan elkaar informatie en ervaringen kunt uitwisselen. Het was een gezellige avond maar wij vertrokken al op tijd. Jack was door Björn (van Saskia) en Bas (van Ans) uitgenodigd voor een borrel; “mannenavond”. Vond ik helemaal niet vervelend kon ik thuis de dames finale (21.00 uur) Wimbledon kijken. Jack had een heerlijke avond gehad en een nieuw adres ontdekt om eens terug te gaan daar er bij “The Shake” elke avond een life band speelt.

Het weer is hier op het moment erg wisselvallig. De ene dag valt de regen met bakken uit de lucht de andere dag is het heerlijk zonnig en rond de 30°C met een zeldzame blauwe lucht. Zo ook kan het bewolkt of het is de fog zijn en vreselijk vochtig. Van dat vieze plakkerige weer dat als je buitenkomt spontaan begint te transpireren. Ik maak als het mogelijk is dankbaar gebruik van mijn zonnebed in de tuin. In de ochtend goed te doen want in de middag komen de muggen. Inspuiten, smeren of wierook aansteken helpt dan niet. Vooral als de zon gaat zakken. Ik kan beter niet tot het einde van de dag wachten om mijn potten water te geven, ik word dan echt lek gestoken. Gisteren was het weer zo’n prachtige dag en ik was er op tijd bij om met Deborah af te spreken. Zij, ook de compound waar Wilma woont, hebben namelijk naast een binnen- ook een heerlijk buitenbad. Compleet met diep-ondiep bad, rotsen met glijbaan en veel zonnebedjes. Eigenlijk alleen toegankelijk voor bewoners van de compound maar we waren vroeg, er zat nog geen guard en kon ik op het pasje van Maarten naar binnen. Samen met Deborah hadden we ons snel geïnstalleerd en leverden we ons volledig over aan het genot van de zon, rust en afkoeling in het zwembad. Ik was volledig voorzien van een dag rantsoen en had me erop ingesteld het wel een dagje vol te kunnen houden. Tussendoor zwom ik mijn baantjes en vermaakte mezelf prima met mijn boek. Deborah ging voor lunch naar huis en kwam later met Alexander en Marcus terug. Deborah had voor de middag afgesproken met Carter, de vader van Ella een vriendinnetje van Marcus. Wat een plezier hadden die kids zeker nadat Marcus had  ontdekt dat hij de glijbaan toch wel echt leuk vond. En Ella, een echte waterrat, zocht steeds verder haar grenzen op. Het was een heerlijke dag en gezellig om met Carter kennisgemaakt te hebben. Een echte vakantie dag, voor herhaling vatbaar.

Als ik vooruit in het jaar kijk staat er nog heel wat te gebeuren. Over al weer 4 weken vertrek ik voor een volgend avontuur naar Nepal. Ik ben nu begonnen om een basis Nepalees te leren en ga nog wat gepaste kleding (lange, dunne broeken en bloesjes met mouwen) kopen om daar te dragen. Afgelopen weekend heb ik besloten om daarna voor 2 weken naar Nederland te gaan, 15 of 16 september. Mijn nichtjes, Janne en Merel, hebben namelijk ons twee jaarlijks familie weekend georganiseerd (20-9). Mag ik toch echt niet missen!! En daarna (26-9) kom ik samen met Niels, Ihsane en Musa terug naar Shanghai!!!! Ze komen ruim 3 weken hier op vakantie!! Daar kijken we erg naar uit. Dan is het al weer november en komen de 9e onze vrienden Els en Leo, Lian en Ton naar Shanghai!! Eerst blijven we een paar dagen hier daarna gaan wij ook met hun mee naar Bangkok en sluiten we de twee weken vakantie af op het eiland Phuket. Wat een heerlijk vooruitzicht. Ik kijk er nu al naar uit.

Ondertussen heeft Jack het vreselijk druk met zijn werk. Kort geleden zijn er 2 verkopers van zijn team ontslagen en daar is nog geen vervanging voor. Ze moeten nu met een onderbezetting toch al het werk doen en de zaken lopen echt goed. Dit is ook de reden waarom hij zo veel op reis is om alle klanten te bezoeken. Voor mij betekent dit dat ik mijn tijd hier zelf zo bevredigend mogelijk moet invullen. Dat lukt prima zeker als vandaag Ingrid na onverwachts een weekje in Nederland vanwege haar zieke moeder weer thuis komt. Ben benieuwd naar haar verhalen. Ik wens jullie een hele fijne week en tot blog 54!!! Veel liefs Lenneke!!

1. Lia:
    16 juli 2019
    Je hebt het er maar druk mee wat een gevuld leven
    Het weer is hier ook erg wisselvallig maar we hebben bijna vakantie lekker fietsen in eigen land is ook genieten
    Geniet van je tijd in Nepal zal ook wel indruk wekkend zijn,
    Groetjes vanuit Deurne
  2. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Blij te horen dat het weer wat beter gaat met je rug. Zou ook wel heel vervelend zijn als je met zoveel pijn naar Nepal moet. Leuk dat je even je oma-kwaliteiten hebt kunnen oefenen door plotseling op te passen. Is aan jou wel toevertrouwd. Nepal begint inderdaad al dichterbij te komen. Ik ben benieuwd. We lezen het wel weer.
    Groetjes en tot volgende week.
  3. Annie:
    Leuk verslag weer!
    Groetjes van ons uit Frankrijk 😘
  4. Agnes:
    20 juli 2019
    Leuk hoor, Lenneke, wij beleven onze avonturen in Hongarije! Groetjes
  5. Lian van berlo:
    24 juli 2019
    Ik ben achteraan begonnen met lezen, haha.
    loop enige weken achter ivm vakantie.
    nu rustig op het werk, dus kan het ff inhalen.
    The Snake, moeten we onthouden dus voor ons bezoek in november!
  6. Stefan:
    3 september 2019
    Ik loop ook "enigszins" achter Lenneke, maar heb nu tijd genoeg ivm een opgelopen breuk in mijn pols.... Dus ik kan nu in 'volle rust' gaan lezen van je avonturen in China en Nepal.........