Lenneke in Shanghai deel 54

20 juli 2019 - Shanghai, China

Nameste!!!!

Dit blog begin ik meteen met goed nieuws; Ik ben geslaagd voor mijn Chinees examen HSK 2!! Niveau 2 is in the pocket!! Wat een opluchting, de tijd- en energie besteding is niet voor niets geweest. Ik versta en spreek nu voor 10% Mandarijn. Echt heel weinig dus en geeft vaak een onbevredigend gevoel. Daarom heb ik besloten om te stoppen met mijn lessen en nu vooral alles wat ik geleerd heb nog meer in de praktijk te brengen. Toch over een drempel heen. Ik heb in 9 maanden 150 lesuren bij Lisa op de I-pad gevolgd. Het aantal uren huiswerk zijn er ook nog eens heel wat. Het heeft me iets te doen gegeven en ook gaf het structuur in mijn dag- en week ritme. Daarnaast ook het gevoel dat ik met iets nuttigs bezig ben geweest. Misschien ben ik met betrekking tot dit onderwerp erg negatief overgekomen. Dat is dan niet helemaal terecht anders had ik het niet zo lang volgehouden. De succes ervaringenz die ik buiten de deur op deed gaven mij steeds weer een boost. De Chinezen waarderen het echt als je de moeite neemt om hun taal te spreken. Mijn leerproces gaat gewoon door, elke dag weer en zal mijn verblijf hier zeker aangenamer maken.

De afgelopen week heb ik met Ingrid samen nog eens het museum De Tank bezocht. Het was weer genieten van deze zo bijzondere expositie. Ingrid was er de vorige keer niet bij. Fijn dat ze weer terug is in Shanghai. Samen met haar heb ik mijn succes(je) gevierd. We zijn met z’n tweetjes, de mannen waren de stad uit, wezen eten bij Pistolera, een Mexicaans restaurant. Verder is er de afgelopen week niets bijzonders geweest. Heb trouw elke dag mijn oefeningen gedaan voor mijn rug en ben ook dagelijks wezen zwemmen. Zo heb ik ook nog een arts gesproken over de trage verbetering van mijn rug. Ik moet meer geduld hebben, wil te snel dat het weer in orde is. Hij heeft me nog wel wat medicatie gegeven en ook gezegd dat ik het rustig aan moet doen. Misschien versnelt het het genezingsproces. Nu houdt het leren van het Nepalees me dagelijks bezig. Over 3 weken is het zover. Ik krijg er steeds meer zin in. Lees nu blogs van anderen die er geweest zijn.

Deze keer een hele korte blog. We volgen de Tour en ook heb ik de Nijmeegse 4-daagse gezien. Jeetje wat een prestatie weer van al die deelnemers. Speciaal wil ik Ingrid Vogels, een fietsmaatje en Lenneke Barten, een kennis, feliciteren met dit grandioze succes! Jullie zijn echte Kanjers!! Ondertussen ontvang ik via de app of Face Book veel mooie foto’s van jullie vakanties. Met de thuis blijvers heb ik het de komende week wel te doen als de temperaturen weer boven de 30 graden gaat komen. Zoek lekker het water op als het mogelijk is. Hier wordt het woensdag ook maar liefst 36 graden in de nacht komt de temperatuur niet onder de 28 graden! Maar dan met een hele hoge lucht vochtigheid zodat het wel 5 graden warmer aanvoelt. Maar gelukkig hebben wij in elke ruimte in huis een airco en op de fiets met een windje is het wel vol te houden. Betekent alleen meer douchen en schone, droge kleren aan. Dit was ie weer tot volgende week in blog 55!! Heel veel liefs, Lenneke!!

1. Jan:
    Dank je Lenneke .
    Namens Lenneke ,de naam zegt het al ( doorzetters )
    Kus
    Een vader .
  2. Lia:
    20 juli 2019
    Proficiat met je diploma en nu oefenen en dan kom je er wel
    Groetjes
  3. Anke:
    20 juli 2019
    Knap gedaan Len. Fijn dat dat afgerond is.
    Nu lekker gaan voorbereiden op Nepal. Zal vast een mooie ervaring voor jou worden.
    Veel groetjes,
    Anke
  4. Annie:
    Geweldig Lenneke.
    Proficiat. Knap hoor!
    Groetjes van ons😘
  5. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Super goed dat je je diploma gehaald hebt. Ik had ook niet anders verwacht. haha. Ja het begint inderdaad af te tellen voor je. Wordt wel spannend en ik ben dan ook heel benieuwd naar je belevenissen daar.
    Groetjes
  6. Helene:
    22 juli 2019
    Proficiat met je diploma! Echt leuk om je zo te volgen.
  7. Janneke en Mario:
    23 juli 2019
    Trots op je met het behalen van je diploma. Erg knap. Hier de hele week zwemmen met deze hitte. Succes met je voorbereidingen naar Nepal. En met je rug. Veel liefs.
  8. Lian van berlo:
    24 juli 2019
    Nogmaals proficiat met je diploma en op naar Nepal!
  9. Barbara blommaert:
    29 juli 2019
    Proficiat Lenneke met je diploma, liep wat achter met het lezen maar ben nu weer op de hoogte. Het is nog steeds leuk om je te volgen op deze manier....succes met je rug !!