Lenneke in Shanghai deel 55

29 juli 2019 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Met een terugblik over de afgelopen week begin ik mijn blog met een leuk nieuwtje. In het verleden heb ik vaak geantwoord op de vraag; “Wat ga jij nou doen in Shanghai?” met “Ik zie wel wat er op mijn pad komt”. Inmiddels wonen wij al weer 1 jaar en 3 maanden in Shanghai en is er al heel wat op mijn pad gekomen. Dit kun je lezen in mijn 54 voorafgaande blogs. Zo werd ik een week geleden via de mail benaderd door een goede vriendin uit Helmond, Petra Martens. Zij vertelde mij dat mijn naam, als inwoner van Shanghai, ter sprake was gekomen tijdens een verjaardagsfeest feest. Daar sprak zij Yvonne Michiels, een kunstenaar. Yvonne was op zoek naar een ‘ingang’ in China voor de mogelijkheid om haar kunstwerken te exposeren. Ze maakt prachtige digitale kunst (zie haar website http://www.yvonnemichiels.nl). Via de mail, een appje en zeer uitgebreid telefoongesprek was het contact zo gelegd. Na onszelf aan elkaar te hebben voorgesteld maakte Yvonne mij duidelijk waar naar ze op zoek is. Vanaf 2011 heeft ze haar kunstwerken al over heel Nederland geëxposeerd. Vanaf 2015 zijn haar werken ook te bewonderen in galeries verspreid over heel Europa. Hierna zijn haar werken zelfs in Amerika terecht gekomen.

Een wens van Yvonne is om ook in China haar werk tentoon te  stellen.
Om dit mogelijk te maken is een vertrouwenspersoon ter plekke van groot belang. Zo kwamen ze bij mij terecht. Ik was meteen enthousiast om deze taak op me te nemen en altijd in voor een uitdaging. Ik ben er meteen ‘ingesprongen’. Inmiddels zijn er al heel wat stappen gezet. Op het moment zijn er fotoboeken met het werk van Yvonne met een vriend van ons onderweg van Nederland naar hier. Zo kan ik hiermee galeries bezoeken en hun een idee geven hoe het werk er uit ziet. Helaas is de galerie waar ik kort  geleden nog ben geweest, waar een expositie van Ronald Westerhuis was, een paar weken wegens vakantie gesloten. Met de werken van Yvonne is geen transport gemoeid. Het kan digitaal verstuurd worden. Wel is het dan van groot belang dat ik hier een uitstekende ‘afdrukservice’ vind. Via ‘Smart Shanghai’ heb ik wat adressen. Zo ook heb ik mijn Chinese vriendin Eva, de vriendin van Kris, ingeschakeld. Zij reageerde enthousiast en zoekt mogelijkheden in haar netwerk. In een paar dagen tijd is er dus veel gebeurd en heeft mij dit alles behoorlijk aan het denken gezet. Zo ook heb ik maar meteen onze vriendin kunstenaar Jacqueline Bozon, benaderd. (Zie haar website http://www.jacquelinebozon.nl) Als ik dan toch op pad ga kan ik ook haar prachtige kleurrijke werk aan de galeries laten zien. Ook zij was enthousiast en vond dat ik zelf maar een galerie moest openen…  De werken van deze twee kunstenaars ‘bijten’ elkaar totaal niet. Ze zijn zo verschillend. Zo ben je in een week tijd een soort van “Art Agent”. Hoe grappig voor iemand die nauwelijks verstand heeft van kunst maar gelukkig wel contacten kan leggen en graag dingen regelt. Ik houd jullie op de hoogte.

Buiten deze gebeurtenis heb ik de afgelopen week ook 3 uitstapjes gemaakt. Samen met Kris heb ik een “Life Style” expo bezocht. Een soort van veredelde huishoud beurs. Het was de moeite waard en zeker gezellig om met Kris op stap te gaan. Maar vertrekken om 8.30 uur met de metro en weer thuis om 14.30 uur was toch te lang. Het gaat met mijn rug de goede kant op maar dit was weer net iets te veel. Flink rusten daarna. Met Jack ben ik zaterdag naar een nieuw waterstadje geweest, Qibao. Ontstaan in de Ming en Qing dynasties.  Slechts een half uurtje met de metro bij ons vandaan. Voor Jack het 1e bezoek aan een waterstadje. Deze topsights moet je ook eigenlijk vermijden in het weekend. Maar het was, waarschijnlijk vanwege de hitte, niet druk en ook de moeite waard. Je ziet er historische traditionele architectuur, kleine steegjes en er stroomt een pittoresk kanaal doorheen.
Zo zijn we zondag op de fiets naar Longhua Pagode en Tempel geweest. Wij zijn deze locatie al heel veel keer gepasseerd als we op weg gingen naar de rivier maar kwam het er nooit van deze te bezoeken. Zondag was een uitstekend geschikte dag. Slechts 15 minuten op de fiets en hopende op veel schaduw daar. Zo gauw als je door de poort gaat bevind je jezelf meteen in het oude China. Het Zen Boeddhisten tempel complex stamt uit de 10e eeuw en is vele malen op nieuw gebouwd en gerestaureerd. Het is de grootste en meest actieve tempel in Shanghai en een goed voorbeeld van Zuidelijke Song architectuur. Het complex heeft verschillende gebouwen met daarin prachtige Bhuddha beelden. Alles; de bloemen, planten en offers wordt door vele werklieden prima onderhouden. Het ronddwalen daar tussen de biddende gelovigen, het bewonderen van de majestueuze beelden, ruimtes met de geur van wierook en het zien van de monniken geeft je een innerlijke rust. Heel bijzonder. Daarna waren we aan een drankje toe welke we op een terras in The French Concession  hebben genuttigd. We sloten het mooie aardig ‘toeristische weekend’ tevreden af met een hapje bij Cottons een sfeervol westers restaurant.

Volgende week mijn laatste blog voor mijn vertrek naar Nepal. Ik wens jullie een fijne week, moet lukken nu de temperatuur in Nederland veel aangenamer is. Veel liefs Lenneke!!!

1. Dorethé:
    29 juli 2019
    Hoi Lenneke,
    Wat een leuk nieuws dat je gevraagd bent als “art agent”. Is wel aan jou besteedt. Als ik zag wat een leuke kunst jij thuis had, is dat wel aan jou toevertrouwd. Grappig dat je zondag wat gedaan hebt in de buurt. Is natuurlijk heel vaak, dat je meestal een uitstapje verder maakt, terwijl er in de buurt nog van alles te zien is.
    Ja Nepal komt nu wel erg dicht bij. Begint echt spannend te worden. Ik hoop dat je daar ook je blog bij kunt houden. Tot volgende week en groetjes.
  2. Janneke en Mario:
    29 juli 2019
    Wat leuk dat je kunst bemiddelaar word. Geeft je i.i.g. wat anders te doen. Al is elke blog vol verrassingen. Succes in Nepal en hoop dat je rug alleen maar beter word. Groetjes aan Jack.