Lenneke in Shanghai, deel 64

1 oktober 2019 - Shanghai, China

Ni hao,

Het is al weer 3 weken geleden dat ik mijn laatste blog (63) heb beschreven inmiddels is er al weer heel wat gebeurd. Graag wil ik jullie daarvan op de hoogte brengen.

Twee weken in Helmond

Na mijn Nepal avontuur had ik een 2-daagse ‘tussen stop’ thuis in Shanghai. Deze waren snel gevuld met het ontmoeten van mijn vriendinnen en het huis in orde maken voor de aankomende gasten, Niels met zijn gezin. Ondertussen moest ik echt weer een ‘knop’ omzetten als je 4 weken in een compleet andere cultuur hebt geleefd. Veel tijd had ik niet om daar bij stil te staan op naar de volgende reis.

Het weerzien van iedereen in Helmond was weer erg fijn met als hoogte punt knuffelen met de inmiddels ruim 8 maanden oude Musa. Mijn 2-weekse bezoek heeft snel een vol programma; fietstocht met mijn vriendinnen, etentje met mijn ex-collega’s, genieten in de sauna, verbouwing op school bewonderen, house warming van een vriendin, koffie hier, etentje daar en het familie weekend niet te vergeten. Met 23 in een groot huis in een park in Biddinghuizen. Wat boften we met het weer en de gezellige activiteiten die nicht Merel had georganiseerd. Een dansworkshop, quiz en lounge boot toer op het Veluwe meer. Helaas dit keer zonder Jack, hij kreeg het niet in zijn drukke werk schema gepast. Ook heb ik een wens van mijn lijstje af kunnen strepen; op de fiets met Musa. Wat een feest!! Zo’n tijd vliegt voorbij en is het weer even slikken als ik afscheid moet nemen. Maar dit keer minder moeilijk daar ik met Niels, Ihsane en Musa terug vloog naar Shanghai. Een heel spannend vooruitzicht.

De reis (dag 1)

Het 10 uur vliegen met een inmiddels 9 maanden oude baby brengt vooraf aardig wat spanningen met zich mee. De voorbereidingen waren uitgebreid getroffen. Bakje (wiegje) aan de wand gereserveerd en een dubbele baby tas die je als babybedje op de grond kunt zetten. Totaal heeft Musa maar 4,5 uur geslapen en vele reizigers door zijn ongenoegen uit hun slaap gehouden. Ook was Ihsane ziek geworden. Kortom een ‘pittige’ reis. Maar je moet er iets voor over hebben om een stukje aan de andere kant van de wereld, bij je ouders thuis, te verkennen. Van deur tot deur zijn we 17,5 uur onderweg geweest. Bij de douane moesten we nog 1 KG kaas (van de 5…) inleveren. De eerste keer dat ik hierop gecontroleerd werd, jammer. Eenmaal thuis voelden we ons allemaal snel beter en werd onze woning meteen goedgekeurd. Ondertussen had ik contact met Jack, de pechvogel. Hij had deze ochtend een geslaagde liesbreuk operatie achter de rug. Deze werd onder volledige narcose uitgevoerd en mocht daardoor dezelfde dag niet alleen naar huis. Later op de middag heb ik hem opgehaald met de taxi. Het was een heel blij weerzien. Het was voor hem ruim 4 maanden geleden dat hij Musa in levende lijve had gezien.

Zaterdag 28 september (dag 2)

Na een lange en vermoeide reis met een tijdverschil van 6 uur heb je tijd nodig om te ‘acclimatiseren’. Maar onze nieuwe gasten konden niet wachten om hun nieuwe vakantie plek te verkennen. De eerste wandeling naar het grote Xujiahui Park was meteen een hele ervaring. Wel rustig aan lopen daar Jack net aan zijn herstel was begonnen. De lunch bij Pistolera, het Mexicaanse restaurant, smaakte prima. De bezoekers raakten niet uitgepraat over de eerste ontdekkingen en wat een aandacht voor Musa door al die Chinezen. Zijn grote bruine ogen vallen echt op hier. Later op de dag ook meteen de fietsen uitgeprobeerd naar de IKEA. Een geslaagde eerste dag en die lange reis al weer snel vergeten.

Zondag 29 september (dag 3)

Het weer werkt helemaal mee, zo’n 28 gr. Op de fiets naar de Longhua Tempel. Het was er niet druk en maakte een grote indruk. De eerste week van oktober noemen ze hier “The Golden Week”. Een vakantie week voor heel China. Veel mensen reizen naar hun Hometown of bezoeken de toeristische plekken in het land. Wij houden hier rekening mee met ons programma. We zoeken de rustige plekken op en vermijden de drukte. Na de tempel toch ook maar even doorgereden naar de rivier, zo mooi met een ondergaande zon. Heel erg fijn dat ik deze week de fiets met kinderstoeltje van mijn vriendin Deborah mag lenen. Zij is met haar gezin, zoals vele andere expats, lekker een weekje het land uit.

Maandag 30 september (dag 4)

Het beloofd weer een mooie dag te worden en Jack durft het aan om heel rustig onze bekende fietstour langs de rivier te maken. Musa voelt zich de koning te rijk bij zijn papa voor op de fiets. Valt zelfs even in slaap. Maar op de ferry naar de overkant is hij er weer helemaal bij. We proberen onszelf zo veel mogelijk aan het schema van Musa aan te passen (eten/slapen). Eenmaal bij de Bunny Drop gaat hij in zijn buggy. Eentje die heel klein op te vouwen is en in een rugzak tijdens het fietsen op de brede en sterke rug van Niels past. Wat een uitkomst. Zo kan hij zijn middagslaapje liggend doen. Niels en Ihsane raken niet uit gekeken van al het moois wat ze onderweg zien. Ook zijn ze heel verbaasd hoe schoon het overal is, hun idee over China was heel anders. Maar ja dit is Shanghai en geeft niet het werkelijke China weer.

Dinsdag 1 oktober (dag 4)

De nachten zijn nog erg onregelmatig. Musa heeft zijn ritme nog niet gevonden. Dus vandaag voor hem een rustdag ingepland. We hebben de eerste 3 dagen ook al zo veel gedaan. Hij doet de hele dag heel veel indrukken op wat zijn rust niet bevorderd. Het komt goed uit want het regent dat het giet. Dit betekent een regenprogramma. Jack is nu met Niels en Ihsane met de metro naar de Fakemarket, Musa ligt in bed en ik doe ‘mijn werk’. Het is vandaag hier een speciale dag; De Volksrepubliek China viert zijn 70e verjaardag. Dit gaat met een hoop bombarie gepaard. Nog steeds wordt dit land geleid door de Communistische Partij, die zichzelf steeds opnieuw uitvindt en zich constant weet te hervormen in het moderne tijdsbeeld. Met aan de teugels; de handen van de partijleider en president Xi Jinping. De Chinese Droom waar sommigen over spreken, zijn voor de armen, christenen, media en andere partijen is niet voor iedereen uitgekomen. Vanavond gaan Jack, Ihsane en Niels samen met Kris en Eva naar De Bund voor een show i.v.m. deze feestdag. Ben benieuwd wat ze gaan zien. Ik blijf met Musa thuis kunnen we uitrusten voor de dag van morgen.

Een geslaagd begin van de vakantie van Niels, Ihsane en Musa. Fijn is dat Jack nu ook thuis is en moet herstellen. Voor volgende week had hij sowieso een weekje vrij ingepland om met z’n allen de stad uit te gaan. Inmiddels hebben we besloten om 4 dagen Beijing te gaan bezoeken. Dit is ook wel weer een hele onderneming daar het 2,5 uur vliegen is en overnachten in een hotel. Maar De Chinese Muur en De Verboden Stad staan bovenaan op de lijst. Ik ben er zelf ook nog niet geweest en kijk er erg naar uit. Elke dag maakt Ihsane een kort overzicht van alle belevenissen en zet deze met foto’s op FaceBook. Leuk om terug te kijken. Nog een hele fijne week en tot blog 65!! Veel liefs Lenneke!!

1. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Wat leuk dat je nu Niels en zijn gezin kunt laten zien waar jullie wonen en leven. Nu weten hun dadelijk ook waar je het over hebt als je wat vertelt. En wat leuk dat je nu daar ook de kleine Musa kunt showen. Ook was het leuk dat ik je hier nog even tegenkwam.
    Je hebt wel weer veel meegemaakt in zo’n korte tijd. Wel heel leuk allemaal. Geniet nog van je gezin daar en van je reisje naar Beijing. Groetjes en tot de volgende keer.
  2. Lia:
    1 oktober 2019
    hoi Lenneke, fijn om de familie te kunnen laten zien waar jij en Jack wonen en leven
    het zal voor hun ook leuk zijn om dit te kunnen zien in de paar weken dat ze bij jullie zijn
    geniet ervan groetjes vanuit een regenachtig Deurne
  3. Lian van berlo:
    1 oktober 2019
    Hoi, fijn dat jullie daar nu met z'n allen zijn! Lekker genieten van elkaar en de omgeveving.
    Beterschap voor Jack.
    Ik volg inderdaad op Facebook de verhalen en foto's van Ihsane.
    erg interessant natuurlijk omdat we dit zelf over 'n week of 6 zelf gaan ontdekken.
    Groetjes uit Helmond xxx
  4. Janneke en Mario:
    4 oktober 2019
    Wat een mooi contrast, samen met familie in Nederland en dan weer in Shanghai. Genieten doen jullie wel als we de foto’s zien. Fijn dat Jack snel hersteld. Veel plezier nog samen.