Lenneke in Shanghai, deel 65

20 oktober 2019 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Hier  is het weer erg stil en leeg in huis. Mijn gasten, Niels, Ihsane en de kleine Musa, zijn na 3 zeer geslaagde vakantie weken weer in Helmond. Ik heb een “Gasten boek van Hotel Shanghai” hierin schrijft iedereen die geweest is een stukje over hun verblijf. Het is voor mij ‘smullen’ om het dan terug te lezen. De laatste bezoekers hadden een zeer uitgebreid verhaal van hun avontuur geschreven en met hun goedkeuring mag ik het voor mijn blog gebruiken. Zo lezen jullie hun  ervaringen en belevenissen. Veel lees plezier!!

De voorbereidingen voor de grote reis werden al weken vooraf getroffen. Inkopen gedaan en berekeningen gemaakt hoeveel eten we voor baby Musa moesten meenemen. Het was nog even spannend of we wel echt zouden kunnen vertrekken, dit omdat de vader van Ihsane al een tijdje in het ziekenhuis lag. Gelukkig was uiteindelijk de gezondheidstoestand stabiel genoeg waardoor we definitief onze reis konden inzetten naar Hotel Shanghai!

Lenneke, (schoon)mama, oma en natuurlijk de gastvrouw van Hotel Shanghai, was al in Nederland waardoor we samen met z’n 4en naar Shanghai zijn gevlogen. Hoe zal het dagelijkse leven in China eruitzien en hoe zijn de Chinezen? Vragen waar we snel antwoord op zouden krijgen, spannend!

Na een lange reis en Musa die het naast het moeilijk in slaap komen het super had gedaan, waren we gearriveerd in het warme zonnige Shanghai! Musa kon direct spelen op een prachtige speelmat en speelgoed die oma voor hem had geregeld, wat een service! Hierna hebben we allemaal even een powernap gedaan. Wij konden diezelfde dag niet wachten om kennis te maken met Shanghai en dus gingen we een avondwandeling maken door de buurt en dit was echt heerlijk! Vanaf het begin van de vakantie tot het eind werd alle rekening gehouden met Musa, heel erg fijn!

De eerste dagen hebben we veel kilometers gemaakt zowel te voet als met de fiets. Voor Musa was het heerlijk op de fiets. Lekker wandelen naar het grote park waar het heel erg sfeervol en tegelijkertijd rustgevend was. Wij hebben een prachtige fietsroute gefietst en met de ferry over de rivier gestoken. Terwijl wij onze ogen uitkeken naar Shanghai, keken de Chinezen hun ogen uit naar Musa. Hij werd vrolijk van de Chinezen en zij van hem, wat zorgde voor veel leuke momenten! We hebben the Oriental Pearl tower, The Shanghai Tower en The Financial Tower tijdens onze uitjes van een afstand kunnen zien. Eenmaal bij de Bund gearriveerd, wat een skyline! Net een film! Als kers op de taart zijn we The Shanghai Tower in gegaan. (632 M hoog, 118e verdieping) Wat een adembenemend uitzicht was het, je zou het kunnen vergelijken met het zicht uit het vliegtuig maar dan van dichtbij! We zijn er voor Sunset ingegaan, Sunset meegemaakt en Shanghai by night vanuit de tower mogen aanschouwen! Alle lichten van Shanghai gingen aan. Het was echt prachtig! Vanuit de tower zag je de licht shows van de andere gebouwen en van de Bund. Wij hebben daar lekker van onze koffie en mooi plekje bij het raam kunnen genieten.

In Shanghai gingen wij overal naar toe met de fiets, te voet en met de metro. Wat is het allemaal goed georganiseerd in China met o.a. het openbaar vervoer. Het gebruiksgemak van Alipay, WeChat, de huurfietsen en elektrische scooters vielen enorm op. China loopt echt een stuk voor op Europa, wat bijzonder! Volgens de iwatch van Jack hebben we de hele vakantie wel 138 km te voet afgelegd!

Gezamenlijk besloten om een 4-daagde trip naar Beijing te boeken (toch nog 2,5 uur vliegen) zodat we de Chinese muur konden beklimmen en de Verboden stad bezoeken. Meteen de eerste middag naar The Temple of Heaven. De tweede dag in Beijing hebben we het Tian’anmen Square en de Verboden stad bezocht. Wat een enorm paleis met prachtige architectuur! Via Marlijn en Jan, vrienden van Jack en Len, konden we en draagrek lenen waarmee Musa ook op de muur kon komen. Heel erg fijn! Ruim 7 km op de muur gewandeld en Musa had zelfs in het draagrek geslapen. Een adembenemend surrealistisch beeld om niet alleen de muur te zien maar hier ook op te wandelen. Musa heeft op de muur gepoept, fles gedronken en geslapen, dat kunnen niet veel baby’s zeggen van zijn leeftijd! Ook Jack en Len hebben nog samen het Summer Palace bezocht. Na deze trip kwamen we terug in Hotel Shanghai en voelde dit zelfs een beetje als thuis komen. Tijdens de vakantie aten we het liefst in Hotel Shanghai en genoten we enorm van chefkok Len met haar ‘Hello Lenn’ recepten. Na het eten gingen we in  de avonden graag een wandeling maken met Jack, waar hij ons onder de Chinezen bracht.

Wij hebben ontzettend genoten en hebben een enorm voldaan gevoel overgehouden aan deze top vakantie. Wat een geluk dat Len en Jack zo avontuurlijk zijn en ons iedere dag naar een andere leuke plek konden brengen. Daarna hebben we een enorm geluk gehad dat Jack 3 volle weken bij ons is gebleven! We hebben onvergetelijke herinneringen gemaakt tijdens deze geweldige reis waarbij we zelfs één van de zeven wereld wonderen hebben mogen bezichtigen! Musa heeft het boven verwachtingen enorm goed gedaan en is overal mee naar toe kunnen gaan.

Pap, mam, opa, oma, Jack en Lenneke, we zijn jullie ENORM dankbaar dat wij deze prachtige reis en verblijf in Hotel Shanghai hebben mogen meemaken. Jullie krijgen van ons ZES sterren! We hopen dat het hotel volgend jaar zijn deuren nog geopend heeft, want zouden we nog een keer terug mogen komen? (Ja hoor, natuurlijk!!!)    Niels en Ihsane

Jack en ik hebben natuurlijk ook volop genoten van hun aanwezigheid. Ik voel me zeer vereerd en rijk dat ik uiteindelijk (met de 2 weken Helmond vooraf) 5 weken met volle teugen van Musa heb kunnen genieten. Het was een zeer bijzondere en onvergetelijke tijd. Genoeg foto’s om weer aan de slag te gaan met een Albelli boek.

Inmiddels heb ik het leven hier in Shanghai weer opgepakt. Was wel weer even schakelen. Daar wordt ik wel steeds handiger in terugkijkend op de afgelopen maanden. Genoeg beproevingen gehad. Donderdagavond al meteen een super gezellig verjaardagsdiner met 9 meiden.We vierden de 60e verjaardag van Wilma. Fijn om na zo’n lange tijd mijn Shanghai vriendinnen weer te zien en te spreken. Genoeg stof om ‘bij’ te kletsen. Voor vrijdag was er een “Uit de Kunst” trip gepland. We hebben met maar liefst 13 dames M50 bezocht. (Voormalige textiel fabrieken) Dit gebied is te vergelijken met Strijp S in Eindhoven. Industrieel erfgoed waar nu overal o.a. galerie’s met veel kunst te bewonderen is. We waren zeer onder de indruk tijdens een rondleiding langs “New Media” een bijzondere vorm en voor ons compleet nieuwe kunst. Vrijdag avond was er ook weer een Dutch Drink georganiseerd. Dit keer bij “Brokking Bakery”, een gloednieuwe Nederlandse bakkerij met eetgelegenheid. We smullen dit weekend volop van de daar Nederlandse gekochte lekkernijen.

Het is zondagochtend, ik was er vroeg uit. Heerlijk om dan op mijn telefoon de foto’s en video’s te zien van het 60e verjaardagsfeest van mijn zus Anneke, gisteren groots gevierd. Ben ik er toch ‘een beetje’ bij geweest. Straks gaan we met Wilma en Hans een wandeling maken en lunchen, nog als verjaardagscadeau voor Jack. Vanavond, ja hoor een weekend vol activiteiten, gaan we naar een optreden van Laura Fygi. Zij was een voormalig lid van de meiden groep Centerfold en zingt nu heerlijke jazz muziek. Ook schijnt de zon en wordt het weer zo’n 24 graden. SHANGHAI IS NEVER BORING!!!

Maak er een mooie week van en voor degene waarvan de herfstvakantie voorbij is; geniet nog van de laatste dag!! Heel veel liefs Lenneke!!

1. Dorethé:
    20 oktober 2019
    Hoi Lenneke,
    Wat geweldig allemaal en weer heel leuk om te lezen. Wat fijn dat je vijf hele weken van Musa hebt kunnen genieten en dat je je gezinnetje je “thuisland” hebt kunnen laten zien. En dat het “hotel Shanghai “ bij jou is, met 6 sterren, geloof ik direct. Wat een ervaringen weer, zowel van jullie als van Niels en Ihsana.
    Ook weer fijn dat je je leven zo snel opgepakt hebt, nadat hun weer waren vertrokken. Ik ben ook weer blij dat hier “Lenneke in Shanghai “ weer terug is en ik vond het ook nog heel leuk dat ik je hier in Nederland nog toevallig even tegenkwam. Geniet nog na van je leuke herinneringen aan je gezinnetje daar en tot de volgende keer.
    Groetjes
  2. Annie:
    20 oktober 2019
    Geweldig weer om te lezen Lenneke. Of je er zelf bij bent. Mooie foto’s ook. Wat is Musa al weer groot. Ja de tijd vliegt. Lotus is ook al weer een jaar geweest.
    Groetjes ook van Hans😘
  3. Lia:
    21 oktober 2019
    hoi Lenneke
    fijn dat je Niels en zijn gezin nu gezien hebben hoe jullie daar leven, wisten ze natuurlijk wel van je blog en de verhalen die je vertelde als je weer in Nederland was maar als je ze het zelf kan laten zien is het toch anders,
    zal nu wel wat rustiger zijn weer met z'n tweeën,
    wanneer komen je vriendinnen? Lian de andere zal ook wel erg leuk zijn .
    je kunt bijna reisleider worden zoveel je ze kunt vertellen en laten zien
    geniet ervan groetjes Lia
  4. Janneke en Mario:
    22 oktober 2019
    Wat een fijne en gezellige tijd voor opa en oma. Je leest het door het verhaal heen en maakt het mee. Geweldig mooi dat Niels en z’n gezin in Hotel Shanghai zijn geweest. Wat een avontuur voor Musa met veel indrukken. Daar kunnen jullie lang van nagenieten. Op naar de volgende verhalen waar we zeker naar uit kijken.