Lenneke in Shanghai, deel 68

25 november 2019 - Shanghai, China

Hoi beste trouwe blog volgers,

Hier ben ik weer. Inmiddels is het de 4e dag samen met onze gasten. Iedereen ligt nog in bed. Het was gisteren avond laat geworden. Het was een erg gezellige avond.  We liggen voor op ons schema, vandaag dus een rustig programma. Maar eerst laat ik de afgelopen week even voorbij komen.

Donderdag 7 november

Voordat ik mijn dag begin eerst een felicitatie naar mijn zus Lies. Ze is vandaag met Sander 25 jaar getrouwd. Ik ben al vroeg uit de veren en ga op weg naar Deborah. Ze gaat vandaag met haar vriendin Mylou voor 4 dagen naar Hainan. Ik help bij haar thuis om enkele uren mee op de kinderen te passen. Maarten, haar man, brengt Marcus van 3 jaar naar school en Alexander van bijna 1 jaar blijft bij mij. Hij is even van streek als hij zijn vader en grote broer door de deur ziet verdwijnen maar op schoot met een mooi prentenboek zijn zijn tranen al na 5 minuten weer opgedroogd. We gaan meteen samen naar buiten waar Wilma ons al opwacht. Heerlijk met de buggy even een wandeling door de wijk. Na zijn fruithapje ligt hij al lekker voor half 11 in zijn bedje te slapen. Tijd voor koffie en mijn boek op de bank. Cherry, de ayi hun oppas en hulp, lost mij al om goed 11 uur af en kan ik weer naar huis. Na 5 weken met Musa samen te zijn geweest is het weer leuk om zo’n kleine dreumes bezig te houden.

Thuisgekomen kan ik Jack ontvangen. Hij is na 1 week weer veilig terug uit Nederland en heeft een goed bezoek gehad. Na de lunch gaat hij meteen een paar uurtjes ‘plat’ want na het avond eten moet hij zich al weer klaar maken voor de volgende reis en 1 nachtje weg. De zaken gaan gewoon door.

Vrijdag 8 november

Ook vandaag ga ik weer gezellig op Alexander passen tot Cherry het van mij overneemt. Het is mooi weer en we maken samen een wandeling naar de Swiss Butcher. Lekkere verse vleeswaren kopen voor de gasten die morgen komen. In de middag is het weer tijd voor een fysio behandeling en tips om de komende 2 drukke weken met zo min mogelijk last van mijn rug door te komen.

Hierna haal ik Marcus op van school want Cherry gaat met Alexander naar de speelgroep. Marcus is boven verwachting enthousiast als hij met “oma Lenneke” of “oma Shanghai” op de step mee naar huis mag. Aangekomen op hun compound laat hij mij eerst de speeltuin zien. We klimmen en glijden van het speelrek en na Marcus ‘verstoppertje’ te hebben geleerd gaan we tevreden naar de 11e verdieping. Al snel zijn Cherry en Alexander weer thuis en kan ik aan mijn weekend beginnen.

In de avond samen met Ingrid op de fiets naar de “Dutch Drink” waar we vooraf met vrienden hebben afgesproken om daar ook een hapje te eten. Gelukkig kan Jack later op de avond nog aansluiten en hebben we weer een gezellige tijd.

Zaterdag 9 november

Vandaag is het eindelijk zo ver. In de middag kunnen we onze gasten, Els, Leo, Ton en Lian die via Dubai reizen, van het vliegveld halen. Mijn telefoon gaat als we al een tijdje bij terminal 1 staan te wachten maar hun vlucht niet op het scherm zien staan. Els, waar we blijven…..Ze zijn aangekomen op terminal 2!!! Ha ha daar sta ik dan met mijn mooie “Welkom borden”. Meteen naar de andere kant en dan is het een heel blij weerzien en worden we overladen met hun enthousiaste verhalen over hoe de reis is verlopen. Ze zijn een kleine 25 uur onderweg geweest en kunnen niet wachten om te zien waar wij wonen. We stappen in 2 taxi’s en zijn rond 18.00 uur thuis om de flessen te ontkurken. Er is genoeg om bij te kletsen en na een heerlijke Indische maaltijd gaat iedereen moe en voldaan naar bed.

Zondag 10 november

Vandaag staat de “River Bike Tour” op het programma. Bij vrienden heb ik extra fietsen geregeld en na een goede nachtrust en een uitgebreid ontbijt kunnen we er tegen aan. Voor hun is het rijden in dit verkeer wel heel erg wennen. Voordat we aan de rivier zijn bezoeken we eerst de Boeddhistische  Long Hua Tempel. Ze worden meteen ondergedompeld in een andere cultuur waarin het toch wel even wennen is. We boffen want het is prachtig zonnig weer waardoor we nog eens extra kunnen genieten. We doen het rustig aan en na de overtocht met de ferry smaakt de koffie bij Bunny Drop erg lekker. Hierna vervolgen we de route langs de rivier waar de 3 grootste wolkenkrabbers van het Financial Center steeds dichterbij komen. Na de fietsen geparkeerd te hebben, je mag er alleen te voet komen, er naar toe gewandeld. Helaas zonder paspoort kom je er niet in. Leerpuntje voor de volgende keer maar vanaf de straat krijg je een aardige indruk hoe immens deze gebouwen zijn. Na een lekkere lunch aan de promenade tegenover De Bund steken we de rivier weer over. We zetten hier de fietsen aan de kant want ook hier mag je niet met de fiets komen. Het is gezellig druk en onze gasten laten het uitzicht op de Skyline van Shanghai op zich inwerken. Tijd voor een ‘foto moment’. Huiswaarts rijden we door de stad en leggen nog even op een terras in The French Concession aan. Het was een heerlijke eerste geslaagde dag.

Maandag 11 november

Jack vertrekt op tijd om zich aan zijn verplichtingen op kantoor te voldoen. Wij stappen in de metro, weer een nieuwe ervaring, om Zhujiajiao het waterstadje te bezoeken. Er is genoeg moois te bekijken en vooral worden de souvenir winkeltjes en een eerste echte Chinese maaltijd niet overgeslagen. We laten ons met z’n 3-en verleiden om een fotoshoot in Chinese kleding te maken. Echt lachen.. .Op de terugweg, later op de middag, hebben we nog energie over om de 632 meter hoge Shanghai Tower te ‘beklimmen’, nu wel met paspoort. De zon is al onder en zien we vanaf de 118e verdieping Shanghai by night. We raken niet uitgekeken. Thuisgekomen wacht Jack ons al op met een heerlijke Mexicaanse overschotel en is benieuwd naar de belevenissen.

Dinsdag 12 november

Vandaag staat de Yu Garden op het programma. Helaas is deze ‘stadsgids’ niet helemaal op de hoogte van welke topsights er vanwege reconstructie werkzaamheden misschien gesloten zijn. Deze dus, we zijn 4 dagen te vroeg. Het blijft bij het ronddwalen door de Bazaar wat voor mijn gasten ook de moeite waard is. Hierna te voet door People’s Park en lunch in Xintiandi. We hebben nog tijd over en kunnen zo ook nog Tianzifang bezoeken. Onze gasten krijgen in een korte tijd al een hele goede indruk van deze wereldstad. In de avond worden Jack en ik door onze vrienden uitgenodigd voor een diner bij Captains Bar, aan De Bund. Terwijl we een heerlijke Italiaanse maaltijd eten  genieten we ondertussen van het uitzicht vanaf de 6e verdieping van het dakterras op een Shanghai Skyline by night. Daarna pakken we nog een afzakkertje in Bar Rouge a place to be for the Shanghai nightlife. Lian en ik boften, er was een Salsa avond. Zo konden wij ons nog eens lekker laten gaan in heerlijke dance moves. Een mooie afsluiting van weer een prachtige dag.

Woensdag 13 november

Vandaag is ook de vakantie voor Jack begonnen en kan hij zich toevoegen aan ons programma. We hebben de belangrijkste hoogte punten van Shanghai bekeken en liggen voor op het schema. Onze gasten willen graag naar de Fakemarket. Daar kan Jack zijn onderhandelings skills tonen. Na er enkele uren rondgedwaald te hebben gaan we met aardig wat gevulde zwarte plastic tassen met o.a. jassen, tassen en schoenen voor zeer aannemelijke prijzen naar huis. Later op de dag hebben we onze koffers gepakt voor het volgende deel van de vakantie, Thailand. In de avond nog de geleende fietsen naar Ingrid terug gebracht. Fijn dat ze ook met haar kennis hebben kunnen maken.

Els, Leo, Ton en Lian hebben 4 geslaagde dagen in Shanghai gehad. Ze weten nu waar wij wonen en hoe ons leven er hier uitziet. Ze waren erg onder de indruk van deze wereldstad. Hadden er vooraf niet echt een idee van hoe het er hier aan toe gaat maar het viel alles mee. Vooral dat de straten overal zo schoon zijn en de metro een geweldig vervoersmiddel is. Het fietsen door het drukke en chaotische verkeer was wel erg wennen en vooral opletten. Daarnaast hebben ze hun ogen uit gekeken naar al die Chinezen hoe ze er uit zien en hoe ze zich gedragen. Zo ook genoten van de prachtige oude en moderne architectuur. Fijn dat ze ook nog echt wat van het authentieke Shanghai hebben mee kunnen pikken. Een ervaring om nooit meer te vergeten. In deel 69 beschrijf ik onze belevenissen van de vakantie in Thailand. Tot gauw! Veel liefs Lenneke

1. Marij Coolen:
    25 november 2019
    Jaloersmakend.......leest zo gezellig weg.
  2. Lia:
    25 november 2019
    geniet van deze dagen samen met jullie vrienden
  3. Lian van berlo:
    25 november 2019
    Het was een geweldige en mooie ervaring!
    Shanghai, Bangkok en Phuket, zeer divers, alle hoogtepunten gezien (behalve de pingpong show, hahaha). Hotel Shanghai was zeker 5 sterren waard!
    Nogmaals dank voor jullie gastvrijheid en de gezellige tijd in Thailand.

xxx Ton & Lian
  4. Helene:
    25 november 2019
    Heerlijk! Krijg zo'n zin om Shanghai een keer te bezoeken!
  5. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Wat leuk iedere keer dat je je bezoek zoveel kunt laten zien. Ik wed dat jij daar wel kunt gaan werken als Nederlandstalige gids. Zo veel weet je daar te vinden en te vertellen over het prachtige Shanghai. Om jaloers op te worden. Ik ben dan ook weer heel erg benieuwd naar de rest van jullie vakantie. Groetjes.
  6. Annie:
    25 november 2019
    Was weer heel mooi om te lezen Lenneke!
    Lieve groetjes van Hans en mij!
  7. Janneke en Mario:
    29 november 2019
    Heel leuk en speciaal om samen met jullie vrienden te kunnen delen. Nog verder lekker genieten nog in Thailand samen.
  8. May:
    1 december 2019
    Wat weer mooie belevenissen met fijne mensen om je heen.
    Lieve groetjes May xx