Lenneke in Shanghai, deel 69

27 november 2019 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Inmiddels al weer 3 dagen thuis van onze vakantie in Thailand. Toch wel weer aardig wennen. Vooral voor wat betreft het weer. Vanaf deze week is het in Shanghai ook echt herfst rond de 12 graden en regelmatig een bui. Heerlijk om dan weer even terug te blikken op een mooie tijd die we met onze vrienden Els, Leo, Ton en Lian hebben gehad.

Bangkok

Op donderdag 14 november zijn we naar Thailand vertrokken. De eerste 4 dagen verbleven we in een uitstekend hotel in het centrum van Bangkok. Fijn was dat we op het dakterras onder het genot van een drankje van het uitzicht  konden genieten en ons lekker konden verkoelen in het zwembad. Dat was ook wel nodig, de temperaturen waren boven de 30 graden. Wat een luxe!

De eerste activiteit was de welbekende zeer goed georganiseerde 5 uur durende fietstocht van Co van Kessel. Voor mij inmiddels de 3e keer maar nog steeds zeer fascinerend. Met een groep van 10 mensen, dit keer allemaal Nederlanders, en twee gidsen zie je het echte Bangkok. Via kleine steegjes, lokale straten, voetpaden en kanalen kom je in een verborgen wereld. Een wereld waarin nog vrede en rust heersen. Een wereld waarin Thais nog het traditionele leven leiden dat al decennia in grote mate  ongewijzigd is gebleven. Je ziet kleurrijke bezienswaardigheden zoals Boeddhistische tempels, ruikt de geuren van de lokale markten vooral in China Town en ziet het intrigerende leven van de lokale bevolking langs de kanalen. Houten huizen op palen, vrouwen die de was doen en kinderen die vanaf de houten steigers lachend in het water springen. Je wordt verrast door de overvloedige aanwezigheid van de groene gordels. De vergeten plantages van Bangkok. Het is een landelijk gebied, ongeveer 30 kilometer buiten het centrum van Bangkok. Deze bereik je per long-tail boot via de kanalen “Het Venetië van het Oosten”. Hier zie je geen metrotreinen, maar het landschap bestaat uit landweggetjes, palmbomen en bloemenkwekerijen. De stilte die hier hangt is het tegenovergestelde van Chinatown. Als je hier fietst kun je nauwelijks geloven dat je een uur terug nog tussen de scheurende auto’s en toeterende tuk tuk’s fietste. De tocht wordt helemaal compleet gemaakt als we onderweg nog kunnen genieten van een Thaise maaltijd bij de locals. Het was weer een onvergetelijke belevenis.

Onze tweede dag hebben we een bezoek gebracht aan “The Grand Palace“. Het is gebouwd in 1782 en al 150 jaar het verblijf van de koningen van Thailand. Zo ook heeft het een aantal regeringsgebouwen en “The Temple of the Emerald Bhuddha”. Het bestrijkt een gebied van 218.000 m2 en is omgeven door 4 muren met een totale lengte van 1900 meter. Je waant je even terug in de tijd als je tussen en door al deze prachtig kleurrijke en schitterende gebouwen loopt. Maar de realiteit haalt je snel uit deze verbeelding want deze ‘attractie’ staat boven aan op de lijst van de ‘must-see’ things in Bangkok. Kortom een drukte van jewelste, zo veel toeristen dat het een kunst wordt om foto’s te maken zonder er mensfiguren op te krijgen. Wil je alles bewonderen dan kun je hier wel een hele dag vertoeven maar de drukte en de hitte deden ons anders beslissen. Lekker retour naar het hotel voor een koele verfrissing.

De laatste dag was een bezoek aan de weekend markt de moeite waard. Het aanbod van souvenirs, goedkope kleding en lekkere hapjes was groot. Op een gezellig terras met prettige muziek en lekkere Paella sloten we dit uitstapje af. Bangkok is een wereldstad waar we ons verplaatst hebben te voet, met de fiets, per taxi, metro, long-tail boot en tuk tuk. Je bezoek wordt compleet als je ook nog een door Trip adviser aangeraden restaurant bezoekt met prachtig dakterras. In 3 dagen krijg je een aardige indruk. We zijn samen weer een mooie ervaring rijker.

Phuket

Op maandag 18 november een vlucht naar Phuket. Een heerlijke vakantie bestemming. We werden verrast door een prachtige accommodatie, een lux resort aan Kamala Beach. Met zorg door Lian en Els uitgezocht. Onze kamer met terras op de begane grond was gelegen aan een mooie tuin. Het zwembad binnen handbereik en het strand op 5 minuten loopafstand. Een heerlijke plek om na een zeer drukke week te relaxen. Lekker onder een parasol een boek lezen op een ligbed aan het strand en verkoeling zoeken in de zee werd onze favoriete bezigheid. Jack en Ton hadden hun hardloop route langs het strand snel gevonden. Lian en ik startten de dag op met een wandeling langs de zee waarna we onze baantjes zwommen in het zwembad. Daarna met z’n 6-en een uitgebreid ontbijt van het buffet. Wat een verwennerij. Het aanbod van lekkere restaurantjes was groot en de massages door zeer aardige Thaise dames lieten we ook niet aan ons voorbij gaan. Een hoogtepunt van deze week was toch wel de boottocht this naar het “James Bond” eiland. Hier is in 1974 “The man with the Golden Gun” opgenomen. De route er naar toe werd 2 keer onderbroken doordat we in kano’s grotten bezochten en lekker een duik in de verfrissende zee konden nemen. Zo ook werden we uitstekend verzorgd met een heerlijke Thaise maaltijd op de boot. Tijdens de tocht genoten we volop van de prachtige vergezichten en de wind in de zon op het dek. We hebben weer de mooiste plaatjes kunnen schieten. Het varen tussen de eilandjes en rotspartijen door deed ons denken aan ons bezoek aan Halong Bay in Vietnam, onbeschrijflijk mooi. Helaas moesten we zaterdag vroeg in de ochtend afscheid nemen van Els, Leo, Ton en Lian. Hun 2-weekse vakantie zat erop. Wat hebben we samen genoten van het indrukwekkende Shanghai en Bangkok en o zo vriendelijke paradijselijke Phuket maar zeker ook vooral van elkaars gezelschap en gezelligheid. Een onvergetelijke tijd!! Heel speciaal met 2 grandiose meiden waar ik al 45 jaar bevriend mee ben!!

Maar Jack en ik hadden nog een dag extra en hiervoor een duiktrip geboekt. Het was inmiddels 4 jaar geleden dat we voor het laatst gedoken hadden in Vietnam dus een opfris cursus was noodzakelijk. Vooraf vond ik het weer behoorlijk spannend en is het weer helemaal wennen. Fijn als je dan alle handelingen doorneemt en uitprobeert. Het geeft je het vertrouwen om echt te gaan genieten. Uiteindelijk hebben twee keer een duik van een uur op 13 meter diepte gemaakt. Het zwemmen in een aquarium is dan weer onvergetelijk mooi. We zagen zelfs een reuze schildpad.Wat voelde ik me weer bevoorrecht om dit mee te mogen maken.

Op zondag 24 november zat ook onze zeer wel geslaagde  vakantie erop en arriveerden we in de avond in het miezerige, kille Shanghai. Ik kijk terug op een zeer bijzondere en mooie tijd samen met onze goede vrienden. We bewaren de mooie herinneringen! Nu weer thuis de draad opgepakt met o.a. de therapie voor mijn rug. Dat hoofdstuk is voorlopig nog niet afgesloten. Ook ga ik deze week weer mijn vriendinnen hier ontmoeten. Ik hou jullie op de hoogte van mijn reilen en zeilen tot in het volgende blog. Veel liefs!! Lenneke

1. Annie:
    27 november 2019
    Wat geweldig weer. Of je er zelf bij bent.
    Groetjes van Hans en mij😘
  2. Janneke en Mario:
    29 november 2019
    Fijn dat alles goed is verlopen. Mooie foto’s in je vorige blog geeft een prachtige beeld. Succes met je rug.
  3. Dorethé:
    30 november 2019
    Hoi Lenneke,
    Wat een ervaringen weer wat fijn dat je zo met je vriendinnen hebt kunnen genieten. Sorry voor mijn late reactie. Maar mijn ziekenhuisopname stond afgelopen donderdag gepland. Dus zodoende. Maar ik kijk weer uit naar je volgende blog. Trouwens, vraagje, kom je binnenkort weer naar Nederland nu Musa 1 jaar wordt? Groetjes.
  4. May:
    1 december 2019
    Thailand is fantastisch ,fijn dat jullie van alles zo genoten hebben,super👍. Het zal weer wennen zijn ,ook zonder jullie vriendjes . Liefs May