Lenneke in Shanghai, Deel 75

26 januari 2020 - Shanghai, China

Lieve trouwe blog volgers,

Zondagmiddag en de situatie hier met betrekking tot het Coronavirus houd me aardig bezig. Afgelopen woensdag kwamen de eerste berichten via mijn apps bij mij binnen. Daarna leek het wel een rollercoaster. Naarmate de dagen verstreken gingen er steeds meer mensen mondkapjes dragen. Het moment in een Chinees jaar had niet slechter kunnen zijn. Gisteren is namelijk het Chinees Nieuwjaar gevierd. Gedurende de voorafgaande periode zijn er erg veel Chinezen naar hun hometown, geboortestad, gereisd. Het is hun grootste vakantie, 1 a 2 weken vrij. Heel veel reizigers onderweg en vooral veel drukte op de vliegvelden en treinstations. In december zijn de eerste besmettingen ontdekt. De incubatie tijd is 7 tot 12 dagen, er zullen nog wel veel meer gevallen gesignaleerd worden. Ik volg het Nederlandse nieuws en zie het hier gebeuren. Alle grote evenementen, bezienswaardigheden en attracties zijn gesloten. Zelfs het grote Xujiahui Park, 10 minuten hier vandaan, is afgesloten. Ik dacht er gisteren even doorheen te wandelen om een frisse neus te halen. Helaas. Bij vele ingangen staan guards om je lichaamstemperatuur te nemen en als je een taxi in stapt word je er meteen op geattendeerd via de telefoon; “Be Healty, Wear a Mask”. Inmiddels zijn er al 56 mensen overleden en boven de duizend besmettingen zelfs ook buiten China. Ik zelf draag als ik de deur uit ga ook een mondkapje en was erg veel mijn handen. Mijn boodschappen heb ik binnen dus hoef nauwelijks de deur uit. Ben blij dat ik de Australian Open kan volgen en ook kan Netflixen…Shanghai lijkt wel een “Spookstad”. Er is zowat niemand op straat en veel winkels zijn gesloten. Daarbij regent het de laatste week dagelijks en maakt dat de aanblik alleen maar somberder. Ik hoop dat mijn reis 13 februari naar Nederland door kan gaan. Fijn als Jack  woensdag, na een 9-daagse  zakenreis uit Maleisië en Indonesië, weer thuis komt. Zo zijn er ook sceptische reacties, zijn de maatregelen niet wat overdreven…? Er zijn cijfers bekend dat er jaarlijks  10.000 mensen over de hele wereld aan de griep overlijden… Vooralsnog een serieuze zaak en de Chinese regering heeft natuurlijk lering getrokken uit het verleden. Ik ben erg benieuwd waar dit toe leidt. Het hoogtepunt is er na 90 dagen, dus tot en met maart houdt deze epidemie de wereld nog wel ‘even’ bezig.

Guusje heeft mij ook de afgelopen week behoorlijk bezig gehouden. Ze at en dronk niet meer. Wilde niet naar buiten en lag zowat levenloos de hele dag op dezelfde plek. Na 3 dagen, vorige week zondag, toch maar naar het dieren ziekenhuis gegaan. 20 minuten met de taxi, 30 minuten met de metro. Na een onderzoek van haar lijfje en haar bloed bleek dat ze een leverprobleem had en was uitgedroogd. We moesten haar daar achter laten. Ze moest meteen aan het infuus, zo zielig! De serieuze aanpak van de dierenarts stelde mij gerust. De volgende dag mocht ik op ‘ziekenbezoek’. Thuis was het maar stil en ongezellig. Geen getrippel meer van haar pootjes op het laminaat of belgerinkel van haar halsband. Geen begroeting als ik thuis kwam. Ook Jack weer vertrokken dus in mijn ‘uppie’ thuis. Guusje moest nog een 2e nacht op haar logeeradres blijven. Dinsdag mocht ik haar in de avond ophalen om thuis te slapen. De achterliggende gedachte is dat ze in haar eigen vertrouwde omgeving sneller opknapt. Woensdag weer terug en voor een dagbehandeling weer aan het infuus. Zo ook de donderdag. Vrijdag na een grondige check het verlossende woord; naar huis en alleen zondag terug voor controle. Je kunt je wel voorstellen dat ik opgelucht was. Ik ben maar liefst 11 keer op en neer geweest naar het ziekenhuis! Vandaag na weer een bloedtest en met voor de komende 5 dagen medicijnen echt ontslagen en beter verklaard. Het stress gevende reiskoffer maar weer snel opgeborgen.

Naast deze twee hot items ook gezellige dingen gedaan. De Nieuwjaarsborrel georganiseerd door de  Nederlandse Vereniging in samenwerking met het consulaat bij de consul thuis was zeer geslaagd. Ik heb kennis gemaakt met Jill. Ze is net 4 weken hier met volop vragen over het leven in Shanghai. Ik ben woensdag al samen met Ingrid bij haar op bezoek geweest en de komende week komt ze hier op de koffie. Wij weten als geen ander hoe  het is om als je net nieuw bent in deze wereld stad hoe fijn het is om iemand te hebben waar je op terug kunt vallen.

Zaterdag ben ik samen met Ans, Gina en Saskia naar het Grand Theatre geweest. Het grootste theater in de stad en erg indrukwekkend. Er was een voorstelling van “Lord of the Dance”.  Een Ierse dansgroep die al tapdansend een heel verhaal vertonen. Een soort van ‘line dancing’. Niet helemaal mijn ding maar het was wel een zeer bijzondere en professionele voorstelling. Vooral de borrel erna in een sfeervolle gelegenheid op de bovenste verdieping van het Shanghai Museum maakte de avond geslaagd.

Dinsdag ben ik samen met 24 dames van de Shanghai Expat  Association naar het Shanghai Art Museum geweest. Het meest bijzondere is wel de architectuur van het gebouw. Een rode piramide op zijn kop bijna aan de oever van de Huangpu rivier aan de Pudong kant.  Vanaf de andere kant van de rivier valt hij erg op. In 2010 voor de Wereld tentoonstelling gebouwd. Daarnaast is de vloeroppervlakte 70.000 m2. Het grootste museum van Azië. We werden rondgeleid door een zeer enthousiaste gids Julie, een Amerikaanse met Chinese roots. Ze is kunst lerares en raakte niet uitgepraat. Ik moet nog echt een keertje terug heb nog lang niet alles gezien.

Zo hebben we vrijdag ook nog een uitstapje gehad van Uit de Kunst. Dit keer geen museum maar de bouwwerken van een Hongaarse architect; Laszlo Hudec bekeken. Hij heeft in het begin van de 20e eeuw wel zo’n 30 gebouwen ontworpen in Shanghai. Zeer indrukwekkend en zeer de moeite waard voor een wandeling.

Ondertussen ontvang ik allemaal verontrustende appjes van familie en vrienden over de situatie hier. Ik kan niet meer nieuws geven dan wat ik boven aan mijn blog beschreven heb.

Bij deze rond ik mijn blog af ga weer lekker tennis kijken en Netflixen (wat is The Crown toch een mooie serie!) Heel veel liefs van uit een besmet China en maak er de komende week iets moois van!!! Lenneke

1. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Ik zat al met smart te wachten op je blog. Nu weet ik niet wat er fout is gegaan maar hij zat bij mijn ongewenste mail. Raar, maar we zullen het er maar op houden dat hij ook met het virus besmet is. Ik dacht ik zal je maar niet appen over het virus, want inderdaad dat zullen er al zoveel doen en ik lees het hier wel. Allemaal wel heel vervelend en inderdaad maar hopen dat je over een paar weken deze kant uit kunt komen. Ook heel vervelend dat Guusje ziek is geweest. Wel fijn dat dat nu gebeurde en niet als je dadelijk naar Nederland bent en de oppas er mee zit. Ook fijn om te lezen dat je toch nog wat leuks hebt kunnen doen met je vriendinnen en op de nieuwjaarsborrel er weer een nieuwe vriendin bij hebt gekregen. Zo blijf je toch wel bezig. Ik kijk weer uit naar je volgende blog en hopelijk komt aan het coronavirus snel een einde.
    Dag Lenneke, groetjes en tot volgende week
  2. Lia:
    hoi Lenneke,
    zal wel spannend zijn met die virus, goed beschermen meer kun je niet, fijn dat je weer naar Nederland komt

groetjes Lia
  3. Lies:
    27 januari 2020
    Hoi skattie, ja wel heftig zo’n uitbraak, pas goed op jezelf! Fijn dat Jack woensdag thuis komt, nog 2 nachtjes. Guusje weer helemaal de oude, das heel fijn, dan heb je toch iemand om te knuffelen! Even afwachten hoe het zich allemaal ontwikkeld, ik hoop wel dat de reis door kan gaan. Tot snel, love you! Liefs Lies, kus voor Jack!
  4. May:
    29 januari 2020
    Hoi Lenneke . Ook mij houdt het Coronavirus bezig . Ik volg het dagelijks. Het is zo heftig, natuurlijk omdat jij en Jack er midden in zitten!
    Gelukkig gaat het met Guusje weer beter, maar kan me voorstellen dat je er flink mee bezig bent geweest , laat staan de ongerustheid!
    Hou je goed , lieve groetjes May
  5. Ans:
    30 januari 2020
    Namaste Lenneke,
    Natuurlijk moet ik ook aan jullie denken i.v.m. dat Coronavirus.
    Het lijkt me wel heel onwerkelijk en toch ook wel wat beangstigend als zelfs parken worden afgesloten.....
    Hou je haaks!
    Lieve groet, Ans
  6. Janneke en Mario:
    30 januari 2020
    Mario en ik vroegen ons af hoe het nu daar is met deze virus maar ‘t is alweer verder verspreid in andere landen. Als je de praat programma’s ziet dan weet je nog steeds niet wat je moet doen behalve handen wassen. Hoop dat het niet te erg wordt. En dat je naar Nederland kan vliegen. Fijn dat Guusje opgeknapt is en dat ze zo’n lieve baasje heeft. We wachten af hoe het allemaal gaat lopen. Trouwens prachtige museum.