Lenneke in Shanghai, deel 76

3 februari 2020 - Shanghai, China

Lieve allemaal,

Het doet me erg goed om zo veel berichten te krijgen vanuit Nederland met de belangstelling naar onze situatie. We zijn inmiddels weer anderhalve week verder en er is erg veel gebeurd. Dus eerst maar even een update.

Ik weet nog niet of dat ik donderdag 13 februari naar Nederland kan reizen. Mijn ticket is in december al geboekt. Dit daar de KLM vanaf vandaag (3 februari) voor de komende week niet op China vliegt. Anders ga ik zo mogelijk een weekje later, samen met Jack. We wachten geduldig af en kunnen toch niets aan de situatie veranderen. Elke dag is er nieuws, wat we op de voet volgen. Dit via China Daily, de NOS, ook krijgen we apps van andere expats met informatie. Wij voelen ons zelf hier nog steeds erg veilig en raken vooral niet in ‘paniek’. Social media kan wel veel paniek zaaien en ook verwarring scheppen. Vooral ook door onwetendheid van mensen.

Jack is voor deze week ‘verplicht’ vrij net zoals de andere miljoenen hier in de stad waarvan er nog heel veel op vakantie zijn. Ze zijn naar hun hometown in verband met het Chinees Nieuwjaar. Ze zullen in de loop van deze week wel weer terug komen ‘als’ ze de volgende week weer moeten werken….. Nu is het dus erg leeg en stil in de stad. Een hele vreemde gewaarwording maar ook wel het genieten waard. Jack werkt elke dag een paar uur van thuis uit en verder leven we vooral erg relaxed. Uitslapen tot een uur of 9, wat ‘aanrommelen’ in huis, er te voet of met de fiets, MET mondkapje, op uit.  Iedereen draagt hier een mondkapje. Vanochtend zag ik een hele lange rij mensen voor de drogist staan om nieuwe te kopen. Je mag er 5 per gezin aanschaffen. Maar de besmetting is alleen mogelijk van mens op mens. Hoesten, niezen, elkaar een hand geven enz. van geïnfecteerden in de buurt. Wij zijn niet in de buurt of in aanraking geweest van mensen die in Wuhan of de Hubei provincie zijn geweest. Dus maken wij onszelf vooralsnog helemaal niet druk en dragen het mondkapje ook uit solidariteit voor de Chinezen.

Het weer is hier al lekker aan het veranderen, 13 graden en zon. De lente komt eraan! Dit geeft ook al een veel beter gevoel. We spreken ook met onze Nederlandse vrienden af die nog wel in Shanghai zijn. Zo had ik afgelopen vrijdag een “Thuisblijvers-Party” hier georganiseerd. We waren met 9 personen en iedereen had wat lekkers voor het buffet meegebracht. Het was een erg gezellige avond en ook fijn om het met elkaar over de ‘hele situatie’ te hebben. Het was zo geslaagd dat vrienden het ook voor a.s. Vrijdag gaan organiseren. Er is een ‘trend’ gezet… Zo ook lees ik veel, heb veel tennis gekeken en ben erg blij met Netflix. Allemaal helemaal niet vervelend maar het zou wel fijn zijn als er positieve ontwikkelingen zich aankondigen. We wachten af. Ook jullie kunnen het nieuws volgen en zo op de hoogte blijven.

Dinsdag 28 januari. Naast de hele virus perikelen gaat ook het ‘gewone’ leven door. Zo kwamen de ‘nieuwkomers’ Jetty en Henk-Jan hier afgelopen dinsdag op de koffie. Ik weet als geen ander hoe fijn het is als je op anderen in deze situatie kunt terugvallen. Prettig om met al je vragen ergens terecht te kunnen. ‘Het wiel is al eens uitgevonden…’ en ik heb tenslotte inmiddels bijna 2 jaar ‘leef’-ervaring in Shanghai. Ze hadden zich het ‘welkom’ in Shanghai zo anders voorgesteld; lekker in deze week vakantie de stad verkennen. Helaas dat lukt niet als je door omstandigheden maar 1 fiets kunt huren en als alle bezienswaardigheden gesloten zijn. Maar ik had snel genoeg een oplossing bedacht om onze derde fiets uit te lenen! Nu zijn ze al een hele week fietsend de stad aan het verkennen. Het voelt goed dat ik hier een bijdrage aan kan leveren. Ook waren ze er hier vrijdag met het feestje bij. Een aangename introductie bij onze vrienden en weer heel wat meer teweten gekomen over het normaliter ‘bruisende’ Shanghai.

Zaterdag 1 februari. Woensdag is Jack na een 9 daagse business weer veilig thuis gekomen. Zijn trips naar Thailand en Bali zijn gecanceld. Het beloofde een mooie dag te worden vandaag, 14 graden en zon. Snel besloten om een fietstocht op de sportiefsten te maken. Mijn rug voelt goed de laatste week, wat rust al niet (wel) doet! Ik waagde me eraan. Nu eens de andere kant op langs de rivier, ook een andere oversteek. Heerlijk, was vergeten na al die maanden hoe lekker het voelt om zo bezig te zijn. Na al die inspanningen vroeg de innerlijke mens op een gegeven moment ook om ‘aandacht’; HONGER! Oeps alles dicht tot we bij onze bekend Duits restaurant ‘Pauliner’ aankwamen. Dan smaakt de goulashsoep en curry worst met friet extra lekker.  Na ruim 4 uur en zo’n 45 KM onderweg te zijn geweest kwamen we voldaan thuis. Onderweg zelfs de eerste bloesem gezien. Ja hoor de lente is hier in aantocht!

Zojuist is Jack weer op de fiets gesprongen samen met Hans, onze vriend. Ze hadden er zin in. Ze zullen de ronde wel in een sneller tempo rijden. De Hollandse zuurkoolschotel zal dan vanavond zeker smaken!

Gezellig zo samen maar ook wel wat vreemd. We zijn het niet gewend maar bevalt prima.Ik hou jullie op de hoogte!! Maak er een mooie week van! Heel veel liefs, Lenneke!

1. Godelieve:
    3 februari 2020
    Hee Lenneke, ik moet vaak aan jullie denken met al die nieuwsberichten over het Corona virus. Fijn dat jullie je veilig voelen en idd met al die social media kan er al snel paniek zijn. Verplicht rust nemen dus voor jullie! ik hoop dat alles snel weer normaal is. Groetjes uit Nuenen
  2. Helene:
    3 februari 2020
    Hoi Lenneke, Ja inderdaad moet ook vaak aan jullie denken maar zoals je vorige keer al schreef geen reden voor paniek. Elk nadeel heb z'n voordeel: je rug vaart er wel bij!
  3. Annie:
    Hoi Lenneke,
    Gelukkig toch positieve berichten. Jullie laten je niet klein krijgen.
    Maar in je verhaal kun je de stilte en leegte voelen die er bij jullie heerst.
    We zullen duimen dat het snel voorbij is en dat jullie gewoon hier naar toe kunnen komen. Liefs van ons.
  4. Agnes:
    3 februari 2020
    Hoi Lenneke, ik lees steeds met heel veel interesse je zo boeiend geschreven verhalen. Het virus toestand is natuurlijk het gesprek van de dag. Fijn, dat jullie zo normaal mogelijk door kunnen gaan met de dagelijkse gang van zaken! Trouwens, sinds je vorige blog krijg ik geen melding meer, dat je een nieuw blog hebt geschreven! Groetjes...
  5. Gina:
    5 februari 2020
    Wat een mooie foto’s, zo heb ik wel zin om naar huis te gaan!
  6. Dorethé:
    6 februari 2020
    Hoi Lenneke,
    Gelukkig blijf je positief en weet je je toch wel te vermaken. En zo zie je maar weer, ieder nadeel heeft zijn voordeel. Jack wat meer thuis en een extra gezellige vrijdagavond erbij. Jij weet gelukkig overal iets van te maken. Ik hoop voor je dat je de 13e kunt reizen. Zo niet, dan hoop ik dat het een week later lukt. Tot de volgende week maar weer. Groetjes
  7. Janneke en Mario:
    7 februari 2020
    Hoop dat t virus snel de wereld uit is. Wel erg blij dat je rug wat beter is. En al zijn er op de foto’s geen mensen wat ongelofelijk uitziet, jullie hebben altijd vrienden om je heen. Typisch Lenneke. Hoop dat jullie binnenkort kunnen reizen. Vast een fijn weekend.