Lenneke in Shanghai deel 5

12 mei 2018 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Terwijl jullie nog genieten van een lang Hemelvaart weekend laat ik mij de afgelopen week nog eens voorbij komen. Week 4, alweer een maand hier, maar zo voelt het niet.

Maandag 7 mei. Jack werkt in de ochtend thuis. ´s middags zijn vertrek voor 5 dagen naar Taiwan. Voor mij een beproeving hoe me dat zal bevallen. In Helmond ging mijn leven ´gewoon´ door ook al was Jack er niet. School, de sociale contacten, sporten, familie en mijn bezigheden in het vrijwilligers werk. Mijn dagen, weken waren goed gevuld. Voor mij een hele uitdaging hoe ik de komende jaren mijn dagen naar voldoening ga vullen. Maar ik hou jullie via deze weg op de hoogte. In ieder geval heb ik hier mijn weg naar de ´gym´ al wel gevonden. 2 à 3x per week hier in hetzelfde gebouw op de 2e verdieping. Ze hebben een groot appartement omgebouwd tot ´sportschool´. Ingericht met loopbanden, fietsen en apparaten om de spieren te trainen. Ik probeer mezelf de discipline op te leggen om het een uurtje vol te houden. Lukt al aardig en ik hoef alleen maar mijn keycard van ons appartement en mijn oortjes mee te nemen. De oortjes om de TV te volgen op het scherm bij de loopband en het fietsen, zo is het gemakkelijker vol te houden want de band is zo saai in tegenstelling tot het buiten rennen. Maar aangezien de luchtkwaliteit niet altijd even goed is buiten en het ontzettend kan regenen, is het binnen sporten een goed alternatief. Er liggen handdoeken en er is water, wat wil je nog meer? Een luxe bijkomstigheid van een service flat, dus er gebruik van maken. Wij wonen op de 37e verdieping zou je ook de trap kunnen nemen hoor ik jullie denken. Niet dus, heb het geprobeerd 32x17=544 treden niet te doen. Van boven naar beneden in goed 10 minuten aardig maar je wordt er dol van en de verlichting werkt niet overal. Lazen jullie het goed….? Ja hoor er klopt iets niet in mijn verhaal. 32x…inderdaad ik mis een paar verdiepingen. In China is 4 een ongeluksgetal en gebruiken ze nauwelijks. Dus slaan ze gewoon de nummering 4 over. Van 3 naar 5 van 13 naar 14 enz. Het getal 4 betekent dood en brengt ongeluk.

Dinsdag 8 mei. Vandaag ga ik op pad op de fiets naar Marlijn. Ik heb haar tijdens de Oranjemarkt ontmoet. Ze komt uit Amsterdam is getrouwd met Jan en hebben 2 zoontjes. Hun dochtertje is opkomst binnen enkele weken. Ze zijn 2 maanden eerder in Shanghai aangekomen en wonen in een huis in een compound hier 12 KM vandaan. Mijn weg er naar toe, met de GPS op mijn telefoon, verliep redelijk tot het laatste stukje. Moest toch nog een half uur zoeken. Ook werd ik onderweg aangehouden door de politie op een kruising. Hij vroeg om mijn paspoort. Had ik niet bij me, wel mijn rijbewijs als ID. Oeps, wist niet wat ik fout had gedaan en door de taalbarrière was er geen communicatie mogelijk, ik bleef maar vriendelijk lachen. Hij gaf snel op en liet mij alsnog doorfietsen. Waarschijnlijk had ik via het zebrapad en niet via de rijbaan van de auto’s moeten oversteken. Vreemd hoor want als je ziet hoe iedereen zich hier verder in het verkeer gedraagt. Uiteindelijk was ik bijna 2 uur onderweg. Maar ik was op tijd vertrokken, lekker buiten, in beweging en een tour door de stad. Genoeg te zien. Ze wonen in een groot park Green Valleys met 5 districten, community house en heel veel ruimte en groen. Alsof je op Center Parks bent, een andere wereld. Bij mij kwam het vakantie gevoel weer helemaal naar boven. Prachtig wonen maar wij kiezen hier niet voor. Het is ver buiten het centrum en alles op grote afstand. Voor gezinnen is het wel praktisch. Het is dichter bij de scholen en de kinderen kunnen er buiten spelen. Ook is het leggen van contacten met andere expats gemakkelijker. Maar hoe doen ze dat dan met de boodschappen kun je jezelf afvragen. Het online shoppen is hier, vooral voor expats, een manier om aan je levensmiddelen te komen. Ook wij hebben er al aan meegedaan. Namelijk de koffie cups voor het Nespresso apparaat besteld. Zijn anders niet aan te komen. Leuk want bij de eerste levering kregen we een hele welkomst doos met groenten en fruit erbij. Alsof ik mijn Hello Fresh doos opende, waarvan ik in Nederland bijna wekelijks gebruik maakte. Nee hoor meer bestel ik niet, ga veel te graag mijn boodschappen hier in de lokale winkeltjes of de supermarkt doen. Dan heb ik weer een bezigheid. Dit was even tussendoor. Vervolg de dinsdag weer. Wij lekker lunchen samen met Irene. Ook pas met haar vriend 3 maanden geleden in Shanghai komen wonen. Zij wonen wel in een appartement, dichter bij het centrum. In de middag zijn we met de taxi naar een vakantie beurs geweest in een van de lokalen op en internationale school. De moeite waard om te zien wat er allemaal mogelijk is. Het geeft weer ideeën om China te ontdekken. Ook liep ik even uit nieuwsgierigheid door de gangen. Wat een luxe school, die bieb…wel 4 lokalen groot. Daar gaat heel wat geld in om. Ik weet niet of ik er zou willen en kunnen werken, zo groot. Buiten stonden er veel bussen voor het vervoeren van de kinderen. Irene en ik zijn samen op de fiets naar huis gereden. Het was een vooral gezellige en boeiende dag. Prettig om op deze manier nieuwe mensen te ontmoeten.

Woensdag 9 mei. Goed nieuws; ik heb de loterij gewonnen op de vakantie beurs. Een flinke korting op een weekend weg naar een mooie plek. Eerst maar eens met Jack over hebben. Om 8.30 uur al op de fiets richting het centrum. Vandaag ga ik met de neef en zijn vriendin naar het Shanghai History Museum. Veel informatie en mooie tentoonstellingen over de geschiedenis van Shanghai. Ook het gebouw zelf, gelegen op People’s Square, zeer de moeite waard. In de middag samen met mijn nieuwe Chinese vriendin een ander deel van de stad verkennen. Ze vertelt volop en het is erg prettig om dit samen met haar te ondernemen. In de avond ‘ontdek’ ik dat ik uitzending gemist.nl aan kan op de laptop. Heerlijk weer even genieten van Flikken Maastricht, Dreamschool en Dr. Deen. Lekker Hollands. Ook de Reünie teruggekeken met een uitzending over de Nazareth mavo met voor mij 3 bekende deelnemers, grappig he!

Donderdag 10 mei. Om 11.00 uur word ik opgehaald door Angela mijn Engelse vriendin en haar chauffeur voor een dagje Shanghai Zoo. Een groot park waar het gras en de perken goed zijn bijgehouden. De onderkomens van de dieren en de eet- en drink gelegenheden zijn echter vergane glorie. De Chinezen schijnen goed te zijn in het bouwen van nieuwe dingen maar het onderhoud is echt een issue. Heel jammer om zo eens een prachtig park te zien verpauperen. Maar dieren waren er volop. Helaas niet allemaal in de hokken en ruimtes die ze eigenlijk nodig hebben. En dan die Chinese bezoekers, vooral grootouders met kleine kinderen, die maar van alles wat er te eten is naar de dieren gooien wat verboden is. Het hoogte punt voor ons waren de Reuze Panda’s. Als hier ook zo’n strenge controle zou zijn als toen die 2 panda’s naar Nederland kwamen, weet ik niet of ze zouden mogen blijven. We sloten de middag af met even heerlijk relaxen op een groot gazon. Liggen in de zon, ogen dicht en de drukke wereld aan je voorbij laten gaan.

Vrijdag 11 mei. Voor ons een feestdag; onze trouwdag (28 jaar) en Niels wordt 27 jaar. Buiten het versturen van een felicitatie doen we niets speciaals. Jack weer heelhuids terug uit Taiwan en ik overlaad hem met mijn verhalen over mijn belevenissen van deze week. We gaan s ’avonds wel naar de eerste Dutch Drink op een dakterras van een hotel 5 minuten op de fiets van ons vandaan. Dit organiseert de Nederlandse Vereniging van Shanghai elke 2e vrijdag van de maand elke keer weer op een andere locatie die zeer de moeite waard is. We zien bekende gezichten van de eerdere evenementen die we hebben meegemaakt maar ook maken we kennis met nieuwe aardige Nederlanders die we zeker nog vaker gaan ontmoeten. Zo sluiten we een geslaagde week af en staat het weekend al weer voor de deur. Hiervoor hebben we geen plannen, ook prima. Maandag moet Jack voor 4 dagen op reis dus ga ik maar eens bedenken hoe ik mijn dagen ga vullen. Heb al ideeën maar daarover lezen jullie meer in blog 6!

Nog een fijn weekend en heel veel liefs! Lenneke

1. Frank:
    12 mei 2018
    hoi Lenneke, nog van harte gefeliciteerd met je huwelijksdag en met Niels.Leuk om te lezen dat je je draai begint te vinden. Wat een wereld van verschil met het kneuterige Nederland😀hoe is het voor Jack om nu samen met jou daar te zijn, zal misschien ook wennen zijn dat zijn lief altijd in de buurt is. Hoop dat je het schrijven vol kunt houden. is erg leuk om je ervaringen te lezen. Groetjes Frank
  2. Marijn Peters:
    Hoi Lenneke,
    Alweer een leuk verhaal, fijn om jou ervaringen te mogen delen!
    Geniet ze en groetjes uit Breugel
  3. Janneke en Mario:
    12 mei 2018
    Lenneke ten top. Van alles ondernemen. En nog proficiat met jullie huwelijksdag. Wachten met smart op je vlg. verhaal.
  4. Lies:
    12 mei 2018
    Nou, we zijn weer helemaal ‘bijgekletst’ ! Mooie week , hoor! Mijn weken zijn in ieder geval wel wat ‘saaier’! Hahaha! Liefs Lies
  5. Lia:
    12 mei 2018
    Proficiat met jullie huwelijk en de verjaardag van je zoon jammer dat je niet thuis bent?
    Geniet ervan liefs vanuit deurne
  6. Marja Van Der Vliet:
    12 mei 2018
    Hoi Len, wat ben je toch ondernemend. Je maakt zo heel wat mee. Hou het vol deze verhalen te schrijven. Heel leuk voor ons om te lezen. Fijne week weer
  7. Petra:
    13 mei 2018
    Proficiat met jullie huwelijksdag en de verjaardag van rens.
    Zo te lezen voorlopig nog genoeg te beleven.
    Gr. Ricsi en petra
  8. Godelieve:
    14 mei 2018
    Hoi Lenneke, leuk om je verhalen te lezen! Fijn dat het zo goed bevalt!
  9. Stefan:
    14 mei 2018
    Je houdt een perfect schrijfritme aan Lenneke. Steeds weer erg goed om te lezen hoe jij je draai daar zoekt en/maar vooral ook víndt! Ga vooral door zo!
  10. Ton van Overbruggen:
    Hoi Lenneke,

net terug van vakantie ! Leuk om je verhalen weer te lezen. Grote groeten !
  11. Lian van berlo:
    15 mei 2018
    Weer heerlijk genoten van je verhaal, Len!
    Nog van harte met jullie huwelijksdag en verjaardag van Niels, xxx
  12. Anita verhuijsen.:
    15 mei 2018
    Hey Len heb je verhaal weer gelezen. Goed bezig, had niet anders van je verwacht,jij bent zo ondernemend! petje af!xxxx
  13. Jolanda Scheepers:
    17 mei 2018
    Hoi Lenneke,
    Vandaag met Susan jouw brief gelezen. Ze was erg blij! Heb helaas jouw mail niet ontvangen, maar heb me nu aangemeld voor je blog, dus kan haar nu op de hoogte houden van jullie avontuur. Veel groetjes uit Eindhoven! Jolanda Scheepers
  14. Anke:
    19 mei 2018
    Ha Len, wat leuk om je zo toch een beetje te kunnen volgen. Je bent al aardig ingeburgerd. Fijn dat jij je vermaakt.... had ik ook zeker wel verwacht. Veel Groetjes, Anke xx
  15. Dorethé:
    22 mei 2018
    Hoi Lenneke
    Nog proficiat met jullie trouwdag. Ivm mijn vakantie zit ik nu blog 5 pas te lezen. Wat maak je toch veel mee. Je kunt makkelijk een boek bij elkaar hebben op het einde. Ik moest toch wel even hardop lachen over de miscommunicatie met die politieagent. Ik zie het al helemaal voor me, hoe jij naar hem staat te lachen. Nu ga ik snel blog 6 lezen. Groetjes.