Lenneke in Shanghai deel 9

11 juni 2018 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Weer een week voorbij waarin ik genoeg heb meegemaakt om met jullie te delen. Jack slaapt deze week maar een keer thuis dus vul ik zelf mijn tijd in.

Woensdag 6 juni. Voor vandaag heb ik me ingeschreven voor een excursie naar het Joodse Vluchtelingen Museum in Shanghai. Ik hoor jullie denken; “Joden in Shanghai?” Dat was ook mijn eerste gedachte toen de uitnodiging van de reisorganisatie voorbij kwam. Ik ben vooraf op internet in de historie gedoken en verbaasde mij over het Joodse verleden in Shanghai. Er zijn in verschillende stromen Joodse vluchtelingen naar Shanghai gekomen. Na 1842 kwamen de eerste Joden om zich in Shanghai te vestigen en om zaken te doen. Shanghai was een vrijhaven, je kon er zonder visum terecht. Hun rijkdom is nog terug te vinden in monumentale panden. Daarna kwamen tussen 1933 en 1941 zo’n 18.000 Joden welke vluchtten voor de Holocaust vanuit Europa. Ze reisden vooral vanuit Duitsland, Oostenrijk en Polen met de trein via Siberië of over het water vanuit Italië. Deze stateloze Europese Joden werden samen gebracht in een getto in Shanghai. Ze woonden er harmonieus met de lokale Chinese bevolking. Er werden 7 synagogen gebouwd waarvan er nog 2 over zijn. Zo ook een ziekenhuis, scholen, restaurants, dakterrassen, lokale krant en cafés.

Shanghai moderniseert in een hoog tempo en de oude stad dreigt te worden weggevaagd. Zo ook de Joodse wijk gevestigd in the British Concession.  Gelukkig zijn er nog enkele gebouwen, die je aan het Joodse verleden herinneren, bewaard gebleven. Zo word ik op deze 2 uur durende toer, met nog 3 andere dames, rondgeleid door een zeer bevlogen Chinese  gids. Hij werkt als vrijwilliger bij het museum en heeft een passie voor het Joodse verleden. Hij is in Israël geweest en heeft zelfs verschillende Joden ontmoet die in deze getto gewoond hebben. Prettig is dat hij vloeiend Engels spreekt. We bezichtigen eerst de Ohel Moshe Synagoge. Op de tweede verdieping is tijdelijk een expositie van Anne Frank ingericht. Daarna bezoeken we nog 3 ruimtes waarin hun hele verleden weer zowat tot leven komt. Buiten in de brandende zon, het is 30 graden, start onze wandeling door de wijk. Hier zien we nog enkele bewaard gebleven gebouwen die inmiddels sterk verouderd zijn maar wel een indruk geven van het Joodse leven hier destijds. We sluiten af in een gerestaureerd Joods koffie huis waar we onze indrukken nog even met elkaar kunnen uitwisselen. Ook de foto’s die ik toevoeg geven een aardig beeld van dit bezoek wat voor mij zeer de moeite waard was. Hiermee sluit ik deze korte geschiedenis les af.

In de avond worden we verrast door een tweede bezoeker  in ons appartement. Paul, een ex collega van Jack, komt even langs. Hij komt uit Eindhoven heeft 7 jaar in Beijing en 4 jaar in Shanghai gewoond. Is met een Chinese getrouwd en woont sinds vorig jaar oktober in Bangkok.  Genoeg gespreksstof dus. Vooral ben ik erg benieuwd naar zijn leven in China en probeer het nodige ervan op te steken. Weer een heel andere invalshoek dan de expats die hier voor een paar jaar wonen

Vrijdag 8 juni. Een lekker dagje voor de boeg. Met de taxi naar Marie-Thérèse (25 KM). Daar gaan we het pas geopende buiten zwembad verkennen. Heerlijk wat baantjes getrokken. We zijn de enige. Het wordt nauwelijks bezocht. We sluiten af met een sauna rondje en een verfrissende douche. Ja hoor inderdaad “het leven van een expat gaat over rozen”. Na een borrel in de tuin ga ik het diner afmaken wat ik thuis al heb voorbereid. Het Indische gerecht “Sajoer Toenis Boontjes”. Lekker met witte rijst, kroepoek, Atjar Ketimoen (komkommer met zoet-zure dressing) en Sambal Telor (gekookt ei met sambal, gefruite uitjes en selderij). Jean en Marie-Thérèse vinden het heerlijk. Ook ik word er weer blij van om voor anderen lekker te koken. Het blijft een hobby van mij. Selamat Makan! Jack weet niet wat hij mist. Hij komt vanavond pas thuis. Vooraf had ik de Indiaase kok Smita benaderd om te vragen waar ik de kruiden kon halen. Bij haar heb ik enkele weken geleden een kookworkshop Chicken Tikka Masala gehad. Zij wilde natuurlijk de foto’s van het gerecht en ook heb ik haar de recepten gestuurd.(Eerst vertaald in het Engels) Hoe bijzonder is het dat mensen met verschillende culturele achtergronden elkaars eten bereiden. Eten is een bindende kracht welke iedereen samenbrengt. Mooi toch!

Voor de avond staat de tweede Dutch Drink gepland en georganiseerd door de NVS.(Nederlandse Vereniging van Shanghai) Dit keer op een dakterras van het W Hotel aan The Bund. Als ik dan zo’n super modern hotel binnen loop denk ik toch wel even aan de Joodse wijk van eerder deze week. Wat een contrasten. Het is de laatste borrel voor de zomer want velen gaan op vakantie. Ook lopen er voor verschillende mensen contracten af en gaan weer terug naar Nederland of door naar een ander land. Dit is dan ook de tijd van de farewell party’s. Het is een zeer gezellige avond met een grandioos uitzicht op Pudong. Het stukke jongere gebied aan de andere kant van de Huangpu River met zijn zeer hoge Skyscrapers, wolkenkrabbers en andere imposante gebouwen. Een onuitwisbaar mooie skyline. Fijn dat Jack zich nog bij ons kan voegen na zo’n drukke werkweek.

Zaterdag 9 juni. In jullie reacties schreven jullie al benieuwd te zijn naar onze ‘house hunt’ vorderingen. Ook Jack heeft inmiddels de woning (appartement op de begane grond) met tuin gezien en staat er positief tegen over. Er heeft 2 jaar een Frans gezin met 4 kleine kinderen ingewoond dus je kunt je wel voorstellen dat er behoorlijk wat onderhoud aan gepleegd moet worden. Kortom er ligt een hele lijst met aanpassingen die gepleegd moeten worden bij de huiseigenaar. Onze estate agent gaat nu met hem hierover in beraad. Als alle wensen ingewilligd worden, wat we zeker kunnen eisen voor het huurbedrag dat we gaan betalen, gaan we het huurcontract ondertekenen. Op z’n vroegst wordt het dan eind juli voordat we er in kunnen.Helemaal geen probleem want dan verlengen we deze service flat nog met een maand en moeten we er 22 juli uit. Ondertussen hopen we dan dat de container met onze spullen is gearriveerd. De vracht is dinsdag 22 mei opgehaald dus nu 3 weken onderweg. Normaliter duurt het 6 weken. De tocht gaat vlot maar het inklaren vergt de meeste tijd. Zonder onze spullen kan ik weinig. Het nieuwe appartement is alleen gemeubileerd en gestoffeerd. We zullen zien. Wordt vervolgd. O ja en als de huiseigenaar niet voldoende meewerkt moeten we alsnog op zoek naar een volgende woning….

Zondag 10 juni. Wat bewolkt en 23 graden. Sinds we hier zijn, nu inmiddels 8 weken, schommelt de temperatuur tussen de 20 en 30 graden. Zo ook is de kwaliteit van de lucht wisselend. Regen is er nog maar weinig gevallen. Dus een lekker voorjaar. Voor de zomer word ik al regelmatig gewaarschuwd, heet en een hoge luchtvochtigheid. We gaan het meemaken.

Dit keer maken we ons hardloop rondje de andere kant op van het park aan de rivier. Ook weer prachtig. Elke keer een ander uitzicht. Wat boffen we toch, het rennen wordt zo nooit saai.

Zo ook mijn verhalen niet volgens zo vele reacties. Ik pas namelijk de schrijf- of beter kijk tip toe van de Helmondse schrijver Luc de Graaf om herhaling tegen te gaan. Ik lees mijn verhalen over en bedenk me wat ik in tweede instantie zie. Bedankt Luc voor de tip. Nu kan ik ook verklaren waarom jouw (werk)dagelijkse verhalen en tekeningen op Face Book nooit saai zijn. Ze blijven boeiend en prettig om te lezen. Dank je wel voor het delen. Het leuke in jouw verhalen zijn de zo vaak herkenbare gebeurtenissen die je zo prachtig verwoord. Mijn bewondering voor jouw werk! Hier kan ik dan weer van leren.

De komende week gaat er een wens van mij in vervulling. Ik vlieg woensdag met Jack mee naar Kuala Lumpur in Maleisië. Hij moet er donderdag werken en daarna zijn we 3 dagen samen. Maandag vliegen we weer terug. Een mooi vooruitzicht. Ik zal jullie er uitgebreid over schrijven in deel 10!

Een fijne week en zeker de groepen 8 met staf van de Rietpluim die op kamp zijn in Zeeland dit keer zonder mij!!

Groetjes,

Lenneke

1. Hanny:
    11 juni 2018
    Len veel plezier samen in Maleisië!
    Het leven van een expat...........

xx
  2. Godelieve:
    11 juni 2018
    ook erg leuk om te lezen over een stukje geschiedenis in Shanghai! Geniet van Kuala Lumpur!
  3. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Ik was straks nog bij de Cirkel en ik vertelde Lisette van je belevenissen daar. (Ook over de bekeuring van €6.50). Whahaha. Ik moest je de groeten doen.
    Ik hoop voor je dat de huurbaas je appartement in orde maakt. Veel plezier in Maleisië. Tot volgende week
  4. Josette:
    11 juni 2018
    mooi je verhalen...ik volg ze...groetjes Josette
  5. Neelke:
    Ha Len,

Leuk om je avonturen te lezen. Wat maak je toch veel bijzondere dingen mee!
    Veel plezier in Maleisië, geniet ervan samen.

Groet Neelke
  6. Marja Van Der Vliet:
    11 juni 2018
    Jou verhalen zijn nooit saai en altijd leuk om te lezen. Fijne dagen samen in Maleisië,
    groetjes Marja
  7. Gerlaine van Dijk:
    13 juni 2018
    Veel plezier in Maleisië!
  8. Lia:
    Geniet van kuala lumpur
  9. Thijme van der Arend:
    13 juni 2018
    wauw! wat een gave verhalen schrijf jij meid! ga zo door!
  10. Janneke en Mario:
    16 juni 2018
    Geschiedenis les van de juf. Erg leuk om te lezen. Veel plezier in Kuala Lumpur. 💋💋 aan jou en Jack
  11. Luc:
    17 juni 2018
    Hoi Len, dank je wel voor je fijne compliment. Ik heb nu even een schrijfpauze omdat ik ‘t druk heb met optredens. Met The Feliciano’s en De Mannen van Achterom zijn we goed bezig. Je krijgt de warme groeten van Judith, ik vertel jouw dagelijkse belevenissen door. Ze is door Roos gevraagd om weer een keer in de week te gaan basketballen in Bakel. Geen wedstrijden maar gewoon een warming upje en dan partijtje. Ondanks haar drukke leventje gaat ze dat misschien wel doen. Het blijft verleidelijk. Ik ben benieuwd naar je Kuala Lumpur-ervaringen, staat ook nog op ons verlanglijstje.

Doei en groetjes!

Luc