Lenneke in Shanghai deel 10

19 juni 2018 - Shanghai, China

Beste trouwe volgers,

Daar ben ik weer met een hoofd vol belevenissen van vooral onze mini break in Maleisië. Ik zal jullie niet langer laten wachten.

Dinsdag 12 juni. In de middag ga ik naar mijn eerste verjaardagsfeestje hier. Julius, de oudste zoon van Marlijn en Jan, wordt 4 jaar. Voor mijn weg er naar toe trek ik weer een uurtje uit. 35 Minuten met de metro, de opstap is hier beneden om de hoek. Daarna 10 minuten met de (huur)fiets die al bij de metro halte klaar staat. Als afsluiting een wandelingetje van 5 minuten van de ingang van het park Green Valley Villa’s naar hun huis. De huurfietsen mogen het park niet op. Aan de straat is een plek aangegeven waar je de fiets moet parkeren. En ja hoor binnen 45 minuten ben ik er. Het gaat steeds vlotter. Ik ben op tijd om nog even mee te helpen met de voorbereidingen. Het wordt druk zo’n 10 vriendinnen van Marlijn en wel 15 baby’s, peuters en kleuters. Allemaal expats. Een gezellige drukte. Moet even wennen want voor mij is dit lang geleden. Vanwege de slechte luchtkwaliteit kunnen de kinderen helaas niet buitenspelen. Ook wordt de geboorte van de kleine Emily, inmiddels 2½ week oud, gevierd. Er komen enkele Nederlandse tradities voorbij; cup cakes (bij gebrek aan beschuiten, hier niet te krijgen) met roze muisjes, uitblazen van de kaarsjes op de verjaardagstaart en het toezingen. In het begin is al de aandacht voor Julius wat onwennig maar al gauw wordt het een onvergetelijke verjaardag.

Na het avond eten ga ik meteen met Jack naar beneden. We zijn uitgenodigd voor de 2e borrel van Parkside Serviced Suites by Lansons Place, waar we nu inmiddels 7 weken wonen. Elke maand houden ze een Happy Hour. Dit keer is er wat te vieren. De service flat bestaat 2 jaar. Ze hebben het weer aardig georganiseerd compleet met champagne en taart. Een openingswoord door de grote baas en een gezellig samen zijn met andere bewoners. Ook wordt de opening van de World Cup Football ingezet. Op een groot bord worden alle uitslagen bijgehouden. Jammer dat vanwege het tijdsverschil met Rusland de wedstrijden voor ons vanaf 23.00 uur pas te zien zijn. Dan maar de herhalingen bekijken.

Woensdag 13 juni. Onze koffers hebben we zo gepakt voor de trip naar Maleisië. We hebben een hele dag (15 uur van deur tot deur) reizen voor de boeg. Vertrek om 8.30 uur met de metro (45 min.) naar het vliegveld. Je hebt 2 vliegvelden in Shanghai wij vliegen vanaf Hongqiao. Doordat Jack zoveel reist is hij platinum member wat zo z’n voordelen heeft. Je wordt als VIP behandeld. Hoeft niet in lange wachtrijen en kunt gebruik maken van de business lounge waar een rijke keuze aan hapjes en drankjes is. Zo ook heerlijke relax stoelen. Onze eerste vlucht duurt 1½ uur naar zuid China z’n 1300 KM naar de stad Guangzhou waar we overstappen. We hebben een paar uur voor de volgende vlucht. Te kort om de stad in te gaan maar genoeg voor mij om mijn ogen dicht te doen in een relaxstoel, ben namelijk helemaal niet fit. Net nu een flinke verkoudheid onder de leden. Ben nooit ziek.. zal je zien. De tweede vlucht duurt 3½ uur naar Kuala Lumpur. Na 50 minuten met de taxi zijn we om23.30 uur in ons zeer luxe Pullman hotel waar we 2 nachten verblijven. Jack heeft door de jaren heen heel wat hotel-punten verzameld waar we nu mooi gebruik van kunnen maken.

Donderdag 14 juni. Een spannende dag voor mij. Jack heeft zijn werk afspraak en ik ga Kuala Lumpur verkennen. Uit ervaring weten we inmiddels dat je dit het beste kunt doen door middel van een fietstocht onder begeleiding van een lokale gids. Met veel moeite was het Jack nog gelukt om deze 3 uur durende trip “The Hidden Secrets” te boeken.  Ik laat me door een taxi op de ontmoetingsplek afzetten en tref daar Leon, een Maleisiër van Chinese afkomst, met fiets. De komende 3 uur laat ik me leiden door een labyrint van verscholen doorgangen en steegjes waar het oude en nieuwe Kuala Lumpur (KL) samen komen. We beginnen op het Dataran Merdeka Square, waar de vlag aan een 100 meter hoge stok hangt wat de onafhankelijkheid, na 150 jaar Britse overheersing, weergeeft sinds 31 augustus 1956. We zien het Sultan Abdul Samad gebouw, waar vroeger de Britten verbleven. Zo ook The Royal Selangor Club, waarvoor een groot cricket veld. Ook ligt aan het plein het Kuala Lumpur Memorial Library en St. Mary’s Cathedral. Ik maak bij elke stop grondig gebruik van mijn telefoon om foto’s te maken en alle informatie van Leon tot me te nemen. We volgen onze route en komen bij de Masjid Jamek Moskee, de oudste in de stad. Helaas vanwege het Suikerfeest deze week gesloten voor toeristen. Hij is gebouwd op het punt waar 2 rivieren samenkomen en KL ontstaan is en nog in zeer goede staat. De volgende stop is bij de Sin Sze Si Ya Temple, de oudste Chinese Taoïstische tempel van KL (1864). Het is er een drukte door gelovigen die hun goden willen vereren door het aansteken van wierook, offers brengen en hun gebeden doen. In dezelfde straat gaan we naar de Sri Mahamariamman Temple, de oudste Hindoeïstische tempel van KL.  Ik bof want er vindt net een ceremonie plaats door priesters waar ik deel uit van mag maken. Wat een beleving. Hierna weer op de fiets terug in de werkelijkheid waar het leven in de straten door raast. Al snel moeten we afstappen en banen we te voet een weg door China Town. Ik word overladen door de geuren van de eettentjes, roepende Chinezen die hun koopwaar vanachter hun kraampjes aanprijzen en vooral de kleurrijke multiculturele mensen massa. Mijn zintuigen worden aardig op de proef gesteld. Leon neemt me mee naar een Chinese gezondheidskliniek waar op traditionele wijze de kruiden worden afgewogen om soep van te trekken om de kwalen en ziektes van de mensen te verhelpen. Als afsluiting van deze zeer indrukwekkende tocht laat de gids mij een traditionele wijk zien die nog aardig in tact is gebleven met de oorspronkelijke huizen. Wat een contrasten. Je ziet het terug op mijn foto’s. ’s Middags laat ik de belevingen van de prachtige toer, na een verfrissende duik in het zwembad van het hotel, op een bedje (33°C) bezinken.

Allen, de collega van Jack die in KL woont en van Chinese afkomst is, heeft ons voor de avond uitgenodigd. We rijden zo´n 30 minuten met de taxi naar de rand van de stad. Samen met nog zo´n 150 andere gasten mogen wij aan een groots buffet deelnemen. We zijn de enige westerlingen. Allen gaat de dag erop trouwen en dit is een van de Chinese tradities voor de avond voorafgaande aan het groots gebeuren. Zijn aanstaande vrouw Penny doet op een andere plek hetzelfde ook met familie en vrienden. Het hele feest vindt gemoedelijk plaats voor zijn huis waar hij met zijn ouders, broer en schoonzus woont. Ze hebben de helft van de straat afgezet met een grote tent. Er is een podium waar een zangeres iedereen vermaakt. We worden zeer welkom geheten en Allen neemt zelfs alle tijd voor een thee ceremonie met ons in zijn huis. Om 23.30 uur duiken we moe en voldaan na zo´n bijzondere dag ons bed in.

Vrijdag 15 juni. Na heerlijk uitgeslapen te hebben en een lekker uitgebreid ontbijt wandelen we naar de Petronas Twin Towers. Twee torens 88 verdiepingen hoog verbonden door een luchtbrug. Van welke kant je KL ook benaderd vormt dit een zeer herkenbaar beeld in de skyline. Hiervoor ligt een prachtig park waar het heerlijk vertoeven is. We bezoeken nog even het Traders Hotel op de 33e verdieping voor het panorama op de Towers en het park.

Dan is het al weer tijd om in het hotel onze spullen te pakken voor de reis naar het Maleisische eiland Penang. Het is een vlucht van 1 uur en met de taxi ritjes van en naar de hotels zijn we 4 uurtjes onderweg. Halverwege de middag op de plaats van bestemming, Batu Feringgi (strand). Een kamer met balkon en uitzicht op zee! Het echte vakantie gevoel komt meteen naar boven. De rest van de middag spenderen we met een bezoek aan het strand en lekker chillen op een bedje naast het zwembad. Deze sfeer doet ons weer helemaal denken aan Vietnam en Thailand. 's Avonds komen we via de Nightmarket, kraampjes langs de kant van de weg, bij een groot overdekt terras terecht. Hier omheen staan de eettentjes, je kunt kiezen uit allerlei Aziatische gerechten, kiest een tafel en het eten wordt bezorgd. Anderen voorzien je weer van een drankje. Penang staat vooral bekend om zijn heerlijke eten wat wij alleen maar kunnen beamen. De massage op de weg naar het hotel als afsluiting van de dag, was een goede keuze.

Zaterdag 15 juni. Vandaag neemt de taxi chauffeur Indran van Indiase afkomst, die ons vrijdag naar het hotel bracht, de hele dag mee op stap om het eiland te verkennen. Om 9.00 uur worden we opgehaald voor het eerste bezoek aan de Penang Hills. Een 833 meter hoge berg waar je de top kunt bereiken met een treintje. Indran is hier bekend en koopt meteen tickets voor the fast lane. (slechts €2 duurder en het scheelt uren in de wachtrij). De uitzichten over het eiland zijn mooi. Het is er een drukte want dit weekend is zowel de vrijdag als de maandag een nationale feestdag, Hari Raya Puasa (Aidilfitri). Dit vanwege het einde van de Ramadan, het Suikerfeest, het overgrote gedeelte van de bewoners zijn Moslim. Hierna bezoeken we de grootste tempel Boeddhistische van Maleisië, Kok Lok Si  Temple. Het is een groot indrukwekkend complex met tempelzalen, altaar, en duizenden boeddha beelden. Een 7 verdieping (190 treden) tellende pagode en 100 meter hoge beeld Kuan Yin “Goddess of Mercy”. Het is lunchtijd en onze privé gids neemt ons mee naar een Indiaas restaurant in Little India. Een wijk in de hoofdstad van Penang, George Town. Daar laten we de Indiaase gerechten ons heerlijk smaken. Als afsluiting van onze tour maken we een wandeling door een gedeelte van de stad wat vooral bekend staat om de Street Art. Muurschilderingen door backpackers in het verleden aangebracht. Zeer bijzonder. Inmiddels is de temperatuur naar 36◦C opgelopen en weten we weer hoe dat ook al weer voelt in een tropisch land. Op de weg terug naar ons hotel komen we nog langs monumentale gebouwen die door de UNESCO goed bewaard blijven. Heel wat highlights op dit eiland. Maar helaas wij blijven maar 2 nachtjes en zijn Indran zeer dankbaar dat hij ons aanbood om de mooiste plekken te bezoeken. Het einde van de middag strijken we nog even naast het zwembad neer. Op aanbevelen van de gids gaan we bij zonsondergang eten bij de strandtent Bora Bora. We treffen het want we kunnen nog een voetbal wedstrijd meepikken op groot scherm. In het weekend beginnen de wedstrijden eerder. Wat een dag zo veel gezien en beleefd.

Zondag 17 juni. Na het ontbijt meteen op weg naar het vliegveld voor de return vlucht naar KL. We komen om 13.00 uur aan in het hotel en hebben nog een hele middag en avond voor ons. Jack reist erg veel, komt in hele grote en mooie steden maar heeft helaas weinig tijd om ze echt te bezichtigen. Zo ook kent hij KL nauwelijks. We gaan al wandelend door het gedeelte van de stad dat ik op de fiets heb afgelegd en laat hem de mooie en indrukwekkende plekken zien. Ook sluiten we de middag weer af met een duik in het zwembad van ons hotel. Er staat nog een highlight van KL op ons programma, “the best till last”. Namelijk een Lounge bar op een Heli-platform op de 34e verdieping van een hotel. Een onvergetelijke ervaring. Het 360° uitzicht gaat over de hele stad en is schitterend. Onder het genot van een drankje en prettige muziek sluiten we hier onze geslaagde short break af. Nu heb ik genoeg informatie om aan mijn nicht Merel toe te sturen. Zij gaat samen met haar vriend een rondreis door Maleisië maken en sluit de reis af op een eiland. Mijn verkenning is geslaagd!

Maandag 18 juni. Vandaag staat weer de hele dag in het teken van reizen. Om 4 uur op voor onze terugreis van de eerste vlucht van 4 uur om 8.00 uur naar Shanghai met 1 overstap. Tussen de twee vluchten door hebben we wel 4 uur. Meteen het (achteraf) idiote plan gemaakt om de stad Changsha te bezoeken. Voordat we onze koffers hebben ingecheckt, rugzakken in de lockers en eten, zijn we al 1 uur verder. We pakken de MAGLEV, hoge snelheids trein en stappen in de metro. Oeps al weer 1½ uur verder. Ons plan moeten we gezien de tijd bijstellen en stappen eerder uit de metro. We komen bij een shoppingmall uit. Het is 36°C dus naar binnen voor een drankje en weer retour met de metro en de trein. Zo kun je je ook verkijken op de tijd en afstanden. Jammer maar wel weer een ervaring rijker. Om 17.00 uur weer in het vliegtuig voor het laatste stuk van 2 uur vliegen en landen op Pudong het andere vliegveld van Shanghai. Uiteindelijk zijn we mooi om 21.00 uur thuis om nog voor het naar bed gaan een tweede helft van een wedstrijd af te kijken. Maar liefst 17 uur onderweg geweest, ja hoor de afstanden zijn immens in Azië.

Dinsdag 19 juni. Jack naar kantoor en ik schrijf mijn blog. Laat de mooie week nog eens passeren. Velen van jullie zijn benieuwd naar onze huizenjacht vorderingen. Het contract voor het appartement met tuin hebben we inmiddels ontvangen. We gaan het bestuderen en ondertekenen. Dus kan er eigenlijk niets meer mis gaan, het is nu voor 99 % zeker. Een goed vooruitzicht. Ook hebben we bericht gehad van het verhuisbedrijf. De container met onze spullen is met de boot op 14 juni vertrokken en wordt ongeveer 10 juli in Shanghai verwacht. Dat zou helemaal mooi uitkomen als we 22 juli in ons appartement kunnen. 12 dagen de tijd om in te klaren, zou mooi zijn. We zullen het zien.

Lieve mensen, via deze weg wil ik alle geslaagden van harte feliciteren! Wens ik iedereen nog succes met de laatste weekjes werken voordat de welverdiende zomervakantie voor de deur staat! Tot mijn volgende blog deel 11!

Veel liefs, Lenneke

PS. Fijn dat jullie zoveel reacties plaatsen op mijn blog. Vergeet niet dat alle 86 volgers het kunnen lezen. Heb je meer persoonlijke berichten dan kun je ze ook naar mij mailen of appen. TIP als je boven in de balk op foto’s klikt kun je ze allemaal eens door scrollen.

1. Lia:
    19 juni 2018
    Een mooie ervaring in de
    twin Towers vooral de snelheid waarmee je naar boven gaat vonden wij tenminste
    Groetjes
  2. Ton van Overbruggen:
    19 juni 2018
    Fijn om weer iets van je te lezen, Lenneke !
  3. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Wat een indrukwekkende reis. Ik had al gehoord dat het daar zo mooi is, maar jij beschrijft het wel heel precies allemaal. Super!! Soms lijkt het net of ik er zelf bij ben, zo mooi jij het omschrijft. Blij te horen dat jullie geslaagd zijn met je appartement. Nu inderdaad maar hopen dat je spullen op tijd daar zijn, dan kan je met het inrichten beginnen. Tot volgende week maar weer.
    Groetjes
  4. Anke:
    Ha Len!
    Weer leuk om te lezen. Wat een belevenissen. Echt genieten. Hier inderdaad bezig met de laatste loodjes.... de vakantie is in zicht.
  5. Marja Van Der Vliet:
    20 juni 2018
    Hoi Len, weer heerlijk om te lezen, fijne week
  6. Lian van berlo:
    20 juni 2018
    Hoi Len, ik liep wat achter met de verhalen, dus net even in mijn pauze weer helemaal bij gelezen. Geweldig! Ik kan het allemaal goed visualiseren, zie je lopen, fietsen, eten etc.
    Wat 'n avonturen, heerlijk!
    Fijn ook dat het gelukt is met appartement, mooi vooruitzicht.

Dikke kus,
    Lian & Ton
  7. Janneke en Mario:
    22 juni 2018
    Heerlijk om mee te beleven in jullie drukke reizen wat altijd eindigt in een mooie rust punt. Geeft een goed gevoel. Hoop dat je niet teveel last heb gehad van je verkoudheid.