Lenneke in Shanghai deel 18

13 augustus 2018 - Shanghai, China

Hoi beste blog volgers,

Het is maandag 13 augustus. Jack is net de deur uit voor een dagje kantoor .Mijn kopje thee voor me en Sky Radio aan. Wel apart om in de ochtend de nachtuitzendingen te beluisteren. Buiten stormt het vreselijk. Mijn plantje van de tuintafel maar even veilig op de grond gezet. Ik kijk terug op de week die gepasseerd is.

Dinsdag 7 augustus. Bij het uitpakken van de dozen vorige week kwam ik ook een loodzwaar metalen standaard tegen van een plaatwerker. Het was een cadeau voor Jack bij zijn 25-jarig jubileum.(Al weer 5 jaar geleden) Ik werd even wakker geschud toen ik de datum zag op het plaatje. Aangenomen op 15 augustus 1988!! Dus al weer 30 jaar in dienst. Proficiat Jack! Een mooi moment om jullie over zijn werk te vertellen. Jack is actief bij een bedrijf die machines maakt voor de voedingsindustrie, vleesverwerkende machines. Ooit (zo’n 60 jaar geleden) begonnen als Koppens door (Nellie en Wim) in Bakel, na vele overnames nu GEA. Jack heeft als verkoper door de jaren heen over een groot deel van de wereld gereisd. Daarna 6 jaar in Engeland doorgebracht. We zijn met z’n tweeën in 1990 naar Milton Keynes verhuisd en kwamen in 1995 net z’n vieren terug. Een hele mooie tijd met fijne herinneringen. Daarna heeft Jack 1 jaar in Japan gewerkt, 1½ jaar in Turkije en 2 jaar in Beijing. Jack ondersteund compleet en complexe, turn key (all in) projecten van industriële machines. Hierbij heeft hij overleg met voedingstechnologen, technici, architecten, financiële deskundigen en consultanties. Zijn einddoel van een nieuw project is om een ‘draaiende’ fabriek te maken. Hierbij zijn producten en processen op elkaar afgestemd waarbij producten, capaciteit en kwaliteit moeten voldoen aan internationale maatstaven. Dit zijn fabrieken die bijvoorbeeld hun producten leveren aan Mc Donalds, KFC, Subway en de supermarkten. Jack stuurt in Azië 10 verkopers aan waarvan er 5 in Shanghai gestationeerd zijn. De overige in Maleisië, Thailand, Indonesië, Taiwan en Filipijnen. Dit betekent dat hij nog wekelijks 1 of twee dagen op kantoor werkt, op reis is om zijn klanten te bezoeken of vanuit thuis werkt.

Deze aanleiding vond ik een goed moment om het bedrijf vandaag hier maar eens te bezoeken. Samen met Jack om 8.00 uur met de metro mee, 1 keer overstappen en 45 minuten later op het eindstation. We boffen zo vroeg in de ochtend is het op deze route nog niet zo druk en kunnen we zitten. Na een wandeling van 10 minuten op de plaats van bestemming. Een groot bedrijf waar wel zo’n 600 mensen werken. Naast Food Solutions, de afdeling van Jack, heeft het op deze locatie nog zo’n 4 afdelingen meer. Hier heeft Jack weinig mee te maken maar het zit wel allemaal onder 1 dak. Ik krijg een rondleiding, maak kennis met de grote baas en wat collega’s en geniet van een kopje koffie. Het bedrijf groeit hier echt uit z’n jasje vertelt Steve, de grote baas. Ik ben verbaasd over de rust, ruimte en netheid. Alles volgens de internationale maatstaven. Daarna moet Jack echt aan de slag en vervolg ik mijn programma van deze dag.

Ik bof dat er een Mobike (huurfiets) aan de overkant van de straat staat. Zwemmen met Angela bij haar op de compound, is de planning. Na fietstocht van een half uur kom ik, met behulp van de navigatie op mijn telefoon, kletsnat bezweet aan. De temperatuur is 35 ͦC en met een gevoelstemperatuur van 43 ͦC. Simon, Engelse collega van Jack, en Angela hebben er bewust voor gekozen om dicht bij het werk te gaan wonen. Ik ben blij dat wij anders gekozen hebben, hier valt zo weinig te beleven. Ik geniet weer volop van mijn baantjes trekken en daarna de lunch bij Angela. Voldaan en met weer een nieuwe ervaring in de middag eerst op de fiets naar het station en daarna met de metro naar huis.

Woensdag 8 augustus. Vandaag komt een klusjesman wat stekkerdozen vervangen die niet naar behoren werken. We hebben nog geen deurbel, moeten nog een bouwmarkt ontdekken, dus wordt er op de deur geklopt. Ik ben bezig en ‘schrik’ van het geklop. Verplaats mijn voet en zet zo met een grote stap mijn tenen tegen de stenen kruk aan. Oeps.....zo pijnlijk. Flink gekneusd, hartstikke blauw en dik. Als de klusjesman klaar is toch maar even met ijs koelen. Hier heb ik de komende dagen nog aardig last van. Verplicht met een boek op de bank. Gelukkig nog pijnstillers en een zalfje in huis. Binnenkort toch maar een EHBO-doosje in orde maken.

Donderdag 9 augustus. Jack werkt vanuit thuis vandaag. Heel fijn kunnen we samen tussendoor naar de IKEA. We hebben nog het een en ander nodig. Met mijn bezeerde teen lukt fietsen aardig maar lopen....Ik word blij te horen dat de tropische regenbui die ik weken geleden naar jullie gestuurd heb eindelijk is aangekomen.

Vrijdag 10 augustus. Vandaag tijd voor huishoudelijke klusjes, kortom wassen, strijken en poetsen. Moet ook gebeuren. Probeer mijn nieuwe, 2e hands, stofzuiger uit. Goed gekeurd. Kom erachter dat we een makkelijke woning hebben om schoon te houden, ook weer een prettige bijkomstigheid. Poetsen is nou niet mijn meest favoriete bezigheid maar met mijn Cd's op flink volume maakt deze klus een stuk aangenamer. De meeste expats hier hebben een ‘aie’, huishoudelijke hulp. Maar ik heb tijd genoeg om het zelf te doen.

Van de week heb ik toch maar een knoop doorgehakt en mezelf aangemeld voor een taalcursus Chinees. Vandaag mijn eerste les, online. Een uur lang met juf Lisa. We oefenen de uitspraak van de klinkers, enkele zinnetjes en de getallen. Poeh, nou weet ik weer waarom ik het zolang heb uitgesteld. Het is erg pittig. Toch ben ik blij dat ik een begin heb gemaakt. Het eerste deel is 6 weken, elke dag 1 uur les en dan z’n 2 uur huiswerk. Terug in de schoolbank...wel weer heel erg wennen. Het voordeel is met Lisa dat ze erg flexibel is. We spreken de lesuren per week af, kan nog eens verzet of afgezegd worden. Een lesboek wordt opgestuurd. De komende weken wordt mijn zelfdiscipline getest. Ik zie er wel de noodzaak van in. Zou zo fijn zijn als ik een praatje kan maken met de lokale bevolking.

Zaterdag 11 augustus. We hangen wat wandversiering op. Voor de grote, zware stukken moet een klusjesman komen om te boren. Het wordt er al meteen een stuk gezelliger op. Vandaag zoeken we onze vakantie uit. We gaan de laatste week van augustus naar Guilin en de eerste week van september naar het eiland Hainan, beide in China. Guilin staat bekend om zijn mooie natuur en op Hainan gaan we echt relaxen. Over 2 weken is het al zo ver, fijn om er naar uit te kijken.

Zondag 12 augustus. Het valt er de hele dag met bakken uit. Ons regenprogramma is het voor de eerste keer bezoeken van de Decathlon, 4 metro haltes verder op. Moest nog op zoek naar een zwembrilletje en badmuts. Zo ook wordt onze loopkleding aangevuld. Zag er een goede stadsfiets voor nog geen €130,- Ga er eens goed over nadenken om deze aan te schaffen. Net wat praktischer dan de huurfietsen. Fijn om vandaag weer met de kinderen te face-timen, zijn we weer helemaal op de hoogte. Zo is er weer een week voorbij.

Dadelijk mezelf weer voor de I-pad installeren voor mijn 2e les Chinees. Hoop dat de juf Lisa(29 jaar) tevreden is over alles wat ik al geoefend heb.... Zijn de rollen omgedraaid. Ik wens degene die nog een laatste weekje vakantie hebben veel plezier en goede voorbereidingen voor het nieuwe schooljaar! Tot Blog 19, veel liefs Lenneke!

1. Dorethé:
    Hoi Lenneke.
    Wat gaat de tijd toch snel. Zo is er weer een week voorbij dat je je blog schrijft en voor Jack alweer 30 jaar met zijn werk. Mijn moeder zegt iedere keer “als je ‘s maandag heel diep zucht, is het al weer vrijdag”. Haha. Knap van je dat je met je Chinese les bent begonnen. Ik hoop voor je dat je het snel onder de knie krijgt. Maar jou kennende komt dat goed. Hoop dat het snel beter gaat met je voet en tot volgende week. Groetjes
  2. Gerlaine van Dijk:
    13 augustus 2018
    Ha Len, leuk om je blog weer te lezen en te horen dat het goed met jullie gaat. Groetjes aan Jack, liefs Gerlaine
  3. Jolanda Scheepers:
    Hallo Lenneke,

Hier een berichtje vanuit Peppelrode.
    Ik print iedere week het reisverslag uit voor Susan. Maar je weet dat ze hier af en toe door het hele huis "vliegt" en dat het soms lastig is om haar te "vangen". Maar ze leest het iedere week en kijkt er ook naar uit. Fijn dat het goed met je gaat. Susan vindt het nog steeds erg jammer dat je zo ver en zo lang weg bent, maar is iedere keer blij iets van je te horen. Ze klampt dan een medebewoner of vrijwilliger aan die jouw verhaal dan aan haar voorleest.

Heel veel groetjes uit Eindhoven.
  4. Annie:
    13 augustus 2018
    Was weer leuk om te lezen. Chinese les, knap hoor. Ik weet dat Erik-Jan er ooit mee begonnen is maar, ondanks zijn talenknobbel, er ook weer mee gestopt is.Veel verschillende klanken voor een woord geloof ik.Veel succes er mee. We horen het wel als jullie weer terug zijn! Wij zijn gisteren na 5 weken teruggekomen uit Frankrijk en zijn al weer bijna op orde en dus weer aan vakantie toe!! Ha Ha! Groetjes van Hans en mij.
  5. Marja Van Der Vliet:
    14 augustus 2018
    Weer heel leuk om te lezen, na een weekendje naar Zeeland wel iets later dan normaal. Fijne week, groetjes Marja
  6. Jolanda Scheepers:
    Lenneke,

Zou jij mij jouw prive-mail-adres door willen geven? Ik wil je iets prive vragen?
  7. Neelke:
    Ha Len,
    Succes met je Chinese les. Leuke plaatjes van je huis. Wat fijn dat je 2 vakanties geboekt hebt....ik ben heerlijk aan het genieten van de laatste vakantieweek en natuurlijk ook weer voorbereidingen treffen op school.
  8. Jolanda Scheepers:
    15 augustus 2018
    Hoi Jolanda, fijn dat je je zo bekommert om Susan. Bedankt voor jouw reactie op mijn blog. Mijn mail adres is [email protected]. Wil je Susan de groetjes doen van mij.
    En vertel maar dat ik haar ook mis!
  9. Janneke en Mario:
    15 augustus 2018
    Auw Lenneke, ik voelde de pijn. Snel beterschap zodat je met je vakantie geen last meer van hebt. Huisje ziet er heel gezellig uit. Succes met je taal les. Ben benieuwd.