Lenneke in Shanghai deel 19

21 augustus 2018 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Het is voor mij maandagavond 20 augustus, 20.20 uur. Ik ga aan mijn 2e poging beginnen om blog deel 19 te schrijven. Wat is er namelijk gebeurd. Mijn laptop heeft kuren vandaar dat ik vanochtend op de laptop van Jack ben begonnen. Het is een Apple dus werkt anders dan een Android. Na 4 uur werken en regelmatig opslaan, het ging vandaag wat moeizaam en had toch heel veel tekst, wilde ik mijn verhaal van Word overzetten op mijn web site. Daar ging het mis, ik drukte i.p.v. op command C, op control X. Alles kwijt. HELP! Maar geen paniek hoopte dat mijn persoonlijke helpdesk de tekst weer voor de dag kon ‘toveren’,helaas. Dus diep inademen en weer opnieuw. Nu zit alles nog redelijk in mijn hoofd. Lang leve de techniek!

Vanochtend was ik later begonnen dan normaal daar ik eerst mijn 7e les Chinees had. Ik sta bij Lisa elke ochtend om 8.00 uur ingepland. Ik installeer me dan met I-pad, lesboek, aantekeningen boek, telefoon en de cursusmap van Regina Celie (als naslagwerk) aan de keukentafel. De les is 1 op 1. Wel prettig die volledige aandacht maar als het niet zo wil lukken kan ik mezelf erg ongemakkelijk voelen. Zij belt mij, ik maak haar klein en zet haar dan in de hoek van het scherm. Niet voor straf maar omdat ze me tijdens de les praatplaten stuurt als lesmateriaal om dialogen te oefenen die op mijn scherm verschijnen. Ze begroet me meteen in het Chinees om zo een eerste gesprek(je) “uit te lokken”. De eerste week was pittig. Maar goed dat ik voordat ik met de cursus begon meteen voor 6 weken had betaald anders was ik na de 3e les al afgehaakt. Wat helemaal niet in mijn aard ligt. Het moeilijke zit hem in de uitspraak. Het Chinees, Mandarijn, kent namelijk vier klanken. Het soort streepje boven een klinker bepaalt de klank. De 1e klank is hoog en vlak en moet je langer aanhouden. De 2e is een stijgende klank van laag naar hoog. De 3e is een lange klank, eerst dalend, daarna stijgend. De 4e is een dalende klank, kort en sterk. De neutrale klanken zonder streepje zijn licht en kort. Oeps…haak je nu al af? Snap het helemaal. Maar als je een woord verkeerd uitspreekt kan het zo maar iets anders betekenen. Het schrift heet Pinyin, ons alfabet, later komen er de karakters bij. Ik volg niveau 1. Dit is een lesboek waar je zo’n 40 lesuren voor nodig hebt, zo’n 8 weken. Zo’n intensieve les heeft ook zijn voordeel. De tijd vliegt voorbij. Voordat ik er erg in heb zegt Lisa; “Your homework for tomorrow is…” Mijn vriendin, Irene (28 jaar) is zeer fanatiek in april ook op deze manier begonnen en gaat in oktober al op examen voor niveau 3. Hierbij moet je zelfs al 600 karakters kennen. Ik vind het ontzettend knap en neem mijn petje voor haar af. Dit is echter niet mijn doelstelling. Voor die 3 jaar dat ik hier ben wil ik graag kunnen bestellen in een restaurant, de weg vragen, een taxi chauffeur aanspreken, mijn boodschappen doen en een (summier) praatje maken met de lokale bevolking. Dus ik zie wel gaande weg hoelang ik wil doorgaan. De lessen hebben ook audio oefeningen en dialogen. Daar moet ik nog mee aan de slag als huiswerk. Dat neemt elke dag ook zo’n twee uur in beslag. Morgenvroeg maar een uurtje eerder opstaan. Ik merk het belang wel. Hoe beter ik me voorbereid hoe prettiger de les verloopt en ik na afloop een voldaner gevoel heb. Maar daar heb ik dan ook alle tijd voor. Vandaag kreeg ik zelfs complimenten over mijn ’prestaties’. Maar ja dan denk ik ook in mijn achterhoofd dat zegt ze natuurlijk tegen elke cursist. Ook merk ik door de langzame uitbreiding van de woordenschat, de woorden blijven moeilijk hangen, dat het stapje voor stapje z’n vruchten afwerpt. De Chinezen vinden het zo knap als je (een woord) Chinees tegen ze spreekt. Dat stimuleert en motiveert wel. Genoeg hierover nu weer even terug.

Dinsdag 14 augustus. Zoals jullie wekelijks kunnen lezen gaat het goed met mij hier. Ik heb al aardig wat vriendinnen, ben bekend in de buurt en kom mijn tijd goed door. Maar als je dan een bericht van thuis krijgt dat het met een dierbare minder gaat verandert er veel. Zo kreeg ik een berichtje van een hele goede vriendin dat ze onverwachts voor een operatie opgenomen moest worden. Blijkt die mislukt te zijn en de volgende dag voor een herstel operatie alsnog naar het AMC (A’dam) moest. Dan pas voel je dat je echt ver weg zit en het liefste even over zou willen springen voor een dikke knuffel, grote bos bloemen en een praatje. Gelukkig hebben we dagelijks app contact gehad, zo fijn. Daar moet ik nog wel mee leren omgaan. (Inmiddels gaat het redelijk goed met haar en mag ze vandaag (20-8), na 1 week, weer naar huis) Ook prettig is dan dat ik hier lieve mensen om me heen heb waar ik mijn verhaal kwijt kan, een luisterend oor.

Had ik al verteld dat we lid zijn geworden van de sportschool hier? Het heet Tera Wellness en is dagelijks van 10.00 uur tot 22.00 uur geopend. Het is onderdeel van een hele grote keten hier in China. Elke dag worden er wel 8 groepslessen gegeven. Ik probeer er zoveel mogelijk verschillende mee te maken zodat ik daarna kan kiezen waar ik uiteindelijk wekelijks naar toe wil. Vandaag neem ik deel aan de spinning klas. Voor mij niet vreemd daar ik deze lessen 1,5 jaar lang bij Body Business in Helmond heb gevolgd. Ik ben hier samen met een vriendin mee gestart met als doel om goed getraind voor de dag te komen voor onze fietsweek met  9 vriendinnen (Petit Tites)in mei 2016 in de Loire (Frankrijk). De tocht ongeveer zoals beschreven in Zadelpijn en ander damesleed. Onvergetelijk en zeer geslaagd. De mooie herinneringen zijn terug te lezen in een reisverslag en fotoboek. Voor deze les moet ik me vooraf aanmelden i.v.m. met het aantal fietsen (17 stuks) die ze hebben. De instructeur geeft les in het Chinees en heeft er een flink tempo in. Gelukkig kan ik aardig observeren en zie precies wanneer ik moet versnellen of op mijn pedalen moet staan. Het is 45 minuten heerlijk intensief en ik kom drijfnat van de fiets. Geslaagd dus.

Woensdag 15 augustus. Vandaag stap ik meteen na mijn Chinese les in de taxi (20 KM) naar Marie-Therese. We hebben elkaar al een paar weken niet meer gezien en ik wil de spullen die ik van haar geleend heb terugbrengen. Dit daar onze container een week later aankwam en we hier in de woning niets hadden. Jean en Marie-Therese zijn echte Bourgondiërs dus wilde ik als bedankje wat lekkers geven. Op de afdeling imported food in de supermarkt had ik zo een lekker (mag wat kosten) kaasplankje samengesteld. Het werd erg dankbaar in ontvangst genomen. Na een lekkere lunch en nog niet uitgepraat maar wel voldaan elkaar weer gedag gezegd.

In de avond volgde ik mijn 2e groepsles, Jazz-dans. Ook voor mij niet vreemd daar ik vroeger samen met mijn zussen bij het GIKO in een danszaal in het (oude) Speelhuis ook enkele jaren les heb gevolgd. Ik hoefde mezelf vooraf niet aan te melden daar de danszaal groot genoeg is. De instructeur gaf les in het Engels. Misschien omdat hij mij als Westerse nieuweling achterin had gespot. Het bewegen op muziek heb ik altijd al als erg prettig ervaren zo ook vanavond. Maar mijn outfit blijft droog en de erg snelle op elkaar volgende danspasjes liggen me niet zo. Dus weer een ervaring rijker.

Donderdag 16 augustus. Ik merk dat de taalcursus aardig wat tijd in beslag neemt. Vandaag alleen nog maar uitgebreid boodschappen gedaan voor morgen. We krijgen eters. Het blijkt toch elke keer weer een zoektocht te zijn om alle ingrediënten te vinden. Zoals pijnboom pitjes, paneermeel, sesamzaad. Hiep hiep hoera voor Google Translate! Toch weer een uitkomst. Je kunt in het Nederlands je woorden intypen of inspreken op je telefoon en het Chinees ‘rolt’ er zo uit. (Waarom dan zo’n moeilijke cursus Chinees? Hoor ik jullie denken) Tijdens mijn 3e groepsles vergezelt Jack mij. Een 2e spinning klas. En jawel hoor ook hij is na 45 minuten zeer intensieve inspanning enthousiast. Mooi toch.

Vrijdag 17 augustus. Vanochtend heeft Jack een afspraak bij een (Ned.) orthopeed in het ziekenhuis. Hij heeft al maanden last van zijn hak. Na onderzoek blijkt het een botvergroeiing te zijn. Er zijn allerlei ’lap’-middeltjes maar een kleine operatie (wegschrapen van het overtollig bot) is onvermijdelijk. Toch maar inplannen dan.

Ik stap na mijn les meteen in de metro om naar “Lilliput” te gaan. Een indoor kinder speelpaleis waar ik Marlijn tref. De tropische bui van een hele dag heeft haar, met haar 2 zoontjes (van 2 en 4 jaar) en baby van 3 maanden, hier naar toe geleid. De kinderen vermaken zich prima in de ballenbak, verkleed ruimte, keukentje, Brio-trein, klim- en klauter toestel en noem maar op. Het personeel houdt ondertussen het materiaal en de kinderen in de gaten.Het kost wat maar dan heb je ook wat. Heel prettig kunnen wij ondertussen onder het genot van een bakkie ’bij-kletsen’ want we hebben elkaar, vanwege hun vakantie in Nederland, al weken niet meer gezien. In de middag ben ik druk met koken. Ik ga onze gasten een Griekse maaltijd voorschotelen. Zo fijn dat ik weer gebruik kan maken van een oven om de Moussaka in te bakken. Het is weer eens een super gezellige avond als vanouds waarin we veel gelachen hebben. Heerlijk, dat doet je goed.

Zaterdag 18 augustus. Ik ben al vroeg uit de veren. Heb me namelijk ingeschreven voor een informatie ochtend voor nieuwelingen in Shanghai. Deze sessie is echter wel aan de andere kant van de stad. Voor mijn 1,5 uur reizen met de metro en taxi. Het programma zit goed in elkaar. Er zijn zo’n 10 sprekers met belangrijke informatie. De onderwerpen waren; waterkwaliteit, luchtkwaliteit, bankzaken, voedsel, cultuur shock, internet, ziekenhuis enz. Allemaal interessant maar voor mij, nu 4 maanden in China, weinig nieuws. Ik had me de reis kunnen besparen. Ben wel weer een ervaring rijker. Op de terugweg tref ik Jack halverwege om een bureau stoel, 2e hands, op te halen. In de ochtend had hij al een mountainbike opgehaald. Ja hoor voor weinig geld. Die tweede hands markt is booming business. In de avond ontdekken we een voor ons nieuw restaurant, Japans. Heerlijk en nog geen 15 minuten lopen bij ons vandaan.

Zondag 19 augustus. Op tijd op en met mijn huiswerk aan de slag. Vraagt Jack of ik mee ga voor onze favoriete fietstoer, langs en over de rivier. Hij wil natuurlijk zijn ‘nieuwe’ fiets uitproberen. Voor mij is die keus niet moeilijk. Na zo’n 30 KM en 2,5 uur weg te zijn geweest, met een koffie stop bij Bunny Drop, snel de douche in. Want voor de middag hebben we ingeschreven voor “Grillen in het Groen” georganiseerd door de Nederlandse Vereniging in een prachtig park aan de andere kant van de stad. Het is een ‘welkom terug event.’ Gezellig om onder het genot van een door een slager heerlijk gegrild BBQ-hapje en drankje iedereen weer te ontmoeten en ‘bij te kletsen’. Zo hebben we ook weer nieuwe mensen leren kennen.

Inmiddels is het voor mij bijna 24.00 uur. Ben blij dat het alsnog is gelukt, morgen zou ik de helft al weer vergeten zijn…Ik laat Jack, die al lang op een oor ligt, morgen mijn verhaal op de web site zetten. Durf het risico nu niet meer te nemen. De foto’s die bij dit deel horen houden jullie te goed. Moeten we nog een oplossing voor vinden. Oh ja, even tussendoor, ik heb ook nog gezellig nieuws; we wonen inmiddels 4 weken in deze woning en vandaag kregen we de 1e post, 3 kaarten uit Nederland. Daar word ik zo BLIJ van! Zaterdag gaan we voor 2 weken op vakantie hier in China. Ik weet niet of het me nog lukt om van te voren nog wat te sturen anders lezen jullie na de vakantie alles over onze avonturen in Guilin en Hainan. Lieve allemaal, ik wens iedereen een hele fijne week vooral de mensen die weer op school zijn begonnen. Geniet ervan! Liefs Lenneke

1. Marja Van Der Vliet:
    21 augustus 2018
    Wat ben je toch actief met van alles, petje af hoor. Fijne week en natuurlijk ook een hele fijne vakantie, ga er van genieten samen,'
    Dikke knuffel
    21 augustus 2018
    Ik neem mijn petje af voor je, hoor. Fantastisch hoe jij je daar vermaakt en ergens voor gaat. Whahaha, ik werd inderdaad al gek van de uitleg over de Chinese taal. Ik dacht “waar haal je het vandaan” .
    Wel leuk allemaal dat je zoveel bekenden hebt daar en dat je met het sporten je weg hebt gevonden.
    Prettige vakantie
  3. Luc:
    21 augustus 2018
    Hoi Len, ik heb afgelopen zondag je moeder nog gesproken op het -heel leuke- feestje van Rina, de moeder van Judith. Was erg leuk en wat is je moeder nog up & running. We hebben je zussen en broer 'doorgenomen'; wat een toeval dat Lies bij Hutten werkt terwijl Bob Hutten (de eigenaar) een goede zakenkennis is van Judith; ze werken regelmatig nauw samen.

Wat is je adres, dan kan ik je ook 's een kaart sturen; ik weet hoe leuk en fijn het is om iets anders te ontvangen dan digitale zaken.

Groetjes en blijf ondernemen daar,

Luc
  4. Lia:
    hoi Lenneke
    knap van je die Chinese taal alleen al het schrift daar zou ik al niet uitkomen, maar natuurlijk toch heel belangrijk als je daar woont.
    mijn neef gaat in oktober naar Sjanghai voor zijn werk (een beurs volgens mij) heb voor de grap gevraagd of ik mee kan, haha zullen we maar niet doen,
    geniet van je vakantie en tot horens
  5. Annie:
    21 augustus 2018
    lees elke keer heel graag je verhalen maar inderdaad petje af voor het leren van de taal zodat je je n beetje kunt behelpen, heel veel succes
  6. Janne:
    Hallo Lenneke,
    Wat fijn om te horen dat de Chinese taal leren zo goed gaat en dat je lekker sportief bezig bent. Veel plezier op vakantie!
    Dikke kus XXX
  7. Annie:
    21 augustus 2018
    Ha ha.. Ik zei toch dat EJ om die reden afgehaakt was met Chinees. Knap dat je toch doorzet.
    Wat ben je lekker actief bezig met andere dingen.
    Nu eerst een hele fijne vakantie gewenst. De onze zit er op.
    De scholen zijn ook weer begonnen.
    Finn voor het eerst naar het Strabrecht. Ze vindt het heel fijn.
    Hans is weer druk bezig met het open toernooi van Carolus.
    Lieve groetjes van ons, ook voor je mannetje😘
  8. Anke:
    Hey Len!
    Weer lekker sportief bezig geweest. Dat spinnen zal zeker wat voor jou zijn.
    Wat een uitdaging die Chinese les.... pfffft zo zie je maar hoe lastig het is een nieuwe, onbekende taal te leren.
    Geniet van jullie vakantie! Groetjes!
  9. Henny van een Berg:
    23 augustus 2018
    Hoy Lenneke,
    Geniet van jullie vakantie samen.
    Dat is uiteindelijk toch de bedoeling van jullie verblijf daar om ook andere gebieden/ landen te bezoeken samen.
    Voor ons is de kop er weer af en is de eerste schoolwerk weer gestart.
    En dit met nog steeds warm zomerweer.
    Groetjes Henny.
    26 augustus 2018
    Nou erg knap je doorzettings vermogen met chinese taal. Audio les is heel fijn. Was voor mij ook toen ik Nederlands moest leren. Je komt je dagen wel door met al deze activiteiten. Vast een hele fijne vakantie en Jack de groetjes van ons.
  11. Marijke:
    27 augustus 2018
    Hoi Lenneke, eindelijk dan een berichtje van mij. Je hebt van Mila en Hanny al gehoord dat 2018 geen goed jaar is voor mij. 14 augustus overleed mijn vader en nu komt de zorg voor mijn moeder op ons neer. een nog drukkere periode komt er dus aan. fijn dat alles goed gaat daar. bedankt nog voor je kaart. ik wens jullie een fijne vakantie!!
  12. Ine Kemper:
    29 augustus 2018
    Hoi Lenneke, ik heb de link doorgekregen van Shirley.
    Ik ga zeker je blogs volgen. Geniet lekker van ons geliefde Shanghai.