Lenneke in Shanghai deel 20

8 september 2018 - Shanghai, China

Beste trouwe ‘blog-volgers’,

Daar ben ik weer, terug van weggeweest. We hebben twee heerlijke weken vakantie achter de rug waarvan ik onze ervaringen graag met jullie wil delen.

Zaterdag 25 augustus. Na een reis van 7 uur (taxi-vliegtuig-taxi) van deur tot deur aangekomen in Guilin. Een stad 1250 KM ten zuiden van Shanghai in de provincie Guangxi. Guilin is bekend vanwege zijn karstheuvels. Ze zijn her en der in de stad te zien maar de meeste langs de rivier de Li, ten zuiden van de stad. Later meer hier over. Het is een toeristenstad met tien parken, die mooie heuvels en kalksteengrotten herbergen. In de avond maken we een wandeling door het centrum en om een van de 4 meren die in het hart van de stad liggen. We zien 2 mooie Pagoden midden in het meer liggen welke prachtig verlicht zijn. Het pad om de meren is als een park ingericht en sfeervol verlicht. Voor het naar bed gaan pakken we een ‘slaapmutsje’ bij “The Lakevieuw Inn” waar we al snel met andere westerlingen aan de praat raken.

Zondag 26 augustus. Om 9.00 uur worden we bij ons hotel opgehaald door Robert voor de City Tour. Het is nog vroeg dus voor het te warm wordt neemt hij ons eerst mee naar Yao Mountain. We gaan met een stoeltjes lift naar boven, voor ons vreemd in plaats van boven de sneeuw nu omhoog over het groene landschap. Op de top genieten we van een mooie panorama. Het volgende bezoek is aan een organische thee plantage. We krijgen uitgebreid uitleg over het verbouwen van de planten, de soorten thee en het plukken. Hoe de theebladeren verwerkt worden laten ze zien door middel van een demonstratie. Als afsluiting een ware thee ceremonie. Dit is aardig te vergelijken met een wijnproeverij. De prijs van een echte kwaliteit thee kan ook net zo oplopen als de prijs van een bijzondere wijn. De lunch nemen we bij een local noodle restaurant. Voor 65 eurocent per persoon waren de magen weer gevuld. In de middag staat een wandeling door Ludi Yan (De Rietfluitgrot) op het programma. We zien keurig verlichte kalksteenformaties. Jammer dat zelfs in de grot de commercie zijn weg vindt. De kalligrafeer kunstenaars verkopen er hun werk. Hierna terug naar het centrum van de stad. We kunnen nu in de pagodes die door een tunnel onder water met elkaar verbonden zijn. Als afsluiting gaan we op aanraden van Robert naar het dakterras op de 7e verdieping van het Vienna Hotel. Onder het genot van een drankje kijken we uit over de rivier de Li en de kalksteenrotsformaties er om heen. Een prachtig uitzicht.

Maandag 27 augustus. Vandaag verlaten we Guilin al vroeg en gaan met een busje een 2,5 uur durende mooie rit richting het noorden maken. Onze bagage voor 2 nachten zit in de rugzakken. De koffers hebben we in Guilin achtergelaten. We voelen ons zelf nu echte backpackers. We komen in het gebied  “Longji terrace Guilin” waar we eerst ook weer met een gondel de berg op gaan voor prachtige uitzichten over de rijstterrassen. Daarna te voet naar het dorpje Dazhaij waar we 1 nacht in een zeer eenvoudig ‘hotel’ verblijven. We laten onze rugzakken achter en hiken naar “1000 Layers to the Heaven” een pittige wandeling maar dat is het uitzicht over de rijstterrassen dan ook meer dan waard. Onderweg komen we de Miao of Hmong vrouwen tegen. Een etnische minderheid met hun eigen gewoonten en klederdracht.

Dinsdag 28 augustus. Vroeg uit de veren daar we naar het dorp Ping An gaan. In dit gebied ligt een keten van 1000 m hoge, steile bergen, die bekend staan als de Longji Titian, Drakenruggengraatterrassen. Ook daar maken we een prachtige wandeling waar we twee panorama’s bezoeken. “De negen draken en vijf tijgers” en “Zeven sterren met de maan”. Wederom onbeschrijflijk mooi, zie de foto’s.

Woensdag 29 augustus. We verlaten dit prachtige gebied en keren voor een nacht terug naar Guilin. In de middag bezoeken we Xiangbi Shan, de olifantenslurfheuvel. Het is de beroemdste 100 m hoge rots van de stad. Het is er een behoorlijke drukte maar niets tegenover twee weken geleden, na horen zeggen, toen de scholen nog vakantie hadden. Onze timing is dus prima.

Donderdag 30 augustus. Om 9.00 uur worden we door Collin opgehaald. Hij gaat ons vandaag begeleiden op een dag toer naar Yangshuo. Als eerste bezoeken we Daxu, een marktstadje. Aan de geplaveide hoofdstraat staan nog veel huizen van hout en steen van ruim 100 jaar geleden! Hierna zet hij ons af bij de rivier De Li. We maken een boottocht over de rivier op een Bamboe vlot. Deze boottocht voert door een landschap dat regelrecht uit een Chinees schilderij lijkt te komen. De ondiepe rivier laveert tussen steile karstheuvels van 300 m. die tot fantastische vormen zijn verweerd. Het doet ons denken aan de 3-daagse cruise die we in Halong Bay in Vietnam in 2015 met de jongens hebben gemaakt. Collin pikt ons weer op en neemt ons mee naar Xingping voor de lunch. Hierna vervolgen we onze weg via een prachtige toeristische route door dit mooie gebied naar Yangshuo.

We zijn op tijd in ons hotel om ons zelf klaar te maken voor het bijwonen van een show in het centrum. Deze show “Impression” is in de openlucht en wordt uitgevoerd door enkele honderden acteurs en zangers op de rivier de Li. Er is door vele professionals 5 jaar aan gewerkt om deze uitvoering tot stand te brengen. Het is een zeer fascinerende en spectaculaire show. De muziek, zang, lichteffecten vooral op de karstheuvels in de omgeving en de choreografie van de boten op het water is onvergetelijk. Het schijnt dat deze voorstelling voor een publiek van wel 1000 toeschouwers dagelijks is uitverkocht. We bedanken onze tipgever dat we nog op tijd tickets konden bemachtigen.

Vrijdag 31 augustus. Yangshuo, eindhalte van de boottocht over de Li, ligt te midden van spectaculaire karstheuvels en groene rijstvelden. In mijn Capitool reisgids China lees ik dat we het beste een fiets kunnen huren om de omgeving te verkennen. Maar helaas de regen valt er met bakken uit en is dit geen optie. De receptioniste van het hotel heeft een goed alternatief; op de scooter met een dakje (parasol/paraplu) erboven. Helemaal prima, we boffen in de middag klaart het helemaal op. We rijden een prachtige route langs de rivier Yulong He.

Zaterdag 1 september t/m 8 september. Vandaag nemen we afscheid van de onvergetelijke provincie Guangxi en vliegen (1,5 uur) naar het eiland Hainan. Dit heeft een oppervlakte net zo groot als Nederland en ligt op de hoogte van Vietnam. Het staat vooral bekend om zijn tropische stranden. Na een actieve week nu de keuze om hier nog een weekje te relaxen. We verblijven in het “Cactus Resort”, een hotel in Inca-stijl 15 minuten lopen van het 7 km lange strand aan de Yalong Bay. Het ligt 25 km van Sanya, de dichtst bij zijn de grote plaats. We worden verrast door de hoeveelheid Russen die hier verblijven. De Chinezen spreken nauwelijks Engels wel Russisch en de verkeersborden en menukaarten zijn in het Russisch. Ook hier is het hoogseizoen voorbij wat duidelijk aan de drukte te merken is. Dit is niet te merken aan de temperatuur, overdag loopt het op tot een gevoelstemperatuur van 38 graden!

We vermaken ons prima zo huren we ook hier een scooter om de omgeving te verkennen. We nemen de bus naar Sanya en fietsen daar rond. We bezoeken  “Tropical Paradise” een aangelegd regenwoud op de top van een heuvel. Je wordt met een bus naar boven gebracht vanwaar je te voet over een “Rope Brigde” (40 m hoog) balanceert, over een glazen brug en platform wandelt waar je van de mooiste panorama’s kunt genieten. Aan het strand en in de schone verkoelende zee is het goed vertoeven, wel onder de parasol want de uv-index is hoog. Op een ligbed naast het zwembad bij het hotel is het heerlijk rustig waar ik weer flink wat leeskilometers (zoals we dat op school noemen) kan maken.

We kijken terug op een zeer geslaagde, gevarieerde vakantie. Fijn om een geheel ander China te hebben mogen mee maken. Deze ervaring moedigt ons aan om zo mogelijk, in de drie jaar die we hier verblijven, nog meer van deze prachtige streken  te ontdekken. China, dit immense land, heeft zo veel moois te bieden.

Geniet van de foto’s die ik toevoeg. De moeilijkheid voor mij was om een keuze te maken uit al die prachtige plaatjes. Het zal een goed beeld geven van onze trip.

Een hele fijne week en tot het volgende blog!! Veel liefs Lenneke!!

1. Marja Van Der Vliet:
    8 september 2018
    Nou net thuis en alweer z'n uitgebreid verhaal. Goed hoor, prachtige
  2. Luc:
    8 september 2018
    Mooi verteld Len. Vraagje: kun je ook eens schrijven hoe (en hoe persoonlijk) je de verschillen ervaart tussen China en Nederland. Ben ik wel nieuwsgierig naar.

Groetjes,

Luc
  3. Annie:
    8 september 2018
    Wat geweldig Lenneke om dit allemaal mee te maken! Dan is het leven hier maar saai 😂😂.
    Wel spannend want over ongeveer 3 weken komt de baby bij Jeroen en Talitha! Lieve groetjes van Hans en mij
  4. Dorethé:
    Hoi Lenneke.
    Als je zo naar jou verhalen uitkijkt duurt twee weken eigenlijk best lang. Gelukkig had je net deze weken uitgekozen dat ik het heel druk had. Want zoals je weet moest voor de collecte weer alles in orde zijn en konden we afgelopen maandag weer flink aan de slag. Gisteren nog de afsluiting straatcollectes bij de Jumbo’s, AH en de Markt. Ik zat met Monique gisteravond te tellen en Ping .....mail....Lenneke in Shanghai. Dus de timing was perfect. Want dat ik uitkijk naar jou verhalen is zeker. Je omschrijft ook alles zo mooi en je laat zoveel indrukken achter van het land, net of we er zelf bij zijn. Nou Lenneke, tot de volgende maar weer. Groetjes
  5. Harold:
    9 september 2018
    Nog even en je kunt aan de slag als reisleidster en gids Lenneke ;) gr. Harold en Jacqueline
  6. Lia:
    9 september 2018
    Mooi verhaal en een mooi land
    je wordt wel een ervaren reiziger op deze manier leuk om te lezen
    Groetjes vanuit Deurne
  7. Janneke en Mario:
    9 september 2018
    Fijn dat de vakantie goed is verlopen. Mis alleen foto van panorma’s. Of kijk ik verkeerd😬 Veel succes met het vervolg van je taal les.
  8. Stefan:
    13 september 2018
    Geweldig weer om te lezen Lenneke; op naar het volgende blog!