Lenneke in Shanghai Deel 21

16 september 2018 - Shanghai, China

Hallo allemaal ,

Eerst even een vervelend bericht. Het is helaas de afgelopen week niet gelukt om mijn prachtige vakantie foto’s op mijn blog te plaatsen. We hebben een probleem met het overzetten van de foto’s van mijn telefoon op de computer. We zijn nog op zoek naar een oplossing. Maar dat komt goed. Ik houd er graag de spanning in. Geduld.

Maandag 10 t/m zondag 16 september. Inmiddels al weer een dag thuis van vakantie en het voelt goed. Gisteren onze fietstocht met 20 KM uitgebreid (een tocht van 50 KM gereden). Het was heerlijk met een temperatuur van onder de 30 graden.Voor de eerste keer ieder op een eigen mountainbike. Nummer twee hadden we nog net voor dat we op reis gingen op de kop kunnen tikken.Je bent met deze snelheid zo een eind weg. We beseffen dat we een prima keuze hebben gemaakt door deze aan te schaffen.

Mijn Chinese taalles heb ik ook weer opgepakt. Dat valt niet mee na twee weken bijna niets gedaan te hebben. De wachttijden op de vliegvelden (3 keer) heb ik nuttig besteed door de lessen in mijn boek te herhalen. Zo ook blijft het dagelijks in praktijk brengen van de taal een uitdaging. Lisa, mijn juf, begint het liefste meteen met een dialoog. In het Chinees! Ze legt de lat behoorlijk hoog. Echt een hele klus. Maar door mijn (zeer kleine) succes ervaringen blijf ik gemotiveerd.

Jack is meteen weer gaan reizen. Dit keer naar Taiwan. Hopelijk hoeft hij niet te veel te lopen. Zijn hak is aardig gaan  opspelen in de vakantie. Een operatie is onvermijdelijk. Deze staat dan ook voor het einde van de maand oktober gepland. Er wordt dan het te veel bot, wat door de jaren heen is aangegroeid , weggeschraapt.

De afgelopen week ben ik weer een aantal keren naar de IKEA gefietst. Over 2 weken komen de eerste logees. Ik ben aardig in de weer geweest met het beddengoed, nachtlampjes, nachtkastjes en kapstokhaken. Ook heeft de klusjesman de grote schilderijen opgehangen. De kamers zijn klaar en ik ben tevreden het ziet er best gezellig uit. ‘Hotel Shanghai’ is geopend. Ondertussen denk ik na over een aantrekkelijk programma om de dagen te vullen. Er is hier zo veel te doen en te zien, volop keus. Eerst maar eens overleggen met mama, Rens en Britt wat ze zelf willen.

Dinsdag heb ik een eerste bezoek gebracht aan de tandarts. Het was tijd voor mijn controle. Na 45 minuten reizen met de metro werd ik prettig door Tina, een Duitse tandarts, ontvangen. De behandeling verliep prima maar moet nog wel terugkomen. Te weinig tijd om de hele controle uit te voeren. Weer een ervaring rijker.

De deur van de sportschool heb ik ook weer gevonden. Heb mezelf weer twee keer uit kunnen sloven tijdens mijn tot nu toe meest favoriete lessen, het spinnen. En ja hoor van de 17 deelnemers weer gewonnen. De grootste transpiratie plas onder de fiets. Ben volgens mij ook steeds de oudste deelnemer. De ‘Body Pump’ les bevalt me ook goed. Voel daarna, door al die oefeningen met gewichten, dat ik toch meer spieren in mijn lijf heb dan ik had gedacht.

Door de wekelijks terugkerende activiteiten blijft er niet zo veel tijd over om nieuwe ervaringen op te doen. Vrijdagochtend had de Nederlandse Vereniging voor de eerste keer een museum bezoek geregeld. We waren met 10 dames. Ik ben er samen met Wilma, een nieuwe vriendin, op de fiets (45 minuten) naar toe gegaan. Het heette “Klimt Experience”. Een zeer bijzondere visuele tentoonstelling. Tijdens deze ochtend konden we het culturele met het sociale combineren. Het was een succes en nu willen ze het maandelijks organiseren.
De ‘Dutch Drinks’, de maandelijkse vrijdagavond borrel, was dit keer in ‘Kartel’. Een dakterras een half uurtje fietsen bij ons vandaan. Elke keer weer erg gezellig om weer vele bekende gezichten te zien en bij te kletsen.

Ons leven hier in onze nieuwe woning heeft al aardig vorm gekregen. Het wordt al een echt thuis. We zijn inmiddels 5 maanden in China en ik kijk tevreden terug hoe dat we het tot nu toe gedaan hebben. Het najaar komt eraan. Dit is aan de temperatuur nog niet te merken, de laatste dagen toch weer rond de 3 graden. De mensen die al langer hier wonen zeggen dat oktober de fijnste periode is. We zullen het meemaken. Daar informeer ik jullie later over.
Een trouwe blog lezer vroeg of ik eens wilde schrijven over de verschillen hier met Nederland die ik tegen kom. Daar over later meer.

Een hele fijne week en tot blog 22! Heel veel liefs, Lenneke

1. Jan:
    Hoi Lenneke.
    Groetjes uit Bangladesh ,heb daar weer n bakkerij missie ga eind deze week weer op huis aan . groetjes Jan Barten.
  2. Marja Van Der Vliet:
    Je week is weer aardig gevuld. Succes met je Chinese Les, fijne week
  3. Lian van berlo:
    16 september 2018
    Hoi Len, hier vandaag ook nog heerlijk weer en het gaat de komende dagen nog warmer worden! Vanmorgen nog een wandeltraininkje gedaan.
    Volgende week zaterdag ga ik met mijn broer 27km wandelen, Dam tot Dam wandeltocht, een behoorlijke uitdaging voor mij, maar gaat lukken.....
    Weer genoten van je verhalen, thankxx
  4. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Leuk dat je je kamers op orde hebt voor je bezoek komt over een paar weken. Je zal er wel heel erg naar uit kijken. Wel vervelend dat Jack zoveel last heeft van zijn voet. Niet te hopen dat hij daaraan geholpen wordt als je bezoek er is. (Of denk je “dan is hij ook meteen thuis”). Hihi.
    Hier ook weer druk geweest met het storten van het collectegeld en we kunnen melden dat we een goede opbrengst hadden. Gelukkig maar.
    Groetjes maar weer en tot volgende week
  5. Gerlaine van Dijk:
    Ha Len,
    Wat leuk en spannend voor jullie dat jullie mam, Rens en Britt op bezoek komen. Wens Jack veel beterschap met zijn voet. Liefs Gerlaine
  6. Marèse:
    Hi Lenneke,
    Als ik je verhaal lees probeer ik de tekst, waarin zoveel
    energie voorbijkomt , te visualiseren zodanig dat ík er ook een plannetje mee kan maken om de sport om te bewegen
    weer meer en meer toe te laten en er iets mee te doen.
    Kort gezegd je bent een inspiratiebron voor me!
    Succes met alles wat je onderneemt Len,liefs ,kus
  7. Stefan:
    17 september 2018
    .......het zal nog eventjes 'Groep 3' Chinees blijven Lenneke! Maar ik ben er van overtuigd dat jij niveau 'Groep 8 in (veel) minder dan de gebruikelijke 6 jaar zult weten te bereiken!
    Veel succes en plezier met het bezoek van je moeder en zoon en vriendin - neem ik maar aan!
  8. Janneke en Mario:
    18 september 2018
    Genieten kun je wel van alles wat je mee maak. En wij ook. Succes met het plannen maken voor je bezoek. Maar dat lukt ook wel. Gezellig voor jullie dat ze overkomen.
  9. Agnes:
    25 september 2018
    Hoi Lenneke,
    wat een toeval en tegelijkertijd een geluk, dat ik je gisteren tegenkwam! Zo kon ik ook aansluiten als volger van je geweldige blog. Wat een avontuur! Ik ben meteen begonnen met lezen, maar na hoofdstuk 10 begon ik al blaren te ontwikkelen, dus ik moest loskomen van de bank. Het was moeilijk om te stoppen, want het leest als een goed boek! Maar, ik ga gauw genoeg verder, en binnen no time ben ik weer helemaal bij! Hoe lang blijf je in NL?
  10. Agnes:
    25 september 2018
    ik ben nu helemaal bij! Wat leuk allemaal, het is echt een ontdekkingstocht, geweldig om te volgen!