Lenneke in Shanghai deel 23

16 oktober 2018 - Shanghai, China

Hallo allemaal,

Het is inmiddels dinsdag 16 oktober. Mijn gasten hebben nog 4 dagen te gaan. De tijd vliegt om en ik heb nog een hele lijst aan bezienswaardigheden en activiteiten. Helaas gaat dat allemaal niet lukken maar dat is geen probleem, moeten ze gewoon nog een keertje terugkomen. Een terugblik met wat we de afgelopen anderhalve week nog allemaal hebben ervaren.

Donderdag 4 oktober. Het is echt vakantie voor mijn gasten. Ze slapen lekker uit daar de eerste indrukken en uitstapjes meteen de nodige energie vergen. Het weer werkt mee, het blijft zonnig en rond de 25 ͦC. Vandaag een spannende onderneming voor mama, namelijk op de fiets door Shanghai. We boffen vanwege The Golden Week, China heeft vakantie. Het is beduidend een stuk rustiger op de weg. Dit in tegenstelling tot de High Lights of the City, waar je nu beter niet kunt komen. Het fietsen valt alles mee, zelfs het oversteken van de grote kruisingen is geen probleem. We rijden door het prachtige district The French Concession. Na een koffie pauze op een terras bij het park gaan we een fiets ophalen bij een vriendin die we de komende weken mogen lenen. Als afsluiting van deze mooie tocht gaan we samen bij een Frans restaurant O´Delice lunchen. Hier laat ik mama nog eens weten hoe trots ik op haar ben, 83 jaar, een hele prestatie.

Vrijdag 5 oktober. Vandaag komt de jarige job Jack, na een weekje Nederland, thuis. Met slingers en ballonnen hebben we het huis versierd. In de middag gaan we op stap. Een bezoek aan de Fakemarket in Pudong. We gaan het `afdingen` uit proberen, hier de normaalste zaak van de wereld. Als verrassing voor Jack een tafel besproken bij de Italiaan `Top Chef` in de buurt waar we voorheen gewoond hebben. Vanwege Jacks´ verjaardag worden we verwelkomd met een glas Prosecco en krijgen we een surprise desert. Mooi gebaar en gezellig. Iets anders dan het huis vol feestgasten wat we in Nederland gewend zijn.

Zaterdag 6 oktober. Overdag druk doende met koken, we krijgen 4 eters om Jacks´ verjaardag te vieren. Toch een speciaal weekend. Jack neemt Rens nog mee op de fiets voor een tochtje door de stad. Hij is erg onder de indruk. Met z´n negenen hebben we een gezellige avond. De kennismaking van mijn familie met onze nieuwe vrienden levert heel veel gespreksstof op. Daar kan ik zo van genieten.

Zondag 7 oktober. We hebben mama wijsgemaakt dat we een Boedhistische Tempel gaan bezoeken. Dit is gedeeltelijk waar, de verrassing is het bezoek aan een Tennis Tempel. Deze week wordt het Shanghai Open Rolex ATP tennis toernooi gespeeld. Ze is sprakeloos als de taxi ons voor de ingang van het immens grote stadion afzet. Het is een stralende dag en we genieten volop van de mooie en spannende wedstrijden. Een onvergetelijke belevenis. We hadden mama niet beter kunnen verrassen. Helaas hebben we Federer en Djocovic niet zien spelen, ze komen later aan de bak.

Maandag 8 oktober. Deze week is Jack vrij en gaan we er met z´n allen 4 dagen tussen uit. Met onze rolkoffers en rugzakken 45 minuten in de metro. Daarna een uur lux reizen met de hogesnelheidstrein naar Hangzhou. Een stad met zo´n 8 miljoen inwoners en prachtige plekken om te bezoeken. Het overnachten in het Holiday Inn Hotel bevalt uitstekend. We zijn van deur tot deur 4 uur onderweg. Nu ervaren we wat de afstanden hier zijn, zo groot. Het eten in een Chinees restaurant doen we samen met bekenden van Jack. Zij wonen hier en stellen een programma aan ons voor. Heel prettig die informatie van locals. Bespaart mij weer een heel wat uitzoeke

Dinsdag 9 oktober. We beginnen het verkennen van Hangzhou met een bezoek aan Lingyin Si in het heuvelachtige Feilai Feng. Een tempel uit 326 waar ooit 3000 monniken woonden die in 70 zalen ceremonies hielden. Het huidige bouwwerk is veel kleiner, maar behoort nog altijd tot de grootste tempels van China. Enkele oude delen van de tempel staan nog overeind, zoals de stenen pagodes uit het jaar 969 aan beide zijden van de entree hal. Achter deze hal ligt de Grote Boedddhazaal met een 20 meter hoog Boeddhabeeld. Als je het park binnenkomt word je verrast door zijn tientallen in de rotsen uitgehouwen Boeddhareliëfs, die grotendeels uit de 10e eeuw dateren. Vooral de zaal met wel 500 bronzen beelden van 1.70 M hoog en 1 ton per stuk wegend, maakte een enorme indruk op ons.                                                                                                                                                 Het vervoer deze dagen gaat met de taxi bij gebrek aan een zo’n geweldig metro stelsel als in Shanghai. Niet zo praktisch met z´n 5-en. Het lukt een enkele keer om een grote wagen te krijgen de andere keren moeten we er toch met 2 taxi’s op uit. In de avond maken we kennis met het eten op z’n Japans, Tempenyaki  We zitten om een halfronde tafel met in het midden een bakplaat waar de kok voor ons de gerechten demonstratief bereidt die we hebben uitgekozen. Tongstrelend laten we de gerechten tot ons komen. Een geslaagde eerste dag.

Woensdag 10 oktober. Vandaag staat The West Lake op het programma. Dit schilderachtige Westmeer vormt het hart van Hangzhou. Met zijn glooiende groene heuvels rondom, de door wilgen beschaduwde dijken en de geur van Lotusbloesem is het Topsight nummer 1 van Hangzhou. We hebben vanaf de oostelijke oever een boottocht gemaakt en een wandeling over de dijk. Voor de avond hadden Jack en ik een verrassing voor onze gasten; een voorstelling, show op het meer. `Impressie Westmeer`  is een muzikale, water en licht show gemaakt door Film Director/Choreograaf Zhang Yimou. Deze man had ook de openingsceremonie gemaakt voor de Olympische Spelen in Beijing. Grandioos mooi.

Donderdag 11 oktober. Alweer de laatste dag in Hangzhou. Voordat we in de middag de trein weer huiswaarts nemen bezoeken we eerst nog Xixi Wetland. Het is een 11 KM² groot groen park met stukjes land doorkruist door wateren. Het geeft ons een Amazone gevoel waarbij je het idee hebt dat er elk moment een krokodil vanaf de oever het water inglijdt tijdens onze boottocht. De gebouwen her en der zijn nog in originele staat behouden wat het gehele plaatje compleet maakt.  De zon laat ons ook vandaag niet in de steek en laat ons volop van al dit moois genieten.                                                                                                                                                                     Op onze terugweg concluderen we dat deze break echt de moeite waard is geweest en geeft weer een ander beeld van een stukje China dan Shanghai.

Vrijdag 12 oktober. We hadden nog een verrassing voor Jack zijn verjaardag. Eigenlijk gepland op de 5e oktober maar vanwege het weer, slecht zicht, afgezegd. Namelijk een etentje in het 100 Century Restaurant. Een eetgelegenheid in The Financial Tower  op de 91e verdieping!!! Het gebouw in Pudong wat op de flessen opener lijkt naast The Shanghai Tower, het hoogste gebouw (632 M). Het restaurant zit net onder het ‘gat’. Duidelijk te zien op de skyline. Vandaag was het wel te verwezenlijken. Ik had al bij de openingstijd om 17.30 uur geboekt om zo de Sunset van Shanghai te kunnen bewonderen. Jack was blij verrast. Zo bijzonder dat je binnen 1 minuut boven bent. Je voelt het al snel aan je oren als ze gaan dicht zitten.  En jawel je raakt er niet uitgekeken. Het uitzicht is adembenemend mooi, onbeschrijflijk. Het eten lieten we ons goed smaken.                                                 Na deze onvergetelijke belevenis hebben we de Skyscrapers nog eens vanaf de straat goed bekeken en zijn we met de metro op weg gegaan naar de wijk Xintiandi. Daar was namelijk de Dutch Drink georganiseerd als afsluiting van de zomer voor de laatste keer op een Rooftop van het Ascott Hotel. Fijn om mijn familie ook met deze activiteit kennis te laten maken en wat Nederlandse vrienden van ons te ontmoeten.

Zaterdag 13 oktober. Een verplichte rustdag voor de gasten. Voor Jack echter niet, hij heeft nog wat te regelen bij de bank en moet nog langs het politie bureau om onze logees te laten registreren. Zo ook ben ik als eerste op en zit om 9.00 uur al in de metro op weg naar de tandarts. Een Hollands Wilhelmina Pepermuntje was de maandagmiddag in de trein de boosdoener. Ik beet erop en helaas mijn hele kies doormidden gebroken. De hele week heb ik er al last van gehad, de linkerkant van mijn gebit heeft “kauw-over-uren” gemaakt. De Duitse dokter Tina concludeerde al snel vanaf de foto dat de kies niet meer te redden was. Er uit dus, onvermijdelijk. Ik mag er misschien als een ‘flinke’ meid uitzien maar de tandarts is de laatste op mijn lijstje die ik wil bezoeken. Na de verdoving ging Dr. Tina met haar gereedschap aan de slag. Een half uur later was ik een ‘gat’ rijker. Het volgende plan is een implantaat. Handelingen waar ik helemaal niet blij van wordt

Zondag 14 oktober. Klaar voor de fietstocht van de week! Met z’n 5-en maken we onze favoriete toer. Ja hoor ook mama en niet eens op een elektrische fiets wat ze thuis wel gewend is. Rustig aan richting de rivier, met de ferry de oversteek en dan naar Bunny Drop. Helaas te druk voor een lunch dus op naar de volgende stop. Ondertussen genieten we van de omgeving en zijn blij dat we deze met de familie kunnen delen. We rusten bij Paulaner, een Duits restaurant, waar de bekende gerechten heerlijk worden genuttigd. Vanaf de promenade zien we de oever aan de andere kant van de rivier en schieten mooie plaatjes. Jack stelt voor dat mama en ik de taxi naar huis nemen...”onder geen enkele voorwaarde” zegt mama. Ze wil de hele route zelf klaren. Dapper hoor!! Na ruim 30 KM, moe en voldaan, neemt mama haar beloning, een warm bad, in ontvangst! Hoe trots kunnen we op haar zijn!

Maandag 15 oktober. Voor Jack zit zijn weekje vakantie er op. Hij gaat meteen weer op reis. Ook ik zit om 8.00 uur al weer klaar aan de keukentafel voor mijn Chinese les, gaat ‘gewoon’ door. Inmiddels les 30. De eerste serie is nu klaar en ik ben bij les 2 van boek 2. Het is nog steeds erg moeilijk en volgens Lisa, mijn juf, haken de meeste ‘students’ rond deze tijd af. Ik niet dus, heb nog eens 30 lessen geboekt. Het valt me erg zwaar, zeker na zo weinig succes ervaringen. En vorige week tijdens de vakantie, als ik de geleerde stof in de praktijk wilde brengen, zeiden Jack en Rens; ‘je moet veel sneller praten’, of ‘hou maar op ze snappen er toch niets van’..... heel erg motiverend. Van je familie moet je het hebben. Ik laat me dus echt niet kennen!!                                                                                                                                                                                                                          Vandaag staat er, na overleg, een uitstapje naar Tianzifang op het programma. Maar 3 metro stops dus goed te doen. In dit oude traditionele wijkje van de stad zwerven we door de smalle straatjes en doorgangen. We zien galeries, winkeltjes en mijn favoriete terras voor de lunch. In de avond nog even naar Harley’s Underground, de bar aan de overkant van de straat. Na een uurtje live muziek luisteren tijd om ons bed op te zoeken. Weer een geslaagde dag achter de rug.

Dinsdag 16 oktober. Tussen alle uitstapjes door doe ik mijn boodschappen op de fiets, maak mijn huiswerk, draai een wasje en probeer mijn sociale contacten hier te onderhouden. Naast de pijn in mijn kaak nog genoeg energie gelukkig. Dus vanmiddag toen Rens en Britt hun eigen plan trokken ben ik met mama op de fiets gesprongen en naar het grote park van Xujiahui, hier 10 minuten vandaan, gereden. Daar lekker rondgewandeld en een frisse neus gehaald. De luchtkwaliteit is overigens al weer een tijdje goed. Ze was verwonderd over zoveel activiteiten die er plaatsvinden. Een koor wat hun repertoire oefent onder een afdak, een saxofonist aan het water, een trompettist bij de oude schoorsteen, een moeder die met haar dochtertje de zwarte zwanen voert, een groepje actieve badmintonners, oudjes die een spel spelen, noem maar op. Kortom het park wordt optimaal gebruikt en heel erg goed bijgehouden. Een prima plek om je ‘mind te resetten’.                                                                                                                                                                                                                                                       Inmiddels is het bijna 23.00 uur en hoor ik op de achtergrond de fanatieke Rummicubbers een strijd voeren. Mijn les is 1 uur verzet, fijn kan ik morgen blijven liggen. We gaan er nog 3 hele gezellige dagen van maken. Daarover de volgende keer meer!

Tot blog 24!!! Maak er weer een mooie week van!!! En voor de herfstvakantiegangers; VEEL PLEZIER!!! Geniet ervan!!! Liefs Lenneke!!!

1. Inge:
    16 oktober 2018
    Het blijft super leuk om jouw belevenissen te lezen! Wat een fijne tijd zo met je moeder, koesteren ☺️☺️
  2. Marja Van Der Vliet:
    16 oktober 2018
    Heel leuk om al de belevenissen zo nog eens te lezen. Nog fijne dagen, geniet er van
  3. Dorethé:
    16 oktober 2018
    Geweldig wat jij je gasten allemaal laat zien. Ze zullen inderdaad wel heel veel indrukken op doen. Wel goed van je moeder dat ze nog overal aan mee doet. Ook hier hadden wij een drukke week. 7 oktober hebben John en ik onze verjaardagen gevierd. 8 oktober is Jordy getrouwd. 9 oktober schoondochter jarig. 11de uit wezen eten voor onze verjaardag en vrijdag was ik dus jarig. Afgelopen zaterdag was het feest van Jordy en Mandy hun bruiloft. Vandaag zijn we zelf 32 jaar getrouwd. Dus alles in de maand oktober. Maar ook heel leuk allemaal. Nu ben je ook weer wat op de hoogte van hier. Ik kijk weer uit naar je volgende blog. Geniet nog van je familie en maak er nog een paar leuke dagen van. Groetjes
  4. Lies:
    16 oktober 2018
    Wat een super vakantie!!! Geniet er nog even van. En.... beterschap , Len! Veel liefs aan mama, Rens en Britt! 💋💋💋 van Lies
  5. Annie:
    17 oktober 2018
    Wat geweldig weer allemaal. Geniet nog een paar dagen van elkaar en doe je moeder de groeten en zeg maar dat ik nu echt gauw naar haar belevenissen kom luisteren! Lieve groeten van Hans en mij.
  6. Frank:
    17 oktober 2018
    nou Zus het is nu kwart over 9.woensdagmorgen en zit ik even met Frank de foto's te bekijken. Erg interessant allemaal. En proficiat met Anneke. Ik heb ze een kaart gestuurd.
    Ik heb Anneke beloofd om vandaag een kaarsje aan te steken in de St Jan.
    Tot zondag en ik ben blij dat je zondag weer thuis bent.
    Bedankt voor de.kaart en de groeten en kusjes iedereen
    Groetjes je zus Nel en Frank
  7. Harold:
    17 oktober 2018
    Nou weet ik van wie je die energie hebt, haha. Geniet er samen maar van. Groetjes, Harold
  8. Merel:
    17 oktober 2018
    Super leuk om weer te lezen Lennie, en wat ben ik met jou trots op oma!!
    Heel veel liefs Merel❤️
  9. Agnes:
    20 oktober 2018
    super leuk om jullie avonturen te lezen!
  10. Janneke en Mario:
    21 oktober 2018
    Zo moeder zo dochter. Heel mooi dat jullie dit samen mogen beleven. Alsnog prodiciat met Jack z’n verjaardag. En genieten doen jullie. Heel veel liefs uit Helmond.
  11. Lian van berlo:
    24 oktober 2018
    Wat mooi om wederom te lezen, Len! Geweldig! Wat mooi dat jullie dit nog met jullie mama kunnen doen en wat is ze fit! En wat is Brit fotogeniek zeg, mooie foto's zitten erbij.
    Ik krijg zo zin om meteen te boeken naar je, misschien volgend jaar. Ton wil een hele marathon gaan lopen in Eindhoven, dus heeft ie eigenlijk geen "tijd" voor vakantie, zegt ie, haha, dus..........
    Groetjes en dikke kus van ons xxx