Lenneke in Shanghai deel 24

21 oktober 2018 - Shanghai, China

Beste trouwe bloglezers,

De herfstvakantie zit er in het zuiden van Nederland weer op. Wat hebben jullie een mooi weer gehad. Ook hier zijn mijn vakantiegangers na 3 geslaagde weken weer veilig thuis gekomen. We hebben nog een paar mooie dagen gehad. Even tussendoorBen jullie helemaal vergeten te melden dat ik sinds mijn bezoek aan Helmond inmiddels 100 geregistreerde blog-volgers heb. Daar word ik blij van en ben er trots op!!

Woensdag 17 oktober. Een speciale dag voor mijn zus die ik eerst feliciteer vanwege haar verjaardag. Vandaag gaan Rens en Britt samen op stap. Ze weten inmiddels hoe de metro werkt en kunnen zich ook gemakkelijk verplaatsen, met behulp van de navigatie op de telefoon, op de fiets. Ze bezoeken nog eens The Bund. Ze willen het er nog eens in alle rust kunnen bekijken. Ik ga met mama naar de Yutuinen. Het zonnetje schijnt weer, het is een prachtige dag. Ik ben er zelf al eens in m´n uppie geweest, maar om samen van deze prachtige omgeving te genieten is veel fijner. Deze plek bevindt zich in het oude stadsgedeelte en is voor ons binnen een half uur met de metro te bereiken. Het valt gelukkig mee met de drukte. De gebouwen in traditionele stijl in de Bazaar omringen de Yutuinen. De tuinen zelf zijn een soort van labyrinth en bestaan uit schaduwrijke doorgangen, schitterende vijvers, veel rotspartijen, planten in potten, weelderige bomen en mooie traditionele paviljoenen. Dit bezoek is een mooie ontsnapping aan het drukke en moderne Shanghai. We nemen de tijd en genieten op een bankje van onze boterham met kaas. Lekker Hollands. Bij het afstruinen van de winkeltjes in de bazaar slaagt mama in het kopen van souvenirs voor thuis. Op  weg naar huis maken we met de metro nog een tussen stop op People´s Square om nog een wandelingetje te maken door People´s Park. Hier was in vroegere tijden de renbaan. Ook hier is het, naast alle activiteiten die in het park plaatsvinden, heerlijk om even aan de drukte van Shanghai te ontsnappen.

Donderdag 18 oktober. Rens en Britt weten de weg naar het Power Station of Art Museum zelf op de fiets te vinden. Voor mij en mama vandaag een rustdag, noodgedwongen. De pijn in mijn kaak waar de kies 6 dagen geleden is getrokken is niet meer te hebben. In de middag kan ik bij de tandarts terecht. Hij constateert een infectie in de kaak. Deze moet opnieuw open en schoongemaakt worden. Zo balen, komt helemaal niet uit. Hij hecht het gat en ik krijg antibiotica en pijnstillers voor 6 dagen mee. Daarna toch maar een paar uur naar bed. Mama komt haar tijd prima door. Heeft inmiddels al weer haar derde boek uitgelezen. Als ik word wakker gemaakt heeft Rens al weer heerlijk gekookt. De rollen zijn even omgedraaid. Zo fijn.

Vrijdag 19 oktober. Weer feest, Britt is jarig. We maken er een mooie laatste dag van. Op tijd zijn we in de wijk Xintiandi. Daar heeft de Nederlandse Vereniging van Shanghai een bezoek geregeld aan een expositie van Nick Verstand. We sluiten ons bij de 10 andere dames van `Uit de Kunst` aan. Dit is een nieuw initiatief van de vereniging om maandelijks een bezoek aan een museum te brengen. Na het eerste succes van de expositie van Gustav Klimt nu inmiddels de tweede keer. Deze expositie is een zeer bijzondere ervaring van interactieve lichtkunst. Vooral Rens, onze kunstkenner als afgestudeerde van de kunstacademie in Den Bosch en Britt genieten volop. Na een wandeling door deze bijzondere wijk bekijken we nog K11. Een shoppingmall waar her en der ook kunstobjecten staan. Ik geniet er volop van dat ook mijn familie kan kennismaken met mijn Nederlandse vriendinnen hier. Voor de lunch hebben we met Jack, die inmiddels terug is van een reis, afgesproken op een terras. We genieten volop in de zon van deze laatste middag samen. In de avond moet er worden gepakt. De grote reis staat morgen al weer voor de deur.

Zaterdag 20 oktober. Mama en Rens hebben hun bevindingen gisterenavond al in ons aangelegde ´Gastenboek` geschreven. Zo kan ik hun ervaringen nog eens op mijn gemak teruglezen en eventuele verbeterpunten aanbrengen voor ons volgende bezoek. Ik voel me wat weemoedig, vind afscheid nemen niet echt leuk. Maar ook aan deze gezellige en geslaagde weken komt een eind. Jack en ik brengen mama, Rens en Britt in 45 minuten met een taxi busje naar het vliegveld Pudong. Na de koffers afgegeven te hebben is er nog tijd voor een laatste bakkie koffie samen en kijken we nog eens terug op de afgelopen weken. Ik vond het heerlijk om aan mijn familie te laten zien hoe en waar we wonen. Zo ook hoe ons leven er hier in Shanghai uitziet. Tijdens deze 3 weken heb ik ook dagelijks foto´s en in het kort vermeld wat we hebben gedaan op de familie app gezet. Zo is iedereen thuis ook aardig op de hoogte gebleven. Herinneringen om nooit meer te vergeten en waar ik trots op ben om ze samen te hebben mogen delen. Wat een rijkdom, dat besef ik me wel ter degen. Hoe dankbaar kun je zijn.

Zondag 21 oktober. Het is stil in huis. Geen uitslapers meer die laat aan de ontbijttafel verschijnen. Weer effe wennen. Wel haal ik mij laatste beddengoed uit de wasmachine en staat Jack al weer klaar voor de wekelijkse fietstocht. Gelukkig vandaag de eerste dag zonder pijn, gaat mijn kaak eindelijk genezen. We fietsen een andere route dan gebruikelijk, weer een nieuw gedeelte verkennen. Heerlijk in de najaarszon. Toch nog 22 ͦC.

Maandag 22 oktober. Deze week weer vol aan de bak met mijn lessen Chinees. Het huiswerk is er namelijk de afgelopen weken nog wel eens bij in geschoten. `No problem` zegt Lisa mijn juf dan. Ze probeert me wel gemotiveerd te houden. Meteen na de les op de fiets richting The French Concession. Ik heb mezelf samen met 6 andere meiden ingeschreven voor een ´Urban Exlporation Walk`. De wandeling door deze prachtige buurt vindt plaats onder begeleiding van een ervaren gids.

Hoe ik deze wandeling ervaar en wat ik de rest van de week allemaal meemaak, zoals de ´hak-operatie' van Jack a.s. donderdag lezen jullie allemaal in blog 25!! De foto's voeg ik morgen toe! Een hele fijne week en heel veel liefs, Lenneke!

1. Marja Van Der Vliet:
    21 oktober 2018
    Dat Ma het heel fijn gehad heeft hebben we net uitgebreid gehoord. Fijn dat get beter gaat met je kaak/ kies. Een gelet fijne week gr
  2. Marja Van Der Vliet:
    21 oktober 2018
    In de auto gelezen en reactie gegeven. Laatste moet natuurlijk zijn: Fijn dat het beter gaat met je kaak/kies. En een hele fijne week. Zal zeker ook voor jou weer even wennen zijn.
  3. Janneke en Mario:
    21 oktober 2018
    Wouw goed gedaan Lenneke en zeker met je kaak pijn. Knap en heerlijk na genieten van afgelopen week. Nou nog Jack beterschap gewenst met z’n hak. Komt ook wel goed. Zo leuk om jullie ervaringen te lezen. Veel liefs.
  4. Ton van Overbruggen:
    21 oktober 2018
    Het is weer een uitgebreid verhaal, Lenneke ! Ik heb net ook nog even naar de foto's gekeken in de zijbalk. Het is een hele bult geworden !
  5. Annie:
    21 oktober 2018
    Wat goed om te horen dat je loge's het zo leuk gehad hebben. Wij gaan morgen, maandag een paar dagen naar Duitsland. Geen China maar toch.....
    Beterschap met je kaak en sterkte voor Jack!
    Tot de volgende brief! Liefs van ons!
  6. Luc:
    21 oktober 2018
    Hou ja kaaks! Eh … haaks, bedoel ik.
    Tot de volgende blog.

Groetjes,
    Luc
  7. Lia:
    22 oktober 2018
    fijn dat je het zo leuk hebt gehad met jullie mam, Rens en Britt kun je nog even van nagenieten en sterkte met je kaak
    groetjes
  8. Len:
    22 oktober 2018
    Ik stuit ineens weer op jou site 🙈. Wat fijn om weer een stuk te lezen. Het maakt mijn fantasie altijd rijker om de wereld te ontdekken 😁

Liefs kus Lenneke
  9. Erik Jager:
    24 oktober 2018
    Hey Lenneke, fijn dat je zo' n fijne tijd hebt gehad met moeder en kinderen.
    Jij veel sterkte met de kies of wat daar nog van over is. Maak er nog een fijne tijd van.
  10. Dorethé:
    24 oktober 2018
    Hoi Lenneke,
    Wat leuk dat je familie het zo naar hun zin hebben gehad en dat je ze zoveel hebt kunnen laten zien. Ik geloof goed dat het na die drukke weken weer stil in huis is. Maar zoals je zelf al aangeeft, nu heb je wel weer tijd voor te studeren. Wel fijn als je het nu met het thuisfront ergens over hebt dat ze ook weten waar dat is. Ook heel knap van je moeder om nog die hele reis te doen. Toch een hele onderneming. Ik kijk weer uit naar de volgende blog. Groeten en tot volgende week.