Lenneke in Shanghai deel 29

27 november 2018 - Shanghai, China

Hoi liefste blog volgers,

Dinsdag 27 november. Ik heb een korte week achter de rug om over te schrijven. Dit keer neemt het niet zoveel van jullie tijd in beslag. Eerst wil ik jullie ´bijpraten´ over het tandarts verhaal. Om een lang verhaal kort te maken, zou mijn vader zeggen en vervolgens week hij nog helemaal uit, het volgende. Waar het op neer komt is dat ik inmiddels 5 keer geweest ben en voor de behandelingen erg veel geld meteen moest afrekenen. Hun werkwijze was mij niet uitgelegd dus was ik, op z´n zachts uitgedrukt, erg verbaasd. Inmiddels over en weer mail contact gehad. Zo ook heeft Jack twee keer Dr.Tina gesproken. Ook onze verzekering is ingeschakeld. Nu blijkt dat wij een aanvullende tandartsverzekering hebben en alles vergoed wordt. Goed nieuws dus. Vrijdag vervolg ik mijn behandelingen en spreek Dr.Tina. Ik zal haar een goede feedback geven over de communicatie waarin het hier te kort schoot en zo de misverstanden zijn ontstaan. Weer terug naar afgelopen week.

Vrijdag 23 november. Vandaag is het “Uit de Kunst”-dag. Vanuit de Nederlandse Vereniging zijn er een paar mensen die een keer per maand een Museum bezoek organiseren. Ze pakken het serieus aan; gaan vooraf zelf het museum bezoeken met de vraag of het voor anderen ook interessant is. Daarna boeken ze een gelegenheid in de buurt waar we kunnen lunchen. Ik bof want de meeste musea zijn in de stad, voor mij op fietsafstand. Het is inmiddels de 3e keer. De eerste twee bezoeken, Klimt en Nick Verstand, waren zeer geslaagd. Complimenten aan de initiatief nemers! Dit keer gaan we naar het Yuz-museum en zijn met 9 personen. Het gebouw, een oude vliegtuig hangar, is indrukwekkend. Vooraf eerst een kopje koffie samen en even ‘bij’-kletsen. Een zeer goed Engels sprekende gids neemt ons mee. De expositie heet “The Artist is Present” samengesteld door Maurizio Cattelan. Een uitleg uit het programma boekje; (vrij vertaald vanuit het Engels) Deze ‘show’ is een zoektocht naar originaliteit. Wat betekent het om te kopiëren. Om te kopiëren moet je lief hebben. Kopiëren is een actie over het diepe bewustzijn van het onderwerp. Kopiëren betekent aandacht geven aan de waarde van de inhoud van wat je kopieert. Het is een activiteit vol van betekenis die ook nieuwe connecties toevoegt aan het originele concept. Het houdt het idee in leven voor de volgende generaties. Authenticiteit is van onschatbare waarde; originaliteit bestaat niet. Voel je niet schuldig door te kopiëren maar vier het als het goed voelt. Het is niet waar je dingen vandaan haalt maar waar je ze mee naar toe neemt. Dit alles is in 17 zalen door veel verschillende kunstenaars op veel verschillende manieren geëxposeerd. We zien een identiek nagemaakte werkruimte van een parel fabriek, Griekse standbeelden zonder hoofden maar daarop andere Chinese standbeelden onderste boven, een nagebouwde tuin uit Italië, een bijzondere etalage en de Sixtijnse Kapel in het klein. Zo ook is er een zaal met een echt werkende (compleet met stank!) poepmachine die elke dag om 14.00 uur gevoed wordt. We laten de voorstellingen op ons afkomen en proberen de uitleg van de gids te begrijpen. Dat valt niet altijd mee. Na deze ronde brengen we nog, los staand van deze tentoonstelling maar wel in hetzelfde gebouw, een bezoek aan ”The Rainroom”. Een grote ruimte waar het volop regent maar....waar je zo zonder nat te worden doorheen kunt lopen. Een hele bijzondere ervaring. Het blijkt dat het is gebouwd met sensoren en daar waar je loopt de regen even wordt uitgeschakeld. Het verwerken en nabespreken van al deze indrukken doen we onder het genot van een heerlijke lunch bij de Bistro. Een mooie gelegenheid met uitzicht op de rivier de Huangpu. We boffen, het is 19 graden en we kunnen buiten op het terras zitten. Een zeer geslaagd bezoek. We sluiten af met een zonnig wandelingetje over de promenade langs de rivier met weer prachtige panorama’s.

Zaterdag 24 november. Bij het openen van de gordijnen in de huiskamer viel mij oog op een pot met een plantje met prachtige rozen. Het was op een van mijn grote plantenbakken op het zand neer gezet. Bij ons kun je zo achterom lopen. Ik was compleet verrast. Op het zand lag een briefje met een Chinese tekst erop. Meteen een foto ervan gemaakt en naar Eva, mijn Chinese vriendin, gestuurd. Er stond op het briefje; “We wensen jullie een fijn en gelukkig leven in China!” Van de buren op nummer 102, zo attent. Mijn dag was goed begonnen.                                                                                                                                                                                              Vandaag wordt het nog 20 graden, reden genoeg om onze favorite fietstocht te maken. Jack is al goed hersteld. Het fietsen is geen probleem en de krukken zijn ook, na 4 weken, opgeborgen. We genieten volop van het prachtige najaars weer. Regelmatig stappen we even van de fiets om mooie plaatjes te schieten. Elke ronde zien we weer nieuwe dingen. Zo botsen we bijna tegen een bijeenkomst van Harley Davidson motor rijders. Ze hebben waarschijnlijk afgesproken om vanaf de promenade aan hun toer te beginnen. De ene motor blinkt nog meer dan de andere. Zo zijn de eigenarenstoere Chinezen. Mooi gekleed compleet met stijlvolle laarzen, stoere brillen en mooie hoofddeksels. Een streling voor het oog. We lunchen bij de Bunny Drop en maak ik mijn herfst foto collectie compleet met de practige kleuren die de omgeving te bieden heeft.                                                   Voor de avond zijn we voor een etentje uitgenodigd bij Jean en Marie-Therese samen met 7 andere vrienden. Ze hebben erg hun best gedaan om ons heerlijk te verwennen met een maaltijd met echt heerlijk Limburgs zuurvlees. Fijn om op zo’n relaxte manier elkaar nog beter te leren kennen.

Zondag 25 november. De Botanische Tuin van Shanghai wordt vandaag ons doel om naar toe te fietsen. Slechts 8 KM. Het is er niet druk. Het hele complex is een groot park met verschillende onderdelen. Het eerste gedeelte is de Huang Daopo Tempel. De naam ontleent zich aan een dame uit het oude China (1245-1307) die veel betekent heeft voor de katoen textiel. Prachtige paviljoenen omringd door bomen en struiken in de mooiste herfst kleuren. Een klein museum met o.a. een spinnenwiel en weefgetouw. Het deed me denken aan de oude gereedschappen van de Vlisco nog te zien in het museum van het kasteel in Helmond. Daarna konden we door grote kassen lopen met subtropische temperaturen alsof je jezelf in een tropisch regenwoud waant. Er waren ook een prachtige cactustuin, rotspartijen, vijvers en erg bijzondere planten. Hierna hielden we het voor gezien. Jack had al meer als genoeg gelopen en zijn we op de fiets weer naar huis gegaan. Voor het tweede deel gaan we nog wel een keertje maar dan in de lente of zomer terug.                                                                                      In de avond hebben we face-time contact met Rens en Britt. Ze zijn verhuisd naar hun nieuwe woning en vol trots neemt Rens ons mee tijdens een rondleiding door het huis. De stukadoor heeft goed werk geleverd. Alle muren staan er strak en mooi wit getext bij. Ze hebben hard gewerkt zelf al enkele ruimtes ingericht. Het ziet er al meteen gezellig uit. Ik kan niet wachten tot ik er in december een kijkje kan gaan nemen. Wij zijn zo ontzettend blij voor hun.

Deze week staat voor mij verder in het teken van het maken van een boek van al mijn blogs. Het ‘reislogger’ album. De website biedt dit aan. Het zet er automatisch alle verhalen en foto’s in. Ik loop alle bladzijden na en ‘winkel’ nog wat met de foto’s. Uiteindelijk heeft het nu al zo’n 202 bladzijden. Al vast het eerste deel van een mooi naslagwerk van ons verblijf hier in China. Zo kan ik het laten afdrukken en versturen naar de Zevenstersingel. Handig als ik 7 december in Helmond ben om aan iedereen te laten zien.

Inmiddels heb ik ook meer contact met Ihsane en Niels. Ihsane is nu 38 weken zwanger en rond en gezond. Het is een spannende tijd. Ze zijn helemaal klaar met alle voorbereidingen, de baby kan komen. Ik kijk er zo naar uit om straks dat kleine manneke in mijn armen te houden en dan oma te mogen zijn. Wat een rijkdom. Maar eerst mezelf nog voorbereiden op de reis. Onze woning, waar Jack 2 weken alleen is, goed achter laten. Mijn koffers pakken en hier nog wat vrienden goeie dag zeggen. Wij komen samen 3 januari weer terug. Ik heb er zin in!!

Een hele fijne en gezellige Sinterklaas week voor iedereen en tot blog 30! Veel liefs Lenneke!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Luc:
    27 november 2018
    Dr. Tina! Ik kan me zomaar voorstellen hoe ze d'r uit ziet. Als de Nederlandse Vereniging nog een muzikale cabaretvoorstelling wil bijwonen mogen ze ons best wel uitnodigingen. Zeker voor alle Brabanders daar. Groetjes!
  2. Godelieve:
    27 november 2018
    Wat vliegt de tijd toch zeg! Alvast een heel goede reis richting Nederland. Het is hier nu koud en nat. Hopelijk als jij hier bent een heerlijk winterzonnetje. Veel plezier ook tijdens je verblijf in Helmond.
    Groetjes Godelieve
  3. Karin v h:
    27 november 2018
    Leuk lenneke om je ervaringen te lezen.
    Alvast een fijne tijd hier in het Nederlandse.
    Grtjs
  4. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Whahaha, een korte week om over te schrijven. Zo lijkt het helemaal niet.
    Ben blij voor je dat het opgelost is met dat tandarts verhaal. Eind goed, al goed.
    Toch fijn dat jij je daar zo goed vermaakt. Met je vele kennissen die je daar al hebt.
    Ja, het begint inderdaad heel spannend te worden, dat je kleinzoon zich aan gaat melden. Misschien wacht hij wel tot jij er bent.
    Groetjes en tot snel.
  5. Marja Van Der Vliet:
    27 november 2018
    Weer leuk om te lezen, je hebt weer veel gedaan en gezien. Fijne week weer
  6. Annie:
    27 november 2018
    Mooi verhaal weer Len en fijn dat je toch goed verzekerd bent en alles vergoed wordt.Net zoals jouw Pa had mijn moeder ook van die gezegdes met o.a. deze over geld. (in dit geval
    de tandarts) Ja wor `t is wil `t zin!!
    Ben maandag bij je moeder op bezoek geweest. Was heel gezellig en we zijn weer helemaal bijgepraat. Fijn ook om van haar te horen dat ze het geweldig naar de zin heeft gehad bij jullie en dat ze zich echt niet verveeld en lekker bezig is met van alles.
    Hans en ik wensen je een hele goede reis en wie weet zien we je als je hier bent.
    Lieve groeten van Hans en mij.xx
  7. Lia:
    28 november 2018
    wat een tandarts verhaal zeg, maar nu ben je er klaar mee
    zal fijn zijn om weer even in Nederland te zijn denk ik vooral voor zo'n mooie gebeurtenis oma worden kei fijn zeg
    wij hebben niet zo'n goed nieuws Rien krijgt morgen uitslag van de darmkanker het is kwaadaardig we horen dan of hij eerst chemo krijgt of alleen operatie hopelijk het laatste maar we horen het morgen nog even spannend, zeer spannend.
    groetjes Lia
  8. Janneke en Mario:
    28 november 2018
    Nou gelukkig goed verzekerd.
    Zeker spannend oma Lenneke en opa Jack. Kyn je vast wennen.
    Wij wensen de kids veel geluk, de ene met de a.s. baby en de ander met hun nieuw woning.
    Leuk dat je nog steeds veel mag beleven en meemaken. Maar ja stil zitten hoort niet bij jou. Fijne week weer samen.