Lenneke op vakantie, deel 122

28 september 2021 - Xining, China

Hoi allemaal,

Met een DVD aan van mijn favoriete groep Venice op de achtergrond laat ik mij de afgelopen zeer enerverende week nog eens passeren. Graag wil ik met jullie de belevenissen van onze vakantie delen. Dag voor dag ga ik terug kijken naar wat we hebben meegemaakt. In verband met de lengte van het verhaal verdeel het over twee blogs.Veel plezier met het lezen en vergeet vooral niet naar de foto’s te kijken. Ze zijn meer dan de moeite waard en zeggen alles!!

Zondag 19 september Dag 1

Vandaag een vroege start en klaar voor een lange dag. Na Guusje gedag te hebben gezegd, ze wordt deze week door Joye en Ingrid liefdevol verzorgt, gaan we met de taxi naar het vliegveld Hongqiao. We zijn met z’n drietjes, Patrick onze goede vriend en buurman gaat ook mee. Bij aankomst kreeg ik nog even een flashback… bij de vorige reis in april moest Patrick mijn telefoons nog nabrengen… Dit keer niets vergeten. Na een 3,5 uur durende vlucht landen we op Xining. Een stad zo’n 1910 KM west/noord waarst in de provincie Gansu. Na de landing verzamelen we met de anderen van onze groep om met de gids, Dhondup, in de bus naar het hotel te gaan. We zijn met 16 avonturiers en een heel gemêleerd  gezelschap. Italianen, Duitsers, Romenen, Hongaren, 1 Russische, 1 Spanjaard, 1 Engelse, 1 dame uit Maleisië en 1 dame uit Singapore, 1 Belg en wij. Allemaal, op 2 na, nu wonend in Shanghai. We gaan elkaar deze week zeker nog beter leren kennen.

Na de bagage op de kamer gezet te hebben kunnen we allemaal de middag zelf invullen. We zoeken met z’n drieën een restaurantje op voor de lunch. Na de gerechten vanaf foto’s aan de muur gekozen te hebben nuttigen we een eerste heerlijke Chinese maaltijd. Hierna de benen strekken en een wandeling via een overdekte markt naar Xining People’s Park. We moesten even wennen aan het weer hier (18 graden), een stuk kouder en helemaal niet vochtig zoals in het tropische Shanghai. Het park werd druk bezocht vooral veel gezinnen. Er was genoeg vertier voor iedereen. Wij maakten een wandeling rond de grote vijver en genoten van alles wat er gaande was. Terug naar het hotel toch maar een taxi genomen en op tijd naar bed.

Maandag 20 september Dag 2

Deze hele week staan we om 6.30 uur op, ontbijt om 7 uur en vertrek met de bus om 8 uur. Dit daar de route die we gaan maken maar liefst zo’n 1880 KM is. Dit betekent dat we elke dag een halve dag met de bus onderweg zijn. Gemiddeld over 6 dagen verdeeld zo’n 300 KM per dag. Hier zijn we op voorbereid. We hebben een luxe bus. De stoelen kunnen naar achteren om een dutje te doen. Ik heb genoeg om mezelf bezig te houden. De koffie in een thermoskan voor onderweg houdt ons wakker.

Het eerste bezoek is aan het Kumbum Monastry, ook wel de Ta’er Tempel genoemd. Het is een van de 6 grootste kloosters in China. Het is gebouwd op een flauwe heuvel helling aan de rand van een vallei. Het bestaat uit veel gebedsruimtes, een tentoonstellingsruimte, slaapplaatsen voor de Boeddhistische monniken en verschillende pagodes. Er zijn in totaal zo’n 20.000 religieuze schilderingen en borduur kunstwerken. Zo ook veel Yak boter standbeelden en Buddhas. Onze gids leidt ons rond. Hij komt zelf uit Tibet en geeft zeer uitgebreid en vol overgave uitleg bij de rondleiding. Het zijn prachtige gebouwen oa ook Stupas die ik ook veel in Nepal heb gezien.  We kijken onze ogen uit en genieten van de kleurrijke figuren die al biddend hun ronde maken.

We vervolgen ons programma in de middag met een busrit door de Riyue Bergen en rijden richting het Qinghai Lake. Dit is het grootste meer van China met een omvang van 360 KM en 4500 KM2. In vroegere tijden werd dit meer de Westerse Zee genoemd. Het meer heeft veel attracties die reizigers aantrekt. Kampeerders, wandelaars, zwemmers, natuur liefhebbers, zeilers, vissers en nomaden vinden hun liefhebberij rond het meer. Het straalt een grote vredige stilte uit. Inmiddels is de temperatuur gestegen naar 12 graden met een lekker zonnetje en dat op 3200 meter hoogte.  Bij aankomst stonden de fietsen al voor ons klaar. We maakten een tocht langs de oever van het meer. De grote uitgestrektheid en de besneeuwde bergen op de achtergrond maakten een grote indruk op ons. Af en toe moesten we uitwijken voor een kudde Yaks of schapen. De hele omgeving, met veel gele raapzaad velden, levert mooie plaatjes op. Hierna gaan we verder met de bus naar de plaats Chaka voor onze 2e overnachting.

Dinsdag 21 september Dag 3

Vandaag om 8 uur de deur uit voor maar een 20 minuten rit met de bus naar het Chaka Salt Lake in de Qinghai provincie. Dit meer is een grote zout vlakte van 9 KM lang en 15 KM breed. Omringd door met sneeuw bedekte bergen en weiden. Het sneeuw witte meer en het kristal blauwe water tegenover de azuur blauwe lucht krijgt ook de naam “Mirror of the Sky”. Het is een magisch landschap bijna onbeschrijflijk mooi. We zijn er op tijd en worden eerst met een open treintje naar het middelpunt van het meer gebracht. We verwonderen ons zelf nu al over de prachtige vergezichten. Bij het eind station huren we rode overschoenen. Dit om onze eigen schoenen te beschermen tegen het inbijtende zout. Het ziet er grappig uit iedereen met van die kabouter laarsjes. Dan kun je zo het meer oplopen, op het zout ligt een klein laagje water. Je moet uitkijken voor de zwarte plekken daar zit een gat in het zout. Vergelijkbaar met een wak in het ijs. We begonnen de ochtend met 0 graden inmiddels opgelopen tot 12 graden met een strak blauwe hemel en warme zon. Ideaal om de mooiste foto’s te maken. Dit wordt ook door alle bezoekers die je ziet zeer uitgebreid gedaan. We doen er zelf vrolijk aan mee. Mooie foto shoots vooral met kleurrijke kleding, voorkeur rood, zijn de resultaten. We hebben alle tijd en genieten op een bankje van onze eigen meegebrachte koffie in deze prachtige setting. Daarna lopen we op ons gemak terug naar de entree van het park. Onderweg komen we nog grote standbeelden tegen gebouwd van zout. De kleurrijke gebedsvlaggetjes steken mooi af tegen de blauwe lucht en het witte meer. Langzaam aan wordt het drukker met bezoekers. Fijn dat we alle ruimte en tijd hadden om hier van te genieten. Na deze onvergetelijke ervaring is de middag gevuld met een 300 KM tocht in de bus terug naar Xining via een mooi landschap. We slapen nog een keer in het hotel van de 1e nacht.

Woensdag 22 september Dag 4

Na het ontbijt staat er weer een lange trip  van 390 KM in de bus gepland van Xining naar Zhangye. De tocht verloopt door Qilian Mountain. Een bergketen van wel 800 KM lang en wel van 200 tot 400 KM breed. Het vormt een natuurlijke grens tussen de provincies. De vergezichten zijn prachtig. Ook een reden dat in mezelf absoluut niet verveel tijdens het reizen. We bezoeken in de middag de Mati Tempel. Deze tempel is een van de meest belangrijke Bhudda grotten van China. Het gehele complex bestaat uit 70 grotten die met de hand zijn uitgehakt in de Lingsong Mountain. Ze zijn verdeeld in groepen. De voornaamste Mati Tempel ziet er het opvallends uit. In de vorm van een pagode zijn er 21 grotten verdeeld over 7 verdiepingen. De Botthisattva Tara is verankerd in deze tempel om aanbeden te worden.  Trappenhuizen, verstopte doorgangen en balkons leiden naar de vele grotten die een geweldig uitzicht bieden. Dit zowel van beneden als van de grotten op grotere hoogtes. Met de met sneeuw bedekte Qilian Mountains op de achtergrond en de uitgestrekte weide velden aan de voorkant geeft de Mati Tempel een nog meer natuurlijke schoonheid weer. Na dit bezoek reizen we door naar Zhangye City om te overnachten.

Het 2e deel van onze reis beschrijf ik in Blog 123. Eerst ga ik de foto’s bij dit blog voegen. We hebben er zo veel gemaakt wat het selecteren niet gemakkelijker maakt. Ik ga mijn best doen.  Heel veel liefs en tot in blog123!! Lenneke

1. Dorethé:
    28 september 2021
    Hoi Lenneke
    Wat prachtig allemaal. Bijna geen woorden voor. En wat bijzonder zo’n zoutmeer. Super fijn dat je dit nog mee kon maken voordat je in december naar huis komt. Ben erg benieuwd naar het vervolg van jullie reis. Groetjes
  2. Annie:
  3. Helene:
    Geweldig!
  4. Stefan:
    29 september 2021
    Pracht verhaal weer Lenneke!
  5. Marèse:
    29 september 2021
    Alles TOP,alles wat je ziet,meemaakt,ONVERGETELIJK,wat een geluk als je zo’n reis mee kunt maken❣️
  6. Janneke en Mario:
    6 oktober 2021
    Goed dat je gemeld had in blog 123a dat hier de foto’s bij zat. Mooi om te zien en fijn dat jullie vakantie goed verloopt. Geniet ervan samen.