Lenneke op vakantie, deel 123

29 september 2021 - Shanghai, China

Beste volgers van mijn blog,

Dit keer ga ik verder mijn mijn reisverslag van de afgelopen week. De eerste 4 dagen heb ik uitgebreid beschreven in blog 122. Nu het vervolg.

Donderdag 23 september Dag 5

Dit keer na het uitchecken maar 45 minuten rijden naar de “Rainbow Mountains”. Het wordt ook wel het  Zhangye Danxia Landform Geographical Park genoemd. Dit nationale park in de provincie Gansu strekt zich uit langs de noordelijke helling van de Qilian-berg in het westen van China en is de beste vertegenwoordiger van China’s kleurrijke Danxia-landform en het grootste Danxia landschap ter wereld met een grote verscheidenheid aan landvormen. Golvende vurige rode richels samen met verbazingwekkende veelkleurige bergplooien transformeren het park in een immense vuurzee met rollende golven, waardoor het de reputatie krijgt van China’s Rainbow Mountains en ook een van de “TOP 10 Geografische Wonderen van de Wereld” geselecteerd door National Geografic.

Zoals bij de meeste parken die we bezoeken brengt onze chauffeur ons naar de ingang. De gids regelt de tickets MET onze paspoorten. Met mondkapje, temperatuur meting en op vertoon van onze groene code (op de telefoon) mogen we naar binnen. De controle blijft streng, overal! Zeker voor ons als Westerlingen. Eenmaal in het park kan het mondkapje af maar niet als je met een shuttle bus mee gaat zoals vandaag. Met deze shuttle bus maken we een tour door het prachtige gebied. We stoppen 4 keer en bij elke stop krijgen we 30 tot 45 minuten de tijd om rond te lopen en te genieten van alle panorama’s. We lopen over houten vlonders die weer met elkaar verbonden zijn met trappen. Vanaf grote ronde platforms hebben we een vergezicht over 360 graden. Het is een prachtige zonnige dag met strak blauwe hemel die de kleur contrasten alleen maar vergroot. We raken niet uitgekeken en leggen alles uitgebreid vast. Na een regen bui, gelukkig vandaag niet, zou alles nog mooier en dieper ‘opkleuren’. Dit doet ons denken aan het bezoek van Brice Canyon in Amerika waar ook de rode kleur van het zand zo prachtig na een regenbui  grotere contrasten opleverde. Uiteindelijk vertoeven we zo’n 3 uur op deze geweldige, onvergetelijke plek.

Na de lunch, een frietje met kipnuggets van de KFC, brengen we ons volgende bezoek aan Pingshan Lake Grand Canyon. Het is een van de prachtige grote kloven langs de zijde route waar je kunt genieten van de speciale landvormen. Het is een van de mooiste landschappen in de Grand Vieuw Garden of Zhangye Landscape. Zo ook wordt het geprezen als “vergelijkbaar met de Grand Canyon van Colorado”. Ook dit bezoek belooft wat. Hier worden we ook met een shuttle bus naar het begin van de toeristische route gebracht. Onze gids legt naar aanleiding van een plattegrond uit wat de mogelijkheden zijn om het gebied te verkennen. We beginnen met een wandeling boven over zodat we van boven af in de kloven kunnen kijken en prachtige vergezichten kunnen vast leggen. Daarna dalen we via heel veel trappen af de kloof in voor een wandeling van zo’n 1,5 uur. We lopen tussen grote rotspartijen door, smalle doorgangen en moeten soms bijna kruipen om onze weg te vervolgen. Onderweg komen we nog een kudde kamelen tegen die ons verder kunnen brengen, waar wij niet voor kiezen. We genieten volop van al het natuurschoon maar ook van de stilte en rust die dit alles uitstraalt. Uiteindelijk moesten we ook weer omhoog……. En ja hoor, we waren door onze gids gewaarschuwd, na twee hoge trappen en 641 treden verder kwamen we aan het eindpunt. De inspanning was deze belevenis meer dan waard. Zeer voldaan en met weer vele grandioze ervaringen rijker van deze dag sloten we af in ons hotel.

Vrijdag 24 september Dag 6

Na het ontbijt rijden we naar de legendarische Jiayuguan Pass. Daar vinden we een zeer indrukwekkend fort van de stad en de meest westelijke punt van de Chinese Muur. Hier werden ooit criminelen en bureaucraten uit de gratie uit China verdreven en in de barbaarse landen van het westen geduwd. Het fort is bijzonder en met uitleg van onze gids verplaatsen we ons in vroegere tijden en wordt deze sight interessanter. Het vervolg van deze trip, het bezoek aan De Muur, is legendarisch. Dit stuk is maar 750 meter lang en ziet er niet oud uit. Het blijkt dat dit gedeelte op een speciale manier is gebouwd. Een heel andere uitstraling dan het gedeelte wat we in 2019 in Beijing hebben bezocht. Een nieuwe aanslag op onze conditie blijft uit. Het is een korte wandeling maar wel met prachtige momenten om vast te leggen.

Na dit bezoek vervolgen we onze route naar de stad Dunhuang. Onderweg worden we verwend met een prachtige tocht met uitzicht vanuit de bus op de Gobi woestijn. Dit gaan we morgen van dichtbij meer meemaken.

Zaterdag 25 september Dag 7

We verkennen vandaag “Het Wonder van de Woestijn”, Echo-Sand Dune and Crescent Moon Spring. Dit is een van de meest aantrekkelijke toeristische plekken langs de legendarische Zijde Route.  Als een met zand bedekte heuvel van tientallen meters hoog met een oppervlakte van ongeveer 40 KM van oost naar west en 20 KM van zuid naar noord, dankt Echo-Sand Mountain zijn naam aan het natuurlijke fenomeen dat zand brult als de donder die in de stad te horen is op mooie dagen. Wanneer toeristen de door zand gevormde berg beklimmen en vanaf de top naar beneden glijden, kan het zand met hen instorten en een parel van hard geluid produceren. Omgeven door Echo-Sand Mountain, is het Crescent Lake , ook well Sand Well of Medicine Spring genoemd, vernoemd naar zijn halve maan achtige vorm. Met de reputatie van de First Desert Spring under Heaven, kan Crescent Lake na duizenden jaren bogen op zijn voortbestaan in de uitgestrekte woestijn. Je kunt hier genieten van een weids uitzicht met zand, oude Chinese architectuur, wuivende zandduinen en slangachtige voetafdrukken van kamelen en nomadische mensen.

Bij aankomst zijn wij zeer verbaasd over de drukte aan toeristen. Onze hele reis hebben we het, o.a. Door de Corona situatie, erg rustig gehad. Maar zoals de Chinezen bekend staan om het goed organiseren van het leiden van grote groepen loopt het bezoek ‘op rolletjes’. Wij beginnen onze verkenning met een 40 minuten durende tocht op een kameel. Voor ons een eerste ervaring. Vooral ik wil niets missen…. We worden meerdere malen gewaarschuwd niet tijdens de tocht te fotograferen. Ze vinden jaarlijks wel 100-en telefoons in het zand. Al snel is al duidelijk waarom. Het geschommel en de onverwachtse bewegingen van de kameel zorgen voor een instabiele ‘zit’. Als tweede actie willen we graag de hoogste duin beklimmen. Via een ladder die tegen de helling ligt en ruim 400 treden telt bereiken we al puffend de top. Maar de inspanning is het meer dan waard. Het uitzicht van bovenaf is weer onbeschrijflijk mooi. We genieten en zien het “Moon Lake” in de verte. We zijn met een aantal van onze groepsreis leden en besluiten om na het schieten van heel veel plaatjes met z’n allen tegelijk naar beneden te rennen. Jack gaat als eerste. Hij heeft een nieuw ‘speeltje’, de Insta 360, (soort Go Pro) waarmee je kunt filmen en fotograferen.  Grandioos om deze ‘spectaculaire actie’ vast te leggen. Met heel veel gegil, lol en plezier komen we in no time beneden. Hierna bekijken we het meer van dichtbij wat door de jaren al aardig begint te krimpen en pikken nog net de ondergaande zon mee.

Na ons vlot omgekleed  en al het duinzand uit de schoenen geschud te hebben bij aankomst in het hotel, moeten we onszelf nog ‘haasten’ voor het avond programma. We gaan naar een openlucht voorstelling, de “Dunhuang Show”. Het is zeer bijzonder want het publiek draait 5x met de tribune mee. Er zijn 5 verschillende podia waar het verhaal zich afspeelt. Maar goed dat de gids vooraf de strekking van het verhaal had vertelt. Maar ook zonder deze info was het volop genieten van het decor, de lichtshow, kostuums, dans, zang en acrobatiek. De choreograaf had ook de opening van de Olympische Spelen in Beijing verzorgt. Weer een ervaring rijker.

Zondag 26 september Dag 8

Op de dag van vertrek staat er in de ochtend nog een bezoek gepland in het programma. We gaan naar de verbazingwekkende “Mogao  Caves”. De Mogao grotten ten zuidoosten van de Dunhuang-oase, uitgehouwen in de kliffen boven de rivier de “Dachuan”, vormen de grootste, de meest rijkelijk bedeelde en langst gebruikte schatkamer van boeddhistische kunst ter wereld. Het staat bekend als “Het Louvre van het Oosten”. Er zijn nu 492 grotten met ongeveer 45000 m2 muurschilderingen en 2100 kleurrijk geschilderde beelden waaruit je de ontwikkeling van de Chinese kunst over 1600 jaar van de ene dynastie naar de anderen kunt volgen, omdat elke dynastie eigen grotten bouwde om zijn eigen kenmerken vast te leggen.

Wij krijgen een zeer goed Engels sprekende gids, blijkt er als wetenschapper te werken, voor de rondleiding. Hij vertelt met heel veel passie over de bijzonderheden van de 10 grotten die we bezoeken. Elke grot heeft zijn specialiteit die je met het blote oog niet opvalt maar met zijn aanwijzingen en zaklamp verschijnen er zeer wonderbaarlijke taferelen. Dit bezoek hadden we zeker niet willen missen.

En zo komt ook aan deze geweldige reis een einde. Ben ik jullie alleen nog de uitleg verschuldigd waarom deze trip de naam de “Classic Silk Tour” kreeg. Het was wel duidelijk dat de plaatsen die we hebben bezocht aan de Zijde Route liggen. De klassieke zijderoute of zijdeweg was een netwerk van karavaanroutes door Centraal-Azië, waarlangs gedurende vele eeuwen handel werd gedreven tussen China en het oosten van Azië aan de ene kant en het Midden-Oosten en het Middellandse Zeegebied aan de andere kant. Eeuwenlang, van de klassieke oudheid tot de late middeleeuwen, was de zijderoute de belangrijkste verbinding tussen oost en west.

Vooraf wisten we dat we veel kilometers zouden moeten maken maar dit was het meer dan waard. Ik ben weer zeer dankbaar dat ik dit heb mogen mee maken en kijk samen met Jack en Patrick terug op een onvergetelijke week.

De eerste week van oktober is het hier The Golden Week, vakantie voor velen. Ook wij gaan gezellige dingen doen. Daarnaast ben ik nu druk bezig met het organiseren van een feestje voor Jacks’ 65e verjaardag (5-10). Dit alles zal genoeg inhoud geven vo een volgende blog. Maak er nog een mooie week van!! Ga ik nog ‘even’ met de keuzes van de foto’s aan de slag!! Tot in blog 124! Heel veel liefs, Lenneke!!

1. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    In één woord “prachtig” en inderdaad die verschillende kleuren zand. Het is dat jij de foto gemaakt hebt, anders zou ik het niet geloven. Zo mooi. Dank je wel hiervoor. Veel plezier met het organiseren van Jack zijn feestje. Groetjes
  2. Lian van berlo:
    29 september 2021
    Prachtig weer Len! Wat een geweldig mooie kleuren! Doet me inderdaad denken aan de USA.......
  3. Mariette:
    29 september 2021
    Wat een prachtige ervaring Lenneke! Heb van je foto's en verhaal genoten! Ik kijk uit naar het verhaal van Jack'zijn feest!😃🎉🍻
  4. Helene:
    29 september 2021
    Ik ga het aan mijn broer doorsturen, hij heeft ook heel wat door China gereisd. Misschien wel gedeelde ervaringen!
  5. Janneke en Mario:
    6 oktober 2021
    Eerst proficiat met je lieve Jack. Niet te geloven dat jullie al die trappen hebben kunnen lopen. Knap hoor. Prachtige foto’s en mooi ervaring voor jullie.
  6. May:
    7 oktober 2021
    Hallo Lenneke. Alsnog gefeliciteerd met de verjaardag van Jack, wens hem nog proficiat van mij. Zal vast weer mooi feest zijn geweest( jou kennende😀😉). Wat een prachtige kleurrijke foto’s. Lieve groetjes May