Lenneke in Zhangjiajie, deel 97

4 januari 2021 - Shanghai, China

Beste trouwe blog-volgers,

Voordat ik aan mijn verhaal begin wil ik jullie eerst allemaal het aller beste wensen voor 2021!!!    Ons nieuwe jaar is prima begonnen dat lees je wel in het verslag van onze zeer geslaagde 6-daagse trip de afgelopen week. Veel leesplezier!!

De eerste dag.

Ruim op tijd klaar voor vertrek. Ik geloof niet dat ik mezelf vooraf aan een reis zo relaxed heb gevoeld. Slechts twee koffers en twee kleine rugzakjes en onze dikke winterjassen staan klaar. Nog even op de valreep afscheid nemen van Guusje. Ze heeft niet in de gaten dat ze de komende 6 dagen het rijk alleen heeft. Fijn dat Kim, de bovenbuurvrouw, voor haar zorgt. We boffen, Dirk komt ons met zijn chauffeur ophalen, daarna pikken we Hans en Wilma op. Ans en Bas ontmoeten we op het vliegveld, Pudong. Wat een rust daar, ongekend. Vooraf aan het boarden moeten we de eerste QR-code scannen. Zo kunnen wij aantonen waar wij vandaan komen en hoe onze reis verloopt. “Big brother is watching you”.  Na een vlucht van 2,5 uur arriveren we in Zhangjiajie. De taxi brengt ons naar het hotel. In de lobby, zo groot en hoog, is onze winterjas geen overbodige luxe. Inmiddels 21.00 uur, helaas geen eten of een drankje meer te krijgen. Het winkeltje biedt, met chips en bier, uitkomst. We vertoeven ons nog bij Hans en Wilma op hun lekkere warme kamer. De eerste indrukken, verwachtingen, grappen en grollen gaan over en weer. Het is meteen lachen. Qua gezelligheid zal het binnen ons groepje deze trip zeker aan niets ontbreken. Later zoeken we op onze kamer het oversized Kingsize, 2x1.40, bed op. Je kunt hier echt 2 meter uit elkaar liggen……

De tweede dag.

We zijn een dag eerder aangekomen voordat we deelnemen aan het programma van de georganiseerde tour door OKDealTravel. Na het zeer uitgebreide ontbijt maken we een wandeling naar een natuurgebied, het Baofeng Lake, een half uur verderop. Helaas we mogen er niet in. We moeten echt onze paspoorten laten zien, de foto op onze telefoon, wat normaliter geldend is, accepteren ze niet. Dus gaan er een paar even met de taxi op en neer naar het hotel. De eerste les geleerd; ‘altijd je paspoort bij je hebben hier!’. We voelen ons als westerlingen gediscrimineerd. Op het aankondigingsbord staan de kortingen voor mensen boven de 60, we hebben er 4 bij…, maar helaas alleen voor Chinezen. (“White lives matter…..”) We worden met een bus halverwege de heuvel afgezet en na een korte wandeling worden we verrast bij de aankomst van een prachtig meer omringt door heuvels en rotsen. Er zit een boottocht bij de toegangsprijs inbegrepen. Een platte traditionele schuit laat ons de schitterende omgeving zien. Op een gegeven moment zet de kapitein de motor uit. De gids stopt met haar uitleg en klapt. Wij zijn verbaasd, komt er een prachtige dame gekleed in een Miao kostuum, de lokale minderheid hier, uit de aan de kant liggende boot op het dek. Ze zwaait en zingt ons in haar taal toe. De akoestiek hier over het meer is grandioos en door dit lied voelen we onszelf zeer welkom geheten. Weer terug aan wal komen we uit bij een theehuis. Het binnen proeven van de lokale thee warmt ons op maar is niet lekker genoeg om te kopen. We vervolgen onze wandeling het park uit.

Na dit bezoek moeten er weer magen gevuld worden. Het is ‘low season’ dus erg veel gelegenheden zijn gesloten. Uiteindelijk vinden we een traditioneel eettentje met een ronde tafel en kleine stoeltjes. Wat wij vreemd vinden is dat overal de deuren open staan bij een temperatuur van 3 graden. Gelukkig hebben ze plastic flappen hier voor de ingang hangen. Snel genoeg komt de bediening met ijzeren potten voor onder de tafel waarin ze met houtskool een vuurtje stoken. Heel aangenaam. Er worden gerechten door het aanwijzen van foto’s uitgekozen en boven verwachting snel opgediend. Op de draaiende glazen tafel komen de hapjes voorbij en kun je zelf opscheppen. We laten alles ons erg goed smaken en voor zo’n 6 euro per persoon erg de moeite waard. Op de terugweg maken we een tussenstop bij een koffietent in de drukke winkelstraat. Aangekomen in het hotel trekt iedereen zich terug op de kamer om te ontspannen.

Voor de avond hap vinden we weer een traditioneel chinees restaurant met vele lekkere gerechten. De meiden van de bediening vermaken zich kostelijk om ons en lachen als ze met ons op de foto mogen. Op weg naar het hotel proberen we nog een barretje te vinden. Een gelegenheid is gesloten of er komt vreselijk denderende muziek naar buiten. We scoren een biertje maar zijn weer snel weg. Overal is het erg koud en iedereen zit binnen met zijn jas aan. Wij zijn later erg blij met ons warme bed. Het was een geslaagde eerste dag, prettig om op deze manier uit de drukte van Shanghai te ontsnappen..

Dag 3

Op tijd uit de veren, ontbijt en om 9.30 uur de bus in. De groep bestaat uit 21 personen en 4 nationaliteiten. We hebben een 4,5 uur durende reis door de heuvels voor de boeg naar een ruim 300 jaar oud stadje, Fenghuang. Daar aangekomen stappen we over op een lokale bus die ons naar het Boutique hotel brengt. Vlot de koffers op de kamer, het hotel personeel de opdracht gegeven toch maar de kamers te verwarmen en op pad. We zijn midden in het centrum van het oude stadje. Het ligt aan beide kanten van de Tuojiang rivier en straalt vooral zijn bijzonderheid uit door de houten huizen op palen (Diaojiaolou)We passeren wel 4 bruggen en terwijl Grace onze gids haar uitleg geeft verwonderen wij ons om alles wat we zien. Ook hier is het erg rustig, low season, de Chinezen zelf hebben geen vakantie. Na de lunch krijgen we een welkoms ceremonie uitgevoerd door drie dames in Miao kostuum. Dirk biedt zich aan. De rijstwijn wordt trapsgewijs onder begeleiding van hun gezang in zijn mond gegoten. Een prachtig tafereel.

De middag vervolgen we met een boottocht. Vanaf het water ziet de bijzondere bouw er zeker zo mooi uit. Hierna wandelen we door de smalle straatjes met een aaneenschakeling van souvenirwinkeltjes, eettentjes en ateliertjes. Terwijl de zon zakt, hier een uur later dan in Shanghai, pauzeren we in een sfeervolle gelegenheid. Inmiddels is Erin bij ons aangesloten. Een Amerikaanse die ons graag over haar ervaringen van haar verblijf in Shanghai wil vertellen. Ze is leerkracht en mocht het afgelopen jaar van haar directeur de stad niet uit. Je snapt hoe blij ze is dat ze eindelijk wat meer van het prachtige China kan ontdekken. We zitten er goed, de drankjes en pizza’s smaken prima. We besluiten om hier 2020 uit te luiden en een onvergetelijk begin te maken voor 2021. Dirk moest nog wel even de eigenaresse lief aankijken…….. de sluitingstijd van de tent was eigenlijk 23.30 uur. Nadat we om 24.00 uur geproost hebben op het nieuwe jaar klinken er in de verte aan de overkant van de rivier wat vuurwerk knallen en zagen we grote sissers, verder was het buiten voor ons een ongekende jaarwisselings-stilte. Maar wat we wel zagen was een zeer wonderbaarlijk, mooi tafereel, bijna onbeschrijfelijk. Aan beide kanten van de rivier was alle bebouwing verlicht met zacht, sfeervol, warm licht. Alsof we door een sprookje liepen. Ik kreeg een soort van ‘Efteling-gevoel’. We werden er stil van maar gingen al snel aan het werk om dit alles op beeld te vereeuwigen. Zie het resultaat, de foto’s. Moe  en voldaan, na deze onvergetelijke ervaring, kropen we tussen de inmiddels warme dekens.

Dag 4

Om 7.15 uur al aan het ontbijt en om 8 uur in de bus voor de 4,5 uur durende terug reis naar Zhangjiajie. Ik vermaak mezelf met het werken aan mijn blog, lezen en een dutje te doen. We hebben een vol programma en zijn vol verwachting om de bergen in te gaan. We starten met een bezoek aan de Zhangjiajie Grand Canyon. Daar aangekomen wandelen we over de langste (500 M) en hoogste (300 M) glazen hangbrug van de wereld. De eerste stappen op de brug zijn nog wat onzeker maar enkele meters verder wen je aan het idee en krijg je vertrouwen dat het glas echt dik genoeg is. De zon schijn en de lucht is stralend blauw, dit maakt het uitzicht prachtig. We hebben de grootste lol met het maken van een foto sessie. We wandelen over de plek waar ze aan Bungy-jumpen doen. In onze groep geen liefhebbers. Na een half uur genoten te hebben van deze bijzondere brug en uitzicht zijn we aan de overkant van de Grand Canyon. Daar volgen we de groep en komen in een VR (virtual reality)-ruimte. Er staan manden van luchtballonnen waar we in 2-tallen in gaan staan. Nadat we eerst een wit papieren masker opgezet hebben, wat er hilarisch uitziet, zetten we de VR-bril op. Het programma wat we beleven is een vlucht over en door de Grand Canyon alsof je het in het echt meemaakt. Heel knap gedaan en ontzettend mooi om deze omgeving als door de ogen van een vogel te mogen meemaken. Een goed gekozen attractie  in deze omgeving. Al snel volgt er een tweede attractie de ZIP-line. Om de beurt klimmen we in een soort van hangstoel, worden gezekerd en HOPPA glijden we naar de overkant van de canyon. Het geeft een mooi uitzicht, een lekker gevoel en is helemaal niet eng. Al snel volgt de derde attractie een reuze glijbaan. We krijgen een soort van ‘hobbe-zak’-broeken aan en handschoentjes om af te remmen. Het is een lange rit naar het dal met heel veel bochten. Niet alleen de kinderen in de groep genieten ervan, stiekem hoor ik ook af en toe een volwassene gillen. Deze activiteiten geven ons toch wel een soort van ‘pretpark-gevoel’, helemaal niet vervelend.

Beneden vervolgen we onze weg te voet door het dal van de canyon. We wandelen over houten paden en bruggetjes langs een turquoise blauwe rivier. De kleur is bijna onvoorstelbaar en wordt veroorzaakt door de mineralen die zich in het water bevinden. We zien kliffen en ingangen van grotten. Het pad komt bij een meer uit waar de boot al klaar ligt om ons naar het eindpunt van deze onvergetelijke tocht te brengen. Jeetje hoeveel indrukken kun je op een dag opdoen????

Dag 5

Na een goede nachtrust weer fit op voor een volgend avontuur. De bus zet ons af bij de ingang van het Zhangjiajie National Forest Park. We gaan met een lift, die als het ware aan de buitenkant van een rots is ‘geplakt’, binnen 1 minuut omhoog. Het schijnt de langste en snelste ter wereld te zijn. Boven op de Yuanjiajie Mountain beginnen we aan een 2,5 uur durende wandeling op een ongekende hoogte. We stoppen bij elk panorama en genieten van de onbeschrijfelijke mooie omgeving. In dit gebied zijn wel 3000 rotsachtige pilaren van kars gesteente. De meest bijzondere van vorm hebben een naam. The Haleluja Mountain springt er dan ook echt wel uit.  Dit hele gebied is de inspiratie geweest voor de film Avatar. Vandaar dat het hier ook wel The Avatar Mountains wordt genoemd. Gedurende het gehele bezoek hier moeten we wel op onze hoede blijven. Dit gebied is ook de leefwereld van apen. Helaas zijn er bezoekers die de waarschuwingen negeren en of de dieren voederen of te dicht bij komen voor een foto. (Zoals ik…… gelukkig kon ik de aap van mijn mouw afslaan). Er zitten echte agressievelingen tussen.

We kunnen er niet genoeg van krijgen om al deze schoonheid vast te leggen. Helaas komt er een einde aan de eerste tocht van vandaag. Maar niet getreurd, de bus neemt ons mee naar de andere kant van het park waar we deel twee te zien krijgen.We bezoeken Tianzi Mountain (100m2) waar we vanaf vele uitzicht punten in een grootse uitgestrektheid een onvoorstelbaar bos van stenen pilaren kunnen bewonderen. Het is nauwelijks te beschrijven wat we zagen. De foto’s zeggen heel veel maar het zien, ruiken en voelen van deze prachtige natuur als je er midden in bent is meesterlijk. Het wordt tijd om naar huis te gaan. Helaas, ik had er wel uren rond kunnen wandelen. We stappen in een gondel die aan een kabelbaan hangt en ons naar het dal brengt. Dit jaar geen wintersport maar toch in de gondel……… brings back memories…..

Voor de avond hebben we tickets om naar het theater te gaan welke naast ons hotel is. Er wordt een voorstelling gegeven waarin er liederen ten gehore worden gebracht. Hierin worden de gewoontes en tradities van de Miao cultuur bezongen. De artiesten zijn omringd door een prachtig decor en laten ook mooie dansen zien. Het is een groot spektakel met wel 1000 toeschouwers. We zijn onder de indruk.

Dag 6

Onze bagage gaat mee de bus in en we rijden naar het centrum van Zhangjiajie. We bezoeken een art gallery waar de kunstenaar schilderijen maakt van zandsteen. Een bijzondere manier met speciale technieken om al het natuurschoon uit deze omgeving vast te leggen. Er zitten prachtige kunstwerken tussen.

Hierna brengt  een 7 kilometer lange gondellift, de langste van de wereld, ons in 30 minuten naar de top van de Tianmen Mountain (1500 M). Het landschap hier is compleet anders dan in het nationale park. Deze berg staat met maar liefst 4 records in het World Guinness Book off Records!! We ervaren een pad langs de rotsen gemaakt van glas. Ook hier moeten we sloffen aantrekken zoals op de Glass Bridge. De panorama’s zijn weer gigantisch. Jammer dat het zonnetje niet doorkomt. Op deze hoogte is de temperatuur enkele graden onder 0. Hier en daar ligt ijs, uitkijken geblazen dus. We komen uit bij een grote behoorlijke wiebelige hangbrug waar we moeten omdraaien om op tijd op de afgesproken plek te zijn. We zakken deze kant van de berg af in een bus maar moeten er wel de Tongtian Road met maar liefst 99 bochten nemen. Met de snelheid die de chauffeur neemt wordt het voor ons allen een behoorlijk spektakel waar we bij elke bocht onder luid gejuich een kant opvliegen. Aan het einde van de rit krijgt ze een applaus.

De andere kant van de berg gaan we weer op met een kabelbaan. Daar bezoeken we de “Sky Way to Heaven”. Het is een 999 treden tellende trap die naar een grote natuurlijke brug (Arch) leidt. Helaas we mogen maar tot tree 118….. de rest is afgesloten. Er komen ijspegels her en der naar beneden. Toch de moeite waard om te bewonderen. We gaan weer voor de laatste keer met de gondel naar beneden waarna we in het dal een restaurant opzoeken met de hele groep. Hierna nemen we van iedereen afscheid en brengt  de bus ons naar het vliegveld.

“De tijd vliegt als je plezier hebt…”, er komt een einde aan deze geweldige trip. We kijken terug op 6 onvergetelijke geslaagde dagen. Niet alleen vanwege de activiteiten, het programma in deze prachtige natuur, maar ook omdat we met z’n 7-en erg veel lol en gezelligheid gehad hebben. Voor ons een reden om nog eens een georganiseerde reis te boeken. We hebben regelmatig naar elkaar uitgesproken hoe bevoorrecht we zijn om dit in deze tijd te mogen meemaken. Ook met in ons achterhoofd dat het reizen over de hele wereld nu zowat onmogelijk is.

Geniet van de foto’s! Tot in blog 98!! Veel liefs, Lenneke!!

1. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Wat prachtig allemaal, om jaloers op te worden. Haha. Nee hoor, het is je gegund maar ik vind het er geweldig uitzien allemaal. Fijn dat het met zo’n groep ook allemaal klikt. Nu heb je oud en nieuw toch ook weer eens op een andere manier gevierd. Super leuk toch. Ik kijk weer uit naar volgende week. Groetjes
  2. Mariette:
    4 januari 2021
    Wat een mooie reis in een goed en gezellig gezelschap! Fijn om op zo'n bijzondere manier met vrienden het nieuwe jaar in te luiden!
  3. Annie:
    4 januari 2021
    Eerst voor jullie ook de beste wensen voor het nieuwe jaar.
    Wat een belevenis weer en wat een SUPER PRACHTIGE fotos.
    Mooi om te lezen weer hoe jullie genoten hebben.
    Groetjes van Hans en mij.
  4. Helene:
    5 januari 2021
    De beste wensen voor 2021! Wat een ervaringen hebben jullie weer opgedaan en dan ook nog die mooie foto's waarvan wij ook kunnen genieten. Herkenbaar op die glazen brug, de eerste keer vond ik het ook doodeng maar gelukkig, het went snel.
  5. Godelieve:
    5 januari 2021
    Wat een geweldige trip! Prachtig!! Ook voor jullie de beste wensen voor 2021!!
  6. Anke:
    5 januari 2021
    De foto's zeggen genoeg. Weer een prachtige ervaring erbij!!
  7. Janneke en Mario:
    6 januari 2021
    Alsnog de beste wensen voor jullie van ons. Een mooie reis met prachtige foto’s. Hoop dat t stokje in de berg helpt bij je rugpijn. En ik denk bij de Stairway to heaven als je door t gaat gaat dat je dan in de hemel ben! Tot je vlg blog. Veel liefs.