Lenneke in Shanghai deel 2

24 april 2018 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Daar ben ik weer. Nu een week in China en er is weer veel gebeurd.

Zaterdag 21 april Goed nieuws de service flat die we hebben gekozen kan door gaan. We kunnen maandag al verhuizen. Fijn vooruitzicht, het wonen in een hotel is comfortabel maar moet niet te lang duren. Jack heeft inmiddels een nieuwe telefoon voor mij gekocht met een Chinees nummer om in China te gebruiken. Voor de contacten met Nederland houd ik mijn oude telefoon aan. In de middag hebben we de grootste hotspot van Shanghai bezocht; The Bund. Het is een in een grote bocht lopende weg met allemaal koloniale gebouwen van historische architectuur aan de west kant van de Huangpu Rivier.  De promenade langs de rivier geeft een prachtig uitzicht naar de overkant waar het stadsdeel Pudong ligt met zeer moderne gebouwen. Wat een een grote tegenstellingen. Het was er ontzettend druk en erg indrukwekkend. Voor mij was deze middag ook mijn eerste ervaring om in Shanhai met de metro te reizen. Stap voor stap en met een perfecte gids (Jack) blijkt het allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Eerst met een roltrap naar beneden. Dan koop je een kaartje uit de machine; in het Engels staat alles aangegeven. Je moet wel van te voren uitzoeken welke metrolijn (er zijn er 16)  je moet hebben en welke halte je wilt uitstappen. Voordat je door de gate gaat moet je langs de beveiliging en gaat jouw tas over een lopende band door een scanner. Net zoals op het vliegveld. Dan volg je de pijlen van jouw lijn en even goed opletten of je de noordelijke- of zuidelijke, de oostelijke- of westerse kant op moet. Voor de veiligheid zijn er glazen wanden waarachter de metro stopt. Iedereen staat achter de pijl rechts of links van een deur te wachten zodat de mensen die uitstappen door het midden kunnen. Het gaat allemaal heel snel. Een goedkope en snelle manier om te reizen. Wat ook nodig is in een stad met 23 miljoen mensen. In de avond zijn we gezellig met 2 collega's, Louisa uit Shanghai en Stewart uit Londen, in een authentiek Shanghais restaurant wezen eten. De gerechten lieten we ons goed smaken, echt Chinees. Toch anders dan bij Kota Radja in Helmond. Op de terug weg zijn we nog even een pint gaan drinken als slaapmutsje bij The Tipsy Fiddler, een Ierse pub bij het hotel om de hoek. We boften, er was een Ierse band die de dag compleet maakte.

Zondag 22 april De dag fanatiek begonnen op de loopband van de gym (fitnessruimte) van het hotel. 's Middags weer een nieuwe ervaring opgedaan. Met de fiets door Shanghai. Door de hele stad staan er op de hoeken van de grote straten gele of oranje huurfietsen. Met behulp van een app kun je hier gebruik van maken, ideaal.Scan met je telefoon de QR-code en de fiets springt van het slot. Na gebruik zelf afsluiten en de goedkope betaling gaat automatisch. Er wordt volop gebruik van gemaakt, ook door de Chinezen zelf. Het fietsen viel niet tegen het meeste verkeer houdt zich aardig aan de regels. Wel opletten want ook al is het rood rechts afslaand verkeer draait gewoon af ook al steken er voetgangers over. Ook rijden er wel eens fietsers en brommers over de stoep. Bijna alle brommers zijn elektrisch dus je hoort ze niet aankomen. Onze tocht van 25 minuten ging naar het Okura Hotel. Daar had de Nederlandse Vereniging van Shanghai een Oranjemarkt georganiseerd. Dit compleet met de bekende kraampjes voor de vrijmarkt. Ook waren er stalletjes met heerlijke Nederlandse producten. Het frietje met kroket werd goed ontvangen. De kinderen openden de middag met het welbekende Koningslied en de daarbij behorende dans. Natuurlijk kwamen bij mij meteen herinneringen van De Rietpluim naar boven. De school waar ik 20 jaar met erg veel plezier heb gewerkt. De koningsspelen (koekhappen, sinaasappelrace, verkleedestafette enz.) ontbraken niet. Ondertussen werd er volop geborreld en genetwerkt. Het viel me op dat er vooral jonge gezinnen waren. Ook verschillende koppels uit 2 culturen. (Een Nederlander met een Aziatische vrouw) Shanghai kent zo'n 1400 inwoners uit Nederland. Voor ons een prima gelegenheid om de eerste contacten te leggen. Dit lukte aardig. We hebben verschillende mensen gesproken en hun ervaringen, tips en adviezen goed ontvangen. Ook nog wat gegevens uitgewisseld. Wie weet levert het nog wat op. Het was een zeer geslaagde middag. Prettig was dan ook dat het weer meewerkte.

Maandag 23 april Onze dag van de eerste verhuizing. Alle koffers, maar liefst 5 stuks, en 3 tassen zorgvuldig ingepakt. Om 10.00 uur stonden we 6 kilometer verderop klaar om in te checken in onze service flat op de 37e verdieping van Parkside Service Suites by Lansons' Place. We zijn door het personeel erg prettig ontvangen. Nu zul je jezelf afvragen ;Wat is een service flat? Nou we hebben een compleet ingericht 1 slaapkamer appartement met huiskamer, keuken badkamer en balkon. Gestoffeerd, gemeubileerd en ingerichte keuken. Je komt beneden binnen via een receptie, met jouw sleutelkaart bedien je de lift. Binnen 1 minuut naar de top floor (37)! Heel snel dus. 3x per week komen ze de flat schoonmaken en 1x per week het bed verschonen. Verder kunnen we maandag t/m vrijdag gebruik maken van de ontbijtservice, 1x per maand "HAPPY HOUR' en de gym. Waarom deze luxe??? Het is ter overbrugging voor 1 of 2 maanden. We hebben onze dozen met eigen spullen nog niet en kunnen van hieruit naar een permanent appartement op zoek. Geeft ons de ruimte en tijd om te oriënteren. Dus voorlopig een eigen plek. Het ziet er al echt gezellig uit en de boodschappen zijn ook binnen. Deze actie was voor mij ook weer een avontuur. Alleen met de metro op zoek naar een supermarkt welke deel uitmaakt van een groot winkelcentrum onder de grond...Voor de eerste keer in een week weer eens zelf gekookt. Heerlijk!

Dinsdag 24 april Jack is vanmiddag voor een paar dagen weer op reis vertrokken. Zijn werk gaat gewoon door, fijn dat hij veel thuis werkt. Ik ben nog eens te voet de omgeving gaan verkennen en zo ook de loopband van de gym uitgeprobeerd. Fijn dat mijn whats' app hier in de flat werkt kan ik mijn contacten met thuis onderhouden.

Mijn verhaal is toch uitgebreider geworden dan mijn bedoeling was. Hoop dat het jullie niet verveelt of te veel van jullie 'lees' tijd vergt. Ik wil graag de mensen bedanken die al gereageerd hebben op deze blog. Het doet me goed jullie reacties te lezen. Morgen ga ik (alleen) naar het consulaat. Alle Nederlanders zijn uitgenodigd voor een 'Koningsborrel''. En vrijdag ook hier een Koningsnacht. Hoe deze evenementen gaan verlopen lezen jullie in mijn volgende blog, deel 3. Doei!!!

1. Marijn Peters:
    Hoi Lenneke,
    Erg leuk om jou ervaringen te mogen delen, en dat wordt nooit teveel of saai.
    Geniet ze en groetjes aan Jack!
  2. Janne:
    24 april 2018
    Heel leuk om deze ervaringen mee te lezen! Veel plezier de komende feest dagen :) Dikke Kus
  3. Ton van Overbruggen:
    24 april 2018
    Leuk lang verhaal Lenneke . Veel plezier in China!
  4. Stefan:
    24 april 2018
    Nee Lenneke, jouw schrijven wordt nooit 'teveel om te lezen'. Geweldig om zo toch ook een 'vleugje' van jouw China-avontuur mee te kunnen pikken! 24 000 000 inwoners in één stad, pffffff! Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken! Ik heb al moeite me te bewegen in een vol voetbalstadion; dus om in een stad met 24 miljoen inwoners even te gaan joggen in het park......... Blijf aub schrijven Lenneke! Succes in jullie nieuwe tijdelijke woning en met jullie 'huizenjacht'!
    Veel succes
    en geniet ervan Lenneke & Jack

Groeten, Stefan
  5. Dorethé:
    24 april 2018
    Goh wat leuk allemaal. Blij te horen dat je al een beetje je eigen stekje hebt. En ik geloof direct dat het prettig is om weer wat voor jezelf te koken. Het zal inderdaad steeds wel een avontuur zijn in wat je allemaal onderneemt, maar over een maand weet je niet beter. Ik kan niet wachten op je volgende blog. Groetjes
  6. Marja Van Der Vliet:
    24 april 2018
    Nee hoor Len, zeker niet te veel, heel leuk om te lezen. Groetjes aan Jack en een hele gezellige Koningsdag
  7. Henny van een Berg:
    Hoy Lenneke,
    Super interessant om je blog te lezen!! Wat heb je al veel ondernomen in zo'n korte tijd.
    En feestjes lomen er ook al aan lees ik. Zelfs oranje getint. Groetjes aan Jack .en van Kees en mij groetjes uit het zonnige Toscane.💋
  8. Janneke en Mario:
    24 april 2018
    Nou, jullie zet er vaart achter. Fijn voor nu een eigen plek en van Lenneke’s lekker genieten. Veel plezier met Koningsdag.
  9. Janneke en Mario:
    Lekker eten natuurlijk😅
  10. Racids & Abdelhakim:
    Hoi Len,

Wat fijn te horen dat het allemaal zo goed gaat. We hebben jouw blog met veel. Plezier en intresse gelezen. Heel indrukwekkend allemaal. Vooral om dat stukje Engeland en Holland te beleven in Shanghai. En hoe mooi dat allemaal is geregeld qua vervoer in het drukbevolkte China. Zo'n serviceflat is idd een heerlijke luxe. Geniet ervan! En doe de groeten aan Jack.😘
  11. Jan:
    Hoi Lenneke en Jack.
    Zie en lees dat alles begint te rollen daar ,en de goede kant op ,lees ook dat je daar niet alleen bent ,ik blijf je volgen ,zit nu met mn renners kleren aan en ga fietsen met onze groep ,volgende keer wat meer nieuws van hier ,a.s. zondag vertrek ik naar Ghana voor n missie van 2-3 wkn .tot snel en n grote X
  12. Hanny:
    Hoi Len,

Ik vind het kei leuk om jou belevenissen te lezen ga zo door!!!
    fijn dat jullie nu een "eigen" plekje hebben en zo op je gemak weer verder kunnen gaan kijken.
    Fijne koningsdag en succes!!

xx
  13. Lorette:
    Hoi Lenneke!
    Wat leuk om dit alles weer te lezen! En wat heb je al veel ondernomen! Ik herinner me van ons "China-avontuur" nog het reizen met de trein: dat was al een avontuur op zich.....Gaaf om te lezen dat jij al zo gemakkelijk met de metro reist.
    En nu voorlopig jullie eigen plekje: geniet ervan!
    Ik kijk nu al uit naar je volgende blog.
    Groetjes
  14. Neelke:
    26 april 2018
    Ha Len,

Leuk om je reisverhalen te lezen. Hier morgen koningsdag, maar zo te lezen zie jij daar ook genoeg oranje :_)

Groet vanuit Gemert van Neelke
  15. Heleen:
    27 april 2018
    Alles is nieuw ! Leuk te lezen hoe je dat allemaal ervaren hebt !

Groet,
    Heleen
  16. Francé Buijtendijk:
    2 mei 2018
    Hoi Lenneke,
    Erg leuk om via jouw reisblog te mogen meegenieten van jouw belevenissen in China. Mooi geschreven.
    Fijn dat jullie al een serviceflat hebben gevonden. Nu in alle rust gaan zoeken naar een appartement voor langere tijd, maar ook dat komt vast goed. Geniet ervan en ik kijk uit naar jouw volgende belevenissen.
    Lieve groetjes Francé