Lenneke in Shanghai deel 11

25 juni 2018 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Het is maandag 25 juni. Mijn 11e week in China, de 69e dag. Ik kijk even terug op de week die voorbij is.

Woensdag 20 juni. Ik begin mijn dag met een kopje thee op de bank. Eerst een berichtje op de familie app plaatsen. Papa, sinds 7 februari 2017 helaas niet meer onder ons, zou vandaag 90 jaar geworden zijn. Een goed moment om aan hem terug te denken en nog eens mooie herinneringen op te halen. Vanavond maar een wijntje op zijn prachtige leven drinken. Ik krijg hele lieve reacties terug van de familie. Doet me weer goed. Jack is er 3 dagen, 2 nachten, niet deze week. Hij bezoekt klanten in het land. Deze reizen kunnen nogal eens heel wat tijd in beslag nemen. Zo legt hij voor deze trip 780 KM af met een hoge snelheidstrein. Deze kan wel tot 330 KM per uur gaan. Hiervoor is hij maar liefst 4 uur en 50 minuten onder de pannen. Daarna nog een autorit van 1½ uur. Maar wel op tijd voor een meeting in de middag. Een overnachting in een hotel en de volgende dag weer met auto en trein retour maar dan via een andere klant. Ja de verkoop van industriële machines gaat met veel overleg en tijd gepaard.

Vorige week heb ik mijn haren helemaal laten kortwieken bij een nieuwe kapper. Op een van mijn fietstochtjes ontdekt, 100 meter verderop in de straat. De eigenaar spreekt vloeiend Engels, heeft 15 jaar in Vancouver, Canada, gewoond. Dit maakt het uitleggen van mijn wensen een stuk gemakkelijker dan bij de vorige lokale kapper. Deze sprak geen woord Engels en kon ik alleen via een foto laten zien wat ik wilde. De prijs was er ook naar (slechts €7,30) maar ik was wel tevreden. Na de knipbeurt (dit keer wel €20,-) was mijn haar wel enkele tinten lichter, grijzer, dus maar meteen een nieuwe afspraak voor vandaag gemaakt om te kleuren. Ja hoor na 1½ uur liep ik als een blije vogel met een mooi naturel kleurtje weer naar huis.

Donderdag 21 juni. Vandaag komen ze een water tank met cooler brengen. Service van de flat. Er zit een filter op de kraan in de keuken. Wij waren in de veronderstelling dat we het gewoon konden drinken. Niet dus, de filter is om zo je groenten en fruit te wassen en het te gebruiken om te koken. Oeps, al 7 weken dit niet drinkbaar water gedronken maar nog wel ‘op de been’. Dus valt het allemaal wel mee. Je kunt in Azië namelijk nergens water uit de kraan drinken.

Deze week had ik me ingeschreven voor 2 excursies om mijn verkenning van de stad voort te zetten. Helaas zijn ze beide gecanceld. Te weinig deelnemers. Hier hebben de scholen al sinds 15 juni voor 2 maanden vakantie. Zo zijn er al velen (expats) de stad en het land uit.Vandaag maak ik voor het eerst een echte tropische regenbui mee. Ik wilde even naar buiten voor een boodschap maar bedacht me op tijd toen ik de zwarte wolken zag naderen. Dat is een voordeel als je op de 37e verdieping woont. Wel een prachtig gezicht, het levert weer hele mooie plaatjes op. In no time waren de flats aan de overkant niet meer te zien. De lucht was wit van de regen. Daar kan ik dan weer van genieten.

Vrijdag 22 juni. Onverwachts werd ik voor vandaag uitgenodigd voor een lunch door Saskia. Het miezerde wat bij vertrek op de fiets maar de temperatuur was heerlijk. Ik waagde me toch weer aan deze fietstocht van 12 KM. Na enkele keren verdwaald te zijn geweest  weer een uitdaging voor mij, met de metro kan altijd nog. Route op mijn telefoon en in mijn hoofd. En jawel 45 minuten later met een natte rug en trots op de plaats van bestemming, een Frans restaurant O’Delice. Ik ben door een ander gedeelte van de stad gereden en keek mijn ogen uit. Zo schreef ik vorige week over de Street Art van George Town op het eiland Penang. Heb je de foto’s al gezien? Nu kwam ik ook hier een prachtige muurschildering tegen welke een hele gevel van een pand bestrijkt. De lunch was een gezellige ontmoeting ook met Ans en Mariette. We waren met z’n viertjes. Deze meiden ken ik al van eerdere ontmoetingen. De een is leerkracht op de Language One School, met de andere twee ben ik op excursie geweest. Zo ook hebben we elkaar gesproken op de Dutch Drinks. Nu is het lekker rustig en raken we niet uitgekletst over elkaars leven hier. Fijn voor mij om weer veel tips en info te krijgen. Zij vertoeven hier al wat langer. Na de vakantie zien we elkaar vast weer. Met de metro naar huis, het regende pijpenstelen, handig hè!

Zaterdag 23 juni. Heerlijk weer dus eerst maar ons wekelijkse rondje hard gelopen in het park langs de rivier. Voordat ik in de middag aan het kokkerellen begin lopen we samen nog even voor een boodschap via het Liyuan Park, hier om de hoek. Een ontmoetingsplek voor jong en oud. De senioren leggen een kaartje, bewegen aan de apparaten of zijn met Taichi bezig. Het is in slow motion uitvoeren van bewegingen. Het vereist een behoorlijke concentratie en balans beheersing. Oogt ook als een soort meditatie. Vele ouderen, lees bejaarden, beoefenen Taichi dagelijks  voor dag en dauw in openbare parken en pleinen. Ze blijven er zowel voor geest als lichaam gezond bij. Er wordt ook fanatiek 3 tegen 3 basketbal gespeeld op het hiervoor prachtig aangelegde veld. Het enige wat ons dan opvalt wat we missen in dit prachtige bloemrijke park is een (voetbal) trapveldje. Prachtig gazon maar helaas afgezet, verboden te betreden. Elke middag wordt er op ‘de kop’ van het park, een verhard gedeelte beschut door grote bomen voor de zon, gedanst.  We horen de muziek elke dag op onze flat. Niet vervelend hoor, wel gezellig. Tijdens het passeren van deze dansende massa wordt ik aangesproken, uitgenodigd door een charmante man op leeftijd in rood pak, om mee te dansen. Ik herken hem daar hij mij al eens eerder heeft benaderd om te dansen. Ik was op de fiets en wilde toen mijn tas met boodschappen niet alleen laten. (kan hier trouwens gemakkelijk). Nu kon ik niet weigeren. Jack nam mijn tas over en ik op mijn slippertjes een nieuwe uitdaging tegemoet. Terwijl ik gruwelijk mijn best deed om het danspatroon te pakken te krijgen hadden we volop bekijks. Ik als enige westerling tussen deze lokale Chinese bevolking. Maar het voelde niet verkeerd de glimlachende omstanders moedigden mij wel aan. Ondertussen legde Jack deze gebeurtenis snel vast op beeld…..later lachen dus! Deze charmante man deed me denken aan Gabor in Helmond. De vader van een vriend van ons waar ik regelmatig tijdens muziek festiviteiten mee gedanst heb. Mooie herinneringen!

Voor de avond hebben we Kris en Eva uitgenodigd. De eerste eters hier op het appartement. De flat is ingedeeld voor twee personen dus van alles twee (bestek, servies). Even wat regelen beneden bij de receptie, geen probleem. Binnen 15 minuten vult de housekeeping onze voorraad in de keuken bij. Ik kook Indonesisch; Sajoer Toenis Boontjes met kroepoek, Sambal Telor en komkommer atjar. De kale huiskamer maak ik wat sfeervoller met bloemen. Het wordt een gezellige avond waar we ook nog de overwinning van het Belgische voetbal elftal zien.

Zondag 24 juni. Vandaag staat er een fietstocht op het programma samen met Kris en Eva door het park en over de promenade aan de rivier. Voor Eva als Chinese heeft ze het fietsen pas op latere leeftijd van Kris geleerd. Wat onwennig begint ze aan de tocht. Maar de ruimte die we naast het wandel- en jogging pad hebben geeft haar vertrouwen en lukt het steeds vlotter. We pauzeren in een restaurant “Nan Men Hotpot” voor lunch. Het heeft een groot terras met uitzicht over de rivier. We worden verrast, het blijkt een soort fondue te zijn. Ieder krijgt zijn eigen pannetje waarin je je maaltijd bereidt. We kiezen voor noedels, vis, vlees en groenten om gaar te koken. Een heerlijk pindasausje zorgt voor nog meer smaak. Erg lekker en een sfeervolle bezigheid. Weer een adresje om te onthouden. Zo hebben wij hun kennis laten maken met een ander stukje Shanghai.

Maandag 25 juni. Het wordt warm deze week en ik heb nog niets op mijn programma staan, wel ideeën. Jack hoeft hoogstwaarschijnlijk de stad niet uit. Fijn, kunnen we elke avond samen eten en van elkaars gezelschap genieten. Het huurcontract voor de nieuwe woning ligt op kantoor om getekend te worden. Zal deze week allemaal wel rondkomen. Daarover meer in blog 12!

Tot volgende week, maak er iets moois van!

Veel liefs, Lenneke

1. Marja Van Der Vliet:
    25 juni 2018
    Weer heel leuk om te lezen
  2. Anneke:
    25 juni 2018
    Weer een mooi verhaal Len met mooie, gezellige en smakelijke foto's. XX
  3. Dorethé:
    28 juni 2018
    Hoi Lenneke,
    Wel heel erg leuk wat je allemaal weer meemaakt. Jij verveelt je echt geen moment. Ook erg leuk om te lezen dat ze daar allemaal zo gastvrij zijn. (Voor je het weet sta je op straat te dansen). Misschien heb je de smaak wel te pakken en ga je iedere week daar dansen. 🤣🤣
    We lezen het wel.
    Groetjes en tot volgende week.