Lenneke in Helmond deel 45

14 mei 2019 - Shanghai, China

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer terug van weggeweest. Ik heb twee heerlijke weken in Helmond achter de rug. We zijn vanochtend na een goede reis van 17 uur van deur tot deur weer veilig thuis. Een min- en leerpuntje voor mij….ik was tijdens het wachten op onze bagage even naar de WC gegaan en jawel…. Mijn paspoort op het muurtje laten liggen. Kwam er 15 minuten later achter toen we in de taxi wilden stappen. Snel terug gerend en de security om hulp ingeschakeld. Gelukkig hij lag er nog, this is China!! Dat moet mij weer gebeuren, STOM!! Net een dutje op de bank gedaan, maar zelfs in het vliegtuig hebben we zo’n 6 uur kunnen slapen. Thuisgekomen de koffers opgeruimd, was aan gezet en mijn planten water gegeven. Ik dacht dat ik het voor ons vertrek goed had geregeld. Eva, onze Chinese vriendin, had aan de portier gevraagd of ze eens in de twee dagen de planten in de potten in de tuin water wilde geven. Ze leek het helemaal te begrijpen en ik heb het zelfs in de tuin aan haar voorgedaan. 5 minuten werk, met de tuinslang “fluitje van een cent”. Maar helaas het is niet gebeurd, ik weet niet waarom. Misschien wilde ze de katten familie niet storen. Ja hoor we hebben onder ons terras weer een nestje. Toen we vanochtend de tuin in liepen werden we compleet verrast en verwelkomd door mama poes met 4 kittens aan haar buik. Zo schattig. De potten staan er troosteloos bij dus moet ik van de week maar weer eens aanvullen. Even de afgelopen twee weken in een vogelvlucht.

Maandag 29 april tot en met zondag 5 mei. De heenreis was weer een lange zit. Een vlucht van 12 uur en als je maar 3 uur slaapt duurt het nog langer. Zelfs met een ingenomen slaappil niet genoeg rust gehad. Maar het was weer fijn om thuis in Helmond te zijn. Vooral heerlijk om Musa vast te houden en zijn brede lach te zien. Meteen die avond hem de laatste voeding gegeven. 30 april samen met mama, Lies, Britt, Anita en haar moeder Jo een dagje naar de sauna in Mill. We hadden nog een 10-baden kaart die voor 1 mei op moest. Kwam goed uit dus. Een dagje lekker genieten en bijkletsen. 1 mei in de ochtend een wandeling met Els, Rosita en Miriam. Prachtig door de omgeving van de Warande. Lekker veel frisse lucht opgesnoven. Ik zou zo wel een paar tankjes mee willen nemen. En wat mij dan meteen opvalt is de rust in de stad, buiten de spits, in het verkeer. In de middag samen met Ihsane en Musa naar Eindhoven een kopje thee drinken bij haar familie. Fijn om ze weer te zien. Donderdag 2 mei naar Kristel Vijgenboom mijn Helmondse kapper. Ik ben zoekende naar een ander model en had hulp van haar nodig. Laat mijn haar nu groeien…..kan er nog niet aan wennen. Daarna even bij vriendin Petra langs. Ze is al twee weken ziek, zo vervelend. Bij haar heb ik cadeautjes afgegeven die haar neef Kris uit Shanghai mij heeft meegegeven voor zijn broer en zus. Hoop dat Petra weer snel hersteld. Om 11 uur op de koffie bij Mila, gelukkig waren haar drie kleinkinderen op bezoek. Wat groeien ze toch hard. In de middag met Niels, hij is op donderdag thuis, een wandeling met Musa. Even naar de AH en snel weer naar huis. Het weer is deze week niet echt geweldig helaas. Jack werkt deze dagen in Bakel maar vertrekt vrijdagmiddag naar de beurs in Frankfurt voor 4 dagen. De grootste op hun vakgebied. Erg belangrijk er komen maar liefst 235 Chinezen de beurs bezoeken. Op vrijdag in de ochtend met Ihsane en Musa op de koffie bij Els. Ze past op haar kleinkinderen Vesper (2) en Iven (5 mnd). Zo leuk die twee baby’s in de box en Vesper zo zorgzaam. In de middag op de fiets met Ingrid, Patrice en Annemie naar  Het Paviljoen in Beek en Donk. Met dit weer waren we echt niet in voor een lange fietstocht. Onder het genot van een broodplankje (Social deal) kwamen we tijd te kort om bij te kletsen. Ik luisterde volop naar hun verhalen van de 3-daagse fietstocht met Pasen die ze met z’n 7-en vanuit Maastricht hadden ondernomen. In de avond samen met mama bij An en Ron op bezoek. Ik feliciteer haar met het feit dat ze klaar is met alle behandelingen voor haar baarmoeder kanker en nu kan herstellen. Van mijn speciale cadeau voor haar raakt ze ontroerd. Vanaf het moment dat ze het slechte nieuws vertelde (22 aug. ‘18) over haar gezondheid, ben ik voor mezelf voor haar een dagboek van het hele proces gaan bijhouden. Het hielp me zo om op zo’n grote afstand toch dichtbij te zijn. Over de afgelopen 9 maanden heb ik er ook nog foto’s aan toegevoegd. Dat fleurt het geheel wat op. Zaterdag 4 mei. Voordat ik richting Nederland ga maak ik elke keer weer een lijstje van iedereen die ik wil zien. Zoals je leest doe ik erg mijn best om het af te werken. Tussendoor probeer ik zoveel mogelijk thuis te zijn om van de kleine Musa te genieten wat goed lukt. Vandaag ga ik bij mijn gehandicapte vriendin Susan (83) in Eindhoven op bezoek. Ze is erg verdrietig, haar vriend Don(85) in Engeland is een week geleden overleden. Kom ik net op tijd om haar te troosten. We lunchen samen en daarna gaan we naar het beursgebouw, daar is een overdekte culturele markt. We ontmoeten Niels en Ihsane. Susan wordt helemaal blij als ze de kleine Musa ziet. Meteen samen op de foto. In de avond komen Rens en Britt op de koffie. Zo vliegen de dagen voorbij. Deze week ben ik elke ochtend om 6 uur al wakker en dus al vroeg in touw. Werk aan mijn huiswerk Chinees of zoals vandaag begin ik aan de voortuin. Hij moet echt onder handen genomen worden. Een hele klus waar ik de komende week nog wel mee vooruit kan. In de middag hebben we een verrassing voor Anneke. Ze denkt dat ik alleen langs kom maar ook mama, Kees en Marja, Lies en Sander gaan mee. Jack is al in Duitsland. Ze is blij verrast, we staan stil bij wat ze de afgelopen 9 maanden heeft doorstaan. We spreken onze trots over haar uit en ook zetten we Ron in het zonnetje zo geweldig als hij haar rots in de branding is geweest! Na de koffie op weg naar de Maashorst, een prachtig natuur gebied bij Nistelrode/Uden. Na een zonnige wandeling en genoten te hebben van elkaars gezelschap sluiten we de dag af met een diner in ‘t Bomenpark, een restaurant aan het water. Het was erg fijn om samen met mijn familie bij elkaar te zijn. Waardevolle momenten!

Ik kan het niet laten om elke keer weer even naar het raam te lopen en de tuin in te kijken. De kleine katjes liggen of aan moeders tepels of rollen bollen over elkaar zooo schattig. Maar zo gauw als ik naar buiten ga om een goede foto te maken schieten ze onder het terras weg. Zo ook pikken we het programma van de sportschool weer op en volgen de spinning klas. Wel fijn om de spieren los te maken na zo’n lange zit.

Maandag 6 mei tot en met dinsdag 14 mei. Vandaag ga ik op de fiets mijn lijstje afwerken en bezoek vriendinnen die ik al echt lang niet meer gezien heb. Eerst bij Dorethe op de koffie. Met haar heb ik samen in het bestuur gezeten van het KWF afdeling Helmond. Ze is volop bezig om de Samen Loop voor Hoop mee te organiseren. Het KWF, team 7 heeft nog lopers nodig mocht je 29/30 juni tijd en zin hebben….je bent er van harte welkom. Zo ook staat de jaarlijkse collecte in september weer voor de deur. Maar liever praten we over ‘oma’-zijn. Zij is het 10 december geworden. Fijn om elkaars ervaringen uit te wisselen. Hierna een boterham eten bij mama waarna ik mijn route vervolg naar Mierlo-Hout en ga op de thee bij Gerlaine. We zijn al ruim 40 jaar bevriend. Ze heeft in een korte tijd 2 nieuwe knieën dus heel wat meegemaakt. We komen tijd te kort om bij te kletsen. Ik wil voor de regen bui weer richting Dierdonk. Zo koud, valt tegen. Op Dierdonk nog even bij Marése langs, een tennis vriendin. Onder het genot van een wijntje laten we de afgelopen periode passeren. Ik wil graag alles van iedereen bijhouden maar moet accepteren dat dat niet lukt. De dinsdag ochtend mag ik op Musa passen. Ihsane heeft werkoverleg. Met de wandelwagen loop in naar het winkelcentrum om wat boodschappen te doen. Ik geniet terwijl Musa zich in slaap laat wiegen. In de middag haal ik mama en Britt op. We gaan naar Dordrecht op bezoek bij Jeanett, de moeder van Britt. Ik ben er nog nooit geweest en zij laat ons het centrum van Dordrecht zien. Wat een mooie stad met zo veel oude woningen en grachten. Het weer werkt mee en na een borreltje in de zon op een terras en een lekkere maaltijd bij Jeanett thuis gaan we weer richting huiswaarts. We kijken terug op een prachtige dag. Op  woensdag hebben Anja  en ik een verrassing voor Hanny. Ze is onlangs 60 jaar geworden. We drinken koffie met gebak bij Brasserie Het Keelven (Social Deal) in Someren. Hierna lopen we de prachtige ‘7 vennen route’ en sluiten weer af met een lunch in de Brasserie. En dan barst de hemel los, net op tijd binnen. We zijn weer een mooie ervaring rijker. Later op de middag drink ik een kopje thee bij Marianne, de zus van Jack. Zo wordt mijn lijstje vanzelf korter. Donderdag ga ik verder in de tuin en pas in de middag op Musa. Terwijl hij in zijn wipstoeltje op het terras zich vermaakt, vul ik de potten met bloemen. De tuin doet al weer veel gezelliger. In de avond drink ik een wijntje bij mijn zwager Sander, hij is jarig. De vrijdag avond ga ik met Els en Lian eten bij Mas, een Spaans restaurant op de markt. Een echte aanrader, heerlijk. We hebben elkaar weer genoeg te vertellen. Op zaterdag ga ik mezelf nog even flink uitleven in de tuin. Ik krijg hem helemaal zomer klaar wat me een voldaan gevoel geeft. Ik bezoek ons nichtje Debbie in Gemert waarna ik thuis de waterflesjes van Helmond Skon van Martin van Stiphout ontvang. Zo’n goed initiatief! Je denkt twee weken tijd genoeg…poeh poeh, tijd tekort dus. In de avond komen An, Ron en Merel op visite. Zondag springen Jack en ik op de fiets om kampioenswedstrijd van Helmondia 4 te bekijken. Rens en Britt en vele andere bekenden zijn er ook. Jammer dat de tegenstander bij een 4-0 achterstand nog voor de rust kapte met de wedstrijd. Ze vonden dat de scheidsrechter oneerlijk floot en liepen zo het veld af. Zo onsportief en kinderachtig. Daarna wordt het toch nog een gezellig feestje. In de middag ga ik nog even bij Maria langs, de buurvrouw van mijn moeder. Fijn om er nog even geweest te zijn. In de avond komen Rens en Britt eten en nemen we afscheid. Op maandag alles voor de terugreis in orde maken en ook van de rest afscheid nemen. Ook mama en Lies komen toch nog even langs voor een dikke knuffel. Het valt niet mee maar "het is zoals het is ' (zou Jozee zeggen). Afscheid nemen went noooooooooit.

En dan is het nu al weer dinsdagavond in Shanghai. De komende week nog even uitrusten van de afgelopen weken. Was toch wel intensief maar had ik voor geen goud willen missen! Hier inmiddels mijn leven opgepakt en staan de eerste afspraken al weer in mijn  agenda. Daar kunnen jullie volgende week in Blog 46 over lezen. Maak er een mooie week van! Heel veel liefs !! Lenneke

1. Lia:
    14 mei 2019
    fijn dat je af en toe naar huis komt kun je lekker bij kletsen met je vriendinnen en ook heerlijk voor je familie, dat is genieten natuurlijk en veel te kort,
    maar het leven gaat door ook in Sjanghai
    groetjes Lia
  2. Marja Van Der Vliet:
    👍😘😍😘
  3. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Fijn te horen dat je je nog vermaakt hebt, hier in Helmond, de rest van de week. (Haha was ik eigenlijk ook niet bang voor). Ik vond het ook heel gezellig dat je hier op bezoek was. Hopelijk krijgen we nog vaker van die momenten. Toch kijk ik ook weer uit naar je ervaringen in Shanghai. Tot volgende week.
  4. Annie:
    14 mei 2019
    Helemaal weer bijgekletst in Helmond e.o.!
    Fijn dat je dat kunt doen zo af en toe op en neer vliegen. En ook leuk voor je familie en zeker voor Musa. Ze zijn zo vlug groot. Lotus wordt al weer 8 maanden en Loek al weer 15 jaar!
    E.J.en Marieke zijn druk bezig met de voorbereidingen voor de bruiloft op 8 juni. 3 Dagen feest dus dat wordt wat!
    Cas was heel vereerd met je extra vermelding op jouw kaart waarvoor nog bedankt!
    Groetjes van Hans en mij.
  5. Janneke en Mario:
    15 mei 2019
    Wat een drukke tijd voor je in Helmond maar het lukt jou wel om het allemaal uit te voeren. En nog met veel plezier ook. Je bent i.i.g. een fit oma. Dordrecht is een aanrader en is prachtig. Grappig dat je zegt dat je weer thuis bent, als je in Shanghai zit. Goed gevoel dus. Rust maar lekker uit.