Lenneke in Helmond, Deel 84

8 september 2020 - Helmond, Nederland

Hoi allemaal,

Goed nieuws, onze tickets zijn geboekt. We vliegen oktober terug naar Shanghai. De verjaardag van Jack; “Hij leve HOOG…” Over 4 weken al… Maar dan zijn we ook al weer maanden in Nederland geweest (i.p.v. 2 weken, de wintersport). Hoe vreemd kan het verlopen. Onze visa aanvragen worden deze week verstuurd. Als alles in orde is krijgen we een afspraak om met de visa naar Den Haag te gaan voor de vingerafdrukken. Dan nog voor vertrek een COVID test. Klinkt allemaal logisch maar het is pas zeker als we in het vliegtuig zitten. We zullen het zien. Nu mezelf gaan voorbereiden op het vertrek. Het voelt wel dubbel hoor. Maar ik krijg er al steeds meer zin in om terug te gaan. Wat ik spannend vind is de onzekerheid over de quarantaine. We moeten zoals het er nu uitziet 1 week naar een hotel en 1 week thuis in quarantaine. De maatregelen worden gelukkig steeds meer versoepeld. Twee weken is best lang. Nog maar niet te veel aan denken en ondertussen de ervaringen van andere Europeanen lezen op de app die terug keren naar Shanghai.

Inmiddels heb ik weer lijstjes gemaakt van de dingen die ik nog wil doen, de mensen die ik nog wil ontmoeten en wat er nog in huis moet gebeuren. Per 1 oktober gaat ons huis weer op de markt voor de verhuur. Er zijn wel enkele belangstellenden geweest maar vooralsnog geen serieuze gegadigden. Voor ons vertrek leveren we de sleutels in bij “Rots, vast”, de verhuurmakelaar.  Ondertussen verhuizen we wat spullen naar mijn moeder op de Engelseweg voor als we tussentijds op bezoek komen. Mijn plan is om dan december 2021 definitief terug te komen om zo mijn 60e verjaardag hier te vieren. Maar niets is zeker in deze tijd. Jack heeft een werkcontract voor nog 3 jaar. Dan gaat hij met pensioen. We bekijken tegen die tijd hoe het verder gaat.

Ook de afgelopen 4 weken ben ik goed ‘doorgekomen’. Nog gezwommen, wat fietstochten gemaakt, familie en vrienden te eten gehad en mijn vriendin Susan wekelijks bezocht. Lekker genoten van de tuin, wandelingen gemaakt en vriendinnen ontmoet. Een hoogtepunt was wel met Musa naar Dierenrijk. Wat een prachtige dierentuin is dat geworden. Het is heerlijk genieten als je ziet wat al deze eerste indrukken bij zo’n manneke doen. Zo ook hadden we een soort van Shanghai reünie. Een BBQ in Hilversum met nog 4 andere stellen die we in Shanghai hebben leren kennen. 6 vrienden wonen al weer definitief in Nederland. Saskia en Björn vliegen deze maand terug naar Shanghai. En vandaag gaat Wilma terug. Heel spannend hoor, ze is al 8 maanden door omstandigheden ‘gescheiden’ van haar man Hans. Als de quarantaine tijd voorbij is kan ze hem pas ontmoeten. Ik hoop van harte dat de reis en al ‘het gedoe’ goed verloopt.

De afgelopen week stond in het teken van de KWF-collecte. Voor mijn vertrek naar China was ik als vrijwilligster werkzaam bij de KWF afdeling Helmond. Nu kon ik mezelf nogmaals mooi inzetten om een bijdrage te leveren. Toch tijd genoeg. Naast de straatcollecte en uitdelen van flyers hebben we elke dag bij de Albert Heijn gestaan hier in Dierdonk. In de 23 jaar tijd dat we hier wonen ken ik aardig wat mensen in de wijk. Die doen ook allemaal hun boodschappen bij de Appie. Je kunt je wel voorstellen dat tijdens al die uren ik mezelf vooral niet heb hoeven te vervelen en vooral heel veel mooie gesprekken heb gehad. Fijn is dan om bij de telling van de bus een mooi bedrag te zien wat ik heb opgehaald. Een beloning voor de inzet maar het geeft vooral een goed gevoel omdat dit weer bijdraagt aan de financiën die het KWF zo hard nodig heeft om o.a. onderzoek te doen. IEDEREEN VERDIENT EEN MORGEN!!

In deze periode heb ik mijn vierde blog-boek, elk zo’n 200 pagina’s, laten afdrukken. Toch mooi om terug te zien wat ik in de afgelopen 2 jaar heb meegemaakt. Heel waardevol al die mooie herinneringen.

Ik wil afsluiten met jullie een fijne week te wensen. Misschien lukt het mij nog om voor ons vertrek een verhaal te posten vanuit Helmond. Heel veel liefs, Lenneke!!

1. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Wat een goed nieuws, maar ook wel heel spannend. Nu maar hopen dat het ook gaat zoals je wilt. En zoals je zegt, het is pas zeker als je in de lucht zit.
    Ook wij als kwf waren heel blij met jouw hulp. Je blijft het hart op de goede plaats houden. Groetjes en tot je volgende blog.
  2. Lia:
    8 september 2020
    Hoi Lenneke goed nieuws voor jullie zeg en op de verjaardag van JAC moet goed komen
    Het duurt nog even maar toch vast veel succes met het vertrek naar Shanghai
    Tot horens groetjes Lia
  3. Janneke en Mario:
    8 september 2020
    Fijn dat het uiteindelijk gaat lukken om terug te gaan. Maar wat je afgelopen tijd hebt meegemaakt is mooi meegenomen. Tis in de hele wereld spannend wat er gaat gebeuren en je weet niet wanneer t eindigt. Hopelijk lukt t allemaal en groetjes uit Amalfi van ons.
  4. Hannelore Nederveen:
    18 september 2020
    Hoi Lenneke hopelijk lukt het om nog bij tante Ger op bezoek te gaan .. Ik ga je reizen lezen nog veel plezier en liefde met je kids en familie hier ..🥰