Lenneke in Helmond, deel 85

7 oktober 2020 - Helmond, Nederland

Hallo beste blog-volgers,

Waar zal ik dit keer mee beginnen? Niet zo heel moeilijk want we hebben er weer een hele ervaring bij. Is het jullie opgevallen dat deze blog nog heet “Lenneke in Helmond”? We zouden toch maandag 5 oktober naar Shanghai vliegen? Helaas, het liep helemaal anders. Ik zit nu thuis, Zevenstersingel,  aan de keukentafel. Het volgende is er gebeurd…… Bij het inchecken aan de balie afgelopen maandag op Schiphol liet de KLM ons niet toe daar we geen GROENE QR code hadden. We hebben de uitslag van de Covid test, deze was negatief goed dus, afgelopen zaterdag gedownload en naar onze tussenpersoon gestuurd. Deze heeft het doorgestuurd naar de Chinese ambassade. Zij moeten er hun goedkeuring over geven. Dan krijg je een gezondheidsverklaring met stempel en krijg je een groene QR-code welke noodzakelijk is om China binnen te komen. Helaas weten we niet waarom onze code rood niet is omgezet. Deze week is een vakantie week in China, De Golden Week, heel China is vrij. De Chinese ambassade hier is ook dicht. Dit zou een reden kunnen zij. Onze tussenpersoon zoekt uit waar het mis is gegaan. Wel balen maar je kent ons zo flexibel als we zijn….

Met de taxi en 116 KG aan bagage weer naar Helmond. Dan is het wel weer even schakelen hoor. Hoe komen we thuis? In een leeg huis dus, geen auto, geen fietsen en geen levensmiddelen. Alles opgeruimd en uitgedeeld. Want het huis is helemaal ‘verhuur-klaar’. Heel fijn dat je dan een super zus hebt die je uitnodigt om mee te eten en zelfs voor Jack zijn verjaardag een borrel regelt. Dankjewel lieve Lies!!! Gelukkig was ons bed nog opgemaakt.

Gisteren heeft Jack de hele dag aan de telefoon ‘gehangen’ en uiteindelijk kunnen regelen dat we a.s. maandag een nieuwe Covid test krijgen in Wageningen zodat we donderdag 15 oktober weer kunnen vliegen!!!!! We zullen zien. Ik schreef het in mijn vorige blog nog; ik geloof het pas als we in de lucht hangen. Zo ook zou het ons wel eens tegen kunnen werken dat er hier zo veel toenemende besmettingen zijn. Gelukkig is de regel dat je binnen 2 weken moet reizen na afgifte van een visum van de week veranderd. Anders hadden we die procedure ook weer opnieuw kunnen opstarten….

Nu weer de leen-auto bij GEA opgehaald, een fiets geleend en de boodschappen binnen. We kunnen vooruit. Zo ook nog een dagje sauna geboekt van een spaarkaart die ik nog had liggen. Jack is weer thuis aan het werk en heeft net zijn hardloop rondje achter de rug. Het leven gaat ‘gewoon’ door. Alleen de koffers nog uitpakken, een hele klus. Komt goed. Hoe vreemd kan het lopen….

Vier weken geleden schreef ik mijn laatste blog. Ondertussen is er weer aardig wat de revue gepasseerd. We wonen inmiddels 23 jaar in dit huis. Er is aan apparatuur al het een en ander vervangen maar uit voorzorg heeft Jack toch de verwarmingsketel ook laten vervangen. Niet fijn als er huurders zijn die stukken krijgen. Zo ook hadden we een kleine lekkage wat resulteerde in een 2-daagse klus om nieuw dakleer te plaatsen. Zo blijf je lekker bezig. Ik heb veel van onze spullen in dozen op de vliering gezet, weggegooid, uitgedeeld en bij mama gezet. De tuin is winter klaar en het huis schoon. Zou mooi zijn als er huurders komen. We wachten af.

Een paar weken geleden had ik een ‘senioren-dag’ geregeld. Op tijd met mama (85) mijn vriendin Susan (84) in Eindhoven opgehaald. Daarna naar tante Nel (87) in Den Bosch opgepikt en naar het centrum gereden. Het was een heerlijke zonnige dag. Een wandeling naar de Sint Jan waar we ook binnen zijn geweest. We wilden wel allemaal een kaarsje opsteken. Na een lekkere lunch op een terras richting de rondvaart boot. Een boottocht over de Binnen Dieze hadden we al eens gedaan dus dit keer werd het met een grote boot over de Dommel. Mama en tante Nel zijn geboren en getogen Bosschenaren, handig dat je dan zo 2 stadsgidsen bij je hebt. Het was een zeer geslaagde en gezellige dag. Dat kun je aan de foto’s wel zien.

We hebben hier nog verschillende (afscheids) etentjes gehad en zijn veel met familie en vrienden samen geweest. Dit keer voelt het wel dubbel om weer te vertrekken. We weten inmiddels dat we 1 week in een hotel in quarantaine moeten en 1 week thuis. Heb mezelf er al aardig op voorbereid. Het is niet leuk maar ‘is zoals het is’. Mijn vriendinnen Wilma en Saskia hebben het ook ‘overleefd’. Wanneer we weer hier komen voor een bezoek kunnen we nog niet plannen. De ‘kust moet eerst veilig zijn’…. We willen niet weer ‘vast’ zitten. Daar is de baas van Jack ook helemaal niet blij mee.

Een voordeel is geweest dat ik veel tijd met Musa heb kunnen doorbrengen. Hij heeft nog twee nachtjes hier gelogeerd. We zijn samen bij mijn vriendin (oma) Mila op bezoek geweest. Op dinsdag heeft zij haar, inmiddels 4, kleinkinderen. Musa had zo fijn met Sela gespeeld. Vooral de grote kist met Duplo, voor hem nieuw, viel goed in de smaak. Samen met mijn vriendin (oma) Els en haar kleinzoon Iven zijn we de volgende dag op de fiets naar de Brabantse Kluis geweest. Wat een feest zoals de kinderen daar de dieren van dichtbij kunnen meemaken (voelen, horen en ruiken). In de avond nog even op de koffie bij An en Ron. Zo leuk als ze Musa in ‘levende lijve’ kunnen zien.

We boften want we mochten ook nog twee dagen met Niels, Ihsane en Musa in hun Savanne huisje verblijven op De Beekse Bergen.  We sliepen tussen de wilde dieren in een 6 persoons lodge in het Masai Mara gedeelte.  Wat een prachtig park is dat toch. Van 10 tot 17.00 uur kwamen de Struisvogels, Zebra’s, Giraffen en Elandantilopen de hele dag voorbij gewandeld. Alsof je in Afrika bent. Vele mooie herinneringen van onze reizen naar Afrika kwamen weer terug. In de ochtend en avond hoorden we de wilde dieren van elders. Vanuit dit resort loop je zo het grote park in waar je de andere wilde dieren van dichtbij kunt bewonderen. Ook is de boottocht een echte aanrader. Het weer werkte prima mee wat ons verblijf helemaal geslaagd maakte.

Tussen de bedrijven door de Covid test laten afnemen in Den Bosch. De Chinese ambassade keurt namelijk niet alle testmogelijkheden goed….. Ook een ritje naar Den Haag om onze paspoorten af te geven voor de visa en vingerafdrukken achter laten. Die officiële documenten zijn allemaal binnen. Zo ook heb ik op de valreep nog een pijnbestrijding behandeling voor mijn rug gehad. Mijn inspanningen van de afgelopen weken/maanden zijn toch wat te overbelast geweest voor mijn rug….. Weer een lesje geleerd....

Nu ga ik afsluiten en zeg tegen jullie “tot later”!!!!!! Zal in levende lijve ergens in 2021 worden. Ondertussen houd ik mijn blog bij zodat jullie goed op de hoogte blijven. Vooral de reis en quarantaine 2 weken zal ik uitgebreid met jullie delen. Spannend hoor!! Maak er nog een mooie week van en voor mijn onderwijs vrienden en vriendinnen geniet van de Herfstvakantie die in aantocht is!!! Heel veel liefs, Lenneke!! XXX

1. Barbara blommaert:
    7 oktober 2020
    Weer heel wat ervaringen rijker en mooi om te lezen hoe flexibel kun je zijn ..
    Knap hoor!! Succes komende periode!
  2. Helene:
    7 oktober 2020
    Jeetje, ik vond het inderdaad al gek dat ik niks hoorde. Weer wachten dus. Ik duim voor jullie dat het de 15e wel doorgaat!
  3. Dorethé:
    Hoi Lenneke,
    Ik wilde je vandaag nog appen of je goed bent aan gekomen in Shanghai, niet dus. Maar jij zou jij niet zijn om er weer het beste van te gaan maken. Alles komt goed zullen we maar zeggen, al wordt het dan een paar weken later. Gelukkig heb ik je een paar weken terug nog gezien en heb je weer je goede daad verricht voor het kwf. En als ik dan nog lees wat je allemaal nog meer gedaan hebt, dan heb je zeker niet stil gezeten. Hopelijk gaat het volgende keer wel door. Ik zal voor je duimen. Groetjes
  4. Godelieve:
    7 oktober 2020
    Jeetje Jenneke, wat een gedoe! Ik duim dat de volgende keer het allemaal soepeler verloopt voor jullie! en in de tussentijd nog een fijne tijd in Helmond :-)
  5. Annie:
    Lekker bezig jullie 😂
    Wel grappig (maar niet voor jullie) om dit allemaal te lezen.
    Maar zoals mijn nichtje Meriam altijd zegt of 🎤 ..Ja volgend jaar lachen we er om.
    Nu nog maar even genieten van de herfst hier en succes met de tweede poging.
    Liefs Hans en Annie😘
  6. Agnes:
    7 oktober 2020
    Ik heb aan jullie gedacht, maar het is toch anders gelopen! Het is maar goed dat jullie heel wat gewend zijn! Gelukkig maar! Sterkte met alles, het komt vast wel goed!!
  7. Marij scheepens:
    10 oktober 2020
    Hoi lenneke
    Ik heb je gevonden
    Wat een onderneming allemaal
    Ik wens je alvast een hele goede reis
    En tot een volgende keer
    Gr Marij
  8. Janneke en Mario:
    12 oktober 2020
    Toen we we zaterdag zag de week voor vertrek dacht ik dat gaat wel lukken om te vertrekken. Maar het mocht niet zo zijn. Wat een werk om alles weer in orde te krijgen. Pffff werd al moe van de gedachte daarvan. Prachtige foto’s weer. Hopelijk dat de volgende vlucht gaat lukken zonder problemen. Jack nog proficiat. Veel succes samen.