Lenneke in Shanghai deel 15

24 juli 2018 - Shanghai, China

Hoi trouwe blog lezers,

Daar ben ik weer. Een dagje later dan jullie gewend zijn maar dat is vanwege de verhuizing, daarover straks meer. Ik kijk terug op de dagen van de afgelopen week, volgen jullie mij?

Dinsdag 17 juli.  Vandaag komt Marie-Thérèse gezellig een dagje op bezoek. Ze is er rond lunchtijd. We eten samen met Jack, hij werkt vandaag thuis. In de avond vertrek hij voor 3 dagen op reis. Met de metro 4 haltes verder bezoeken we samen een Apple Repair Store. Even een batterij laten vervangen van een I-phone. Daarna maken we een fietstocht langs de rivier door het park. Het is erg warm 33°C, met de hoge luchtvochtigheid voelt het als 38°C. Met het heerlijke briesje is het wel te doen. Mijn houten wasknijpers aan het droogrek op het balkon vertonen na 3 maanden al zwarte vlekken. Het verweer zit er nu al in. De volgende keer maar plastic wasknijpers kopen. Het laatste stuk van onze route leggen we wandelend af. Dan loop je namelijk langs de vijvers vol met Lotusbloemen en Waterlelies. Zo mooi. Thuis frissen we ons op, eten we op tijd want het is Lady’s Night! In het Shanghai Culture Square Theatre gaan we naar de musical Kinky Boots. Mijn eerste theater bezoek hier. De musical heeft 6 Tony Awards gewonnen dus ik heb er hoge verwachtingen van. We zitten halverwege de zaal, een goede plek. De voorstelling is in het Engels. Het speelt zich af in Northhampton. Twee grote video schermen naast het podium geven de Chinese vertaling van de tekst weer. Ik zal jullie de inhoud van het verhaal besparen. Wat wel leuk is om te vermelden een hoofdrol wordt gespeeld door een travestiet. Elke keer als hij/zij opkomt met een prachtige dans en lied samen met zijn meisjes gaat het Chinese publiek uit z’n dak. Een andere geaardheid wordt in China nog niet geaccepteerd en roept zodoende de nodige hilariteit op. Wij zijn onder de indruk. Het is een mooie avond. De musical valt wat tegen we hadden meer spektakel verwacht. De finale, een show op een catwalk in Milaan op laarzen met hele hoge hakken, is een mooie afsluiting. We hebben genoten en nemen buiten afscheid. Marie-Thérèse gaat met de auto naar huis en ik spring op de fiets, 10 minuutjes. Het was een geslaagde dag.

Woensdag 18 juli. In de ochtend ga ik samen met de estate agent (makelaar) de nieuwe woning bekijken. Er is hard gewerkt in ander halve week tijd. We maken een lijstje met wat er nog moet gebeuren en ik weet nu ook wat ik zelf moet kopen. Kris heeft ook gedeeltelijk vakantie en met hem heb ik voor de middag afgesproken. Het blijft warm maar op de fiets tijdens een tocht langs de rivier is het goed uit te houden. Onderweg aanleggen op een terras, in de wind en in de schaduw met uitzicht op de rivier, is het heerlijk vertoeven. Ik raak al steeds meer bedreven om aangename uitstapjes te bedenken. Voor Kris, die al 2½ jaar in Shanghai woont, is dit een mooie nieuwe ervaring om met de fiets op de ferry de rivier over te steken. We zijn prettig gezelschap voor elkaar en ik kan niet genoeg krijgen van zijn verhalen over het leven in Shanghai. Hij spreekt vloeiend Chinees wat ik erg waardeer en mij ook wel goed uitkomt.

Donderdag 19 juli. Ik heb de wekker gezet om 5.15 uur. Neem, bepakt met rugzak, de metro van 6 uur, de eerste rit, richting Irene. De hekken van de ingang van de ondergrondse worden voor mijn neus geopend. Wat is het nog heerlijk rustig, ongekend. Voor de verandering tennissen we een keertje vroeg, 7 uur. Kijken hoe dat ons bevalt. De nieuwe rackets, die ik voor weinig via de 2e hands we chat markt heb gekocht, bevallen prima. Zo vroeg is het toch al 28°C maar prima om te doen. Daarna een ontbijtje op het balkon van haar appartement. We bezoeken het zwembad op de compound. Heerlijk verfrissend en op de ligbedjes ook genieten. Ik krijg weer een compleet vakantie gevoel. Later neem ik afscheid voordat ik naar huis ga. Voorlopig zien we elkaar even niet. Druk met andere dingen.

In de avond ben ik uitgenodigd voor mijn het laatste Happy Hour at Lanson Place. De service flat waar we ruim 3 maanden met erg veel plezier gewoond hebben. Deze plek heeft zeker een zeer positieve bijdrage geleverd aan het slagen van mijn introductie in Shanghai. Niet alleen de geweldige service die ze verlenen maar ook de locatie. Alles op loop- en fietsafstand in de buurt. Ik zal het zeker gaan missen. Maar daar krijgen we een eigen stekkie voor terug. Elke borrel avond wordt er een activiteit georganiseerd. Dit keer een schilders workshop. Mijn creativiteit wordt weer eens op de proef gesteld. Het resultaat, een Lotusbloem, valt zeker niet tegen. Fijn om met bewoners en personeel nog een laatste gesprek te voeren. Jammer dat Jack er niet bij is.

Vrijdag 20 juli. Inpakdag. Uiteindelijk zijn er zo 5 koffers en 8 dozen gevuld. Het past niet in een gewone taxi dus we zullen voor zondag een busje moeten bestellen. Ondertussen neem ik van deze plek en omgeving langzaam afscheid. Het uitzicht vanaf de 37e verdieping met de prachtige zonsondergangen. Zeker de laatste weken nu de luchtkwaliteit goed is. Het park waar dagelijks de sociale activiteiten plaatsvinden. De lokale winkeltjes waar ik mijn boodschappen deed. Ik wil niet te dramatisch doen maar ik voel het wel. Ik bezoek vandaag de IKEA om de eerste hoognodige spullen te halen. Gelukkig geen chaos en heb alles van mijn lijstje zo bij elkaar. Voor ik vertrek toch nog maar even de kleine Zweedse supermarkt door. Wat zullen we smullen van de gehaktballetjes, zalm en knäckebröd.

Zaterdag 21 juli. Met Jack nog een laatste check van de nieuwe woning. Helaas heeft de container met onze spullen vertraging opgelopen. Hierdoor heb ik wat spullen van Marie-Thérèse geleend om de eerste week door te komen. Zo fijn als je geholpen wordt. De nieuwe woning is alleen gemeubileerd en gestoffeerd. Mijn zus Anneke reageerde; “Papa zou zeggen: Een weekje lux kamperen in je eigen huis”.

Zondag 22 juli. Om 9.00 uur is een medewerker van de flat er met een bagage rek. Hij moet 3 keer op en neer om alles in de kelder, parkeergarage, te krijgen waar de bus komt. We profiteren nog voor de laatste keer van de service. Het regent dat het giet, echt een dag om te verhuizen. Voor 10.00 uur op de plaats van bestemming. Alles staat zo binnen. Onze nieuwe buurvrouw, haar tuin grenst aan de onze, is een Chinese dame op leeftijd. Ze komt samen met haar kleine witte poedel even nieuwsgierig in de hal kijken wat er toch allemaal aan de hand is. Ik geef haar een hand….ze lacht vriendelijk. De receptioniste, een groot woord voor iemand die de hele dag in de hal achter haar balie zit en in de gaten houdt wie er het pand betreedt, legt aan haar uit dat wij de nieuwe bewoners zijn. Misschien kunnen we in de toekomst nog eens ooit een praatje maken. De landlord, huiseigenaar, komt om alles na te lopen. Prettige jonge man die ons alle medewerking wil verlenen om alles in orde te krijgen. We krijgen een budget om nieuwe spullen aan te schaffen. Mooi meegenomen. In de middag maken we nog even gebruik van de gym op ons oude adres. We hoeven namelijk pas maandag de sleutel in te leveren. Lekker douchen als afsluiting van de flat en het afscheid is compleet als we nog enkele personeelsleden een hand geven. Na de dozen uitgepakt te hebben kan er gegeten worden. Er komt nog een monteur om de satelliet te installeren. Prettig kunnen we TV kijken. Het bed fris opgemaakt zorgt voor een goede nachtrust.

Maandag 23 juli. We hebben goed geslapen in ons nieuwe bed. Wel weer wennen aan de nieuwe geluiden van de woning en het gebouw. De toren is maar liefst 30 verdiepingen hoog. Gelukkig is onze voordeur buiten geluidsafstand van de lift. Eerst even appjes sturen naar onze nichtjes, zijn jarig. Jack gaat naar kantoor. Het scheelt hem 10 minuten in reisafstand, nu precies 1 uur. Ik heb “Het rijk” alleen. Ja hoor het voelt goed. Heerlijk de ruimte en al het licht met die grote ramen. We hebben nu een grote ruimte met keuken, eetkamer en huiskamer. 3 Slaapkamers, 2 badkamers, bergruimte en een groene tuin met groot terras. De keuken bevindt zich aan de voorkant van het gebouw waar ik op een afstand mensen voorbij zie komen, de medebewoners. Mijn dag is verder gevuld met nogmaals een bezoek aan de IKEA. Slechts 15 minuten op de fiets hier vandaan. In etappes schaf ik zo het nodige aan. Heb namelijk geen auto ter beschikking en kan dus niet te veel tegelijk kopen. In de middag ruim ik de kasten in met onze kleren en ga ik op verkenning naar de dichtstbijzijnde supermarkt. De Carrefour, 15 minuten op de fiets, voor de eerste boodschappen. Het is weer een hele zoektocht om alle producten te vinden. Zal gemakkelijker worden als ik hier wekelijks kom.

Tijdens onze avondwandeling om de buurt te verkennen doen we een mooie ontdekking. Jack typt ‘bar’ in op zijn telefoon, geeft meteen een etablissement weer aan de overkant van de straat. “Harley’s Underground” met alleen een toegang aan de straat en meteen een lange trap naar beneden. Dit was ons anders nooit opgevallen. Blijken er 2 gelegenheden in de kelder te zijn. De een is een gezellige bar met poole biljart, dartborden en voetbaltafel. Er zijn aardig wat gasten die zich vermaken. De andere ruimte is wat groter en heeft een podium waar muziekinstrumenten staan. Ja hoor we hebben een 2e Lokaal 42 ontdekt. Maar dan iets groter. Ook hier kun je een hapje eten. De inrichting is sfeervol en bediening is prettig. Al snel betreedt een muzikant het podium. Blijkt hier elke avond live muziek te zijn!We genieten van 2 optredens en de kennismaking met enkele gasten. Wel  weer boffen. Het vertoeven hier is natuurlijk wennen maar met de eerste ervaringen gaat dat helemaal lukken.

Dinsdag 24 juli. Jack werkt thuis, ik ook aan mijn blog. Een klusjesman is net geweest om een lijstje na te lopen met de laatste karweitjes die nog gedaan moeten worden. Straks even samen naar de jawel goed geraden, de IKEA! Voorlopig nog niet ons laatste bezoek. Toch handig zo dichtbij en niet duur. Jack loopt even bij  Tera Wellness, de sportschool naast de ingang van dit complex, binnen. Bij ons huurcontract zit ook een lidmaatschap om daar te sporten. Ben benieuwd wanneer we terecht kunnen. Maar dat lezen jullie in mijn volgende blog nummer 16!

Als afsluiting wil ik nog graag een gezellig familie nieuwtje met jullie delen; Jack en ik worden in december opa en oma! Niels en Ihsane verwachten een kindje. Ze zijn nu 5 maanden zwanger en alles is goed. Wij zijn ontzettend blij en kijken erg naar de gezinsuitbreiding uit. Ook zijn de tickets voor mama, Rens en Brit geboekt. Ze komen de eerste 3 weken van oktober. Heerlijk om hier naar uit te kijken, kan ik verder met een programma maken. We zullen tijd tekort komen.

Nou lieve ‘volgers’, het was weer fijn om alles wat ik mee maak met jullie te delen. Ik wens jullie een fijne week , van wat er nog van over is en tot het volgende blog!

Veel liefs, Lenneke

1. Marja Van Der Vliet:
    24 juli 2018
    Zo als altijd weer heerlijk om te lezen, succes weer deze week met je huis compleet te maken
  2. Stefan:
    24 juli 2018
    Was inderdaad weer een zeer prettig leesbaar stuk Lenneke! Je krijgt al lezende een goede indruk van jouw belevenissen en je te moeten ondergane "ontberingen"..........
    Gefeliciteerd met het bericht dat jullie opa en oma worden!
    Veel succes ook met het "eigen maken" van jullie nieuwe woning; gelukkig dat IKEA (!) je hiermee wel kan helpen! Veel succes en tot volgende week maar weer!
  3. Jan:
    Hey Jack en Lenneke.
    Proficiat met het opa en oma worden .
    Is kei skon ,ons kleinkind is op vakantie ,maar mis m n beetje.
    Lees elke week je blog ,t gaat jullie goed zo te lezen .
    Ikzelf ga over 4-5 wkn naar Bangladesh voor n missie.
    telkens weer spannend wat ik aantref ,maar t begint te wennen
    Ook hier is t niet koud ,maar genieten van t mooie zomerweer.
    Tot de volgende ….( we zien wel keer )
    Groetjes Jan -Thea.
  4. Lia:
    24 juli 2018
    Fijn dat jullie nu op je eigen stek zitten
    En natuurlijk proficiat met de zwangerschap van jullie zoon en schoondochter leuk om naar uit te kijken
    Groetjes van ons
  5. Ellen:
    24 juli 2018
    In het zonnetje van Slovenië weer je blog gelezen. Leuk om het allemaal ook 'mee te mogen maken'
    Van harte gefeliciteerd toekomstig opa en oma.

Groetjesen kusjes van Freek en mij
  6. Inge:
    24 juli 2018
    Super om te lezen dat het zo goed gaat met jullie! En natuurlijk proficia tmet het geweldige nieuws! Dat wordt ( op afstand) genieten. Ik kijk al weer uit naar je volgende blog 😘
  7. Dorethé:
    25 juli 2018
    Hoi Lenneke,
    Weer heel wat in één week tijd. Fijn dat het zo snel eigen voelt in je nieuwe huis. En kei leuk dat je direct een cafeetje hebt gevonden in de buurt waar het zo gezellig is. Je hebt ook heel wat om naar uit te kijken. Spullen die moeten komen, je familie en dan nog een kleinkind op komst. Geweldig!! We lezen het allemaal wel weer, hier op je blog. Kan niet wachten op de volgende. Groetjes
  8. Marij Coolen:
    26 juli 2018
    Hey Len en Jack,
    Van harte gefeliciteerd met het toekomstig grootouderschap. Echt fantastisch.
    Veel geluk op jullie nieuwe plek en respect voor de wijze waarop jij (letterlijk) je weg zoekt en vindt in het immense ShangHai.

Graag tot de volgende blog.
    We kijken ernaar uit.

Warme groet, Marij en Rico
  9. Violaine van der Loo:
    27 juli 2018
    Ha Len, ik heb even al je reisverhalen tot nu toe gelezen.
    Wat leuk om jullie zo te volgen. We hopen dat jullie t fijn zullen hebben op jullie nieuwe stekje.
    Ben benieuwd naar de rest v an de verhalen.
  10. Janneke en Mario:
    29 juli 2018
    Proficiat a.s. Opa Jack en oma Lenneke. Was benieuwd wanneer je dit ging delen. Goed nieuws😃 veel plezier in jullie nieuwe woning. En vergeet de ballebak bij Ikea niet😜 Mooi geschilderd lotus. Zoveel talenten komt goed uit😘
  11. Godelieve:
    7 augustus 2018
    even bij lezen na mijn vakantie! Leuk :-). En hartstikke gefeliciteerd met jullie aanstaande opa en oma schap!